Να πω και ‘γω την απόψη μου.
Η ”ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ” ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ.
Όταν γίνετε λόγος για την Ελλάδα και τους συνθέτες και τις συνθέσεις, πρέπει να λάβουμε υπόψιν και το επίπεδο παιδείας που διαθέτει ο κάθε συνθέτης και τα θέλω του πάνω στις όποιες συνθέσεις του.
Η δικαιολογία λοιπόν του ερασιτέχνη, βασίζεται εν μέρει στα παραπάνω. Το γιατί βρίσκετε στη γνωστή πρόταση “Μααα,-,-, είναι δικό μου κομμάτι και το γράφω όπως θέλω”
Με τη χρήση της παραπάνω πρότασης λοιπόν, δικαιολογούν την έλλειψη γνώσεων, ακουσμάτων και επιροών.
Οι ίδιοι “συνθέτες” συχνά θα ακουστούν να λένε (σχολιάζοντας ιδέες για τα κομμάτια τους ή κομμάτια άλλων):
Α) “Τι να το κάνεις αυτό το σόλο…πολύ πάει” (επειδή προφανώς οι ίδιοι δεν μπορούν να παίξουν κάτι παρόμοιο)
Β) “Ε τώρα μωρέ και τι έγινε που έβαλε ο τάδε το C7b9, βάλε ένα C και τελείωσε” (επειδή δεν ξέρουν τι είναι το C7b9)
Γ) “Πολύ Αμερικανιά βγαίνει έτσι” (οι οποίοι αμερικάνοι, με τις “Αμερικανίες” τους έχουν γίνει διάσημοι)
Δ) “Σιγά το γκάζι που έχει ο Zakk” ή “χάλια το καθαρό του Springsteen” (ΟΚ, ο ήχος σου τι λέει?)
Αν λοιπόν κάτσουν και σκεφτούν τα παραπάνω σοβαρά, τότε ίσως βγει κάτι καλό.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΞΕΝΟΥ ΣΤΟΙΧΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΘΕΤΩΝ
Το πιο σοβαρό πρόβλημα εδώ είναι η προφορά.
Καλώς ή κακώς δεν είναι η γλώσσα μας και έτσι η απόδοση σε ξένο στοίχο σίγουρα θα ακούγεται κάπως , καταστρέφοντας πολλές φορές και το επιθυμητό αποτέλεσμα, κάνοντας ένα ωραία (αντικειμενικά) κομμάτι, χάλια.
Η συγγραφή στοίχων σε ξένη γλώσσα έχει και τους επικριτές της φυσικά, οι οποίοι είναι συνήθως αυτοί που δεν γνωρίζουν καλά (ή καθόλου) μία ξένη γλώσσα. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως ο Ελληνικός στοίχος θα είναι το ίδιο ταιριαστός σε ένα κομμάτι που η φόρμα του λέει “Θέλω ξένο στοίχο”.
Επίσης, εάν ο συνθέτης αποζητά διεθνή αναγνώριση (είτε είναι σε επαγγελματικό επίπεδο, είτε σε επίπεδο youtube ;D), ο Ελληνικός στοίχος δεν θα βοηθήσει και πολύ, έως καθόλου.
ΠΑΙΖΩ ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ, ΓΙΑΤΙ?
Οι λόγοι που πολλές μπάντες παίζουν διασκευές δεν είναι πάντα λόγο του ότι δεν μπορούν να συνθέσουν δικά τους κομμάτια, αλλά για λόγους όπως:
Α)Δέσιμο. Μία νεοσύστατη μπάντα, θέλει κάποιο χρόνο για να δέσει και να μάθουν να συνεννοούνται μεταξύ τους.
Αυτό θα γίνει μέσα από διασκευές κομματιών που γνωρίζουν λίγο πολύ όλα τα μελη της.
Β)Προσωπικό στίγμα. Όταν ακούω και λένε μερικοί “θα βάλω το CD, γιατί να πάω να τους ακούσω? “, χωρίς όμως να τους έχουν ακούσει έστω και μία φορά, φρικάρω!
Μία μπάντα που παίζει διασκευές, θα πας να την ακούσεις για το τι έχει να δώσει πάνω στα κομμάτια-διασκευές που θα παίξει. Αν ο ντράμμερ βάλει κάτι παραπάνω, αν ο κιθαρίστας έχει προσωπικό στυλ ή εμπλέκει παικτικά στυλ διαφόρων σε ένα κομμάτι, αν ο μπασσίστας grooveάρει ωραία το κομμάτι, αν κάνει κολπάκια (σωστά) με τη φωνή ο τραγουδιστής, τι σκηνική παρουσία δίνουν ένας-ένας ή σαν σύνολο.
Αυτοί δεν είναι λόγοι να παεί να δει κάποιος μία μπάντα να παίζει διασκευές?
Γ) Βιοποριστικοί Λόγοι. Ναι υπάρχουν και αυτοί οι λόγοι και αυτοί οι μουσικοί .
Όταν έχεις υποχρεώσεις, οικογένεια, παιδιά, κάρτες, δάνεια, ενοίκια τι θα κάνεις? Θα τους πεις γράφω δικά μου κομμάτια, αγοράστε το CD μου να πληρώσω τις υποχρεώσεις μου?
Όχι, παίζεις διασκευές και πληρώνεσαι για να πληρώνεις. Στους γέρους τουρίστες θα παίξεις Elvis, CCR και Beetles (εκτός αν είναι άγγλοι, οπότε μπορεί και να σου ζητήσουν να παίξεις Sabbath ;D), στους νέους τουρίστες θα παίξεις popάκια που προβάλονται στο MTV, VH1 κλπ, αν παίζεις σε εξειδικευμένο μαγαζί τύπου “Ροκάδικο-Μεταλλάδικο” θα παίξεις τα ανάλογα και πάει λέγοντας.
Στο να παίζεις για βιοποριστικούς λόγους, η μόνη επιλογή που ΜΠΟΡΕΙ να έχεις είναι στο τι είδος θα παίξεις και αυτό μόνο αν είσαι τυχερός.
Δ)Συμπληρώνω Το Μικρό Μου Πρόγραμμα.
Οι διασκευές είναι μία πολύ καλή λύση για νέα μπάντα που έχει περιορισμένη προσωπική δουλειά και το πρόγραμμά τους δεν συμπληρώνει τις απαιτούμενες ώρες που ζητάνε τα μαγαζιά.
Τέλος να πω ότι, καλές οι ρομαντικές και ουτοπικές ιδέες μας, αλλά καλό είναι να κοιτάμε και την πραγματικότητα, να ήμαστε ρεαλιστές, δεκτικοί σε γνώμες και συμβουλές και να μη γινόμαστε ποτέ αυτό που άλλοτε κατακρίνουμε.