+1 neeq. Επίσης, θα αφήσω αυτό εδώ, για όσους δεν το έχουν ακόμη διαβάσει.
http://en.wikipedia.org/wiki/Things_the_Grandchildren_Should_Know
http://en.wikipedia.org/wiki/Things_the_Grandchildren_Should_Know
Υπάρχει και η ακριβώς αντίθετη άποψη: πως από τη στιγμή που πάψει να παίζει ρόλο βιοποριστικό, ο καλλιτέχνης απαλλάσσεται από την υποχρέωση να φτιάξει κάτι που πρέπει να πουλήσει όσο γίνεται περισσότερο, με όσο μεγαλύτερο appeal προς την μάζα, κάτι που τον αλλοτριώνει και ευτελίζει το αποτέλεσμα.RayDTutto είπε:Αν σταματήσει να υπάρχει το χρηματικό κίνητρο - και όταν λέμε χρηματικό κίνητρο εννοούμε, τουλάχιστον, να μπορεί ο καλλιτέχνης να δουλεύει απερίσπαστα με την τέχνη του και τα περί αυτήν, και να μη χρειάζεται day-job - τότε χάνεται και η τέχνη και επικρατεί η πλημμύρα μετριότητας που έχει τις τεχνικές δυνατότητες να βάλει ένα ρυθμό και μια συνοδεία και να ανεβάσει το τραγούδι της στο "οπουδήποτε".
Συμφωνώ για την αφοσίωση και το χρόνο που είναι απαραίτητο να επενδυθεί (περισσότερος επαγγελματικά αντί ερασιτεχνικά), αλλά δεν ισχύει στο 100% των περιπτώσεων, μιας και το ταλέντο και η τύχη μπορούν να προσφέρουν τεράστια shortcuts αντί της σκληρής δουλειάς προς την επιτυχία (χωρίς να σημαίνει πως η σκληρή δουλειά δεν απαιτείται ούτε τότε - είπαμε... shortcuts). Και το ανωτέρω είναι άστοχο παράδειγμα, γιατί στη μια περίπτωση μιλάς για ένα καλλιτεχνικό έργο και στην άλλη ιατρικό που βασίζεις την ζωή σου.ΑΚΡΙΒΩΣ...οπως δεν θα πηγαινα ποτε σε εναν ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟ που τα....πρωινα δουλευει στο ΙΚΕΑ και το απογευμα ασχολειται...ερασιτεχνικα με την....ιατρικη ετσι και δεν νομιζω να επαιρνα ποτε στα σοβαρα καποιον Part time...μουσικο
Συμφωνώ σε αυτό 1000%ThanosJ είπε:Οσο για τους ερασιτεχνες, ειναι τουλαχιστον θαυμασιο που πλεον μπορουν διαφοροι ανθρωποι απ ολο τον κοσμο να ηχογραφησουν με αξιπρεπη μεσα τις ιδεες τους και να τις ακουσω εγς την αλλη μερα σπιτι μου. Το οτι τα περισσοτερα ειναι μιμητισμος και αδιαφορα δε λεει κατι, απλα θελει ψαξιμο.
Ναι, ωστόσο δεν μπορούμε να βρούμε αξία χωρίς πρώτα μια έστω μικρή αναγνώριση. Δεν φτάνει να πει ο Neeq ότι ο μανάβης του είναι πολύ καλύτερος συνθέτης από το μέσο όρο, που μπορεί και να είναι, αλλά πρέπει αυτή η αξία – η κατά τα άλλα υπαρκτή – να αναγνωριστεί και με οικονομικά κριτήρια. Πρέπει κάποιος να πληρώσει για να τον ακούσει.neeq είπε:Δεν καταλαβαίνω την ερώτηση. Ο όρος "σπουδαίος", μαλλον στην ουσία του ειναι οικονομικός, αφού αν ειναι σπουδαίος και τον γνωρίζω (και δεν ειναι φίλος ή ξαδερφος), θα έχει και ικανοποιητικές απολαβες. Το να υπάρχει κάποιος σπουδαίος που να εχει πει όχι στα χρήματα, είναι μαλλον απίθανο, οπότε μαλλον αυτά τα δύο πανε μαζι, άρα και ο όρος "σπουδαιος" ακυρώνει την ιδιότητα του χομπίστα.
Το να είναι όμως κάποιος μανάβης, πιο ικανός συνθέτης (με ορισμένους όρους αισθητικής), από άτομα που ζουνε απο τη σύνθεση (δε λέω ονοματα, θα παει αλλου η κουβεντα), το θεωρω πάρα πολύ πιθανό, και μάλιστα θα στοιχημάτιζα πολύ άνετα σε αυτό.
