peripatitis είπε:
.....γιατί δεν μας λύνουν ένα-δύο απορίες ?
Αυτό ίσως θα σε βοηθήσει λίγο:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ
ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
`Αρθρο 54
Ανάθεση διαχείρισης
1. Οι δημιουργοί μπορούν να αναθέτουν σε οργανισμούς συλλογικής
διαχείρισης και προστασίας, που έχουν αποκλειστικά αυτόν το σκοπό, τη
διαχείριση ή την προστασία ή τη διαχείριση και την προστασία του
περιουσιακού τους δικαιώματος ή εξουσιών που απορρέουν από αυτό. Το
ίδιο ισχύει και για τους δωρεοδόχους των δημιουργών, καθώς και για τους
καθολικούς ή αιτία θανάτου διαδόχους, όπως επίσης και για το ίδρυμα που
συνιστά ο δημιουργός. Οι οργανισμοί αυτοί λειτουργούν με οποιαδήποτε
εταιρική μορφή. Αν λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, τότε οι
μετοχές της εταιρείας αυτής ειναι υποχρεωτικώς ονομαστικές στο σύνολό
τους. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται οι διατάξεις των παρ. 2 έως 4 του
άρθρου 24 του ν. 1746/1988. Η κοινοποίηση που προβλέπεται από την παρ.
4 του άρθρου 24 του ν. 1746/1988 γινεται μόνο προς το Υπουργείο
Πολιτισμού. Οι παραπάνω οργανισμοί μπορούν επίσης να λειτουργήσουν και
ως αστικοί συνεταιρισμοί κατά το ν. 1667/1983. Στην τελευταία περίπτωση
α) όπου στο ν. 1667/1986 αναφέρεται, με οποιαδήποτε αρμοδιότητα, το
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τις αρμοδιότητές του αναλαμβάνει το
Υπουργείο Πολιτισμού β) οι συνεταιρισμοί αυτοί μπορούν να ιδρυθούν και
να λειτουργήσουν σε πανελλήνια βάση κατ` εξαίρεση της αρχής της
τοπικότητας "γ) επιτρέπεται και όλα τα μέλη του συνεταιρισμού να είναι
νομικά
πρόσωπα, δ) το καταστατικό των συνεταιρισμών αυτών μπορεί να προβλέπει:
αα) όρους, εσωτερικές διαδικασίες και όργανα που αποφασίζουν για την
εισδοχή, την αποχώρηση ή τον αποκλεισμό συνεταίρου, κατά παρέκκλιση από
τους όρους, τις διαδικασίες και τα όργανα που προβλέπονται στις
παραγράφους 4, 5, 6, 7 και 8 του αρθρου 2 του ν. 1667/1986, ββ) ότι,
στην περίπτωση αποχώρησης ή αποκλεισμού συνεταίρου ή μη απόκτησης της
ιδιότητας του συνεταίρου από τους κληρονόμους, δεν υπάρχει αξίωση του
συνεταίρου ή των κληρονόμων για απόδοση των συνεταιριστικών τους
μερίδων ή καταβολή της αξίας αυτών ή ότι υπάρχει αξίωση για απόδοση
μόνο της ονομαστικής αξίας των μερίδων, γγ) τη δυνατότητα απόκτησης
απεριόριστου αριθμού προαιρετικών μερίδων από τους συνεταίρους, δδ) το
εν ζωή αμεταβίβαστο των συνεταιριστικών μερίδων, εε) κατηγορίες
συνεταίρων είτε χωρίς δικαίωμα ψήφου είτε με αριθμό ψήφων ανά συνεταίρο
ανεξάρτητα από τον αριθμό των υποχρεωτικών ή προαιρετικών μερίδων του
κάθε συνεταίρου, στστ) τον περιορισμό τι) δικαιώματος του β` εδαφίου
της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 1667/1986 για λόγους προστασίας των
θεμιτών συμφερόντων των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, ζζ) ότι οι
νέοι συνεταίροι δεν έχουν καθόλου ή έχουν για ορισμένο μόνο χρόνο μετά
την ίδρυση του συνεταιρισμού, υποχρέωση καταβολής, εκτός από το ποσό
της μερίδας τους, και εισφοράς ανάλογης προς την καθαρή περιουσία του
συνεταιρισμού".
"ε) οι συνεταιρισμοί αυτοί είναι πάντοτε περιορισμένης ευθύνης και οι
συνεταίροι δεν ευθύνονται προσωπικά για τα χρέή των συνεταιρισμών.
στ) Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού
Πολιτισμού μπορούν να ρυθμίζονται τα θέματα των άρθρων 5, 6, 7 και 8
του ν. 1667/1986, καθώς και εν γένει θέματα εσωτερικών, σχέσεων των
συνεταιρισμών αυτών, ανάλογα προς τα ισχύοντα στα Κράτη - Μέλη της
Ευρωπαικής `Ενωσης για οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης που λειτουρ-
γούν με αντίστοιχη ή παρεμφερή μορφή.
