samy paraga είπε:
Είναι ολίγον ρομαντική η ματιά σου
Κάθε άλλο. Είναι πρακτική και -τολμώ να πω- ηδονιστική. Βρίσκω βαρετό να ακούω μόνο ένα ηχόχρωμα, όπως και να τρώω μόνο ένα είδος ντομάτας. Μπορεί ο ίδιος να μην ακούσω ποτέ παραδοσιακά, αλλά θέλω να υπάρχουν για να μην είμαστε όλοι ίσωμα.
Ασφαλώς τα παραδοσιακά ηχοχρώματα μπορούν να διασωθούν. Σήμερα υπάρχουν τα πολυμέσα, αν γράψεις τον καλύτερο κλαριντζή της Ηπείρου σε βίντεο θα τον έχεις για πάντα και θα μπορείς να αναπαραγάγεις το ηχόχρωμα που παίζει.
Ασφαλώς δεν αναπαράγεται ούτε μπαίνει σε γυάλα το πλαίσιο που γέννησε το συγκεκριμένο ηχόχρωμα. Αλλά αυτό το πλαίσιο έχει ούτως ή άλλως πάψει να υφίσταται εδώ και δεκαετίες και ολοένα και μεταβάλλεται.
Παρά ταύτα ενδιαφέρον για τα παραδοσιακά υπάρχει θερμό, σε μια όχι αμελητέα μερίδα μουσικών και μουσικολόγων. Το ενδιαφέρον αυτό δεν έχει καμία σχέση με το φολκλόρ της χούντας με τις φουστανέλες. Αυτή η σύνδεση παράδοσης και συντηρητισμού έκανε πολύ κακό στην εικόνα της παραδοσιακής μουσικής, η οποία βασίζεται σε μια δυναμική και όχι συντηρητική διαδικασία.
Σε αντίθεση με το κιτς φολκλόρ της φουστανέλας και των σχολικών ποιημάτων για τον Παπαφλέσσα, η επιστροφή στην μικροκλίμακα και στο τοπικό είναι η πιο πρόσφατη τάση της μουσικολογίας και υπηρετήθηκε από ανοιχτόμυαλα και θα έλεγα (σόρι για την πολυφορεμένη λέξη) προοδευτικά άτομα.
Είναι αναμφίβολα λόγιο το ενδιαφέρον των νέων μουσικών που μαθαίνουν ας πούμε δωδεκανησιακή τσαμπούνα και θρακιώτικη λύρα, χωρίς να κατάγονται από τους συγκεκριμένους τόπους. Δεν θα το λέγαμε παραδοσιακό, αφού προϋποθετει τη συστηματική μελέτη. Αλλά αφού διασώζει το ηχόχρωμα και το ιδίωμα, τι πειράζει; Εξάλλου γνωρίζω άτομα που από τη λόξα τους για ένα συγκεκριμένο ιδίωμα ή όργανο, έχουν πολιτογραφηθεί ντόπιοι στην ουσία, στα μέρη όπου παίζονται τα όργανα αυτά.
Σκοπός δεν είναι να φρενάρουμε τον πλανήτη, σκοπός είναι ο πλανήτης να παραμένει συναρπαστικός και ποικιλόχρωμος ενόσω συνεχίζει να κινείται.
Ακόμη, όσο και αν αλλάζει η ζωή με ρυθμούς ραγδαίους, υπάρχουν μέρη όπου η παράδοση διατηρείται σαν διαδικασία, σε μια άριστη ισορροπία σεβασμού προς το παρελθόν και επαφής με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Η Κρήτη είναι ένα παράδειγμα, όπου κατά τόπους η παράδοση λειτουργεί πλήρως. Και άλλα νησιωτικά μέρη, αλλά και στεριανά προσφέρουν τέτοια παραδείγματα.
Τέλος οι παραδόσεις μπορούν να νεκραναστηθούν. Λίγοι ξέρουν ότι ο ικαριωτικός χορός (από τους πιο γνωστούς νησιώτικους) είχε πάψει να χορεύεται αφού δεν υπήρχε εν ζωή χορευτής να συνεχίσει την παράδοση -λόγω πολέμων, μετανάστευσης κλπ. Χρειάστηκε η συνδρομή των μελετητών που με μελέτη πηγών αποκατέστησαν τα βήματα. Σήμερα ο ικαριώτικος θεωρείται από τους πιο ωραίους χορούς, όσοι χορεύουν νησιώτικα θέλουν να τον μάθουν, στην Ικαρία τον χορεύουν με καμάρι και τον μαθαίνουν στα παιδιά τους (AKA tradition).
Λοιπόν, το θέμα δεν προσφέρεται για εύκολα συμπεράσματα.