Επανέρχομαι με σχόλια.
Φανταστείτε ότι το σήμα ανά κανάλι δεν είναι τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο από μία παράγραφο στην μέση μίας σελίδας. Υπάρχουν τα περιθώρια τα οποία είτε είναι είτε προς τα πάνω/κάτω είτε προς αριστερά/δεξιά και μας "προφυλάσσουν" από το να γράψουμε εκτός. Η μετακίνηση ενός fader προς τα πάνω, σε σημείο που να εξαντληθεί το διαθέσιμο headroom ισοδυναμεί με μετακίνηση ολόκληρης της παραγράφου προς τα πάνω και εκτός ορίων. Όσα γράμματα πέσουν έξω από την παράγραφο δεν μπορούμε να τα επαναφέρουμε και το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με το digital clipping.
Τα ίδια συμβαίνουν και με τα περιθώρια αριστερά και δεξιά. Όταν γίνεται η ηχογράφηση ενός ακουστικού σήματος, το εκάστοτε host αναλαμβάνει να τοποθετήσει τους αριθμούς που είτε προκύπτουν από την AD (αν κάνουμε ηχογράφηση αναλογικού σήματος) είτε έρχονται κατ ευθείαν μέσω κάποιας ψηφιακής εισόδου, σε θέσεις οι οποίες προγραμματιστικά (σε επίπεδο κώδικα δηλαδή) πληρούν δύο συνθήκες:
α. Είναι αρκετά μεγάλες για να τοποθετηθεί το σήμα ακέραιο υπολογίζοντας και το διαθέσιμο headroom πριν εμφανιστεί clipping και
β. Είναι αρκετά μεγάλες για να τοποθετηθούν και τα διάφορα FX.
Η επεξεργασία του εκάστοτε σήματος με FX απαιτεί μεγάλο word-length έτσι ώστε να μην υπάρχει κανένας συμβιβασμός στο σήμα - δηλαδή να μην χρειαστεί να κουτσουρευτεί κακήν κακώς λόγω ελλείψεων. (Το έχει αναφέρει ο Νικόδημος πρωτύτερα αυτό.) Σε αυτή την περίπτωση το σήμα τοποθετείται στο κέντρο (ας πούμε) μίας θέσης και τυχόν αυξομειώσεις έντασης και διάφορα FX το μετακινούν δεξιά - αριστερά. Π.χ. το παρακάτω 8-bit σήμα έχει τοποθετηθεί σε μία 16-bit θέση και έχουν αφεθεί 4 bits για headroom (κόκκινα ψηφία) και 4 bits για πιθανές επεξεργασίες που σχεδόν σίγουρα θα αυξήσουν το word-length (μπλε bits):
000010101010
0000
Για να κάνω τα πράγματα ελαφρώς χειρότερα ( ;D) υπενθυμίζω ότι ΚΑΝΕΝΑΣ απολύτως μετατροπέας δεν χρησιμοποιεί όλα τα bits για την αναπαράσταση του σήματος. Π.χ. ο καλύτερος μετατροπέας που γνωρίζω αυτή την στιγμή (Lavry Engineering Gold 26/96 MK3 αξίας περίπου 6000 ευρώ) χρησιμοποιεί 21 περίπου bits επεξεργασίας. Να είστε λοιπόν τρισευτυχείς αν ο δικός σας χρησιμοποιεί π.χ. 18).
Ας δούμε ένα μικρό παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι έχουμε να προσθέσουμε δύο 5-bit αριθμούς - (διαλέγω επίτηδες μικρά νούμερα αλλά το ίδιο ισχύει και για 16-bit, 24-bit ή οτιδήποτε άλλο). Απλουστεύοντας πολύ τα πράγματα, σε ένα 5-bit σύστημα ο μέγιστος αριθμός που μπορεί να αναπαρασταθεί είναι 2^5 - 1 = 31. Το 31 σε αυτή την περίπτωση εκφράζει την απολύτως μέγιστη ένταση που μπορεί να ηχογραφηθεί/αναπαραχθεί σε ένα DAW πριν υπάρξει clipping. Είναι προφανές ότι ΔΕΝ μπορούμε να μιξάρουμε δύο κανάλια με μέγιστη ένταση (31) γιατί 31 + 31 = 62 και ο αριθμός 62 δεν μπορεί να αναπαρασταθεί στο 5-bit σύστημα που έχουμε.
(Προγραμματιστικά αν επιχειρήσουμε κάτι τέτοιο ο compiler που χρησιμοποιούμε θα βγάλει ένα μήνυμα overflow (υπερχείληση) και θα σταματήσει. Διάφοροι "έξυπνοι" compilers κάνουν μία προσωρινή αποθήκευση του αριθμού σε μεγαλύτερες θέσεις και ταυτόχρονα δίνουν και ένα μήνυμα στον προγραμματιστή.)
Εναλλακτικά, θα πρέπει να μειωθεί η ένταση των 2 προηγούμενων σημάτων, έτσι ώστε το άθροισμά τους να μην ξεπερνάει το ανατιθέμενο bit-length. Αυτό είναι που περιγράφει ο Superfunk, δηλαδή έχουμε το master channel στα 0dBFS και ρυθμίζουμε όλα τα υπόλοιπα έτσι ώστε να μην έχουμε clipping στο master-channel. Δεν ξέρω αν αυτή είναι h defacto μέθοδος (προφανώς από την στιγμή που το τελικό αποτέλεσμα του ακούγεται μια χαρά, είναι μια χαρά) αλλά προσέξτε τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση. Πάλι, με παράδειγμα.
Πάμε στο περίπτερο 3 φορές για να αγοράσουμε κάτι και πληρώνουμε αντίστοιχα 3.47, 4.18 και 1.85 ευρώ (τιμές έντασης σε αντίστοιχα κανάλια). Το πραγματικό άθροισμα όλων αυτών είναι 9.5 ευρώ (στο τελικό master channel) και με στρογγυλοποίηση 10. Αν στρογγυλοποιήσουμε ευθύς εξ αρχής όμως στο πλησιέστερο ευρώ τότε έχουμε 3, 4 και 2 ευρώ και το άθροισμα αυτών βγάζει 9 και όχι 10! Άρα νομίζω πως η καλύτερη μέθοδος είναι να κρατάμε ανέπαφα τα επιμέρους κανάλια χωρίς κανενός είδους truncation έτσι ώστε να μην έχουμε τέτοιες απώλειες.
Πάντως, για το export του Cubase έχω κι εγώ αμφιβολίες. Δεν ξέρω για ποιό λόγο αλλά στο τελικό mixdown, έχω ακούσει να υπάρχουν διαφορές, ο ήχος μου φαίνεται πιο flat και 2D :
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
:
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Φαντάζομαι μία πολύ καλή λύση θα ήταν τα διάφορα subgroups να οδηγηθούν σε ένα summing box και από εκεί σε έναν ψηφιακό εγγραφέα. (Ξέρω, ξέρω..
![Big grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
απλά ψήνομαι για ένα Neve summing box και κάπως πρέπει να δικαιολογηθώ.
![Big grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
)
Αυτά, σχολιάστε ότι θέλετε.