Μουσική Παραγωγή

MGE7

Νέο μέλος
Μηνύματα
15
Πόντοι
1
Καλησπέρα! Είμαι ένας 15άρης που στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τη μουσική. Αγόρασα 2 Studio Monitor (Samson R6)  και μια κάρτα ήχου (M-Box 2) μαζί με το Software Pro Tools για να φτιάξω ένα demo και για να μάθω περί τεχνολογίας του ήχου. Διάβασα όσα έχετε γράψει για το mastering κλπ αλλά δεν έβγαλα άκρη. Μπορεί να μου εξηγήση κάποιος τα στάδια της παραγωγής; (Ας πούμε ξέρω πως είναι ηχογράφηση, μίξη και mastering). Αλλα δεν ξέρω τι ακριβώς περιλαμβάνεται στην μίξη και τι στο mastering. Και έχω ένα πρόβλημα με την ένταση του ήχου το οποίο το έχω παραθέσει σε ένα άλλο topic και ζητάω sorry από τους mods απλά είμαι ακόμα καινούριος. Μπορεί να μου εξηγήσει κάποιος σε απλά Ελληνικά για να αρχίσω να μπαίνω στο κλίμα;

Σας χρωστάω χάρη... ;)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Λοιπόν,

Έχουμε και λέμε...

1. Συνθεσή/ίδεα/έμπνευση/κλπ. Πρώτ'απ'όλα θα πρέπει να γράψεις το κομμάτι στο κεφάλι σου. Τα ακόρντα, τις αλλαγές, τη μπασσογραμμή, κοκ. Τους στίχους πιθανώς...

2. Practice makes perfect. Αν έχεις δικό σου χώρο (που κάτι έχεις στο σπίτι σου απ'ότι κατάλαβα) μπορείς να παίζεις μέχρι να βγει καλό, αλλά συνήθως οι μπάντες κάνουν εξάσκηση ώστε όταν θα πάνε στο στούντιο να μπορούν να παίξουν τα μέρη τους "νεράκι" και να μπορούν να συντονιστούν μεταξύ τους.

3. Ηχογράφιση. Ένα ένα τα όργανα, αφού είσαι μόνος σου. Αν είσαι σε μπάντα μπορεί να παίξετε και όλοι μαζί (σε κανονικό στούντιο, γιατι αποκλείετε να τα καταφέρεις μόνος σου με 1 μικρόφωνο) και ηχογραφείς τον εαυτό σου. Βάζεις τα ντράμς (με midi (μέσω computer δηλ), ή ζωντανά), το μπάσσο, τις κιθάρες, τα πλήκτρα, τις φωνές, κι εγώ δε ξέρω τι άλλο (μία συμφωνική ορχήστρα πχ... και δεν κάνω πλάκα).

4. ΜΙΞΗ. Και φτάσαμε στη μίξη. Το ότι θα έχεις 3 κιθάρες να παίζουνε, 4 φωνές, 1 μπάσσο, διάφορα κανάλια με ντράμς, και κάποια πλήκτρα δε σημαίνει ότι όλα αυτά θα ισορροπούν στον χώρο και στην ένταση. Μπορεί η φωνή να θάβεται κάτω απο τις ηλεκτρικές κιθάρες, μπορεί το hi-hat να μην ακούγεται, μπορεί το μπάσσο να είναι πολύ μπροστά, κοκ.

Αυτό είναι η μίξη. Φέρνεις τα levels των εντάσεων στο σωστό σημείο. Φροντίζείς να ακούγονται όλα σωστά. Φροντίζεις να βάλεις το σωστό reverb (δηλ, να βάλεις τα όργανα σε κάποιο "χώρο" γιατί αλλιώς δεν θα έχουν απόηχο και θα ακούγονται "εκτώς"), και να τα πλαισιόσεις κατάλληλα. Βάζεις άλλα εφέ (μήπως ένα ψηφιακό delay σε κάποια κιθάρα; Μήπως κάποιο EQ (equaliser) στη φωνή; κλπ).

Όλα αυτά γίνονται με ΠΟΛΛΑ κανάλια. Δεν έχεις 1 κανάλι μπροστά σου, αλλά πολλά. Το κάθε όργανο ξεχωριστά. Και έτσι μπορείς να ισορροπήσεις τις εντάσεις και να κάνεις τη μίξη σου.

