Με τους μαγνήτες δεν αλλάζει το voicing τόσο δραστικά, καθώς δεν είναι τόσο μεγάλες οι διαφορές σε eq απο μαγνητη σε μαγνήτη. Τα πετάλια μπροστά στον ενισχυτή κάνουν μεγαλύτερη διαφορά είναι η εκτίμηση μου. Εντελως εμπειρικά ομιλώ.
Να το πω διαφορετικά. Ο,τι μαγνήτη και να μου δώσεις, θα βγάλω τον ίδιο ήχο με τα κατάλληλα πετάλια, και το ανάλογο tweaking στο eq. Δεν θα δυσκολευτω. Το ίδιο και την αλλαγή ενισχυτή.
Την αλλαγή μικροφωνου, ή μεγαφώνου ή θέση μικροφώνου δεν είμαι σε θέση να την ματσάρω, tweakαροντας κάποιο άλλο στοιχείο της αλυσίδας.
Γι'αυτό λέω ότι δεν μπορούν να μπουν στην ίδια συζήτηση, ως προς την επίδραση στον ήχο.
Βεβαια, εσένα είναι η δουλειά σου και για να το λες κάτι γνωρίζεις παραπάνω.
Δεκτόν, αλλά νομίζω πως έτσι χάνεται λίγο το νόημα της συζήτησης (ή τουλάχιστον, αποκτά λιγότερο ενδιαφέρον για μένα προσωπικά). Κι αυτό γιατί αν σε οποιοδήποτε από τα βασικά συστατικά της διαδρομής του ήχου (καμπίνα, μαγνήτες, προενίσχυση, τελική ενίσχυση, σεταπ οργάνου, εφέ κλπ.) κάνεις συμβιβασμούς, αντίστοιχα θα προκύπτουν και σοβαροί περιορισμοί στο επιθυμητό τελικό αποτέλεσμα, τόσο του ήχου όσο και της λειτουργικότητας ενός ολοκληρωμένου rig. Γενικά καλό είναι όσο οι συνθήκες της καθημερινότητας, όπως αυτές καθορίζονται από το χώρο που παίζει κάποιος, το χρόνο που διαθέτει και από τα λεφτά που μπορεί να δαπανήσει για εξοπλισμό, δεν θέτουν πάρα πολύ σοβαρούς περιορισμούς από μόνες τους, να δοκιμάζει πράγματα και να επιλέγει/απορρίπτει βάσει προσωπικής εμπειρίας.
Και για να μην παρεξηγηθώ στο τελευταίο, δεν εννοώ να πάμε ένας ένας όλοι μας να βάλουμε υποθήκες τα σπίτια μας για να παίζουμε με Dumble μέσα στα ειδικά διαμορφωμένα προσωπικά μας στούντιο με εξοπλισμό ηχογράφησης εκατομμυρίων... εννοώ να ακούμε από τη μία τις προτάσεις των εμπειρότερων μουσικών ή ανθρώπων που παίζουν άλλα στυλ και έχουν άλλες ανάγκες, καθώς και αυτές μπορεί να μας βοηθήσουν στις οποιεσδήποτε επενδύσεις μας, αλλά ταυτόχρονα να ψαχνόμαστε πρώτα και περισσότερο από μόνοι μας έως ότου εντοπίσουμε τη ρίζα της πραγματικής έμπνευσης για εμάς.
Πότε μου δεν κατάλαβα γιατί είναι τόσο δύσκολο να βάλεις ένα μικρόφωνο των 100 ευρώ μπροστά από τον ενισχυτή σου, μεταξύ κέντρου και dust cap του μεγαφωνου,να το συνδέσεις με έναν απλό καθαρό προενισχυτή (το 99% των καρτών ήχου τέτοιους προενισχυτες έχουν) και να γράψεις σαν ανθρωΠας
Θα αφήσω κάποιες σκόρπιες σκέψεις ως tube-head (responsiveness/δυναμικες/πένα, ήχος) απο το 1991, καθαρά ψηφιακός από το 2011 και με πρώτη σοβαρή επαφή/προσπάθεια το 2009 (το οποίο το επέστρεψα πίσω).