***Οι περ.γ` και δ` αντικαταστάθηκαν ως άνω με την παρ.1 του άρθρου
59
του Ν.2218/1994 (Α 90).Εναρξη ισχύος ένα μήνα μετά την δημοσίευση
του
νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
***Οι περ.ε` και στ` προστέθηκαν με την παρ.2 του άρθρου 59 του
Ν.2218/1994 (Α 90).Εναρξη ισχύος ένα μήνα μετά την δημοσίευση του
νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. Προκειμένου για δευτερεύουσα σύγχρονη, ακέραιη και αμετάβλητη
μετάδοση ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων μέσω καλωδίων ή άλλων υλικών
αγωγών, η συλλογική διαχείριση της σχετικής εξουσίας των δημιουργών
είναι υποχρεωτική.
3. Η ανάθεση μπορεί να γινεται είτε με Μεταβίβαση του δικαιώματος ή
των σχετικών εξουσιών προς το σκοπό της διαχείρισης ή της προστασίας
είτε με παροχή σχετικής πληρεξουσιότητας. Η ανάθεση γίνεται εγγράφως
και κάθε φορά για ορισμένο χρόνο που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος
από τρία χρόνια. Η ανάθεση αφορά όλα τα έργα του δημιουργού που είναι
κατάλληλα για την εκμετάλλευση με την εξουσία στην οποία αναφέρεται η
ανάθεση ή ορισμένα από αυτά. Σε περίπτωση αμφιβολίας τεκμαίρεται ότι η
ανάθεση αφορά όλα τα έργα, συμπεριλαμβανομένων και των μελλοντικών
έργων για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από τρία
χρόνια.
4. Κάθε οργανισμός, που έχει ή πρόκειται να αναλάβει τη συλλογική
διαχείριση ή προστασία των εξουσιών, που απορρέουν από το περιουσιακό
δικαίωμα των δημιουργών, υποχρεούται, πριν αρχίσει τη λειτουργία του,
να καταθέσει στο Υπουργείο Πολιτισμού σχετική δήλωση συνοδευόμενη από
τον Κανονισμό που συντάσσεται από τον οργανισμό και πρέπει πάντως να
περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία: α) το ύψος του Κεφαλαίου του οργανισμού
β) το Καταστατικό ή το εταιρικό σύμφωνο αν πρόκειται για εταιρεία γ)
τον υπεύθυνο εκπρόσωπο του οργανισμού, όπως επίσης και τα πρόσωπα που
διοικούν τον οργανισμό, τα οποία πρέπει να μην έχουν καταδικαστεί για
κακούργημα ή για πλημμέλημα κατά της ιδιοκτησίας ή της περιουσίας και
να παρέχουν τα εχέγγυα επαγγελματικού ήθους δ) τον αριθμό των
δημιουργών, που έχουν αναθέσει στον οργανισμό τη διαχείριση εξουσιών,
που απορρέουν από το περιουσιακό τους δικαίωμα ε) τη νομική μορφή της
ανάθεσης της διαχείρισης στ) τη διάρκεια της ανάθεσης ζ) το χρόνο,
τις αρχές και τον τρόπο διανομής των ομοιβών στους δικαιούχους και η)
το ύψος των εξόδων διαχείρισης, όπως επίσης και κάθε στοιχείο που είναι
απαραίτητο για να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η αποτελεσματικότητα
της λειτουργίας του οργανισμού. Το Υπουργείο Πολιτισμού ελέγχει τη
δήλωση και τον Κανονισμό του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης και, εάν
πληρούνται οι προϋποθέσεις του παρόντος νόμου, χορηγεί την έγκριση για
τη λειτουργία του οργανισμού αυτού. Κάθε μεταβολή των παραπάνω
στοιχείων του Κανονισμού πρέπει να ανακοινώνεται στο Υπουργείο
Πολιτισμού και να εγκρίνεται από αυτό. Σε αντίθετη περίπτωση
εξακολουθεί να ισχύει ο αρχικός Κανονισμός του οργανισμού συλλογικής
διαχείρισης, όπως είχε εγκριθεί από το Υπουργείο κατά την έναρξη
λειτουργίας του Οργανισμού.
5. Το Υπουργείο Πολιτισμού ελέγχει την τήρηση των διατάξεων του
παρόντος νόμου και του Κανονισμού κατά τη λειτουργία του οργανισμού, ο
οποίος έχει την υποχρέωση να θέτει στη διάθεση των οργάνων του
Υπουργείου τα βιβλία του και κάθε άλλο στοιχείο αναγκαίο για την
αποτελεσματική άσκηση του ελέγχου αυτού. Οι οργανισμοί υπόκεινται στον
έλεγχο των ορκωτών λογιστών ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, εκτός
αν πρόκειται για οργανισμούς μη κερδοσκοπικούς
6. Σε περίπτωση διαπίστωσης σοβαρής παράβασης ή επανειλλημένων
παραβάσεων του νόμου ή του Κανονισμού, παρά τη σχετική προειδοποίηση
του Υπουργού Πολιτισμού, επιφυλασσομένων των διατάξεων για άλλες
κυρώσεις, ο Υπουργός Πολιτισμού μπορεί να επιβάλλει στον οργανισμό που
διέπραξε την παράβαση διοικητικό πρόστιμο 500.000 έως 10.000.000
δραχμών. Τα όργανα ελέγχου που θα διαπιστώνουν τις παραβάσεις, η
διαδικασία επιβολής του προστίμου ύστερα από ακρόαση του
ενδιαφερομένου, καθώς και τυχόν αναπροσαρμογή των παραπάνω ποσών θα
καθορισθούν με προεδρικά διατάγματα ύστερα από πρόταση του Υπουργού
Πολιτισμού.