Στο τέλος της μίξης κάνεις ένα mixdown (audio bounce/export όπως θές πές το) και καταλλήγεις σε ένα (1) STEREO αρχείο (WAV ή AIF format).

5. Mastering. Το τελευταίο στάδιο για αυτό το έξτρα, αυτό το κάτι. Γενικά και για τη μίξη και για το mastering χρειάζεσαι ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ηχεία, και ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ αυτί. Δε γίνεται να κάνεις αυτά τα πράγματα χωρίς να ξέρεις αρκετά για τον ήχο.

Ψέματα, μπορείς, θα προσπαθήσεις, θα μάθεις, θα κάνεις ποστ εδώ μέσα, θα πάρεις συμβουλές, και σιγά σιγά θα μάθεις... :)

Τέλος πάντων, η διαδικασία mastering μου είναι ελαφρώς άγνωστη, άλλα έχει να κάνει με το τελευταίο "σιδέρωμα" του κομματιού (σε 1 αρχείο, όχι πολλά όπως στη μίξη, άρα ΔΕ διορθώνει τη μίξη). Βγάζει κάποιες περαιτέρω ισορροπίες πιο έξω, κάνει το κομμάτι πιο λαμπερό, και τέτοια... Και σε ένα δίσκο, φέρνει όλα τα κομμάτια στα ίδιο επίπεδα...

Αυτά τα ολίγα... :)

EDIT:

Βρε Ωρέστη...

...Είμαι ένας 15άρης
Στο profile σου γράφεις 18... Τι απ'τα δύο είσαι;  ;)
 
MGE7 είπε:
Είμαι ένας 15άρης που στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τη μουσική.
Παίζεις κάποιο όργανο? Εάν όχι πήγαινε κατευθείαν στο Νο4 της λίστας του Nikolas.

Θα βρείς στο net, πολλά midi files και έτοιμα projects με ξεχωριστά Wav, για να πειραματιστείς...Όσο για το 5...θέλεις αρκετές γνώσεις (και μηχανήματα από αυτά που έχεις) παραπάνω, αλλά μικρός είσαι ακόμα! Εάν από 15 χρονών μπορείς να κάνεις mastering...το μέλλον είναι δικό σου.

 
Εδωσες καποια χρηματα για εξοπλισμο. Διαβασε εδω τα παιδια τι εχουν να σου πουν, αλλα νομιζω μιας και εισαι και νεοτατος, να γραφτεισ σε μια σχολη ηχοληψιας. Δεν θα πανε πεταμενα τα λεφτα σου, θα αποκτησεις γνωση και παιδεια για τα επομενα χρονια της ζωης σου.Φιλικα.

 
Καταρχήν είμαι 15άρης στα 16 απλά με την χρονολογία 1994 δεν ήξερα αν θα γινόμουν accept γιατί έλεγε πως πρέπει να είμαι τουλάχιστον 15... :P Το έχω σκεφτεί να γραφτώ σε σχολή ηχοληψίας στα 18 που θα τελειώσω και το σχολείο. Παίζω πιάνο αρκετά χρόνια σε επίπεδο ανωτέρας και πήρα και ένα πλήκτρο πριν κανα χρόνο και πειραματίζομαι... Το πρόβλημά μου είναι πως μετά την μίξη όταν κάνω το mixdown ( :P) το αρχείο που βγαίνει σε μορφή WAV δεν έχει την ένταση που έχει ένα επαγγελματικό κομμάτι αν και στην μίξη τα είχα δυναμώσει όλα αναλογικά. Αυτό διορθώνεται στο mastering;  Το mastering γίνεται πάνω στο αρχείο .wav;

 
Όσα έχουν ειπωθεί μέχρι τώρα είναι σωστά, καλές παρατηρήσεις για να λάβεις υπόψιν σου.

Εγώ θα ήθελα απλώς να προσθέσω κάτι ακόμα για το φίλο μας: και μόνο που θα αρχίσεις να ασχολείσαι με την επεξεργασία του ήχου έχεις να ανακαλύψεις μπροστά σου πάαααρα πολλά πράγματα. Θα το δεις!  Όταν θα ξεκινήσεις ας πούμε να ψιλομιξάρεις, θα δεις ότι θα κολλάς με πράγματα, θα πειραματίζεσαι, θα "πειράζεις" κάθε τί που μπορείς, θα λες "για να δω, τί κάνει αυτό...;"... και κάπως έτσι θα περνάει ο καιρός και θα αρχίσεις να καταλαβαίνεις τί συμβαίνει.

