Ηχογράφηση πιάνου?!?!?!

Nikolas

Bafta Winner
Μηνύματα
4,420
Πόντοι
198
Λοιπόν, έχω το εξείς "πρόβλημα" (και σχέδιο βέβαια). Πρώτα τα δεδομένα και μετά τα θέματα:

ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Τελείωσα 7 μικρά (σχετικά) έργα για 4 χέρια πιάνο. Έχω βρει την δεύτερη πιανίστα (που είναι και φανταστική) και κάνουμε πρόβες. Όλα καλά ως εδώ.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Θέλω να ηχογραφήσω, όσο το δυνατόν καλύτερα το έργο ΚΑΙ να το βιντεοσκοπήσω. Θέλω ΕΠΙΣΗΣ να απομονώσω τους δύο πιανίστες, έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να έχει την ηχογράφηση του ενός απ'τους δύο και να τη χρησιμοποιήσει για πρόβες.

Η ΛΥΣΗ

Να κάνω δύο ηχογραφήσεις. Μία ζωντανα, στην αίθουσα για βίντεο ΚΑΙ ηχο και μία στο στούντιο μου με midi (και εξαιρετικά πιάνα που έχω).

ΤΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Έχω

2 Earthworks QTC40

1 Grace Design m201

1 Grace Design m902

και

1 Lynx L22 (εσωτερική στον Η/Υ).

Με χαρά μου κουβαλάω τον Η/Υ και ότι άλλο για να γίνει η ηχογράφηση στον χώρο που θα βρούμε.

Ο χώρος, πιστεύω, θα βρεθεί κάπου. Υπάρχουν κάποιες ιδέες ήδη, και μιλάω και με άλλους.

Η βιντεοσκόπηση θα γινει με 3 κάμερες. Δύο στάσιμες από κάθε μεριά των πιανιστών, και μία κινητή. Το μοντάζ θα γίνει αργότερα...

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Δεν έχω ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΙΚΡΗ ιδέα για το πως να στήσω τα μικρόφωνα. Ή μάλλον έχω, αλλά engineer ΔΕΝ είμαι! Ούτε μπορώ να ασχολούμε με το βίντεο, με την ηχογράφηση και να παίζω πιάνο ταυτόχρονα σε σοβαρή ποιότητα.

Άρα, πιστεύω, ότι χρειάζομαι βοήθεια. Είτε να έρθει κάποιος να στήσει και να φύγει, ή να στήσει και να κάτσει κι άλλο.

Λογικά η ηχογράφηση αυτή καθ'αυτή δε θα πάρει πάνω από 2 ώρες. Μελετημένοι και προβαρισμένοι θα είμαστε και δε παίζουν πολλά takes στην κλασσική μουσική. Άσε που τα κομματάκια είναι 2-3 λεπτά το καθένα (7 στο σύνολο τα κομμάτια) και άρα δε κρατάνε πολύ. Τα ξαναπάμε απ'την αρχή αν είναι...

Ότι μπορείτε προσφέρετε στη συζήτηση, και για ότι άλλο, εδώ, ή μέσω ΠΜ.

Και, ναι, είναι ολίγον αγγελία το θέμα, αλλά νομίζω ότι είναι το καλύτερο μέρος εδώ. Αν όχι μετακινήστε το, παρακαλώ!

Νικόλας

 
Το βίντεο θα το γράψεις εσύ ή κάποιος επαγγελματίας που γνωρίζει την διαδικασία;

Επίσης το audio, θα το γράψεις εσύ ή σε κάποιο studio;

 
Μανώλης Χναράκης είπε:
Το βίντεο θα το γράψεις εσύ ή κάποιος επαγγελματίας που γνωρίζει την διαδικασία;

Επίσης το audio, θα το γράψεις εσύ ή σε κάποιο studio;
Όπως είπα, ελπίζω να πάω σε κάποιο concert hall της Αθήνας... δεν είμαι σίγουος με το τι εννοείς "θα το γράψεις εσύ". ΔΕ θα είμαι εγώ στους Η/Υ την ώρα που θα γράφεται κάτι. Θα είναι είτε έτοιμα απο πριν, είτε κάποιος άλλος. Οι δύο κάμερες θα είναι στημένες από πριν και κάποιος (άλλος) θα χειρίζεται την τρίτη. Για την ηχογράφηση, αν στηθούν τα μικρόφωνα, μετά μπορώ να πατάω το on/off της ηχογράφησης, αλλά καλό θα ήταν να υπάρχει κάποιος άλλος.
Αφού γίνουν όλα τα παραπάνω, τα υπόλοιπα είναι κανονισμένα.

