Θα επιμείνω ότι υπάρχει μεγάλη δόση αλήθειας σε όλες τις τοποθετήσεις. Ισχύει δηλαδή και ότι η τονικότητα μετράει, αλλά και ότι υπάρχει πολύ συχνά ανάγκη (που δεν παίρνει... αναβολή όπως λέει ο ΔΣ) να γίνει τρανσπόρτο. Στην περίπτωση που το τρανσπόρτο "χαλάει" την αίσθηση του τραγουδιού (γιατί δεν είναι και απαραίτητο), όπως την είχε κατά νου ο συνθέτης, τότε καλείται συχνά αυτός να βρει νέα ενορχήστρωση ή να τροποποιήσει μουσικά μέρη στα όργανα (μπορεί π.χ. να χρειαστεί να βρει εναλλακτική δαχτυλοθεσία ή κούρδισμα για να αποδώσει ένα κιθαριστικό ριφ) για να αποκαταστήσει κάτι από την αλλαγή αίσθησης που προκαλεί η αλλαγή τονικότητας. Μερικές φορές αυτό γίνεται χωρίς πρόβλημα. Άλλες χάνεται κάτι από τη μαγεία της αρχικής ιδέας, και άλλες φορές το κομμάτι γίνεται καλύτερο γιατί στη διαδικασία του τράνσπορτ βρήκε ένα πιο ευρηματικό οργανικό μέρος, καλύτερο από την αρχική ιδέα.
Σόρι για το οφτόπικο, θα συμφωνήσω διαφωνώντας! Δεν μου ακούγονται ποτέ οι κιθάρες τους σαν μπαγλαμάδες, γιατί ποτέ δεν πάει το αυτί μου μόνο στις κιθάρες. Οι παραγωγές τους πάντοτε σε υποχρεώνουν να προσέχεις και να παρακολουθείς μόνο το σύνολο (όπου κείται και η ουσία, που λένε στο χωριό μου) και όχι τα επιμέρους όργανα, στα οποία υπάρχουν άπειρα λάθη (με τα οποία δεν έχει νόημα να ασχοληθεί κανείς αφού το σύνολο σπέρνει). Υπήρχε μάλιστα στο εξωτερικό μία σειρά από εξαιρετικά διαφωτιστικά ντοκιμαντέρ (δυστυχώς δεν θυμάμαι τίτλο), όπου ανέλυαν μεμονωμένα tracks από την πολυκάναλη ταινία και άκουγες φοβερές φαλτσαδούρες, πρασινάδες κ.λπ. που δεν περνούσαν όμως ποτέ στο σύνολο. Για αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη οι παραγωγές του Μάρτιν, παρά την παλαιότητά τους, είναι ακόμη σεμιναριακές σαν φιλοσοφία- ίσως οι καλύτερες στην ιστορία της ποπ.Superfunk είπε:δεν ειναι τυχαιο ας πουμε που οι BEATLES εβαζαν καποταστο ακομα και στο....μπασο.... ;D)..προκειμενου να μπορουν να κανουν ανετα τα απιστευτα φωνητικα τους στα τραγουδια τους....(οντως καποιες φορες τα οργανα τους ακουγονται σαν μπαγλαμαδες αλλα wgaff οταν το τραγουδι μαμαει και δερνει?)