Το mastering είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία για την οποία χρειάζεσαι ιδικό εξοπλισμό (είτε hardware, είτε software) και είναι αυτή η διαδικασία που κάνει τους δίσκους που ακούμε και παθαίνουμε πλάκα να ακούγονται τόσο "καθαροί και γυαλιστεροί". Εκεί δουλεύεις με διάφορους δυναμικούς επεξεργαστές (κομπρέσσορες, eq κλπ) οι οποίοι βέβαια λειτουργούν ειδικά για mastering, για να μπορείς να επέμβεις σε συγκεκριμένες συχνοτικές ζώνες και να "πειράζεις" συγκεκριμένα σημεία, να καθαρίζεις τον ήχο σου, να ανεβάζεις την έντασή του αφού έχει υποστεί την όποια διαδικασία κλπ. Αυτή η διαδικασία εξαρτάται πάρα πολύ και από τη μίξη, δλδ όσο καλύτερη είναι η μίξη σου τόσο μεγαλύτερα περιθώρια έχεις για καλό mastering.

Δε χάνεις τίποτα να πειραματιστείς, αλλά θα σου πρότεινα να δουλέψεις περισσότερο τη μίξη σου, αφού ίσως να είναι ακόμα λίγο νωρίς για να κατανοήσεις τις ανάγκες του mastering. Και το λέω με συμπάθεια βέβαια αυτό, μην το πάρεις στραβά. Ακόμα κι εγώ ο ίδιος δεν έχω συλλάβει στο 100% τις δυνατότητες του mastering, παρόλο που σπουδάζω και τεχνολογία ήχου.

Δούλεψε τη μίξη σου, έχει πολύ ψωμί το θέμα, θα το δεις!  Μην περιμένεις βέβαια πως θα καταλήξεις με καμιά υπερπαραγωγή (μακάρι δλδ) ξαφνικά, θέλει πολύ δουλειά η φάση, ανοιχτά αυτιά, ανάπτυξη της συχνοτικής σου αντίληψης (ας μου επιτραπεί η έκφραση) και πώς θα "φιλτράρεις" αυτά που ακούς...

Όρεξη να έχεις και όλα θα πάνε καλά!  Μακάρι σε λίγο καιρό να ακούσουμε τους πειραματισμούς σου και φυσικά ευχαρίστως να σε βοηθήσουμε όπως μπορούμε!

Ίσως μπορείς να διαβάσεις διάφορα στο ίντερνετ ή αν θες μπορούμε να σου προτείνουμε κανα καλό βιβλιαράκι...

Ξεκίνα εσύ και ό,τι απορία προκύψει, εδώ είμαστε...

 
Ευχαριστώ παιδιά! Για ότι νεώτερο θα επικοινωνήσω! :) Δουλεύω μίξεις και όταν έρθει η ώρα mastering μιλάμε...Ευχαριστώ και πάλι! ;D

 
MGE7 είπε:
Το πρόβλημά μου είναι πως μετά την μίξη όταν κάνω το mixdown ( :P) το αρχείο που βγαίνει σε μορφή WAV δεν έχει την ένταση που έχει ένα επαγγελματικό κομμάτι αν και στην μίξη τα είχα δυναμώσει όλα αναλογικά. Αυτό διορθώνεται στο mastering;  Το mastering γίνεται πάνω στο αρχείο .wav;
Δεν έχω στείλει ποτέ κάτι για επαγγελματικό mastering, αλλά απ'ότι έχω διαβάσει αυτό δεν είναι πρόβλημα. Μάλιστα, η δουλειά του mastering engineer γίνεται δύσκολη εώς αδύνατη αν το κομμάτι έχει "τσιτωθεί" από άποψη εντάσεων. Η συνήθης πρακτική -απ'ότι ξέρω- είναι να στέλνεται ένα στερεο mixdown σε καλή ποιότητα (πχ 24bit/96KHz) με μέγιστη ένταση γύρω στο 60% του μάξιμουμ. (περίπου -4,-5 dBFS)

Για ηχογράφηση και μείξη δεν μπορώ να σου προτείνω τίποτα. Έχουν γίνει θέμα άπειρων βιβλίων. Διάβαζε ό,τι πέφτει στα χέρια σου (βιβλία, άρθρα από περιοδικά/internet) και μην ξεχνάς ότι τα αυτιά είναι το πιο σημαντικό πράγμα. Σήμερα, με τις τεράστιες οθόνες και τα Plugins με τα γραφικά, έχουμε καταντήσει να "κοιτάμε" τον ήχο περισσότερο απ'ότι τον ακούμε. Μια ρύθμιση δεν είναι σωστή όταν έχεις γυρίσει το εικονικό κουμπάκι αρκετά... είναι σωστή όταν ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ σωστή. (μπορεί να σου ακούγεται χαζό, αλλά θα με θυμηθείς...)

