Σετάρισμα μπάσου και το σωστό intonation

yameth είπε:
Στην ουσία αυξομειώνοντας το μήκος της χορδής, φέρνεις τη μέση της στο 12ο τάστο. Το πατημένο τάστο επικυρώνει την κλίμακα.
Τωρα τρωμε χρονο σε θεωριες θα μου πεις, αλλα αυτο σημαινει οτι εαν μετακινησω το βαρελακι στη γέφυρα και αυξηθει η χορδη κατα ενα εκατοστο, η αρμονικη δεν θα ειναι πια εκει που ήταν. Αλλα το βασικό ζητουμενο ειναι να φέρουμε την αρμονικη ή την οκτάβα στο 12ο τάστο ακριβώς; Ή μήπως το ενα φέρνει πάντα και το άλλο;

 
το βασικό ζητουμενο ειναι να φέρουμε την αρμονικη ή την οκτάβα στο 12ο τάστο ακριβώς;
Την οκτάβα!

Η αρμονική κατα την άποψη μου δεν είναι τόσο σημαντική όσο η σύγκριση της πατημένης με την ανοιχτή.

Στην ουσία το σέταπ είναι ένα πάρε-δωσε ρυθμίσεων, ξεκινώντας από την οκτάβα. Το ίδιο ισχύει πχ για το 24ο τάστο, όταν υπάρχει και που κάποιες φορές δεν είναι ακριβώς κουρδισμένο με το 12ο, κλπ. Κάτι που ρυθμίζεται με leveling και στρογγύλεμα των τάστων. Το πρόβλημα υπάρχει και στα πιάνα όπου ακόμα και αν κουρδιστούν σωστά όλες οι οκτάβες, πολύ πιθανόν να ακούγεται ξεκούρδιστο (κάτι που οφείλεται στις ατέλειες της Πυθαγόρειας κλίμακας), και που μόνο με μικρορυθμίσεις από το έμπειρο αυτί του χορδιστή "έρχεται" στα ίσια του.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Όπως πολύ σωστά έχει επισημανθεί από μεγάλο μέρος της γερουσίας, η αρμονική είναι πάντα ίδια με την ανοιχτή  ;D

Πατώντας στο 12ο επιβεβαιώνουμε ότι ΚΑΙ η χορδή από εκεί μέχρι τη γέφυρα δίνει την ίδια νότα.

Στην πραγματικότητα, η ρύθμιση του intonation αντισταθμίζει και ένα ακόμη στοιχείο (πέραν της φυσικής θέσης του 12ου τάστου στο μέσο της χορδής:

Φανταστείτε ότι το 12ο βρίσκεται ακριβώς κάτω από το μέσο της χορδής. Πατώντας τη χορδή στο σημείο αυτό, απομακρύνουμε τη χορδή από τη φυσική της θέση (η οποία είναι λίγο ψηλότερα από την ταστιέρα.... όσο είναι το action δηλαδή), την "τεντώνουμε" λίγο μέχρι να φτάσει να ακουμπήσει στο τάστο και στη συνέχεια το δάχτυλό μας σπρώχνει λίγο ακόμα μέχρι να ακινητοποιήσει τη χορδή στην ταστιέρα. Σε αυτή την κατάσταση η νότα θα ήταν λίγο "ψηλή". Αυτό το ανέβασμα της νότας λόγω του mini-τραβληγματος αντισταθμίζεται "μακραίνοντας" τη χορδή. Δοκιμάστε να τσεκάρετε το intonation πατώντας "ελαφρά" και "δυνατά" τη χορδή στο 12ο. (Δεν χρειάζεστε κουρδιστήρι για να την ακούσετε να "ανεβαίνει" όταν πατάτε δυνατά).

Προσωπικά, ρυθμίζω το intonation πατώντας φυσιολογικά τη χορδή και όχι πολύ ελαφρά. (Την πατάω τόσο ώστε να μπορώ να κάνω και βιμπράτο.) Έχω παρατηρήσει, ότι με αυτό τον τρόπο σε συνθήκες παιξίματος η κιθάρα ακούγεται πιο καλά κουρδισμένη, κάτι που είναι εύκολο να το παρατηρήσει κανείς αν παίζει συγχορδίες που περιλαμβάνουν και ανοιχτές χορδές.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
η αληθεια ειναι οτι κατι τετοιες λεπτομερεις διευκρινησεις επρεπε καποια στιγμη να γινουν.........το συμπερασμα οποτε ειναι αυτο που ειπε και ο hari ??