Κοινή λογική, δεν είναι όλοι οι ενισχυτές το ίδιο, δεν είναι όλα τα modelers το ίδιο οποιος καταθέτει εμπειρίες καλό θα ήταν να αναφέρει και το modeler και την εποχή (για να μην πω και το firmware). Επίσης, θα επρεπε να αναφέρει και πως τα ακούει και τα κρίνει (ακουστικα, monitors, FRFR, καμπίνα-τελικο και ποιά ακριβώς) και ειδικα και σε τι ένταση.
Το 2007 πρεπει να υπαρχει θρεντ οπου είχα φτιάξει το δικό μου dream amp (Super Lead Plexi μέσα '69 με μερικά twists) να είναι καλά ο Χρηστάρας (CTC) και με αυτόν θα με έθαβαν. Το 2009 πήγα σε φίλο που είχε ένα ζόρικο modeler, με τελικο και 4χ12 καμπίνα. Στον ίδιο χώρο υπήρχε και ένας Super lead metal panel αρχες 70(71 ή 72 αν θυμαμαι καλά). Σε blind τεστ δεν μπορεσα ποτέ να καταλαβω ποιος ήταν ποιος, ουτε απο την αίσθηση, δυναμικές ούτε και ήχο (μεγάλες εντάσεις). Ετσι έκανα μια προσπαθεια να πάω για πρακτικους λόγους στο ίδιο modeler, είχα την δυνατότητα να κάνω A/B και πραγματικό blind test στο δωματιο μου, οι διαφορές ήταν ελάχιστες αλλά αντιληπτές απο εμένα και το πρόβλημα τότε ήταν τα IRs και το γεγονός οτι ήθελε πάρα πολύ tweaking απο την μεριά μου. Επεστράφηκε και έγινε refund και συνέχισα όπως ήξερα.
Τελη 2011 ρισκαρα και πήρα το επόμενο μοντέλο. Βγηκε απο το κουτι, επαιξα και θυμαμαι πήρα τηλ. κατευθειαν τον φίλο @Marillion (α ρε Γιώργαρε) βαζοντας το ακουστικό και παιζοντας ενθουσιασμένος...ρυθμίσεις μερικών δευτερολέπτων και πάπαλα ήταν spot on. Και αυτό ήταν με το firmware 2.00 τα επόμενα 8 χρόνια βγήκαν αλλα 30 που βελτιωναν και βελτιωναν και βελτίωναν.
Το 2020 "αναβαθμισα" στο επόμενο μοντέλο. Ακόμα πιο ευκολο να ρυθμιστει σε σημείο που ουσιαστικά το χρησιμοποιουσες ως ενισχυτη (vol, gain, EQ αντε και presence). Η εποχή όμως που κυνηγαγα συγκεκριμένο ήχο συγκριμένου ενισχυτή ειχε περάσει ανεπιστρεπτί, οπότε αντί να απολαμβάνω πλεον την "πιστοτητα" του ταδε μοντέλου (συν τα mods που τα κανεις με ρυθμισεις χωρις κολλητηρι για να το φερω εκει που ήθελα), πλεον με ενδιεφερε ο ήχος per se, όχι ο τάδε ή ο δείνα ενισχυτης.
