Σύνδεσμολογία και signal path κομπρέσορα πάνω σε ενισχυτή μ

teousis

Νέο μέλος
Μηνύματα
21
Πόντοι
1
Καλησπέρα σε όλους και εύχομαι ένα όμορφο καλοκαίρι. :)

Ήθελα να λύσω κάποιες απορίες μου σε σχέση με τον τίτλο του Θέματος.

Πιο συγκεκριμένα...

όντας μπασίστας αρκετά χρόνια, η σχέση μου με τους κομπρέσορες είναι μια σχέση συμβατική

αναγκαία αλλά ταυτόχρονα και μια σχέση αγάπης πλέον. Ωστόσο, η χρήση που πάντα έκανα ήταν πάντα σε μηχανήματα άλλων και έτσι έμαθα απλά να χρησιμοποιώ εμπειρικά τις παραμέτρους ενός κομπρέσορα, να συμπιέζω το σήμα μου, να ζυγιάζω τις δυναμικές του, χωρίς ποτέ να μάθω την ουσία των πραγμάτων, δηλ. το πως και το γιατί.

Προκειμένου να προλάβω απαντήσεις και κυρίως μαρκοσκελή επιστημονικά δοκίμια με ακατανόητους επιστημονικούς τύπους φυσικής και μαθηματικών :o...σαφώς και είμαι σε θέση να γνωρίζω ποιά είναι η αποστολή ενός κομπρέσορα (ειδικά πάνω στο μπάσο) και γνωρίζω επίσης σε τι χρησιμεύει και πως ρυθμίζουμε και γιατί κάθε παράμετρο σε ένα κομπρέσορα. Επίσης, σαφώς και αντιλαμβάνομαι πως όλα κινούνται και υποκειμενικά στον ήχο και στο τι ο καθένας ψάχνει στον ήχο του, αλλά σίγουρα πρέπει να υπάρχουν και κανόνες.

Αυτό που δεν γνωρίζω είναι το πως συνδέουμε έναν κομπρέσορα πάνω σε έναν ενισχυτή μπάσου και ποιο ακριβώς πρέπει να είναι το signal path ώστε να έχουμε πάντα έναν συμπιεσμένο ήχο, ανεξάρτητα απο τις εκάτοτε μεταβολές του eq. Συγχωρέστε μου την άγνοια, ίσως και τις αδαείς ερωτήσεις...αλλά δεν έχω ασχοληθεί ποτέ με περιφερειακά

και την συνδεσμολογία αυτών. Δεν κατέχω αυτή τη γνώση. ::)

Θα γίνω ακόμα πιο σαφής...

το rig μου αποτελείται απο τα εξής:

1.) Ενισχυτής: MarkBass Little Mark 800 (800W στα 4Οhm) (http://www.markbass.it/product_detail.php?id=98)

2.) Καμπίνα: MarkBass Standard 104HR (800W στα 4Οhm)

3.) Power Conditioner: Furman PL-8 CE

4.) Tuner: Korg Pitchblack Pro Rack Tuner

Πέραν αυτών, επιθυμώ να αγοράσω και έναν επαγγελματικό κομπρέσορα, ώστε το σήμα μου και οι δυναμικές του να είναι πάντα κομπρεσαρισμένες-ζυγιασμένες.

Έχω ήδη καταλήξει στο εξής προϊόν: dbx 160A (http://www.thomann.de/gr/dbx_160a.htm)

Θα ήθελα λοιπόν, όποιος έχει την καλοσύνη-διάθεση-γνώση να μου απαντήσει στα εξής κάτωθι:

1.) Τι είδους καλώδια θα χρειαστώ; Παίζει σημαντικό ρόλο η ποιότητα των καλωδίων ή όλα κάνουν την δουλειά τους; Παίζει σημαντικό ρόλο αν θα είναι balanced οι συνδέσεις μέσω XLR καλωδίων ή θα μπορούσα

αξιοπρεπέστατα να συνδεθώ και με 1/4" TRS jack σε balanced/unbalanced είσοδο-έξοδο;

2.) Πως ακριβώς πρέπει να συνδεθώ; (εννοώ απο ποιά είσοδο σε ποιά έξοδο...)

Από το return effect ή από το send effect του ενισχυτή; στο input ή στο output του κομπρέσορα;

3.) Δεν παρεμβάλομαι (σχεδόν ποτέ) από PA, mixers, κονσόλες, μικρόφωνα στην καμπίνα και τα λοιπά...βγαίνω πάντα και μόνο απο την καμπίνα μου.

