Αναβίωση ενός παλιού οργάνου

Χθες τοποθέτησα την καινούρια ταστιέρα. ( :) )

Μην έχοντας άλλο τρόπο, μορφοποίησα το πάνω και το κάτω άκρο της με ένα τριβείο χειρός.

Το πάνω άκρο έκανα μια απλή "γωνία". Θα μπορούσα να το στρογγυλέψω (με τα "κοίλα" άνω) με το router για να "σβήσει" όπως στις fender αλλά αυτό θα έπρεπε να το κάνω με ειδικό οδηγό -που βαρέθηκα να φτιάξω- και αυτό να γίνει ΜΕΤΑ τη συγκόλληση. Επιπροσθέτως, δεν αισθανόμουν πολύ σίγουρος να βάλω το router στον έβενο καθώς δεν το έχω κάνει ποτέ και μου φαίνεται (και επίσης έχω ακούσει ότι είναι) εύθραυστος.

Τριβείο λοιπόν, σταθερό χέρι και αποφασιστικότητα. ;D

Με τον ίδιο τρόπο στρογγύλεψα το κάτω άκρο της ταστιέρας αλλά και λέπτυνα λίγο το τμήμα της ταστιέρας που θα κρέμεται μετά το άκρο του μανικού στην κάτω πλευρά. (Φαίνεται από το πλαϊ στην εικόνα "fretboard_end_stroggylema.jpg" .) Αυτό το έκανα για να μπαινοβγαίνει λίγο πιο εύκολα το μεταλλικό στεφάνι. (πράγματι χρειαζόμουν αυτό το 1.5 mm εκεί)

Τελικά την παλιά εγκοπή την έκλεισα όχι με ξύλινο "φιλέτο" αλλά με μείγμα ρινισμάτων (από αυτά που έβγαλε το router) και κόλλας. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό "μηχανικά" αν και από το πλαϊ φαίνεται το διαφορετικό χρώμα (λόγω της απουσίας βερνικιού. Ίσως ο έβενος να ήταν διακριτικότερος αλλά και αυτό (αφού του προσθέσω λίγο χρώμα τοπικά) νομίζω θα είναι ΟΚ.  :)

Πριν κολλήσω την καινουρια ταστιέρα έβαλα ένα μικρό φιλετάκι (από κοντραπλακέ) πάνω από τις ντίζες του trussrod. Δεν ήταν απαραίτητο, αλλά θα βοηθήσει το trussrod να δουλεύει από την αρχή (καθώς θα έχει κάπου να "κοντράρει") και όχι μετά από λίγο σφίξιμο.  

Έβαλα κάμποση κόλλα και έσφιξα την καινούρια ταστιέρα (όχι υπερβολικά) ΜΕ ΟΛΑ τα clamps που είχα  ;D

(Πάνω δεξιά, φαίνεται πάνω σε ένα κομμάτι ξύλο το περίσευμα του μείγματος ρινισμάτων-κόλλας που είχα φτιάξει την προηγούμενη για να κλείσω την εκοπή του παλιού nut).

Σήμερα.... με βλέπω να περνάω τάστα.  :)

dhmiourgia_gwnias_nut_1.jpg

dhmiourgia_gwnias_nut_2.jpg

fretboard_end_stroggylema.jpg

kleisimo_palias_egkophs.jpg

trussrod_fillet.jpg

new_fretboard_many_clamps.jpg

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Eγω εχω να πω,

οτι ΘΑΥΜΑΖΩ την εφευρετικοτητα σου! :D

(η τα ειδες πουθενα τα κολπα? ;D)

-Φυσικα και δεν χρειαζεται πολυ σφιξιμο η συγκολληση,ο μονος λογος χρησης της μεθοδου ειναι για την αποβολη της (κακης για την συγκολληση) επιπλεον κολλας!

harilatron είπε:
Μην έχοντας άλλο τρόπο, μορφοποίησα το πάνω και το κάτω άκρο της με ένα τριβείο χειρός.
Ειχες,...με τακο και στο χερι!! >:( ;D ;D

 
yann είπε:
Eγω εχω να πω,

οτι ΘΑΥΜΑΖΩ την εφευρετικοτητα σου! :D

(η τα ειδες πουθενα τα κολπα? ;D)

...
Πρέπει να ομολογήσω ότι έχω διαβάσει ένα βιβλίο.  ;D  

Το trussrod πάντως είναι δικό μου "σχέδιο"  - και πολύ απλό στην κατασκευή. (Χρειαζόταν ένα καλύτερο παξιμάδι... εγώ θα έχω το νου μου και δεν θα το κλωτσήσω... αλλά δεν θα "ορκιζόμουν πάνω του" αν ήταν να δώσω το όργανο σε άλλον. ) (8)

Καθώς η προεξοχή του trussrod (από εκεί που ρυθμίζεται) βρίσκεται μέσα στο "αντηχείο" αυτή χρειαζόταν να "βυθιστεί" λιγάκι (3mm) μέσα στο μανίκι γιατί ανάμεσα σε αυτήν την προεξοχή και το τμήμα της ταστιέρας που "περισσεύει" μετά το μανίκι μπαίνει το στεφάνι. ("Εκλεψα" και 1.5 mm από την ταστιέρα στο τμήμα που προεξέχει). Αυτα τα 3-3.5 mm βάθους τα "πήρα" προοδευτικά κατά μήκος του καναλιού του trussrod. Το trussrod δηλαδή έχει μπει με μια πολύ μικρή κλίση όπου "βαθαίνει" προοδευτικά. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι (βάσει της αρχής λειτουργίας του) το κάτω μέρος του καναλιού για τέτοια trussrod πρέπει να επιτρέπουν στην "κάτω" ντίζα να "τραβάει" παραμένοντας ευθεία. Σε αντίθετη περίπτωση (αν π.χ. η κάτω ντίζα ακουμπούσε στο λούκι στο κέντρο της διαδρομής) θα είχαμε 2 trussrod που θα λειτουργούσαν το ένα "κόντρα" στο άλλο.

(Το κάτω θα ήταν σαν single acting με "ανάποδο" λούκι).

Το "φιλετάκι" για να κοντράρει δεν το είχα σκεφτεί στην αρχή.... αλλά στην πορεία διαπίστωσα ότι μάλλον καλό θα του κάνει. Ουσιαστικά, το χρειάζεται μόνο στη μέση αλλά εδώ έκανα μια μικρή "πατέντα". ( 8) ) Τοποθετώντας το "φιλέτο - κόντρα" λίγο ασύμμετρα, δηλαδή προς τη βάση του μανικιού, το trussrod θα τείνει να ισιώσει το μανίκι περισσότερο ως προς το κέντρο του μανικιού (εκεί δηλαδή που το χρειάζεται περισσότερο) παρά γύρω από το κέντρο της απόστασης που αυτό καλύπτει.

Παραθέτω ένα απλό σχήμα για να γίνει πιο κατανοητό αυτό που προσπαθώ να πω ( :P)

(Ας κρατήσουμε κατά νου ότι τα trussrod "διπλής δράσης" αρχικά "κολυμπάνε" λίγο μέσα στο κανάλι τους και όταν παραμορφωθούν αρχίζουν να ασκούν δυνάμεις στο μανίκι (και "κόντρα" στην ταστιέρα ))

trussrod-kontra.jpg

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ωραια δουλεια! Σιγα-σιγα και με μερακι.... το αποτελεσμα θα ειναι σιγουρα τελειο!  :D

 
Χθες τοποθέτησα τα τάστα (medium jumbo) στη νέα ταστιέρα.

Χρειαζόμουν 2 διαφορετικά "εργαλεία". Ενα για να "κουρμπάρω" τα τάστα και κάτι για να τα πρεσσάρω στη θέση τους.

Για να κουρμπάρω (φοβερή λέξη) τα τάστα έφτιαξα ένα ξύλινο "καλούπι" με μια εκοπή για το tang.

Του έδωσα μια καμπυλότητα γύρω στις 7" (η ταστιέρα μου είναι 12") δίνοντας έμφαση στα άκρα και επιτρέποντας ένα σχετικά ευθύγραμμο τμήμα στην κεντρική περιοχή του κάθε τάστου. Τα τάστα πρέπει να είναι λίγο πιο καμπύλα από την τελική τους καμπυλότητα πριν τα πρεσσάρουμε.

fret-bending-1.JPG

fret-bending-2.JPG

fret-bending-3.JPG

 
Στη συνέχεια, χρειαζόμουν κάτι με τη σωστή καμπυλότητα για να πρεσσάρω σωστά τα τάστα στη θέση τους. Υπάρχουν ειδικά εργαλεία για το σκοπό αυτό αλλά καθώς δεν είχα κάτι κατάλληλο, επιστράτευσα το δαιμόνιο της φυλής. ( :P )

Αντέγραψα την καμπυλότητα της ταστιέρα χρησιμοποιώντας ένα γυαλόχαρτο.

Καθώς το ξύλο δεν είναι αρκετά σκληρό για να πρεσσάρει το τάστο αποφάσισα ότι πρέπει να το ενισχύσω με κάτι μεταλλικό. Χρησιμοποίησα ένα feeler gauge το οποίο στήριξα στη θέση του με λίγη κόλλα. Το πρέσσαρα όλο μαζί πάνω στην ταστιέρα μέχρι να κολλήσει (προστατεύοντας την ταστιέρα από τυχόν γρατζουνιές και κόλλες με λίγη χαρτοταινία.

fretboard-rad-copying-1.JPG

fretboard-rad-copying-2.JPG

feeler-gauge-reinforcement-1.JPG

feeler-gauge-reinforcement-2.JPG

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κάρφωσα τα τάστα πρώτα στα άκρα τους με τη ματσόλα (το πλαστικό σφυρί) και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το "καλούπι" έριχνα 2-3 δυνατές σφυριές για να "σιδερώσω" το κάθε τάστο στη θέση του.

Μετά την συγκόλληση της ταστιέρας είχα κόψει με τη σέγα χειρός το τμήμα του slab που περίσσευε δεξιά και αριστερά του μανικιού αφήνοντας περίπου μισο χιλιοστό. Το μισό αυτό χιλιοστό το "έφαγα" με το τριβείο μαζί με τα τάστα που μόλις είχα καρφώσει.

Μένει η κατασκευή nut και γέφυρας για να ακούσω τις πρώτες νότες.  :)

tasta+sfyri+kaloupi.JPG

tastiera_etoimh.JPG

 
Farilatron, θέλω να γίνεις ο πατέρας των παιδιών μου.

 
harilatron είπε:
Μένει η κατασκευή nut και γέφυρας για να ακούσω τις πρώτες νότες.  :)
..Aμ δε φτανει αυτο,θελει να βαλεις και χορδες!! ;D

Τη γεφυρα τωρα...γιατι να τη φτιαξεις μονος σου,αφου εχουμε..Εθνικο Γεφυροποιο: Καλατραβας!!(και ας ειναι εισαγομενος..)

Αν φτιαξεις και τη γεφυρα μονος,τοτε σιγουρα καλα τραβας... ;D ;D ;D

 
Άψογα το πας δάσκαλε. Αντε προχώρα να δούμε που θα βάλεις και το κουμπΗ.

 
Μετά από καιρό τα όργανα αποκτούν μια χρηστικότητα διαφορετική από αυτή που τα έχουμε συνηθίσει. Το συγκεκριμένο "όργανο" (όπως το βέπω με το έμπειρο μάτι μου), επειδή έχει μεγάλη επιφάνεια και καλή λαβή, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κόπανος για να τινάζεις τα χαλιά.

(Χιούμορ)...

 
Μετά απο μια παύση 2 μηνών συνέχισα το μαστόρεμα.

Nut εφτιαξα απο ένα κομμάτι κόκαλο τοπική (Κρητικής) κατσίκας (αίγας). Το αρχικό κομμάτι ήταν τόσο μεγάλο που θα μπορούσε να φτιαχτεί καβαλάρης για ακουστικό όργανο.

Το μορφοποίησα με το τριβείο. Χρησιμοποίησα μισό μολύβι (κόλπο που δεν θυμάμαι απο ποιόν έχω αντιγράψει) για να μαρκάρω το επίπεδο στο οποίο θα φτάσουν οι εγκοπές. Εννοείται ότι οι εγκοπές γίνονται ΜΕ χορδές επάνω στο όργανο και χησιμοποιούνται οι ίδιες οι χορδές για να προσδιοριστεί το βάθος της κάθε εγκοπής. Το κόλπο αυτό, είναι για να οριοθετήσει ΠΕΡΙΠΟΥ που θα φτάσουν οι εγκοπές. Φωτογραφίες απο την κοπή του nut στο επόμενο post.

P8050017.jpg

P8050026.jpg

P8050027.jpg

P8050030.jpg

 
Αυτό με το μολύβι δεν το έπιασα...Δλδ ΓΕΝΙΚΑ ισχύει το ότι το ύψος των χορδών θα πρέπει να είναι στο ύψος μισού μολυβιού σε όλα τα έγχορδα?(έστω ακουστικά)

 
funky_bassman είπε:
Αυτό με το μολύβι δεν το έπιασα...Δλδ ΓΕΝΙΚΑ ισχύει το ότι το ύψος των χορδών θα πρέπει να είναι στο ύψος μισού μολυβιού σε όλα τα έγχορδα?(έστω ακουστικά)
Μα... η μύτη του μισού μολυβιού, είναι ακριβώς στο επίπεδο στο οποίο είναι κομμένο το μολύβι. Δηλαδή με τον τρόπο αυτό μαρκάρεις στο επίπεδο που ακουμπας, δηλαδή στο ύψος των τάστων. (Θεωρητικά ο πυθμένας της εγκοπής πρέπει να βρίσκεται στο επίπεδο των τάστων  :) )

 
harilatron είπε:
Μα... η μύτη του μισού μολυβιού, είναι ακριβώς στο επίπεδο στο οποίο είναι κομμένο το μολύβι. Δηλαδή με τον τρόπο αυτό μαρκάρεις στο επίπεδο που ακουμπας, δηλαδή στο ύψος των τάστων. (Θεωρητικά ο πυθμένας της εγκοπής πρέπει να βρίσκεται στο επίπεδο των τάστων  :) )
Σωστό, αλλά γνώμη μου είναι να μην πας απευθείας σε αυτό το ύψος, αλλά λίγο πιο πάνω απο τη γραμμή που έκανες, προς αποφυγήν "τασταρίσματος" σε περίπτωση που η κλίση σε σκέση με την γέφυρα είναι μεγάλη.

Δοκίμασε λίγο πιο πάνω και αν δεις οτι σε παίρνει πήγαινέ το εκεί.

Επίσης γνώμη είναι, επειδή είναι ακουστικό όργανο, να έχεις κάποιο ύψος και να μην είναι low-action, για να κερδίσεις σε σκάσιμο και ένταση.

Καλή τύχη.

 
WilliamSats είπε:
Σωστό, αλλά γνώμη μου είναι να μην πας απευθείας σε αυτό το ύψος, ...
Μα ναι  :)

....

Εννοείται ότι οι εγκοπές γίνονται ΜΕ χορδές επάνω στο όργανο και χησιμοποιούνται οι ίδιες οι χορδές για να προσδιοριστεί το βάθος της κάθε εγκοπής. Το κόλπο αυτό, είναι για να οριοθετήσει ΠΕΡΙΠΟΥ που θα φτάσουν οι εγκοπές.
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top