 
Κοίτα να δεις, αυτή την περίοδο κάνω κάτι αντίστοιχο πολύ πιο απλής μορφής χωρίς video, "παιδικό" θα έλεγα, ένας πιανίστας - με δύο μόνο χέρια (Hanon για παράδειγμα), όπου ο τελικός χρήστης μπορεί να κάνει mute όποιο χέρι θέλει για να κάνει εξάσκηση στο άλλο χέρι, άσχετα εάν το ένα χέρι (αριστερό) μπαίνει στην έκταση του άλλου (δεξί), γι'αυτό σου έφερα σαν παράδειγμα το Hanon.

Βέβαια το τελικό μου αποτέλεσμα μπορεί να είναι audio όμως ξεκινάει από midi που σημαίνει ότι by default έχω συγχρονισμό άσχετα εάν είναι εντός ή εκτός μετρονόμου αυτά που παίζονται. Δηλαδή έχω κάποιο σημείο αναφοράς να κολλήσω με ακρίβεια ότι θέλω πάνω στο υλικό που ήδη έχω λόγω του συγχρονισμού - σημείου αναφοράς.

Σου το λέω αυτό διότι αν δεν υπάρχει εξ'αρχής κάποιο σημείο αναφοράς, sync ή έστω κάποιος μετρονόμος για παράδειγμα, όλο το θέμα είναι στον αέρα, αυτό που λέμε floating. Σου το λέω αυτό, ειδικά για το βίντεο στην περίπτωση που θα - αν έχεις κοντινά πλάνα (τα δάχτυλα) για αρκετή ώρα, μην σου flam-άρει. Το σωστό είναι να έχεις τον συγχρονισμό (το σημείο αναφοράς) εξ'αρχής. Αν δεν υπάρχει σημείο αναφοράς, θα το βρεις αργότερα μπροστά σου στο μοντάζ είτε αυτό είναι audio, είτε αυτό είναι video. Εκτός κι αν γράψεις audio & video μαζί - ταυτόχρονα, one shot, στο ίδιο media (ταινία - σκληρό κλπ). Οπότε εδώ όπως και να το κάνεις είναι συγχρονισμένα. Μπορεί να σε βολεύει αυτό, δεν ξέρω.

Αυτή είναι εντελώς προσωπική μου άποψη, με ελάχιστη εμπειρία από video και αρκετή από audio.

Φαντάσου ότι γράφεις μουσική για ταινία ή για κάποιο ντοκιμαντέρ. Στην ταινία που θα παραλάβεις υπάρχει γραμμένος χρόνος.

Καλό θα είναι να ρωτήσεις και κάποιον επαγγελματία που έχει κάνει τέτοιου είδους audio - video μοντάζ. Εξήγησέ του τι ακριβώς θέλεις να κάνεις. Πιστεύω πως θα σε κατευθύνει ανάλογα ή μπορεί και να σου προτείνει κάτι καλύτερο. Δεν το γνωρίζω. Εξαρτάται από την εμπειρία του αλλά και τα μηχανήματά του.

 
Αν κατάλαβα καλά, έχεις μόνο 2 ομνι μικρόφωνα. Αν είναι έτσι, δεν νομίζω να κάνεις και πολλά πράγματα. Μπορώ να σε βοηθήσω στην ηχογράφηση (αν γίνει πριν τις 12/11/2012 διότι πάω στρατό) αρκεί να έχεις ένα λάπτοπ με το Cubase, την /τις αντίστοιχες κάρτες ήχου (που από ότι είδα τις έχεις), και μικρόφωνα. Όσο για το τι τύπου μικρόφωνα, θα εξαρτηθεί από τον χώρο που θα γράψεις, και από τα πιάνα (όρθια ή ουρές). Εγώ έχω εμπειρία, αλλά δεν έχω εξοπλισμό. Για παραπάνω πληροφορίες στείλει μου πμ να τα πούμε αναλυτικότερα!

Φιλικά Φώτης!

 
Μανώλη,

Έχω τη εντύπωση ότι δεν εξήγησα καλά τι θέλω να κάνω:

Η ηχογράφηση, από τα 2 κανάλια, κλπ, είναι σε διαφορετική φάση.

Το βίντεο θα είναι μία και έξω, το βίντεο ΜΕ μικρόφωνα να τραβάνε ότι παίζουμε. Μετά το audio θα το φτιάξω εγώ στο Cubase, κλπ, και μετά θα το φτιάξω και το βίντεο (εγώ ή άλλος) και τελειώνουμε.

επειδή όμως είναι για 4 χέρια (2 πιανίστες) θέλω να προσφέρω στους πελάτες την δυνατότητα να έχουν τον άλλο πιανίστα σε mp3. Όποιος θέλει να κατεβάσεις το κατάλληλο mp3 και θα το βάλει να παίξει, για να παίξει μαζί του και καλά. Είναι καθαρά για εξάσκηση οπότε δεν υπάρχει ιδιαίτερο θέμα "ποιότητας" εκεί. όσον αφορά το syncing, εκτός από ένα κομμάτι, τα υπόλοιπα είναι ξεκάθαρα και παίζει πρώτα ο μπάσσος και μετά ο πρίμο...

