- Μηνύματα
- 12,215
- Λύσεις
- 1
- Πόντοι
- 928
Σε σχέση με το ζήτημα που πρόσφατα τέθηκε για το ύφος και το περιεχόμενο της κριτικής που ασκείται σε δείγματα εργασίας που παρουσιάζονται από συν-φορουμίτες, θα ήθελα να συμβάλλω με κάποιες ιδέες.
Το φόρουμ έχει συσταθεί και λειτουργεί κάτω από κάποιους κανόνες. Κανόνες όμως, έτσι όπως τίθενται σε οποιοδήποτε φόρουμ έχω υπ' όψιν μου, δε σημαίνει "αξίες", ήτοι δεν μπορεί να θεωρηθεί προϋπόθεση πως έχουμε ένα σύνολο ανθρώπων με - έστω - έναν ελάχιστο κοινό παρανομαστή γούστου ή γενικότερων πεποιθήσεων για τη τέχνη, ή - έστω - κοινές αντιλήψεις για το τι είναι "διασκεδαστικό". Κοινώς, έχουμε έναν "αχταρμά" ανθρώπων που δεν μπορεί (και δεν ενδιαφέρεται, προφανώς) να έχει κοινή γνώμη για οτιδήποτε: από το αν αξίζουν οι Pink Floyd μέχρι πόσα χρήματα χρειάζεται να δοθούν για ένα αξιοπρεπές home studio.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πάντα διαφωνούσα με τον όρο "κοινότητα", όταν αναφερόμαστε στο noiz: μία κοινότητα χαρακτηρίζεται από την καθολική (αν γίνεται) αποδοχή αξιών και κατευθύνσεων. Επίσης, οι αξίες και οι κατευθύνσεις της βρίσκονται διατυπωμένες κάπου, ώστε να μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να προϊδεαστεί για το αν θα ενδιαφερόταν να είναι μέλος αυτής της κοινότητας, αλλά (επίσης) για να μπορεί να διαπιστώσει κατά πόσον η κοινότητα παραμένει πιστή στους στόχους της (ένδειξη σοβαρότητας) ή όχι.
Οι κανονισμοί λειτουργίας του φόρουμ, δεν αποτελούν σύστημα "αξιών": όπως μπορεί να δει ο καθένας, είναι γενικόλογες απαιτήσεις για καλή και σύννομη συμπεριφορά: ούτε απαιτούν, ούτε θεωρούν ως προϋπόθεση καμία απολύτως επάρκεια, μουσική, προσωπική, κοινωνική, οικονομική ή άλλη. Επίσης, σαφώς δε δίνουν απολύτως καμία κατεύθυνση προς κανέναν. Άσε δε, το ότι έχουν αλλάξει αρκετές φορές στη πορεία, κάτι απολύτως εντάξει για ένα σύνολο "κανονισμών λειτουργίας" αλλά φύσει απαράδεκτο και αδιανόητο για οποιοδήποτε σύστημα "αξιών" θα μπορούσε να συγκροτήσει μία κοινότητα.
Κοινότητα, με αυτή - την ορθή - έννοια, δεν υπάρχει εδώ, Αυτό που υπάρχει, είναι μία παρέα ανθρώπων, που είναι αρκούντως ευγενικοί και καλλιεργημένοι ώστε να μπορούν α) να συντηρήσουν κάποιες συζητήσεις χωρίς να δίνουν έδαφος στην παραπληροφόρηση και β) να μπορούν να αστειευτούν χωρίς να γίνονται εξόχως προσβλητικοί. Εξαιρέσεις υπάρχουν βέβαια, αλλά είναι λίγες.
Συνεπώς, έχει ενδιαφέρον να αναλογιστούμε για ποιο είδος "κριτικής" ενδιαφέρεται κάποιος που παρουσιάζει τη δουλειά του στο noiz; Για ποιο λόγο θα ενδιαφερόταν κάποιος για τη συνισταμένη απόψεων που προέρχονται από έναν "αχταρμά" ανθρώπων για τους οποίους (τις περισσότερες φορές) έχουμε ελάχιστες πληροφορίες και - ούτως ή άλλως - διαφωνούν μεταξύ τους ακόμη και για τα στοιχειώδη, όσον αφορά τη Τέχνη;
Απαντώ ευθαρσώς: δεν έχω ιδέα.