Αρα σημαίνει οτι υποτιμώ τους ενισχυτες, δεν παιζω μαζί τους και οποιος ασχολείται με ενισχυτές ζει στο προηγούμενο αιώνα? Οχι. Τον αγαπημένο μου ενισχυτή τον πήρε άνθρωπος που πλέον ειναι απο τους καλύτερους μου φιλους, έχει στουντιο και τον ενισχυτή μου σε 2 καμπινες 4χ12 του '69 με πραγματικά 30άρια Celestion του τότε και με τις καλύτερες τελικές που έχω ακούσει για τον συγκεκριμένο ενισχυτή, αρχαίες Marconi ΚΤ66 (rebranded Mullards ουσιαστικά) . Το ευχαριστιέμαι όταν παίζω μαζι του? Τις περισσοτερες φορές οχι, γιατι τα γουστα μου έχουν αλλάξει και δεν μπορώ να ρυθμισω οτιδήποτε άλλο επιτοπου εκτός απο vol, EQ και presence. Επίσης αν πάω 3 φορές με την ιδια κιθαρα (ιδιες χορδες, καμια αλλαγη στο σεταπ) θα ακούσω 2 διαφορετικά πραγματα παρόλο που ο ανθρωπος ελεγχει με variac (οπως και ο γραφων ψυχάκιας τότε) την τάση για να ειναι σταθερη και να φύγει η τάση της ΔΕΗ απο την εξίσωση.
Οπότε πάμε μια σούμα και προσωπικά το αφήνω εδω:
- Whatever floats your boat, σωστο λάθος δεν υπάρχει, εργαλεία είναι όλα αυτά διαλέγεις ότι σου κάνει την "δουλεια" που θέλεις να κάνεις, δεν ειναι αναγκη να έχεις ένα απο τα δύο, μπορείς να εχεις και τα δύο.
- Amp in the room με μονιτορακια και στο 0.1 για να μην ενοχλεις τους δίπλα δεν γίνεται, πρεπει συγκρινετε στις ίδιες εντάσεις. Και για amp in the room "σωστο" FRFR ή τελικός (ή τελικακι) με καμπίνα και κανένα πρόβλημα όσον αφορά εμένα τουλάχιστον. Παμε πάλι, με την κατάλληλη ένταση, μην συγκρινουμε Super Lead στο 10 σε στουντιο ετοιμο να κατεδαφιστεί με Eris E5 σε ένταση που δεν ακουγεται ούτε στο διπλανό δωμάτιο για να μην ενοχλεις. Αν μιλαμε για τον "ηχογραφημένο" ήχο τότε ναι.
- Αν θέλεις να σε δονει το modeler, απλά ανοιξε στο τέρμα τα monitor σου/FRFR/τελικό και κρίνε απο εκεί το αν σου κάνει ή κάτι από τα μεσα αναπαραγωγης είναι ανεπαρκες (ή η ιδια η διαταξη του χώρου γιατι και αυτό παίζει σημαντικό ρόλο).
- Ενα modeler δεν είναι συνηθως απλά amp-modeler. Συνοδευεται και από εφέ, IRs, mic-modellng, preamp modelling και φυσικά ειναι audio interface οπότε οι ηχογραφήσεις γινονται "καρφι" και χωρις πολλά πολλά. Και αν δεν σου κάτσει, κράτα τα dry (το κανω παντα, σιγά τον χώρο με τις τιμες των σκληρων δισκών εδώ και χρόνια) και όποτε θέλεις κάνε re-amp δοκιμάζοντας on the fly τι σου κάνει. Το μόνο αναλογικό εφέ που εχω κρατησει ειναι το reference wah μου (απλά το καλυτερο που έχω ακουσει ποτέ μετα απο πολλα vintage και ενα τσουβαλι μπουτικ τότε, Vox clover leaf inductor transitional model '66 εως early '68 αναλόγως το αν εμπιστέυεσαι το Guitar Player magazine ή τον Geoffrey Teese ο οποίος και μου το έχει χρονολογήσει, α και με original ICAR pot, οχι Centralabs ή μεταγενέστερες μαιμουδες). Το μοντελοποιησα, και το βελτιωσα και εδω και 2-3 χρόνια που έχουν αλλαξει τα γουστα μου (δεν αντέχω τους single coil πλεον) με μερικές ρυθμισεις το έφερα και παλι εκει που ήθελα. Περιττο να πω οτι μεχρι και το taper curve μπορείς να φερεις στα μέτρα σου (το οποιο και το έχω κανει). Για distortions, delays κοκ δεν το συζητάω καν, ότι θέλεις, όπως θέλεις και αν δεν σου αρέσει κάνε το οπως θέλεις. Θέλεις ενισχυτή που δεν υπάρχει κάν? ΟΚ, παρε εναν Super Lead, βαλε το προενισχυση απο δεν ξερω και εγω τι, μεγαλωσε τους μετασχηματιστές, μειωσε NF, ανεβασε bias και βαλε του ΚΤ88, αλλά ανέβασε και το plate voltage, αλλαξε το Sag, κλπ κλπ κλπ. H λιστα ειναι ατελειωτη. Αρκει να ΞΕΡΕΙΣ τι θελεις και να ΞΕΡΕΙΣ ποιά ρυθμιση έχει τι effect (εδω όντως βοηθάει να έχεις πραγματική εμπειρία με πραγματικούς ενισχυτές και να εχεις ασχοληθει και με τα τεχνικά τους)
- Και τελειωνω και πάλι με το whatever floats your boat, σωστο λάθος δεν υπάρχει, εργαλεία είναι όλα αυτά διαλέγεις ότι σου κάνει την "δουλεια".