για αυτά, για τα ξεχωριστά κανάλια, λέω να το κάνω midi και να ξεμπερδεύω. Αλλά για το βίντεο, θέλω μικροφώνα και κανονικό πιάνο, και ήχο, κλπ...

Εκτός αν είμαι παράλογος τέλος πάντων... ???

Edit: Φώτη. Ελπίζω να γίνει νωρίτερα, χωρίς να είμαι 100% σίγουρος (βλέπεις δεν είμαι μόνος). Το πιάνο θα είναι με ουρά, και λογικά τα δύο μικρόφωνα θα πιάσουν καλό ήχο. Τώρα να πιάναμε ΚΑΙ ambient δε ξέρω... θα έπρεπε να έχουμε παραπάνω μικρόφωνα; Ξέρω κι εγώ... μπρρρρ...

 
Φίλε Νικόλα,

το να πιάσεις και λίγο χώρο δεν ξέρω αν είναι θεμιτό (αναλόγως με την ποιότητα που θες να γράψεις και με το τι θες να κάνεις). Όσο για τα έξτρα μικρόφωνα, ξέρεις πολύ καλά ότι το πιάνο είναι "στερεοφωνικό" όργανο. Συνεπώς θες τουλάχιστον 2 μικρόφωνα (βγάζοντας έξω τον χώρο) για να πιάσεις την στερεοφωνική εικόνα του οργάνου. Τεχνικές όπως η MS ή XY θα ήταν αν όχι οι ιδανικές, πάρα πολύ καλές ηχητικά. Και πάλι όμως εξαρτάται με το τι θες να κάνεις. Αν θες να γράψεις απλά τα 2 πιάνα, βάλε τα όμνι στην ουρά και καθάρισες. Απλά έτσι θα έχεις πιο "φτωχό" ήχο. Αν θες περισσότερες πληροφορίες, στείλε μου μήνυμα!

Φιλικά, Φώτης.

 
Νικόλα νομίζω πως τα Earthworks ως omni θα σε βοηθήσουν να πάρεις ένα σημαντικό ποσοστό από το φυσικό ambiance του χώρου...λογικά και αφού πρόκειται για 4 χέρια θα πρέπει να κινηθείς σε κάποια αρκετά συντηριτική Α-Β προσέγγιση σε ότι αφορά την τοποθέτηση ώστε να κταφέρεις να δώσεις όχι μόνο την αίσθηση της στερεοφωνίας του πιάνου και του συχνοτικού μοιράσματος αλλά και να είναι πιο διακριτή η αίσθηση των 2 εκτελεστών (σε ένα κοινό όργανο όμως). Σε ένα σενάριο Α-Β στο πιάνο έχεις αρκετές επιλογές τόσο σε ότι αφορά την απόσταση των μικροφώνων μεταξύ τους (πόσο wide ή narrow θα είναι η στερεοφωνική απεικόνιση - και αντίστοιχα πόσο θα είναιεμφανείς ή όχι οι διαφορές φάσης είτε με ευεργετικά είτε με αρνητικά αποτελέσματα), η απόσταση από το ίδιο το όργανο (που θα καθορίσει και το πoσοστό ambiance στο ηχογράφημα) και τέλος η γωνία (εδώ επειδή μιλάμε για όμνι το θέμα έχει να κάνει περισσότερο με την θέση στην οποία θα είναι το πιάνο σε σχέση με το καπάκι και σε τι θέση θα είναι αυτό....δυστυχώς το καπάκι μπορεί να προσθέσει κάποια early reflections σε συγκεκριμένα κοντινά setups τα οποία με την σειρά τους μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα σε σχέση με την φάση...). Γενικά όπως σε όλα τα ακουστικά όργανα , η προσέγγιση στην επιλογή και την τοποθέτηση των μικροφώνων αναγκαστικά εξαρτάται και τελικά επιβάλεται από τον ίδιο τον χώρο , το όργανο και τον εκτελεστή.... δεν μπορεί να υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένη "συνταγή" ή λύση στην εξίσωση αν προτιμάς όταν είναι μεταβλητές ή και εντελώς άγνωστες κάποιες παράμετροι αυτής της εξίσωσης...

Θα πρέπει λοιπόν να πειραματιστείς  :)

Και εκεί είναι το βασικότερο πρόβλημα (και μάλλον μοναδικό) που θα πρέπει να λύσεις..... ...το να καταφέρεις να έχεις αξιόπιστο και αξιοπρεπές Monitοring  του τι κάνεις (ή τέλως πάντων όποιος θα αναλάβει να ηχογραφήσει το εγχείρημα)....και όχι τα ακουστικά δεν είναι αξιόπιστο και αξιοπρεπές monitoring.