Ποιά είναι λοιπόν τα εφικτά signal path για ένα άρτιο και επαγγελματικό αποτέλεσμα;

Δεν επιθυμώ απο το μπάσο να συνδέομαι πάνω στον κομπρέσορα και μετά αυτός πάνω στον ενισχυτή και

πάει λέγοντας...πόσο μάλλον εφόσον ο ενισχυτής μου διαθέτει pre/post eq.

Αυτό που εγώ ψάχνω είναι να συνδέομαι απλά και όμορφα πάνω στο input του ενισχυτή μου και πάνω σε αυτόν να είναι όλα τα υπόλοιπα περιφερειακά. το gain του ενισχυτή είναι πάντα και αυστηρά σταθερό σε μια συγκεκριμένη στάθμη και αυτό δεν αλλάζει ποτέ...άρα ποτέ δεν μεταβάλλονται οι δυναμικές του σήματος απο αυτόν τον παράγοντα και η θέληση μου με γνώμονα αυτό είναι να έχω και μια προκαθορισμένη ρύθμιση στον κομπρέσορα, απλά να τον ανοίγω και απλά αυτός να κάνει την δουλειά του, ανεξάρτητα από τις όποιες μεταβολές στο eq που μπορεί να κάνω. Να έχω προ-ρυθμίσει ένα Threshold με γνώμονα το σταθερό gain μου, να έχω σετάρει ένα ratio, να έχω κάνει ένα make-up gain από τα όσα έχασα σε ένταση...και όλα ωραία και εύκολα. 8)

Στην ουσία...αυτές είναι οι απορίες μου.

Όποιος μπορεί και θέλει να με διαφωτίσει, είναι ευπρόσδεκτος.

 
Pre-out του ενισχυτή (στη προκειμένη send effect) στο input του κομπρέσορα και το output του κομπρέσορα στο power in (στη προκειμένη return effect) του ενισχυτή.

Κοντά ποιοτικά καλώδια με jack (γωνίες αφού είναι και rack) κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους (αφού xlr δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ούτως ή άλλως).

Τα υπόλοιπα δεν τα σχολιάζω καθότι είναι θέμα γούστου.

 
Καταρχάς ευχαριστώ για την απάντηση !!!

1.) Δηλ. με βάσει τα όσα μου λες πρέπει να πάω απο τον ενισχυτή στον κομπρέσορα και απο τον κομπρέσορα ξανά στον ενισχυτή; αλυσιδούλα;

2.) Η δυνατότητα να χρησιμοποιήσω καλώδια όπου η μια πλευρά είναι XLR και η άλλη είναι TRS, δεν είναι ενδεδειγμένη λύση; ώστε να είμαι balanced καλωδιωμένος;

3.) Για να πετύχω αυτό που θέλω και με βάσει τον τρόπο συνδεσμολογίας που προτείνεις, πρέπει να είμαι σε pre-eq στον ενισχυτή;

 
1.) Δηλ. με βάσει τα όσα μου λες πρέπει να πάω απο τον ενισχυτή στον κομπρέσορα και απο τον κομπρέσορα ξανά στον ενισχυτή; αλυσιδούλα;
O κομπρέσορας που λες δεν έχει input μπροστά και είναι σχεδιασμένος για chain σε rack.

Άρα εκ των πραγμάτων, ναι.

2.) Η δυνατότητα να χρησιμοποιήσω καλώδια όπου η μια πλευρά είναι XLR και η άλλη είναι TRS, δεν είναι ενδεδειγμένη λύση; ώστε να είμαι balanced καλωδιωμένος;
Δεν έχεις XLR στα send - return από πίσω άρα μόνο jack 1/4 συνδέεις (αφού έστω και η μία των απολήξεών σου θα είναι unbalanced)

Εξάλλου το XLR είναι χρήσιμο για να αποφεύγει τον θόρυβο στις μεγάλες αποστάσεις που θα διανύσει και όχι για λίγους πόντους που θα χρησιμοποιήσεις εσύ.