Οπότε, αρχίζω να εικάζω.
Ένας πιθανός λόγος είναι η γενική πεποίθηση ότι "το καλό πράγμα αγγίζει όλο το κόσμο", μία πολύ παράξενη πεποίθηση όταν γνωρίζουμε ότι ο κόσμος ακούει κατά το 99,9% σκουπίδια, ακριβώς διότι δεν έχει αποτιμήσει ως σημαντική τη θέση της μουσικής στη καθημερινότητά του και δεν έχει (πολλές φορές) καν επίγνωση για το τι ακούει.
Άλλος λόγος μπορεί να είναι η αντίληψη ότι το είδος που υπηρετεί κάποιος είναι αρκούντως "λαϊκό" (αναφέρομαι κυρίως στο ροκ'εν'ρολ κάθε είδους αλλά και στα ελληνικά λαϊκά), ώστε να μπορεί να "αγγίξει" και να "εκτιμηθεί" από "μη-ειδικούς", άρα πάλι από "όλους". Αυτή η αντίληψη (η οποία είναι βεβαίως μία παραλλαγή της προηγούμενης), είναι δυστυχώς ακόμη πιο παράλλογη, διότι α) υποτιμά το επίπεδο του ακροατή που χρειάζεται προκειμένου να εκτιμηθεί μία γνήσια λαϊκή δημιουργία και β) αναγάγει τον δόκιμο δημιουργό μας σε "τύποις" λαϊκό δημιουργό με ένα απλό λογικό άλμα, το οποίο ασφαλώς δε δικαιούται να κάνει.
Τρίτος λόγος, θα μπορούσε να είναι η αναζήτηση τεχνικών συμβουλών για τη βελτίωση παραμέτρων στην ηχογράφηση και την μείξη. Σε αυτή τη περίπτωση (και αν υποθέσουμε προς στιγμήν ότι αυτές οι δύο διαδικασίες δεν είναι ΕΠΙΣΗΣ καλλιτεχνικές, που όντως είναι), καλό θα είναι ο υπο-κρίση δημιουργός μας να διευκρινίζει ότι αναζητά αυτό και ΜΟΝΟ αυτό, ώστε - τουλάχιστον - να αφαιρέσει από τους ¨χιουμορίστες" του φόρουμ τη διάθεση να του επιτεθούν αν δεν τους αρέσει το μουσικό περιεχόμενο της προσπάθειάς του. Άλλωστε, τα μέλη του φόρουμ που έχουν επάρκεια για να μιλούν για τέτοια θέματα είναι λιγότερα από δέκα, και όλοι ξέρουμε ποιοι είναι.
Τέταρτος λόγος, είναι - το μαντέψατε, είμαι βέβαιος - ακριβώς η περαιτέρω βύθιση σε αυτό το παρείστικο κλίμα, ακριβώς για να αισθανθεί κανείς το φιλικό κτύπημα στη πλάτη που λέει "καλά τα πας, προχώρα"… αλλά υπό το ίδιο κράτος αντιλήψεων, ο δημιουργός μας δεν θα πρέπει να εκπλήσσεται για το ότι κάποιος θα μισήσει το πόνημά του και θα επιχειρήσει τη δικτυακή διαπόμπευση του πονήματος. Επίσης, αν η "παρέα" είναι το ζητούμενο, προφανώς ισχύουν όλα όσα έγραψε ο audiokostas για τους όρους (και τους χρόνους) που πρέπει να τηρηθούν ώστε να γίνει είσοδος ενός νέου μέλους στη παρέα.