Οι φυσικοι ενισχυτές δεν πιστευω οτι θα γινουν ποτέ obsolete και προσωπικά δεν θα το ηθελα και ποτέ. Αλλά προσωπικά δεν υπαρχει λόγος να ξανααποκτησω φυσικό ενισχυτή...καποτε το ειχα γραψει εδω περα μεσα όταν είχα το 2009 την εμπειρια με το φιλο με το modeler και το blind test που ανεφερα πιο πανω..."το μέλλον ήρθε πιο γρήγορα από οτι το περίμενα"...
Από εκει και πέρα εργαλεία είναι, ότι σας κάνει την δουλειά, οτι σας ευφραίνει τις ψυχούλες σας (ναι, ακόμα και αν είναι και το mojo, ουτε και αυτό το κατηγορώ πλέον, αν δινει σε καποιον εμπνευση είναι θεμιτότατο).
Απο το κρεβάτι του πόνου,
Freedom (my ass) out.
ΥΓ: αφιερωμένο σε όλους σας(ο τότε ενισχυτής "μου" στο φυσικό του περιβάλλον, να είσαι καλά Δημήτρη και να συνεχίσεις να τον χαίρεσαι)...
Δεν ξέρω αν συμφωνώ με αυτό όσον αφορά στο θέμα ήχο. Σίγουρα οι ενισχυτές που αναφέρεις είναι πολύ πιο εύκολοι στη συντήρηση και σου κρατούνε μία ζωή. Αλλά ας πούμε ότι κάποιος έχει μπάτζετ 500 ευρώ. Αν ο ήχος και η αίσθηση είναι το πρώτο πράγμα που σε ενδιαφέρει νομίζω ακόμα και έτσι πηγαίνεις σε λάμπα. Έστω κι αν μιλάμε για κάτι φτηνιάρικο. Παραβαλλω σχετικό βίντεο από έναν τίμιο youtuber. Ωστόσο έτσι χάνεις όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει ένας πολύ καλός και αξιόπιστος solid-state ενισχυτής όπως ο katana.
Αμαν ρε παιδιά, το '92 ελιωνα Marshall 1959 SLP Reissue, μια χαρα ήταν οπώς και ο SL που φτιαξαμε και ηταν point to point. Τι κολλήματα είναι αυτά, διαφορετικά ακουγοντουσαν επειδή ειχαν αλλα σπεκς (και λάμπες) οχι επειδή ο ένας ηταν μπασκλασαρια πλακέτα και ο άλλος του σαλονιού PTP.