Τα υπόλοιπα σε σχεση με το video δεν είναι πρόβλημα....το μόνο που χρειάζεσαι είναι απλά να έχεις την δυνατότητα να συγχρονήσεις το αποτέλεσμα της ηχογράφησης με τον ήχο από τις κάμμερες στην video editing πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσεις....μια απλή κλακέτα στην αρή κάθε τρακ αρκεί.....για να ελαχιστοποιήσεις τυχόν προβλήματα sync loss δούλεψε από την αρχή την ηχογράφηση με βάση τον χρονισμό (σε σχέση με το audio) από τις κάμερες που θα χρησιμοποιήσεις (συνήθως στις πιο σοβαρές HD ψηφιακές -DSLR κλπ - 48Khz sample rate και το ανάλογο frame rate) ώστε να γλυτώσεις προβλήματα από περιτές μετατροπές.

Καλή επιτυχία!!

:)

 
Νικόδημε,

ΤΕΛΕΙΟΣ!

Αν ήμουν Θεσσαλονίκη, εκεί θα ερχόμουν, βέβαια το ξέρεις. Αλλά τώρα, και με δύο πιανίστες... Δεν είναι οικονομικά λογικό ή εύκολο... :( Ειδικά αυτήν την εποχή που λείπει η γυναίκα μου... :(

Τώρα, μόνο ένα θέμα με τo monitoring μπορεί να υπάρχει, αλλά ομολογώ ότι έχω εμπιστοσύνη στo headphone preamp της Grace Design (το m902) που ως τώρα μόνο καλά λόγια μπορώ να πω για το τι κάνει με τα ακουστικά (HD600...). Θα το δω όμως κι αυτό.

Και μπορεί να έχει βρεθεί και ο χώρος μάλιστα... :-/ Σήμερα μίλησα με την πιανίστα και μου είπε κάποια πράγματα... ;)

Ευχαριστώ για τις συμβουλές και όλα.

 
nikodemos είπε:
Τα υπόλοιπα σε σχεση με το video δεν είναι πρόβλημα....το μόνο που χρειάζεσαι είναι απλά να έχεις την δυνατότητα να συγχρονήσεις το αποτέλεσμα της ηχογράφησης με τον ήχο από τις κάμμερες στην video editing πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσεις....μια απλή κλακέτα στην αρή κάθε τρακ αρκεί.....για να ελαχιστοποιήσεις τυχόν προβλήματα sync loss δούλεψε από την αρχή την ηχογράφηση με βάση τον χρονισμό (σε σχέση με το audio) από τις κάμερες που θα χρησιμοποιήσεις (συνήθως στις πιο σοβαρές HD ψηφιακές -DSLR κλπ - 48Khz sample rate και το ανάλογο frame rate) ώστε να γλυτώσεις προβλήματα από περιτές μετατροπές.
+1 στα παραπάνω και συμπληρώνω:

καλό θα είναι οι τρεις κάμερες να γράφουν στο ίδιο φορματ. Ιδανικό να είναι τρεις ίδιες κάμερες.

Αν έχεις ίδιο φορμάτ και μια κλακέτα/παλαμάκι στην αρχή της κάθε λήψης δε θα χεις πρόβλημα στο συνχονισμό.

Σκηνοθετική/μονταζιακή άποψη:

για να σου δέσουν εύκολα στο μοντάζ, θα πρώτεινα οι τρεις κάμερες να γράψουν πλάνα με διαφορετικά μεγέθη. Προσωπικά θα ήθελα να έχω μια σταθερή σούπερ γενικό, να πιάνει χώρο, πιάνο, μουσικούς, τη δεύτερη από πλάι, πιο κλειστό, μεσαίο πλάνο, να πιάνει πιανίστες από κλαβιέ μέχρι κεφάλι (με προσοχή να μην έχουν οι δύο κάμερες πολύ μεγάλη γωνία και πηδάνε άξονα) και η τρίτη που θα κινήται να κάνει κοντινά σε πρόσωπα, χέρια ίσως και μερικές σφήνες από πετάλια και χορδές εσωτερικά του πιάνου.

Επίσης σημαντικό είναι κάθε μια απ τις σταθερές κάμερες να στέκει και μόνη της για όλη τη διάρκεια του έργου. Να έχει ενδιαφέρον να κάτσεις να το δείς όλο από κάθε γωνία, αν και συνήθως το ενδιαφέρον βρίσκεται στα κοντινά και μ αυτά κυρίως θα πορευτείς.  ;)

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top