Αυτά από μένα, καλή τύχη.

 
Τι εννοείς να δουλέψω την μίξη μου; Αυτό που κάνω είναι να ανοίγω τα κανάλια μου να ηχογραφώ και να ρυθμίζω εντάσεις άντε και κανα EQ στη φωνή. Τι δυνατότητες έχω πάνω στην μίξη; Τι πρέπει να δουλέψω και να ανακαλύψω;;

 
Μπορείς να κάνεις πάρα πολλά και ιδιαίτερα πράγματα για το τελικό αποτέλεσμα. Το eq ας πούμε είναι ένα μόνο στάδιο. Και πόσο μπορεί να το έχεις δουλέψει κιόλας, να το λιώσεις; Μπορείς να δοκιμάσεις να δουλέψεις κομπρέσσορες, noise gate και άλλα τέτοια. Για να μην αναφερθώ στον «κόσμο» των εφφέ όπου εκεί θα χάσεις τη μπάλα…

Ξεκίνα ας πούμε να δοκιμάζεις τα διάφορα εφφέ, να δεις τι κάνουν, να ανακαλύψεις τι δυνατότητες μπορούν να σου δώσουν, τι ρυθμίσεις έχουν κλπ.

Έχεις προσπαθήσει ας πούμε να δεις πώς θα ρύθμιζες έναν κομπρέσσορα  στο μπάσσο και πώς θα τον ρύθμιζες για μια κιθάρα ή μια μπότα;  Έχεις δοκιμάσει να δεις τι reverb θα έβαζες σε ένα ταμπούρο και τι σε μια φωνή;  Έχεις έρθει σε επαφή με τη μαγεία των delay effects;

Πες μου ας πούμε τι όργανα ηχογραφείς και μπορώ να σου προτείνω κανα δυο πραγματάκια να πειράξεις αν θες. Εγώ τουλάχιστον –όχι ότι έχω μιξάρει σοβαρά κάτι- αλλά όταν ας πούμε πειραματίζομαι με μια μίξη αυτό είναι το μέρος που ξοδεύω τον περισσότερο χρόνο, να πειραματίζομαι δλδ με αυτά τα πράγματα.  Ειδικά όταν δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου για να κινηθώ

 
Τα όργανα στα οποία δουλεύω κυρίως είναι μια ακουστική κιθάρα, ενα βιολί και ένα πιάνο... από εκεί και πέρα παιδεύομαι με ενορχηστρώσεις με κάποιους ατμοσφαιρικούς ήχους αλλα και πιο Synth ήχους που μπορεί να χρησιμοποιήσω... Ίσως και κάποια ηλεκτρική που και που... Νιώθω πως είμαι χαμένος σε έναν ατελείωτο κόσμο φίλε...

 
φίλε μου κατεβάζω μια συλλογή από βιβλία και σημειώσεις... αν θες θα στην περάσω.. .στείλε μου ένα μαιλ!

 
savasavram είπε:
φίλε μου κατεβάζω μια συλλογή από βιβλία και σημειώσεις... αν θες θα στην περάσω.. .στείλε μου ένα μαιλ!
Φιλε μου...
αν αυτό που κατεβάζεις είναι παράνομα κατεβασμένο, τότε καλό θα ήταν να μην το κατεβάσεις και να μην το δώσεις. Γιατί αλλιώς ζημιώνεις τους συγγραφείς και δείχνεις τον λιγότερο δυνατό σεβασμό σε ανθρώπους που έχουν ξοδέψει χρόνο και χρήμα για να γράψουν αυτά τα βιβλία και τις σημειώσεις, κτλ.