Τα μονα disavantages των μη-PTP ειναι αν κάποιος θέλει να κάνει mods ή κάτι στην πλακέτα πάει καλλιά του που και εκεί μην τρελλαθούμε, ένας άνθρωπος που το έχει με τα ηλεκτρονικά δεν έχει πρόβλημα. Το ίδιο και η συντηρηση (να αλλάξεις πυκνωτες μετα απο 10 χρόνια πχ) λλά και εδώ το ίδιο ισχύει. Α ναι και προφανως σε όσους οι εισοδοι/εξοδοι ή pots ειναι κολλημένα στις πλακέτες που προφανώς ειναι πιο επιρρεπείς στο να τα παίξουν αλλά και αυτό δεν είναι κάτι που προκυπτει μερα παρα μέρα ή δεν επιδιορθώνεται (ολοι μου οι λαμπάτοι απο το 1991 έως και το 2006 πλακέτες ήταν, δεν είχα ποτέ κάποιο πρόβλημα, μην τρελλαθουμε κιόλας).
Αμαν ρε παιδιά, το '92 ελιωνα Marshall 1959 SLP Reissue, μια χαρα ήταν οπώς και ο SL που φτιαξαμε και ηταν point to point. Τι κολλήματα είναι αυτά, διαφορετικά ακουγοντουσαν επειδή ειχαν αλλα σπεκς (και λάμπες) οχι επειδή ο ένας ηταν μπασκλασαρια πλακέτα και ο άλλος του σαλονιού PTP.
Τα μονα disavantages των μη-PTP ειναι αν κάποιος θέλει να κάνει mods ή κάτι στην πλακέτα πάει καλλιά του που και εκεί μην τρελλαθούμε, ένας άνθρωπος που το έχει με τα ηλεκτρονικά δεν έχει πρόβλημα. Α ναι και προφανως σε όσους οι εισοδοι/εξοδοι ή pots ειναι κολλημένα στις πλακέτες που προφανώς ειναι πιο επιρρεπείς στο να τα παίξουν αλλά και αυτό δεν είναι κάτι που προκυπτει μερα παρα μέρα ή δεν επιδιορθώνεται (ολοι μου οι λαμπάτοι απο το 1991 έως και το 2006 πλακέτες ήταν, δεν είχα ποτέ κάποιο πρόβλημα, μην τρελλαθουμε κιόλας).
Ναι μπρε πλάκα κάνω, υπάρχουν εξαιρετικοί ενισχυτές με πλακέτες και ακόμα και οι "αγιοβασιλιατικοι" φθηνότεροι Fender,Vox ,Peavey, Marshall που έχουν και τις λυχνίες στην πλακέτα αν τους χρησιμοποιείς όπως τους χρησιμοποιούμε εμείς , βασικά στο σπίτι,μια χαρά θα κρατήσουν ,δεν θα τους πάμε και παγκοΖμια τουρνέ.
Απλα είναι η ομορφιά του hw και στη δική μου περίπτωση δεν υπάρχουν μη handwired ενισχυτές στα watt που χρειάζομαι και στα ηχητικά γούστα μου.
Άσε που με εκνευρίζουν οι εξωφρενικές τιμές τους για αστείες cookie cutter κατασκευές. (1100 euros ο Hot Rod deluxe ,φθηνό μεξικάνικο pcb με τις λυχνίες στην πλακέτα, έλεος)
Ναι μπρε πλάκα κάνω, υπάρχουν εξαιρετικοί ενισχυτές με πλακέτες και ακόμα και οι "αγιοβασιλιατικοι" φθηνότεροι Fender,Vox ,Peavey, Marshall που έχουν και τις λυχνίες στην πλακέτα αν τους χρησιμοποιείς όπως τους χρησιμοποιούμε εμείς , βασικά στο σπίτι,μια χαρά θα κρατήσουν ,δεν θα τους πάμε και παγκοΖμια τουρνέ.
Βρε εδώ θυμάσαι τους HB αντιγραφές των κεφαλιών Epiphone Valve Junior 5W που ηταν και καλυτεροι απο τους Epiphone γιατι ειχαν παρει το κυκλωμα και ειχαν κανει και mods? Ουτε 100 ευρω δεν εκαναν...