"η αρμονική είναι πάντα ίδια με την ανοιχτή" ??

οποτε ειτε σεταρεις με αρμονικη ειτε με πατημενη ειναι το ιδιο - απλα πρεπει να εχεις το ιδιο αποτελεσμα αρμονικης - πατημενης.............σωστα ??

 
messalion είπε:
η αληθεια ειναι οτι κατι τετοιες λεπτομερεις διευκρινησεις επρεπε καποια στιγμη να γινουν.........το συμπερασμα οποτε ειναι αυτο που ειπε και ο hari ??

"η αρμονική είναι πάντα ίδια με την ανοιχτή" ??

οποτε ειτε σεταρεις με αρμονικη ειτε με πατημενη ειναι το ιδιο - απλα πρεπει να εχεις το ιδιο αποτελεσμα αρμονικης - πατημενης.............σωστα ??
Δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις.

Το saddle ρυθμίζεται μέχρι η αρμονική (ή η ανοιχτή που είναι η ίδια νότα εξ ορισμού) να γίνει ίδια με την "πατημένη".  (Αν ελέγχεις την ανοιχτή με την αρμονική.... πάντα ίδιες θα τις βρίσκεις ανεξαρτήτως που είναι το saddle.)

 
harilatron είπε:
Δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις.

Το saddle ρυθμίζεται μέχρι η αρμονική (ή η ανοιχτή που είναι η ίδια νότα εξ ορισμού) να γίνει ίδια με την "πατημένη".  (Αν ελέγχεις την ανοιχτή με την αρμονική.... πάντα ίδιες θα τις βρίσκεις ανεξαρτήτως που είναι το saddle.)
ενταξει οκ - καλυτερα τωρα..........

 
harilatron είπε:
Το saddle ρυθμίζεται μέχρι η αρμονική (ή η ανοιχτή που είναι η ίδια νότα εξ ορισμού) να γίνει ίδια με την "πατημένη".  (Αν ελέγχεις την ανοιχτή με την αρμονική.... πάντα ίδιες θα τις βρίσκεις ανεξαρτήτως που είναι το saddle.)
Η απορία βασίστηκε στο οτι και η αρμονικη αλλάζει ελαφρως θέση (και διαθεση :Ρ) εφόσον αυξομειώνουμε το μηκος της χορδης. Οκ βεβαια, δεν θα βρούμε ποτε την αρμονικη στο 13ο τάστο αλλα εαν ισχύει αυτο τότε τι θα ήταν πιό ορθο για ενα ταχύ διορθωμα του intonation: να κοιτάζουμε την αρμονική να έρθει ακριβως πάνω απο το τάστο, να έρθει η οκτάβα ακριβώς στη θέση της (πατημένη) ή το ένα φέρνει το άλλο οπότε δεν έχει σημασια.

Βεβαίως όπως προειπώθηκε απο παλαιούς και μάχιμους φορουμίτες και όπως αναλύθηκε απο τον Yameth, πατάμε το 12ο και ολα γίνονται απλα και ωραια.

...Εκτός και αν είμαστε ψείρες και έχουμε αφθονο χρόνο να παίζουμε με την ταστιέρα και τα κατσαβίδια :Ρ

 
ρε παιδιά έχω 2 ερωτήσεις...

1) Μετά απο ένα live που είχα πρόσφατα πήγα να ανοίξω την θήκη του μπάσου μου και

είδα ότι έλειπε αυτή η βίδα μαζί με το ελατήριο που ρυθμίζει το intonation απο την Σολ

χορδή και θα ήθελα αν ξέρετε κάπου στην θεσσαλονίκη που θα μπορούσα να παω να αγοράσω μια καινούρια βίδα μαζί με ελατήριο για Fender American Jazz Bass

2) Υπάρχει κάπου η ειδική καμπύλη που πρέπει να έχει το ύψος των χορδών για το σωστό

Σετάρισμα του Jazz Bass?

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top