απλά να σχολιάσω ότι το γεγονός ότι θέλησες να μοιραστείς αυτά που (θα) έχεις ΕΙΝΑΙ πολυ καλό, και είναι αυτό που κάνει το Ιντερνετ αυτό που είναι... :)

 
MGE7 είπε:
Νιώθω πως είμαι χαμένος σε έναν ατελείωτο κόσμο φίλε...
Χεχε… καταλαβαίνω!  Έτσι φαίνεται σε όλους στην αρχή, αλλά μην πτοείσαι! Άμα πάρεις μπρος και συνειδητοποιήσεις με τον καιρό τι θες να κάνεις και τι θέλεις να ακούσεις, όλα θα πάνε όπως πρέπει. Και μόλις καταλάβεις ορισμένες βασικές λειτουργίες που εφαρμόζονται παντού και κάποια πράγματα που γίνονται ψιλοστάνταρ… ποιος σε πιάνει!!!

Άσχετα από το είδος της μουσικής (που απ' ότι καταλαβαίνω δεν χρειάζεται και πολλά φρου-φρου κι αρώματα..) δοκίμασε να πειραματιστείς εσύ με κάποια πράγματα. Για παράδειγμα δοκίμασε να βάλεις στο βιολί εφφέ όπως phaser ή delay, ακόμα και distortion. Θα δεις πως μπορεί να αλλάξει η ιδιότητα του οργάνου. Βάλε ας πούμε κομπρέσσορα και chorus στην ακουστική και θα δεις πως αλλάζει η διάσταση της κιθάρας σου.

Αυτά όλα μπορεί να μη χρειάζονται στη μουσική σου, γιατί ίσως θεωρήσεις ότι είναι υπερβολικά για το τελικό αποτέλεσμα, αλλά έχει πλάκα να τα ψάχνεις! Ειδικά τα pro tools έχουν μερικά πολύ ωραία προγράμματα ήδη, μπορείς να αρχίσεις να ασχολείσαι με αυτά.

Είναι μεγάλο θέμα η μίξη και πολύ σημαντικό. Και ακόμα έχουμε αναφερθεί μόνο σε κάποια βασικά πραγματάκια. Πού να εμβαθύνεις κιόλας...

Υπομονή θέλει και όρεξη! Όσο περισσότερο το ψάχνεις εσύ το θέμα τόσα περισσότερα θα μάθεις. Είναι καλό επίσης που ξεκινάς να το ψάχνεις απο αυτή την ηλικία, σε λίγα χρόνια θα είσαι ξεφτέρι!!!  Και φυσικά προσπάθησε να μην "αποτελειώσεις"  τα αυτάκια σου απο τώρα, λιγάκι προσοχή θέλει μονάχα.

 
Μερικές ταπεινές σκέψεις με έναυσμα τα μηνύματα των infectme247 και Νικόλας. Αν φτάσεις στο σημείο να έχεις μπροστά από τα αυτιά σου μια μίξη που ακούγεται όμορφα, δεν κουράζει το αυτί, με το λιγότερο δυνατό compression έχεις στείλει τον mastering engineer για διακοπές.

Μην σε απασχολεί τόσο η ένταση των exports σου όσο άλλα πράγματα κατά την διάρκεια της ενασχόλησης σου μπροστά από το DAW. Αν τα σχετικά levels των καναλιών είναι κατάλληλα προγραμματισμένα ένα απλό σήκωμα του master bus φτάνει. Το αποτέλεσμα δεν είναι το ίδιο με το normalizing του mixdown μετά από export, οπότε ΜΗΝ το κάνεις.

Φρόντισε να καταγράφεις μεστά lines.

Τέλος νομίζω ο Νικόλας κατέγραψε στο κείμενο του την ιεραρχία στις προτεραιότητες κατά την διάρκεια ενασχόλησης με ένα project: Μια καλή σύνθεση θα σε γλιτώσει από πολύ κόπο σε όλα τα υπόλοιπα στάδια, όπως ένα καλό recording ενός καλοπαιγμένου line θα σε γλιτώσει από πονοκεφάλους με compressores, χειρουργεία με EQ και άλλα plugins που έχουν πλημμυρίσει το net και σχετική αρθρογραφία.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
εχω κανω ενα κολπο δεν ξερω εαν ειναι σωστο ¨και εγω αρχαριος ειμαι¨  :)

αλλα οταν θελω στο mixdown μιας παραγωγη μου να εχει δυνατη ενταση

βαζω στο stereo channel limiter και το ρυθμιζω αναλογα..

παντος κανει δουλεια!

τωρα για mastering δεν εχω ιδεα...

ελπιζω να βοηθησα φιλε!

και βγαλε την φαντασια σου σε ηχους! ;)

φιλικα!

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top