Προσωπικά, δεν είμαι επαγγελματίας της μουσικής: τα ελάχιστα πράγματα που έχω ολοκληρώσει τη τελευταία δεκαετία δεν τα έχω παρουσιάσει στο noiz διότι δεν εμπίπτω σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες αντιλήψεων. Θα έλεγα μάλιστα, σε όποιον παίρνει σοβαρά τη δουλειά του, ασφαλώς να απευθύνεται σε μέλη του φόρουμ που κρίνει ότι μπορεί να συμπνέουν μαζί του όσον αφορά κάποιες "αξίες", αλλά - προς θεού ρε παιδιά - όχι δημόσια, χύμα σε threads που μοιραία θα τοποθετηθεί ο κάθε πικραμένος…
Αν όμως, ίσως επειδή ισχύει για εσάς κάτι από τα παραπάνω τέσσερα (ή ίσως κάποιο πέμπτο που δεν σκέφθηκα σε αυτό το πρόχειρο ποστ), θέλετε να υποστείτε τη διαδικασία της δημόσιας κριτικής, τότε υποστείτε την παληκαρίσια (που λένε). Μην απασχολείστε με το αν θα υπάρχει αγένεια: θεωρείστε δεδομένο ότι θα υπάρξει αγένεια. Όχι φραστική, καθότι αυτό αποθαρρύνεται και εν' τέλει απαγορεύεται από τους κανονισμούς, αλλά αγένεια επί της ουσίας ότι θα υποστείτε τη γνωμοδότηση και κάποιων ανθρώπων που στον πραγματικό κόσμο δε θα ήταν ποτέ ακροατές σας, λόγω του ότι απάδουν των αντιλήψεών σας για τη μουσική (και τη τέχνη γενικώς).
Το καίριο ερώτημα για το αν αυτό το είδος δημόσιας κριτικής (το οποίο - ας σημειωθεί - δεν ήταν εφικτό πριν το ίντερνετ) μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική βελτίωση του καλλιτεχνικού έργου, δεν θα προσποιηθώ ότι το γνωρίζω (δεν είμαι προφήτης).
Αν ήμουν ρητά υποχρεωμένος να τοποθετηθώ, θα θύμιζα ότι κανένας δημιουργός του παρελθόντος δεν απευθυνόταν στον καφετζή της γειτονιάς του ή στον διευθυντή γειτονικού ωδείου προκειμένου να δεχθεί εποικοδομητική κριτική για τη δουλειά του: οι "σύμμαχοι-κριτές" ήταν πάντα ελάχιστοι άνθρωποι, με τους οποίους ο καλλιτέχνης δε συμφωνούσε πάντα, εν' τούτοις ήταν δεδομένο ότι αποδέχονται κοινές αξίες για το αντικείμενο της κριτικής.
Το φόρουμ έχει συσταθεί και λειτουργεί κάτω από κάποιους κανόνες. Κανόνες όμως, έτσι όπως τίθενται σε οποιοδήποτε φόρουμ έχω υπ' όψιν μου, δε σημαίνει "αξίες", ήτοι δεν μπορεί να θεωρηθεί προϋπόθεση πως έχουμε ένα σύνολο ανθρώπων με - έστω - έναν ελάχιστο κοινό παρανομαστή γούστου ή γενικότερων πεποιθήσεων για τη τέχνη, ή - έστω - κοινές αντιλήψεις για το τι είναι "διασκεδαστικό". Κοινώς, έχουμε έναν "αχταρμά" ανθρώπων που δεν μπορεί (και δεν ενδιαφέρεται, προφανώς) να έχει κοινή γνώμη για οτιδήποτε: από το αν αξίζουν οι Pink Floyd μέχρι πόσα χρήματα χρειάζεται να δοθούν για ένα αξιοπρεπές home studio.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πάντα διαφωνούσα με τον όρο "κοινότητα", όταν αναφερόμαστε στο noiz: μία κοινότητα χαρακτηρίζεται από την καθολική (αν γίνεται) αποδοχή αξιών και κατευθύνσεων. Επίσης, οι αξίες και οι κατευθύνσεις της βρίσκονται διατυπωμένες κάπου, ώστε να μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να προϊδεαστεί για το αν θα ενδιαφερόταν να είναι μέλος αυτής της κοινότητας, αλλά (επίσης) για να μπορεί να διαπιστώσει κατά πόσον η κοινότητα παραμένει πιστή στους στόχους της (ένδειξη σοβαρότητας) ή όχι.