7. `Οπου στις διατάξεις του παρόντος νόμου χρησιμοποιείται ο όρος
"Κανονισμός", εννοείται ο Κανονισμός της παραγράφου 4 του παρόντος
άρθρου.
"8. Η προϋπόθεση του άρθρου 54 παρ. 4 στοιχείο η` του νόμου αυτού δεν
απαιτείται όταν ο οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πληροί τρεις
προϋποθέσεις:
α) επιδιώκει τους σκοπούς του χωρίς κέρδος για τον ίδιο,
β) αποτελείται, διοικείται και ελέγχεται αποκλειστικά από τους ίδιους
τους δημιουργούς, με δυνατότητα εκλογής ή διορισμού στο διοικητικό και
τυχόν εποπτικό συμβούλιο προσωπικοτήτων που λόγω της θέσης ή της
ειδικότητάς τους μπορούν να προσφέρουν αξιόλογες υπηρεσίες στον εν λόγω
οργανισμό εφόσον η συμμετοχή των τελευταίων δεν αναιρεί τη διοίκηση καί
τον έλεγχο του οργανισμού από τα μέλη του και
γ) τα μέλη του οργανισμού αυτού θα ήταν εξαναγκασμένα εκ των
πραγματων να αναθέσουν τη διαχείριση και την προστασία των δικαιωμάτων
τους σε οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης που δεν συγκεντρώνουν τις
δύο παραπάνω υπό α` καί β` προϋποθέσεις.
9. Σε περίπτωση διαπίστωσης σοβαρής παράβασης ή επανειλημμένων
παραβάσεων του νόμου ή του κανονισμού και ειδικότερα εφόσον δεν
πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 54 παράγραφος 4 με βάση τις
οποίες χορηγήθηκε η έγκριση λειτουργίας ενός οργανισμού συλλογικής
διαχείρισης, ο Υπουργός Πολιτισμού μπορεί με εισήγηση του Οργανισμού
Πνευματικής Ιδιοκτησίας να άρει προσωρινά ή οριστικά την έγκριση
λειτουργίας του συγκεκριμενου οργανισμού συλλογικής διαχείρισης."
*** Οι παρ. 8 και 9 προστέθηκαν με την παρ.16 άρθρ.8 Ν.2557/1997.
Α 271/24.12.1997.
(Ρύθμιση θεμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων
σε εναρμόνιση με την Οδηγία 93/83/Ε.Ο.Κ. του Συμβουλίου
της 27ης Σεπτεμβρίου 1993 για τις δορυφορικές ραδιοτηλεοπτικές
μεταδόσεις και την καλωδιακή αναμετάδοση, καθώς και με την
Οδηγία 93/98/Ε.Ο.Κ. του Συμβουλίου της 29ης Σεπτεμβρίου 199
για τη διάρκεια προστασίας)
Επίσης:
Έαν ναι γιατί έχει θεσμοθετημένο ρόλο ?
Τϊ εννοείς ακριβώς; Και οι Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις είναι Ν.Π.Ι.Δ. άλλα και αυτές έχουν μια ξεχωριστή λειτουργία.
Γιατί προσδοκούν να συλλέγουν δικαιώματα ακόμα και καλλιτεχνών
που δεν είναι μέλη τους ?
Δεν γνωρίζω τι προσδοκούν . Πόσο μάλλον να απαντήσω στο γιατί
Πώς μπορεί να "κλείνει" μαγαζιά τα οποία παίζουν Live μουσική
καλλιτεχνών που ποτέ δεν υπήρξαν μέλη της, ούτε διασκευάζουν
μουσικές μελών της ?
Δεν «κλείνει» η Α.Ε.Π.Ι. μαγαζιά. Προφανώς βέβαια μιλάς μεταφορικά Αυτό το αποφασίζει το Δικαστήριο/α, μετά από δίκη/ες , και μάλιστα σε όλους τους βαθμούς δικαιοδοσίας, όπως κάθε τι άλλο.
Τέλος , ούτε εγώ είμαι Δικηγόρος της Α.Ε.Π.Ι.. Όσες φορές βρέθηκα σε Δικαστική αίθουσα με την Α.Ε.Π.Ι., αντίδικός της ήμουν, αλλά αυτό δεν λέει κάτι.
Επίσης όλα τα ανωτέρω, φαντάζομαι το καταλαβαίνουν όλοι, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ. Μια απλή παράθεση, με ίσως μικρό σχολιασμό, της κείμενης νομοθεσίας είναι, για μια μικρή πληροφόρηση , για το τι ισχύει.
Αν μου ζητάς να κρίνω τον νόμο. None of my business