3.) Για να πετύχω αυτό που θέλω και με βάσει τον τρόπο συνδεσμολογίας που προτείνεις, πρέπει να είμαι σε pre-eq στον ενισχυτή;
Το pre eq που έχεις είναι για το DI σου (που λες πως δεν χρησιμοποιείς εξάλλου αφού βγαίνεις μόνο (!!!) από την καμπίνα) και δεν έχει καμία σχέση με το send - return σου.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Aν τυχόν η λούπα είναι παράλληλη πάντως, δε θα έχεις το βέλτιστο αποτέλεσμα, για τσέκαρέ το  ???

 
manosx είπε:
Aν τυχόν η λούπα είναι παράλληλη πάντως, δε θα έχεις το βέλτιστο αποτέλεσμα, για τσέκαρέ το  ???
Πιθανόν αλλά πως αλλιώς θα μπορούσαν τα συγκεκριμένα μηχανήματα να συνδεθούν;

 
Συγνώμη δηλ...αν λάβουμε ως δεδομένο πως η προτεινόμενη συνδεσμολογία είναι και η ενδεδειγμένη, τότε γιατί τίθεται θέμα για βέλτιστο αποτέλεσμα;;;

Δηλ...οι κομπρέσορες απο την μαμά τους είναι φτιαγμένοι για να είναι αποκλειστικά συνδεδεμένοι πάνω σε κονσόλες και μόνο ;;;

Αν εγώ και ο κάθε μπασίστας θέλει να έχει στα live κομπρεσαρισμένο ήχο, θα πρέπει υποχρεωτικά να περάσουν απο κονσόλα;

Υπάρχει κάτι που δεν καταλαβαίνω; για ποιό λόγο το αποτέλεσμα δεν θα είναι το βέλτιστο?

Διότι άμα είναι έτσι...για λόγους σθνδεσμολογίας και μόνο...τότε δεν σκοπεύω να δώσω αέρα-πατέρα 400€ για κομπρέσσορα...έτσι για πλάκα.

 
teousis είπε:
Συγνώμη δηλ...αν λάβουμε ως δεδομένο πως η προτεινόμενη συνδεσμολογία είναι και η ενδεδειγμένη, τότε γιατί τίθεται θέμα για βέλτιστο αποτέλεσμα;;;

Δηλ...οι κομπρέσορες απο την μαμά τους είναι φτιαγμένοι για να είναι αποκλειστικά συνδεδεμένοι πάνω σε κονσόλες και μόνο ;;;

Αν εγώ και ο κάθε μπασίστας θέλει να έχει στα live κομπρεσαρισμένο ήχο, θα πρέπει υποχρεωτικά να περάσουν απο κονσόλα;

Υπάρχει κάτι που δεν καταλαβαίνω; για ποιό λόγο το αποτέλεσμα δεν θα είναι το βέλτιστο?

Διότι άμα είναι έτσι...για λόγους σθνδεσμολογίας και μόνο...τότε δεν σκοπεύω να δώσω αέρα-πατέρα 400€ για κομπρέσσορα...έτσι για πλάκα.
Δεν σου λέει αυτό.

Αλλά δεν θέλεις αναλύσεις.  ;)

Βέβαια αν με ρωτήσεις, μάλλον δίνεις περισσότερα από όσα πρέπει. *

Αλλά to cut a long story short, κατ' εμέ αυτή που σου πρότεινα είναι και η μόνη συνδεσμολογία που μπορείς αυτά τα μηχανήματα να τα συνδέσεις.

*Αν είσαι αποφασισμένος να δώσεις, μπορείς να πάρεις τον Compressor της Keeley Electronics (με τα 4 κουμπιά) που είναι εξαιρετικός και μεταφέρεται παντού.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ναί, όλα κατανοητά και δεν θέλω ούτε να το πλατιάσω, ούτε να κουράσω κανέναν. ;)

Αλλά όπως σίγουρα μπορείς να καταλάβεις, όταν έχεις αποφασίσει να δώσεις 400€

για ένα μηχάνημα και για έναν σκοπό (ανεξάρτητα αν αυτά τα λεφτά είναι πολλά ή λίγα)...

σίγουρα έχεις την ελάχιστη απαίτηση τα λεφτά σου να πιάσουν τόπο και η δουλειά

να γίνεται...όχι όπως-όπως να γίνεται...αλλά να γίνεται 100%.

Σίγουρα δεν μπορώ να καταλάβω τι ακρίβως μπορεί να εννοεί ο φίλος manosx... ???

λέγοντας για βέλτιστη απόδοση και αυτό μόνο και μόνο για λόγους σύνδεσης

και όχι χρήσης ή ποιότητας του μηχανήματος...

αλλά σίγουρα δεν μπορώ και να το παραβλέψω και να το περάσω αψήφιστα, όταν κάποιος "πετάει μια βόμβα" και την αφήνει να περιπλανιέται.

όπως και να το κάνεις 400€...είναι πάντα 400€ !!!

 
Αναφορικά με την πρόταση που μου έκανες...