Οι κανονισμοί λειτουργίας του φόρουμ, δεν αποτελούν σύστημα "αξιών": όπως μπορεί να δει ο καθένας, είναι γενικόλογες απαιτήσεις για καλή και σύννομη συμπεριφορά: ούτε απαιτούν, ούτε θεωρούν ως προϋπόθεση καμία απολύτως επάρκεια, μουσική, προσωπική, κοινωνική, οικονομική ή άλλη. Επίσης, σαφώς δε δίνουν απολύτως καμία κατεύθυνση προς κανέναν. Άσε δε, το ότι έχουν αλλάξει αρκετές φορές στη πορεία, κάτι απολύτως εντάξει για ένα σύνολο "κανονισμών λειτουργίας" αλλά φύσει απαράδεκτο και αδιανόητο για οποιοδήποτε σύστημα "αξιών" θα μπορούσε να συγκροτήσει μία κοινότητα.
Κοινότητα, με αυτή - την ορθή - έννοια, δεν υπάρχει εδώ, Αυτό που υπάρχει, είναι μία παρέα ανθρώπων, που είναι αρκούντως ευγενικοί και καλλιεργημένοι ώστε να μπορούν α) να συντηρήσουν κάποιες συζητήσεις χωρίς να δίνουν έδαφος στην παραπληροφόρηση και β) να μπορούν να αστειευτούν χωρίς να γίνονται εξόχως προσβλητικοί. Εξαιρέσεις υπάρχουν βέβαια, αλλά είναι λίγες.
Συνεπώς, έχει ενδιαφέρον να αναλογιστούμε για ποιο είδος "κριτικής" ενδιαφέρεται κάποιος που παρουσιάζει τη δουλειά του στο noiz; Για ποιο λόγο θα ενδιαφερόταν κάποιος για τη συνισταμένη απόψεων που προέρχονται από έναν "αχταρμά" ανθρώπων για τους οποίους (τις περισσότερες φορές) έχουμε ελάχιστες πληροφορίες και - ούτως ή άλλως - διαφωνούν μεταξύ τους ακόμη και για τα στοιχειώδη, όσον αφορά τη Τέχνη;
Απαντώ ευθαρσώς: δεν έχω ιδέα.
Οπότε, αρχίζω να εικάζω.
Ένας πιθανός λόγος είναι η γενική πεποίθηση ότι "το καλό πράγμα αγγίζει όλο το κόσμο", μία πολύ παράξενη πεποίθηση όταν γνωρίζουμε ότι ο κόσμος ακούει κατά το 99,9% σκουπίδια, ακριβώς διότι δεν έχει αποτιμήσει ως σημαντική τη θέση της μουσικής στη καθημερινότητά του και δεν έχει (πολλές φορές) καν επίγνωση για το τι ακούει.
Άλλος λόγος μπορεί να είναι η αντίληψη ότι το είδος που υπηρετεί κάποιος είναι αρκούντως "λαϊκό" (αναφέρομαι κυρίως στο ροκ'εν'ρολ κάθε είδους αλλά και στα ελληνικά λαϊκά), ώστε να μπορεί να "αγγίξει" και να "εκτιμηθεί" από "μη-ειδικούς", άρα πάλι από "όλους". Αυτή η αντίληψη (η οποία είναι βεβαίως μία παραλλαγή της προηγούμενης), είναι δυστυχώς ακόμη πιο παράλλογη, διότι α) υποτιμά το επίπεδο του ακροατή που χρειάζεται προκειμένου να εκτιμηθεί μία γνήσια λαϊκή δημιουργία και β) αναγάγει τον δόκιμο δημιουργό μας σε "τύποις" λαϊκό δημιουργό με ένα απλό λογικό άλμα, το οποίο ασφαλώς δε δικαιούται να κάνει.
Τρίτος λόγος, θα μπορούσε να είναι η αναζήτηση τεχνικών συμβουλών για τη βελτίωση παραμέτρων στην ηχογράφηση και την μείξη. Σε αυτή τη περίπτωση (και αν υποθέσουμε προς στιγμήν ότι αυτές οι δύο διαδικασίες δεν είναι ΕΠΙΣΗΣ καλλιτεχνικές, που όντως είναι), καλό θα είναι ο υπο-κρίση δημιουργός μας να διευκρινίζει ότι αναζητά αυτό και ΜΟΝΟ αυτό, ώστε - τουλάχιστον - να αφαιρέσει από τους ¨χιουμορίστες" του φόρουμ τη διάθεση να του επιτεθούν αν δεν τους αρέσει το μουσικό περιεχόμενο της προσπάθειάς του. Άλλωστε, τα μέλη του φόρουμ που έχουν επάρκεια για να μιλούν για τέτοια θέματα είναι λιγότερα από δέκα, και όλοι ξέρουμε ποιοι είναι.
