Κατ'αρχάς πρέπει να πω (και όπως ίσως έχετε καταλάβει ;D) πως είμαι λάτρης της αναλογικής επεξεργασίας....αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζω τις υπερβολές και τα κολλήματα
έτσι θεωρώ πως στο συγκεκριμένο θέμα υπάρχουν κάποια facts:
- Δεν υπαρχει κάποιος λόγος το ψηφιακό summing να υστερεί τεχνικά του αναλογικού...είναι μια αρκετά απλή διεργασία που η προγραμμματιστική και επεξεργαστική ισχύ των τελευταίων ετών (σε ότι αφορά υπολογιστές και προγράμματα) την υπερκαλύπτει. Τα όποια προβλήματα στο ψηφιακό φορμά έχουν να κάνουν με το downgrading και τον τρόπο που αυτό γίνεται από υψηλότερα samplerate & bitrate σε χαμηλότερα.
- Υπάρχουν άπειροι λόγοι το αναλογικό summing να ακούγεται διαφορετικά (καλυτερα ή χειρότερα με βάση την υποκειμενική κρίση του καθενός) από το ψηφιακό...ο τύπος των gain stages, ο τύπος της main εξόδου (transformer ή electronically ballanced), ο τύπος του panning, το συνολικό signal routing κλπ κλπ.....αυτό ακριβώς είναι που ονομάζουμε χρωματισμένο....δηλαδή η ύπαρξη ενός transformer ballancing stage στην έξοδο του Neve summing mixer το καθιστά "χρωματισμένο", η ύπαρξη + / - 12db gain stage (μιας συγκεκριμένης τοπολογίας) καθιστά μια αναλογική συσκευή "χρωματισμένη" κλπ κλπ......
Προσωπικά έχω δοκιμάσει πολλούς συνδυασμούς, έχω ακούσει αρκετές συσκευές από πρώτο χέρι και πάρα πολλές σε συγκριτικά τεστ και κατέληξα στα εξής....
- Αν κάποιος ψάχνει κάτι που θα βελτιώσει την summing διαδικασία σε καθαρά τεχνικό επίπεδο (δηλαδή σε τεχνικά χαρακτηριστικά) το αναλογικό summing είτε μέσω συσκευών σαν αυτές που αναφέρθηκαν είτε μέσω κάποιας πολύ καλής αναλογικής κονσόλας δεν προσφέρει απολύτως τίποτα περισσότερο ή καλύτερο από το ψηφιακό (όταν αυτό γίνεται σωστά
)...αντίθετα υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να υποβαθμίσει ποιοτικά το μιξ του επιλέγωντας κάποια κακή ή μέτρια αναλογική υλοποίηση (...και υπάρχουν πολλές)
- Αν κάποιος ψάχνει για μια διαφορετική μορφή επεξεργασίας και ένα ελαφρά διαφορετικό ηχόχρωμα στο σύνολο του μιξ τότε όντως μια συσκευή summing μπορεί να το προσφέρει ειδικά αν περιλαμβάνει ως τοπολογία κάποια "κλασσικά" χαρακτηριστικά των αναλογικών υλοποιήσεων (discrete gain stages, transformer ballancing stages)...όπως για παράδειγμα το σενάριο του musictech για ένα παθητικό summing mixer στην κατάληξη του οποίου θα βρίσκονται 2 Neve 1272.
- Αν κάποιος ψάχνει να βρει κάποιον τρόπο να μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος της mixing διεργασίας στον αναλογικό τομέα για πολλούς και διάφορους λόγους (χρήση αναλογικών outboard, εργονομία κλπ κλπ) χωρίς όμως να απαρνηθεί την "χαρα" και τις ευκολίες του ψηφιακού φορμά τότε και πάλι το αναλογικό summing είναι μια καλή λύση.....στην συγκεκριμέννη περίπτωση βέβαια ένα summing box από μόνο του δεν αρκεί (χρειάζεσαι και insert points, patch panels, outboard κλπ κλπ) και ίσως η επιλογή μιας καλής κονσόλας να είναι προτιμότερη.
ziggy440 είπε:
....ψάξε για κάποια "καθαρή", split αναλογική κονσόλα χωρίς ίχνος VCA πάνω της, με σοβαρό summing amp (s/n, headroom, crosstalk) και τότε θα μιλάμε για ΟΤΒ summing...θα βρεις πολλές τέτοιες "περιπτωσάρες" από την περίοδο 75-85.l.......