τον ξέρω αυτόν τον κομπρέσορα που προτείνεις και ξέρω ότι είναι τέλειος.

όμως δεν ψάχνομαι καθόλου για πετάλια. Απεναντίας ψάχνω για κάτι σταθερό

να το χώσω και αυτό μέσα στη ρακιέρα.

 
teousis είπε:
....αλλά σίγουρα δεν μπορώ και να το παραβλέψω και να το περάσω αψήφιστα, όταν κάποιος "πετάει μια βόμβα" και την αφήνει να περιπλανιέται.

όπως και να το κάνεις 400€...είναι πάντα 400€ !!!
Δε νομίζω ότι το parallel compression (αν εννοεί αυτό ο Μάνος) άπτεται τις συγκεκριμένης συνδεσμολογίας αλλά αν θες να μάθεις και να αμφισβητήσεις, διάβασε για συνδεσμολογία και επιπτώσεις αυτής και του compression στην αλυσίδα.  ;)

Αναφορικά με την πρόταση που μου έκανες...

τον ξέρω αυτόν τον κομπρέσορα που προτείνεις και ξέρω ότι είναι τέλειος.

όμως δεν ψάχνομαι καθόλου για πετάλια. Απεναντίας ψάχνω για κάτι σταθερό

να το χώσω και αυτό μέσα στη ρακιέρα.
Επίσης μια ματιά εδώ (http://www.ovnilab.com/), δεν θα σε χάλαγε. ;)

Θα βάλεις (με αυτιά) και τον Markbass στο ρακ;

Πάντως ο κόσμος πάει σε ελαφρά μηχανήματα για live και εσύ όσο πας και ανεβαίνεις σε βάρος.

Είναι σίγουρο (κατ' εμε) ότι ένας pre με comp και eq μαζί με έναν ελαφρύ τελικό (αφού θέλεις ρακ) θα σου έδινε πολύ καλύτερα (και φθηνότερα) αποτελέσματα. Εσύ όμως αποφασίζεις. Καλή τύχη.

Και μην αρπάζεσαι.... ;)

 
Κοίτα να δεις: Ο κομπρέσσορας είναι ένας επεξεργαστής που κατά κανόνα μπαίνει ως insert, επηρεάζει δηλαδή όλο το σήμα. Αν η λούπα σου είναι παράλληλη, τότε θα επηρεάζει μέρος του σήματος, πράγμα που είναι επιθυμητό π.χ. για κάποιες drum εφαρμογές, αλλά στο μπάσο δε συνηθίζεται.

Σαν λύση υπάρχει να τσεκάρεις το είδος της λούπας και αν αυτή δεν είναι σειριακή, τότε ίσως να μπορείς να κάνεις κάνα mod, οι γκουρού σαν τον audiokwsta θα σου πουν λεπτομέρειες. Τώρα το να μπεις σε διαδικασία να συνδέσεις με άλλο τρόπο το μηχάνημα, με τίποτα D.I. απευθείας στην είσοδο, αυτό είναι μάλλον τραβηγμένο.

Και ναι, όποιο μηχάνημα είναι φτιαγμένο για line σήματα, απαιτεί και αντίστοιχες συνδέσεις, αυτή ακριβώς την ανάγκη εξυπηρετεί η λούπα του ενισχυτή, με τη διαφορά ότι εφέ όπως το delay είναι καταλληλότερα για parallel σύνδεση, ενώ ο κομπρέσορας, τουλάχιστον αν θέλουμε να δουλεύει "φουλ", δεν είναι.

 
Μπορείς να βρείς το manual του κομπρέσορα εδω:

http://dbxpro.com/en-US/products/160a

Στις σελίδες 10-12 απαντάει εν μέρη στην ερώτηση σου. Το βασικό θέμα του κομπρέσορα είναι το σήμα που θα πάρει από το μπάσο να είναι αρκετά "ισχυρό" για να μπορέσει να το επεξεργαστεί. Γι'αυτό και ο κατασκευαστής προτείνει προ-ενισχυμένο σήμα του μπάσου στο input του dbx.

Ιδανικά σε rack θα έπρεπε η συνδεσμολογία να είναι bass --> preamp (διογκώνει το σήμα) --> dbx --> final amp --> speakers.

Δεν ξέρω αν το σήμα απο το effect send του markbass είναι αρκετά ισχυρό για το dbx. Μπορείς να στείλεις ένα email στο support της εταιρίας και να τους κάνεις την ερώτηση (με όλες τις λεπτομέρειες, δλδ οτί θες να το συνδέσεις με markbass, πως θα γίνει αυτό ιδανικά, και τι γίνεται με την ένταση του σήματος).