Ειχαν φαει τοσο κουβαλημα και κραδασμους σε αυτοκινητο και δεν παρεδωσαν πνευμα, οι άλλοι θα κολλώσουν?
Πυριμαχοι τελείως...
ΥΓ: ειχα και το κεφαλι Epiohone, και το κεφαλι HB και τον combo HB, τα 2 τελευταία ειχαν φαει πολύ "ξυλο" λεμε και δεν ειχαν βγαλει κιχ τα καημενα. Να πω την αληθεια οι βασεις των λαμπων στο PCB με φοβιζε λιγο (γιατι αλλαζα πιο γρήγορα απο σωβρακα) αλλά δεν εγινε κατι κακο...να κατι που ξεχασα στο προηγουμενο ποσστ, και οι βασεις των λυχνιων στο PCB ειναι ενδεχομενο προβλημα αλλά αν εγω που ειμαι καφρος και μπαινοβγαζα λαμπες ανα 5αλεπτο δεν ειχα θέμα μαλλον δεν είναι πολυ συχνό προβλημα...
Στράτο, μην κάνουμε ζαβολιές, δεν τα είπα εγώ, τα βαριά αναλγητικά τα είπαν, λολ, κάποια στιγμή θα διαβασω και εγω να δω τι έγραψαν...?
Χωρις πλάκα, εχουν γινει ωραίες συζητησεις και για τα μοντελερς και για τους ενισχυτές εδω περα μέσα και σχετικά πρόσφατα (που είσαι βρε Κωστή?), το όλο θέμα για μένα ειναι να μην ειμαστε απόλυτοι, ή όπως έλεγε ο Jimi να προσπαθήσουμε να κάνουμε "understand both sides of the sky"...
Στράτο, μην κάνουμε ζαβολιές, δεν τα είπα εγώ, τα βαριά αναλγητικά τα είπαν, λολ, κάποια στιγμή θα διαβασω και εγω να δω τι έγραψαν...?
Χωρις πλάκα, εχουν γινει ωραίες συζητησεις και για τα μοντελερς και για τους ενισχυτές εδω περα μέσα και σχετικά πρόσφατα (που είσαι βρε Κωστή?), το όλο θέμα για μένα ειναι να μην ειμαστε απόλυτοι, ή όπως έλεγε ο Jimi να προσπαθήσουμε να κάνουμε "understand both sides of the sky"...
Ωραίες απόψεις στο thread, ωραία κουβέντα γενικά. Ως οπτική κλείνω προς τον Φούζιο και τον Cordy.
Εγώ θα πω ότι με ό,τι κι αν παίξω (Marshall, Victory, Blackstar, Atomic Amplifire, Fractal, plugins) παρόμοιο ήχο καταλήγω να έχω, γιατί ο ήχος που έχω μες το κεφάλι μου δεν αλλάζει. Μου αρέσουν τα boxy μεσαία, δε μου αρέσει ιδιαίτερα το επιβλητικό low end και με ενοχλούν οι έντονες ψηλές.
Οπότε ό,τι και να μου δώσεις θα το ρυθμίσω με αυτή τη λογική. Αυτό που κοιτάω πλέον είναι η ευκολία στη χρήση, τι με εμπνέει περισσότερο, αλλά και τι ταιριάζει με το κάθε project.
Περί amp in the room no comment, αν ήθελα να αλλάξω διαμέρισμα έβρισκα και πιο εύκολο τρόπο.
Μα εννοειται! Εργαλεια είναι, χρησιμοποιείς το σωστό για σένα και την χρηση που το θελεις εργαλείο και φυσικα μπορείς καλλιστα και να τα έχεις και να τα χρησιμοποιείς και να τα απολαμβάνεις και τα δύο.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας βοηθήσει να εξατομικεύσετε το περιεχόμενο, να προσαρμόσετε την εμπειρία σας και να σας κρατήσει συνδεδεμένους εάν εγγραφείτε.
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.