Τέταρτος λόγος, είναι - το μαντέψατε, είμαι βέβαιος - ακριβώς η περαιτέρω βύθιση σε αυτό το παρείστικο κλίμα, ακριβώς για να αισθανθεί κανείς το φιλικό κτύπημα στη πλάτη που λέει "καλά τα πας, προχώρα"… αλλά υπό το ίδιο κράτος αντιλήψεων, ο δημιουργός μας δεν θα πρέπει να εκπλήσσεται για το ότι κάποιος θα μισήσει το πόνημά του και θα επιχειρήσει τη δικτυακή διαπόμπευση του πονήματος. Επίσης, αν η "παρέα" είναι το ζητούμενο, προφανώς ισχύουν όλα όσα έγραψε ο audiokostas για τους όρους (και τους χρόνους) που πρέπει να τηρηθούν ώστε να γίνει είσοδος ενός νέου μέλους στη παρέα.
Προσωπικά, δεν είμαι επαγγελματίας της μουσικής: τα ελάχιστα πράγματα που έχω ολοκληρώσει τη τελευταία δεκαετία δεν τα έχω παρουσιάσει στο noiz διότι δεν εμπίπτω σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες αντιλήψεων. Θα έλεγα μάλιστα, σε όποιον παίρνει σοβαρά τη δουλειά του, ασφαλώς να απευθύνεται σε μέλη του φόρουμ που κρίνει ότι μπορεί να συμπνέουν μαζί του όσον αφορά κάποιες "αξίες", αλλά - προς θεού ρε παιδιά - όχι δημόσια, χύμα σε threads που μοιραία θα τοποθετηθεί ο κάθε πικραμένος…
Αν όμως, ίσως επειδή ισχύει για εσάς κάτι από τα παραπάνω τέσσερα (ή ίσως κάποιο πέμπτο που δεν σκέφθηκα σε αυτό το πρόχειρο ποστ), θέλετε να υποστείτε τη διαδικασία της δημόσιας κριτικής, τότε υποστείτε την παληκαρίσια (που λένε). Μην απασχολείστε με το αν θα υπάρχει αγένεια: θεωρείστε δεδομένο ότι θα υπάρξει αγένεια. Όχι φραστική, καθότι αυτό αποθαρρύνεται και εν' τέλει απαγορεύεται από τους κανονισμούς, αλλά αγένεια επί της ουσίας ότι θα υποστείτε τη γνωμοδότηση και κάποιων ανθρώπων που στον πραγματικό κόσμο δε θα ήταν ποτέ ακροατές σας, λόγω του ότι απάδουν των αντιλήψεών σας για τη μουσική (και τη τέχνη γενικώς).
Το καίριο ερώτημα για το αν αυτό το είδος δημόσιας κριτικής (το οποίο - ας σημειωθεί - δεν ήταν εφικτό πριν το ίντερνετ) μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική βελτίωση του καλλιτεχνικού έργου, δεν θα προσποιηθώ ότι το γνωρίζω (δεν είμαι προφήτης).
Αν ήμουν ρητά υποχρεωμένος να τοποθετηθώ, θα θύμιζα ότι κανένας δημιουργός του παρελθόντος δεν απευθυνόταν στον καφετζή της γειτονιάς του ή στον διευθυντή γειτονικού ωδείου προκειμένου να δεχθεί εποικοδομητική κριτική για τη δουλειά του: οι "σύμμαχοι-κριτές" ήταν πάντα ελάχιστοι άνθρωποι, με τους οποίους ο καλλιτέχνης δε συμφωνούσε πάντα, εν' τούτοις ήταν δεδομένο ότι αποδέχονται κοινές αξίες για το αντικείμενο της κριτικής.
Τελευταία επεξεργασία από moderator: