Ο ήχος του Neil Young

Papalampraina

Νέο μέλος
Μηνύματα
252
Πόντοι
16
Καλησπέρα σε όλους

Εδώ και πολύ καιρό, αν και μπασίστας, έχω φάει μια φρίκη με έναν συγκεκριμένο ήχο του Neil Young και για να γίνω πιο κατανοητός ακούστε έστω και μόνο την εισαγωγή από το παρακάτω τραγούδι.

Neil Young & Crazy Horse-Hey Hey, My My (Into the Black) LIVE 1979

Διάβασα λίγο (δεν γνωρίζω όμως αν είναι έγκυρα) και βρήκα ότι το αποτέλεσμα αυτό το καταφέρνει δίνοντας παραπάνω ρεύμα στον λαμπάτο του ενισχυτή και φροντίζοντας να τον ψύχει αρκετά ώστε να μην λιώσουν πράγματα εκεί μέσα.

Επειδή όμως αυτά είναι επικίνδυνα πράγματα, υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος, με πετάλια δηλαδή, να πλησιάσει κάποιος αυτόν τον ήχο;

 
Γεια χαρά. Χτύπησες ευαίσθητη "χορδή μέσα" μου με τον Neil! Αναλυτική περιγραφή του rig του μπορείς να διαβάσεις στα ακόλουθα link :

http://www.thrasherswheat.org/friends/amps.htm

http://www.tonequest.com/pdf_pubs/samples/TQRSep06_Proof.pdf

και γενικότερα στο :

http://www.thrasherswheat.org/sound.htm

Εν συντομία (όσο γίνεται) : Ο ήχος του Neil Young βγαίνει από έναν Fender tweed deluxe (5E3) του 1959. Ο ενισχυτής φοράει 6L6 τελικές και ένα original Jensen C12N μεγάφωνο. Μετά τον deluxe το σήμα ακολουθεί μια σχετικά περίπλοκη πορεία μέσα από ενισχυτές καμπίνες κτλ (δες το link). Όσο και αν ακούγεται απίστευτο δε χρησιμοποιεί πετάλια για τον βρώμικο ήχο του! Πάνω στον ενισχυτή έχει εφαρμόσει μια συσκευή που κυριολεκτικά "στρίβει" τα control του σε 4 preset τα οποία επιλέγει από την πεταλιέρα που έχει μπροστά του.

Από "πετάλια" χρησιμοποιεί : Fender Reverb unit, Echoplex EP-2, vintage MXR analog delay, Boss BF-1 flanger και Mutron Octave divider.

Επειδή έχω ξοδέψει πάααααρα πολύ χρόνο πάνω στον ήχο του, άποψή μου είναι ότι κανένας tweed deluxe από μόνος του δεν υπάρχει περίπτωση να σου δώσει αυτόν ακριβώς τον ήχο. Στα περισσότερα forum κάνουν το λάθος να θεωρούν ότι ο ήχος του Neil Young είναι απλώς αυτό. Όποιος τον πετύχει μόνο με τον ενισχυτή να έρθει να μου το πει και εμένα! Κατά την άποψή μου πολύ σημαντικά συστατικά του ήχου του (που συνήθως πολλοί παραβλέπουν) είναι επίσης ο σούπερ μικροφωνικός bridge firebird μαγνήτης και το bigsby.

Τώρα στο πώς ένας κοινός θνητός φτάνει κοντά σε αυτό τον ήχό (να φτάσεις κοντά γίνεται με τον κατάλληλο εξοπλισμό, να τον αντιγράψεις 100% όχι και δεν είναι και ανάγκη στην τελική), η εμπειρία μου είναι η εξής :

Firebird μαγνήτης > fuzz > overdrive > delay > reverb > fender amp

Fuzz : ένα καλό Germanium fuzz την κάνει τη δουλειά, αλλά υπάρχουν και κάποια που έχουν bias/volts control για να πετύχεις το sag του ενισχυτή, όπως το Durham Electronics Crazy Horse (προφανώς βασισμένο σε αυτό τον ήχο).

Overdrive : ένα καλό overdrive για tweed ήχο. Πάρα πολλές επιλογές.

Amp : κατά προτίμηση tweed, αλλά και ένας καθαρός 6V6/6L6 Fender κάνει.

Για την ιστορία, στην εισαγωγή του Hey hey, my my χρησιμοποιεί το Mutron για να πετύχει τον παχύ αυτό ήχο.

Απλά απίστευτος! Το "Weld" είναι ο πιο εντυπωσιακός ηλεκτρικός ήχος που έχω ακούσει!

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
και βρήκα ότι το αποτέλεσμα αυτό το καταφέρνει δίνοντας παραπάνω ρεύμα στον λαμπάτο του ενισχυτή
Οχι δεν δινει παραπανω ρευμα,απλα φροντιζει να ειναι παντα στα 120 βολτ χρησιμοποιωντας variac.

Ο ενισχυτης του εχει υποστει μετατροπη για μεγαλυτερες λυχνιες (6L6) & λογικα θα εχει αλλαξει και το Transformer μια και δεν αντεχει το Transformer του tweed deluxe 6L6  , επειδη ετσι "ζεσταινεται" περισσοτερο (και φυσικα σε αυτο "βοηθαει" και το γεγονος οτι τον τσιτωνει συνεχεια) τον πλακωνει με τα ανεμιστηρια... ;D

Οπως σου ειπε και το παλικαρι απο πανω... ;D ειναι πολυ δυσκολο να βγαλεις ακριβως αυτον τον ηχο,ξεκινα ομως με εναν ΜΙΚΡΟ ενισχυτη (φυσικα ο Tweed deluxe ειναι η καλυτερη επιλογη μια &  ειναι ο "ευκολοτερος" στην κατασκευη ενισχυτης στον πλανητη και ευκολα μπορεις να βρεις ρεπλικες του στο ebay γυρω στα 700-800 ευρω,μη παρεις τον Fender ειναι πεταμενα λεφτα) γυρω στα 15 βαττ ,ενα ΛΑΜΠΑΤΟ προενισχυτικο σταδιο .

ο Young χρησιμοποιει  το λαμπατο Fender reverb που κανει μια περιουσια αλλα μπορεις να το αντικαταστησεις με ενα λαμπατο προενισχυτη σαν και αυτον

http://www.ehx.com/products/lpb-2ube

και καποιο reverb πεταλι ΜΕΤΑ απο αυτον.

 
Και το volume στο τερμα.Ηχος Young σε εντασεις διαμερισματος δεν παιζει με τιποτα.

 
Και το volume στο τερμα.Ηχος Young σε εντασεις διαμερισματος δεν παιζει με τιποτα
Οντως,αυτο ειναι το σημαντικοτερο,οποτε μαλλον τζαμπα μιλαμε.....τοση ωρα ;D (ουτε σε παλκο  μπορεις να βαλεις τερμα εναν Tweed Deluxe, θα σε πλακωσουν στο ξυλο .... ;D)

 
Ο καταπληκτικός 5E3 είναι by default με 6V6.

Για γκάζια πας σε πιο μεγάλη τροφοδοσία (αν δεν την έβαλες εξ' αρχής) με 6L6. Εκεί το break up έρχεται πιο δύσκολα όμως.

Για μικρότερες εντάσεις βάζεις 6K6.

Οι 6V6 είναι οι αγαπημένες μου (και βγαίνεις ακόμα και σε μικρό club με αυτές) αλλά ο καθείς και τα γούστα του.

Τα volumes πρέπει να είναι στο 11 (με το tonestack αυτό που έχει και στο 9 να το βάλεις, το ίδιο είναι)

Τα παιδιά πιο πάνω στα είπαν καλά.

Άμα σου αρέσει, φτιάχτον μόνο σου εξ' ολοκλήρου ή με κιτ (τα λεφτά που ζητάει η fender για τέτοιον ενισχυτή, είναι εξωφρενικά).

Εγώ τουλάχιστον αυτό έκανα (with a little help from my friends  ;)).

 
Superfunk είπε:
Ο ενισχυτης του εχει υποστει μετατροπη για μεγαλυτερες λυχνιες (6L6) & λογικα θα εχει αλλαξει και το Transformer μια και δεν αντεχει το Transformer του tweed deluxe 6L6  , επειδη ετσι "ζεσταινεται" περισσοτερο (και φυσικα σε αυτο "βοηθαει" και το γεγονος οτι τον τσιτωνει συνεχεια) τον πλακωνει με τα ανεμιστηρια... ;D
Οι tweed deluxe σηκώνουν 6L6 χωρίς να χρειάζονται rebias, αλλάζοντας βέβαια και την 5Y3 σε GZ34. Προσωπικά έχω τρέξει έτσι τον Clark που έχω χωρίς πρόβλημα.

Ο μετασχηματιστής στον ενισχυτή του NY δεν έχει αλλαχτεί, αλλά κατά τον Larry Cragg (τεχνικό του NY), είναι "ιδιαίτερος" και γι'αυτό έχει επιλέξει τον συγκεκριμένο ανάμεσα σε δεκάδες tweed deluxe.

 
Papalampraina είπε:
Εδώ και πάρα πολλά  χρόνια , αν και μπασίστας, έχω φάει μια φρίκη με με τους  ήχουςτου Neil Young
:) ;)

και φυσικά  με τον Billy Talbot ..και  τους Crazy Horse 8)

 
Επισης για την ιστορια, μια και μιλαμε για ηχο του Young καποτε το EHX double muff πλασαριζότανε σαν "Neil Young in a box", αλλά δεν ξερω.......

 
Για μικρότερες εντάσεις βάζεις 6K6.
εκει να προσεξει για να μην εχει..ανατιναξεις (οι περισσοτερες 6Κ6 αντεχουν μεχρι 250 βολτ και ο tweed deluxe εχει γυρω στα 315......)

Οι 6V6 είναι οι αγαπημένες μου (και βγαίνεις ακόμα και σε μικρό club με αυτές)
και στο.... Μαρακανα βγαινεις χαλαρα... :)

μια και μιλαμε για deluxe αυτος ο μαγκας (SLIGO AMPS) φτιανει ωραιους και ΦΤΗΝΟΥΣ

http://www.youtube.com/watch?v=BcpzjArF2eA&feature=player_embedded#  

και ναι στελνει και Ελλαδα και βαζει και ευρωπαϊκα βολταζ. ;D

 
Superfunk είπε:
και στο.... Μαρακανα βγαινεις χαλαρα... :)
Σε μικρό κλαμπ εννούσα χωρίς mic. Σκέτος.

εκει να προσεξει για να μην εχει..ανατιναξεις (οι περισσοτερες 6Κ6 αντεχουν μεχρι 250 βολτ και ο tweed deluxe εχει γυρω στα 315......)
Τέτοια τους λες και τους τρομάζεις ...

ΔΕΝ σκάνε οι λάμπες παιδιά. Καίγονται, ναι. Σκάνε, όχι.

Πιθανόν να θέλει μικροαλλαγές σε κάθε αλλαγή (τύπου) λάμπας.

μια και μιλαμε για deluxe αυτος ο μαγκας (SLIGO AMPS) φτιανει ωραιους και ΦΤΗΝΟΥΣ
Value for money για μένα, είναι οι Ceriatone.

Παίρνεις την κεφαλή )ή όποιο κομμάτι θέλεις από αυτή) και τοπικά φτιάχνεις/μετατρέπεις/αγοράζεις την καμπίνα.

Λιγότερα χρήματα, λιγότερα μεταφορικά, λιγότερα τελωνεία και μεταφέρεται πιο εύκολα.  ;)

 
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Η ερώτηση ήταν βέβαια αν υπάρχουν πετάλια για να φτιάξω κάτι που θα θυμίζει την καφρίλα του μπαρμπά-Neal, αλλά απ'ότι φαίνεται τα πετάλια είναι "λίγα" για να κάνουν κάτι τέτοιο. Ευχαριστώ πάντως για όλες τις συμβουλές.

 
Τα αρχικά λινκ που παρατέθηκαν περιγράφουν πολύ καλά το χάος που επικρατεί για αυτόν τον ήχο. Όταν τον είχα δει λάιβ σε μεγάλο φεστιβάλ, είχα προσέξει επιπλέον εξοπλισμό που αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να τον θυμηθώ ακριβώς λόγω της πολυπλοκότητάς του. Φυσικά δεν έχει μόνο έναν ήχο αλλά αρκετούς που τους αλλάζει κατά τη διάρκεια του σετ. Πράγματι όμως, το βασικό είναι να παίξει κάποιος με έναν Fender Dlx. στα όρια της έκρηξης, αν και το τελικό αποτέλεσμα που ακούγεται σε λάιβ θυμίζει περισσότερο "βελούδο" παρά έναν μικρούλη Dlx. που παρακαλάει για έλεος.

Από κει και πέρα όμως υπάρχουν πάρα πολλές λεπτομέρειες που καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα, από τα δάχτυλα και το Bigsby μέχρι την άψογη εκμετάλλευση του φυσικού feedback. Πρακτικά ίσως μπορέσει να πετύχει κάποιος ένα αποτέλεσμα που θυμίζει κάτι από Young αν χρησιμοποιήσει κάποιο booster σε όσο γίνεται μεγαλύτερο πουσάρισμα ενός φαζ. Το Durham Crazy Horse φτιάχτηκε επίσης εμπνευσμένο από αυτό τον ήχο, αλλά κι αυτό θα αποτύχει παταγωδώς αν παιχτεί σε χαμηλές εντάσεις σπιτιού.

 
Papalampraina είπε:
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Η ερώτηση ήταν βέβαια αν υπάρχουν πετάλια για να φτιάξω κάτι που θα θυμίζει την καφρίλα του μπαρμπά-Neal, αλλά απ'ότι φαίνεται τα πετάλια είναι "λίγα" για να κάνουν κάτι τέτοιο. Ευχαριστώ πάντως για όλες τις συμβουλές.
Μην απογοητεύεσαι από την περιπλοκότητα του rig του. Με ένα καλό tweed-style overdrive και το κατάλληλο fuzz μπορείς να φτάσεις αρκετά κοντά στον ήχο του.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top