Και μετά υπάρχουν μουσικοί που δημιουργούν περαν της έννοιας του έργου, ως "χειροπιαστό τεμάχιο", που δε διαχωρίζεται από την έννοια του performance για παράδειγμα, και άρα δε διαγωνίζονται με τους ίδιους εμπορικούς όρους (αριθμος τεμαχίων, διάρκεια σε τσαρτς) με τους "κανονικούς" συνθέτες. Παρόλα αυτά δημιουργούν μουσική, η οποία μπορει και να χάνεται αυτοστιγμή.
Είναι πολλά τα ζητήματα που πρέπει να λυθούν, πριν συνδεσουμε την καλλιτεχνική αξια ενος μουσικού πονήματος (δε λέω έργου ;D ) με το στομάχι και τα παιδικά χρόνια του δημιουργού.
Απο μουσικολογικής άποψης, έχω συναντήσει πολλούς συνθέτες (κυριως της νεοελληνικής μουσικής) οι οποίοι είχαν ελάχιστη αναγνώριση από τον κόσμο, και κατ'επέκταση ελαχιστη εως μηδενική εμπορική αξία.atreu73 είπε:Ναι, ωστόσο δεν μπορούμε να βρούμε αξία χωρίς πρώτα μια έστω μικρή αναγνώριση. Δεν φτάνει να πει ο Neeq ότι ο μανάβης του είναι πολύ καλύτερος συνθέτης από το μέσο όρο, που μπορεί και να είναι, αλλά πρέπει αυτή η αξία – η κατά τα άλλα υπαρκτή – να αναγνωριστεί και με οικονομικά κριτήρια. Πρέπει κάποιος να πληρώσει για να τον ακούσει.
Με αυτό τον τρόπο νοείται νομίζω μεγάλο μέρος της αξίας κάποιου. Αναγνώριση μέσω ενός κοινού που πληρώνει.
Διαφορετικά θα μπορέσουμε να επεκταθούμε στον συλλογισμό σου εξηγώντας ότι χιλιάδες εν δυνάμει Μπαχ και Βάγκνερ έχουν έλθει και παρέλθει από κοινωνίες που δυστυχώς δεν είχαν την δυνατότητα να τους αξιοποιήσουν.
Για να το λες, κάτι δε θα ξερεις ;Dtheoctapus είπε:Πάντως καλλιτέχνης χωρίς αναγνώριση από ένα επίπεδο και πάνω δεν υφίσταται
Υφίσταται.theoctapus είπε:Πάντως καλλιτέχνης χωρίς αναγνώριση από ένα επίπεδο και πάνω δεν υφίσταται.
Αυτό είναι όμως το σημαντικό. Μέχρι τότε είναι καλλιτέχνης για τον εαυτό του άντε και για μερικούς άλλους. Αν όντως αξίζει θα γίνει αργά ή γρήγορα πιο γνωστός. Το πρόβλημά μας εδώ είναι αν υπάρχουν οι συνθήκες να γίνει. Δυστυχώς χωρίς παρά δεν υπάρχουν.trolley είπε:όπως προκύπτει εκ' των υστέρων βέβαια.
Στο πλαίσιο στο οποίο αναφέρεσαι (δηλαδή της ποπ κουλτούρας) αυτά είναι σωστά. Αλλά όροι όπως "καλλιτέχνης" κλπ, όχι απλά προϋπάρχουν της ποπ κουλτούρας αλλά μάλλον πλέον απάδουν αυτής, καθώς η τελευταία διολισθαίνει διαρκώς σε κάθε λογής πορνογραφία. Κοντολογίς, οποιαδήποτε σύνδεση της καλλιτεχνικής αξίας με δημοφιλία είναι άκυρη, έξω από το πλαίσιο στο οποίο αναφέρεσαι.theoctapus είπε:Αυτό είναι όμως το σημαντικό. Μέχρι τότε είναι καλλιτέχνης για τον εαυτό του άντε και για μερικούς άλλους. Αν όντως αξίζει θα γίνει αργά ή γρήγορα πιο γνωστός. Το πρόβλημά μας εδώ είναι αν υπάρχουν οι συνθήκες να γίνει. Δυστυχώς χωρίς παρά δεν υπάρχουν.
Δηλαδή ο Χ μουσικός, με το Ψ τραγούδι, κάνει κάτι εύκολο οταν ειναι αγνωστος και γράψει το τραγούδι, αλλα γινεται ο Χ καλλιτεχνης και το Ψ καλλιτεχνημα, όταν το μάθει πολυς κοσμος? ???theoctapus είπε:Αν αφαιρέσουμε την αναγνώριση απ' την τέχνη τότε αυτή γίνεται κάτι εύκολο. Σιγά τα αβγά, γρατζουνάω μια κιθάρα στο youtube, μου πετάνε και κανά "wow, you rule dude" και voila, καλλιτέχνης. Αν όμως απαιτήσουμε την αναγνώριση τότε ξεχωρίζουν οι άντρες απ' τα αγόρια.
Δεν με πιάνεις. Η διαδικασία της δημιουργίας πάντα έχει έναν βαθμό δυσκολίας. Όμως η διαδικασία δημιουργίας ενός έργου που θα προκαλέσει τον θαυμασμό ενός σεβαστού αριθμού ανθρώπων θέλει πολλά κότσια. Αυτό είναι κάτι πραγματικά δύσκολο. Η απαίτηση για αναγνωρισιμότητα αυξάνει την εκ των προτέρων δυσκολία μερικές τάξεις μεγέθους.neeq είπε:Δηλαδή ο Χ μουσικός, με το Ψ τραγούδι, κάνει κάτι εύκολο οταν ειναι αγνωστος και γράψει το τραγούδι, αλλα γινεται ο Χ καλλιτεχνης και το Ψ καλλιτεχνημα, όταν το μάθει πολυς κοσμος? ???
Ακριβώς όμως αυτό το «εκ των υστέρων» δεν προδικάζεται. Κανείς δεν μπορεί να μας βεβαιώσει ότι τα έργα του μανάβη του Neeq σε 100 χρόνια από τώρα θα γίνουν αντικείμενο μελέτης, ούτε κι ότι θα επηρεάσουν εκατομμύρια.trolley είπε:Υφίσταται.
Απλώς, στοχάζεστε με όρους ποπ κουλτούρας.
Στις εικαστικές τέχνες π.χ., όχι απλώς υφίσταται, αλλά σε δύσκολες περιόδους της ανθρωπότητας (hint: όπως τώρα π.χ.) είναι μάλλον ο κανόνας, όπως προκύπτει εκ' των υστέρων βέβαια.
Γινεται ευκολο μονο αν βαζεις ευκολους στοχους. Αλλωστε δεν ειμαι υπερ κανενος διαχωρισμου, ουτε καποιας καστας. Θελω να πω οτι ολοι ειμαστε εν δυναμει καλλιτεχνες. Οι συγκρισεις με γιατρους, δικηγορους, υδραυλικους ειναι αρκετα ακυρες. Οπως ανεφερε και ενας φιλος πιο πανω αν θελαμε να το συγκρινουμε πιο κοντα στο παπαδιλικι ειναι. Απλα καποιοι λογω διαφορων συγκυριων, μαρκετινγκ, καταγωγης κλπ καταφερνουν να βγαλουν και τα προς το ζην απο αυτο. Θεωρεις δηλαδη πως ολοι ξεκινουν απο το ιδιο σημειο μηδεν και εχουν ιδιες δυνατοτητες; Μην μπερδευετε τον ορο "καλλιτεχνης" με τον "επιχειρηματιας".theoctapus είπε:Αν αφαιρέσουμε την αναγνώριση απ' την τέχνη τότε αυτή γίνεται κάτι εύκολο. Σιγά τα αβγά, γρατζουνάω μια κιθάρα στο youtube, μου πετάνε και κανά "wow, you rule dude" και voila, καλλιτέχνης. Αν όμως απαιτήσουμε την αναγνώριση τότε ξεχωρίζουν οι άντρες απ' τα αγόρια.
Δεν προδικάζεται, αλλά μπορεί να προβλεφθεί (πάνω σε αυτή την ικανότητα ήταν πάντα στηριγμένη η αγορά έργων τέχνης). Η ικανότητα πρόβλεψης αφορά στο επίπεδο παιδείας που έχει ο εκτιμητής και στην εμπειρία του. Ο Γιάννης Πετρίδης π.χ. έχει εξαιρετικό ιστορικό να προβλέπει ποιος νεο-εμφανιζόμενος τραγουδοποιός θα υπάρχει ακόμη μετά από 20 χρόνια και ποιος είναι περαστικός από το χώρο (το λέω σαν πρωτόλειο παράδειγμα, αν και στην περίπτωσή του ισχύει επαρκώς).atreu73 είπε:Ακριβώς όμως αυτό το «εκ των υστέρων» δεν προδικάζεται. Κανείς δεν μπορεί να μας βεβαιώσει ότι τα έργα του μανάβη του Neeq σε 100 χρόνια από τώρα θα γίνουν αντικείμενο μελέτης, ούτε κι ότι θα επηρεάσουν εκατομμύρια.