Νικόδημε, έχεις υπ'όψιν σου κάποια τέτοια πηγή "περιπτωσάρεων" ????
Αν εννοείς τον "τύπο" κονσόλας θα σου έλεγα πως γενικά η καλύτερη επιλογή είναι είτε recording κονσολες που δεν έχουν inline modules και VCA automation (ή μπορεί να παρακαμθεί ) είτε broadcast κονσόλες.
Οι recording κονσόλες της συγκεκριμένης περιόδου και χαρακτηριστικών είναι γενικά αρκετά "χρωματισμένες" (με εξαίρεση ίσως κάποιες DDA και D&R) και με πολύ "μουσικά" (αλλά και πάλι χρωματισμένα) eq. Γενικά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει οπωσδήποτε κάποιος να "ακούσει" πριν αγοράσει εκτός αν ξέρει που πάει....
Οι κονσόλες από την άλλη έχουν (πολλές φορές) απίστευτα καλά τεχνικά χαρακτηριστικά (κλάσεις ανώτερα από τις recording) ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις τρομερά εύηχους προενισχυτές και eq (STUDER, Calrec)....ειδικά αυτές οι 2 εταιρίες έχουν κάποια μοντέλα που είναι λες και φτιάχτηκαν για να αποτελούν το απόλυτο front end ενός DAW (με απίστευτα καλούς προενισχυτές - κάποια input module Calrec θεωρούνται ακριβή αντίγραφα του 1081, full para eq-η studer 902 έχει 4 μπάντες φουλ παραμετρικό εκιού συν variable Low & Hi pass φίλτρα
, stereo line modules για επιστροφές και summing, switchable insert points, assignable dynamics, patch bays).....
Αν εννοείς dealers.....υπάρχουν πολλοί....Funky Junk, Vintage King, Larking's List, Sonic World, και παρα πολλοί άλλα θέλει προσοχή......
Τα άσχημα τώρα.....η επιλογή μιας "παλαιάς" αναλογικής κονσόλας είναι μια επίπονη διαδικασία που πρέπει να περιλαμβάνει (χονδρικά) τα εξής...
- αναζήτηση ανταλακτικών και spare modules.....πολλές εταιρίες έχουν κλείσει και δεν υπάρχουν ανταλακτικά ενώ η ύπαρξη spare parts (channel modules αλλά και κάποιο έξτρα psu) θα πρέπει να θεωρείται απαραίτητη
- η κατάσταση της κονσόλας....κάποιες φορές μιλάμε για πραγματικά παλιατζούρες που ίσως το κόστος για να επανέλθουν σε λειτουργική κατάσταση είναι απαγορευτικό (και πολλές φορές άσκοπο)
- η καλωδίωση μιας αναλογικής κονσόλας μπορεί να κοστίσει πολλά πολλά λεφτά
....έτσι μια κονσόλα που φαντάζει ευκαιρία μπορεί να αποδειχτεί οικονομική καταστροφή
- ο χώρος μας.....χωράει μια τέτοια κονσόλα????....και κυρίως έχουμε χώρο και χρήμα για τα συνήθως εξαιρετικά θορυβώδη και "πεινασμένα" για ρεύμα τροφοδοτικά?
φίλε musictech με το OTB summing εννοώ ακριβώς αυτό που λες και εσύ - αναλογικό summing δηλαδή (Out of The Box Summing)...σόρρυ μου έχει μείνει κουσούρι από τα ξένα φόρουμ ;D ;D
Split είναι οι κονσόλες που δεν χρησιμοποιούν το inline format, οι multitrack επιστροφές δηλαδή είναι σε dedicated line modules και όχι στο ίδιο input module....αυτό είναι καλύτερο από πλευράς "αγνότητας" και "ακεραιώτητας" του signal path καθώς δεν παρεμβάλωνται τόσα switches και πολύπλοκο routing στο ίδιο module
...σε σχέση με το σύγχρονο DAW περιβάλον είναι πιο λειτουργικό και από πλευράς εργονομίας (το inline δεν έχει χρησιμότητα χωρίς multitrack).
...ευχαρίστως να σου προτείνω κάποιες used κονσόλες (και αρκετούς dealers) αρκεί να μου περιγράψεις τις ανάγκες σου σε inputs (tracking & mixing), την χρήση ή όχι outboard, την χρήση ή όχι των μικροφωνικών προενισχυτών της κονσόλας, την αναγκαιότητα ή όχι ύπαρξης patchbay, την ύπαρξη ή όχι περιορισμών στο μέγεθος και βέβαια το budget