 
Καλησπέρα και πάλι.

Όπως μου προτείνατε, απευθύνθηκα στην MarkBass και η απάντηση που πήρα είναι η εξής:

Ότι υπάρχουν 2 τρόποι συνδεσμολογίας μιας εξωτερικής συσκευής (compressor) πάνω

στον ενισχυτή.

1.) Bass --> Compressor --> Amp --> Cabinet (συνδεσμολογία βάσει της οποίας το σήμα θα είναι κομπρεσαρισμένο πριν απο την built-in προενίσχυση  του ενισχυτή αλλά δεν την προτείνουν ιδιαίτερα, μόνο στις περιπτώσεις που κάποιος θέλει να πετάξει και διάφορα εφφέ στο send/return και θέλει και αυτόνομο κομπρέσορα ταυτόχρονα)

2.) Bass --> Amp --> (Send/return effect) --> Compressor --> Cabinet (συνδεσμολογία η οποία είναι η ιδανική σύμφωνα με αυτούς και το σήμα θα είναι κομπρεσαρισμένο μετά απο την built-in προενίσχυση αλλά πρίν απο το eq του ενισχυτή)

Τους ρώτησα επίσης για το σήμα που θα περνάει απο την προενίσχυση στον κομπρέσορα μέσω του send/return effect...αν θα είναι αυτό αρκετά ισχυρό-επεξεργάσιμο για να το "πιάσει" ο κομπρέσορας και σαφή απάντηση δεν πήρα.

Μου είπαν πως η default ρύθμιση του send/return effect είναι parallel, αλλά ανοίγοντας τον ενισχυτή και κάνοντας μια πολύ μικρή και άφοβη μόντα μπορεί κανείς απο parallel να το κάνει series...χωρίς όμως αυτό να είναι σαφές και κατανοητό σ' εμένα και πως αυτό μπορεί να απαντάει στην ερώτησή μου και πόσο με βοηθάει.

Όποιος έχει διάθεση και κατάλαβε και μπορεί να μου απαντήσει, παρακαλώ ας το κάνει.

 
teousis είπε:
......αλλά ανοίγοντας τον ενισχυτή και κάνοντας μια πολύ μικρή και άφοβη μόντα μπορεί κανείς απο parallel να το κάνει series...χωρίς όμως αυτό να είναι σαφές και κατανοητό σ' εμένα και πως αυτό μπορεί να απαντάει στην ερώτησή μου και πόσο με βοηθάει.

Όποιος έχει διάθεση και κατάλαβε και μπορεί να μου απαντήσει, παρακαλώ ας το κάνει.
Αν ανοίξεις τον ενισχυτή** και δεις στο πίσω μέρος της κυρίως πλακέτας του, κάτω από το μαυροκόκκινο καλώδιο τροφοδοσίας του, έχει ένα διπλό pin που είναι τζαμπερωμένο (έχει έναν μικρό βραχυκυκλωτήρα / jumper αν ξέρεις από overclocking - και system reset - στα παλιότερα pc).

To pin αυτό γράφει πάνω στη πλακέτα parallel από τη μία και series από την άλλη. Θα το καταλάβεις εύκολα.

Βγάλε (με δάχτυλα ή σιγά σιγά με μικρό μυτοτσίμπιδο για ηλεκτρονικά) το jumper από πάνω του (για να μην το χάσεις καλό είναι να το εφαρμόσεις ξανά μόνο στο ένα pin και το άλλο να είναι στον αέρα).

Αντίστοιχο pin υπάρχει και στο μπροστά (στην κεντρική πλακέτα στην ίδια ευθεία) μέρος του ενισχυτή.

Κάνε το ίδιο με το προηγούμενο jumper και voila ! το loop σου είναι series.  ;)

Έτσι θα έχεις μόνο wet σήμα και όχι και dry μαζί (όπως σε είχε προειδοποιήσει ο Μάνος).

Θα ψάξω να σου δώσω και ένα αρθράκι που είχα βρει με φωτό για να σε βοηθήσει.

Καλή τύχη.

Όσο για την πρώτη μέθοδο που σου είπαν από την Markbass δεν είναι για σένα καθότι όπως σου είπα, ο comp σου έχει είσοδο μόνο από πίσω.

** ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙΣ ΚΛΕΙΣΕΙ ΚΑΙ ΑΠΟΣΥΝΔΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΡΕΥΜΑ !!!

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα