- Μηνύματα
- 6,720
- Πόντοι
- 36
Δεν νομίζω ότι αυτά που λέει ο Dennett είναι mind games ιδιαίτερης δυσκολίας. Προσωπικά τον θεωρώ μάλλον αυτονόητο τον παραλληλισμό των ιδεών με τους ιούς, απλώνονται με σχεδόν πάντα αυξανόμενη ταχύτητα μετά την γέννησή τους, κυριεύουν τον ξενιστή και μόνο όταν περάσει επαρκές χρονικό διάστημα σβήνουν σιγά-σιγά (ανοσία). Μόνο κάποιες εξαιρετικά ισχυρές ιδέες παραμένουν, αντέχουν.
Το γεγονός από μόνο του δεν μου προκαλεί κάποια εντύπωση. Το πραγματικά ενδιαφέρον ΙΜΗΟ είναι το γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο. Το πρώτο σκέλος, η εξάπλωση, είναι μάλλον λογική συνέπεια ενός από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης κοινωνίας, της επικοινωνίας.
Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι γιατί είμαστε διατεθειμένοι να παραδοθούμε αμαχητή στις ιδέες, ακόμα και να εναντιωθούμε στην κοινή λογική και στα βιολογικά προστάγματα. Αμφιβάλλω αν υπάρχει ένας μόνο λόγος γι' αυτό, μια μόνο αιτία.
Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό πλάσμα που έχει την δυνατότητα παραγωγής συνειδητής απόφασης. Δεδομένου ότι η απόφαση αυτή παράγεται απ' το μυαλό του, περιορίζεται και απ' τους περιορισμούς του μυαλού του. Και δεν είναι μόνο η ευφυία ή τα πάθη που περιορίζουν την συνέιδησή μας, είναι και κάτι που θυμίζει Gödel, η τεράστια δυσκολία να κρίνουμε την σκέψη μας με μόνο εργαλείο την σκέψη μας.
Οι ιδέες δεν είναι κάτι κακό, προφανώς. Βλαπτικές γίνονται μόνο όταν αντί να χρησιμοποιήσουμε την λογική μας και την γνώση που διαθέτουμε για την τρέχουσα κατάσταση, τις χρησιμοποιούμε σαν λυσάρι, σαν μπούσουλα. Που ακόμη και τότε δεν είναι απαραίτητο ότι θα οδηγηθούμε σε μη επιθυμητες καταστάσεις, απλά δεν θα έχουμε μάθει στην ουσία τίποτε.
Τελικά ποιά είναι η πραγματική πρακτική αξία των ιδεών, εκτός από τις δυνατότητες κατηγοριοποίησης που προσφέρουν για ανάγκες τεκμηρίωσης και καταγραφής;
Βέβαια υπάρχει και η ψυχολογία που μας τα χαλάει λίγο.
Εξαιρετικό βιβλίο με θέμα τον Νου που έχει επιμεληθεί ο Dennett (μαζί με τον Douglas Hofstadter) είναι το Εγω της νόησης (The mind's I) με κείμενα από διαφορους επιφανείς επιστήμονες όπως Alan Turing, Richard Dawkins, John Searle και συγγραφείς όπως Jorge Borges, Stanislaw Lem κ.α. Εκεί, ναι, έχει πολλά mindjobs.
Το γεγονός από μόνο του δεν μου προκαλεί κάποια εντύπωση. Το πραγματικά ενδιαφέρον ΙΜΗΟ είναι το γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο. Το πρώτο σκέλος, η εξάπλωση, είναι μάλλον λογική συνέπεια ενός από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης κοινωνίας, της επικοινωνίας.
Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι γιατί είμαστε διατεθειμένοι να παραδοθούμε αμαχητή στις ιδέες, ακόμα και να εναντιωθούμε στην κοινή λογική και στα βιολογικά προστάγματα. Αμφιβάλλω αν υπάρχει ένας μόνο λόγος γι' αυτό, μια μόνο αιτία.
Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό πλάσμα που έχει την δυνατότητα παραγωγής συνειδητής απόφασης. Δεδομένου ότι η απόφαση αυτή παράγεται απ' το μυαλό του, περιορίζεται και απ' τους περιορισμούς του μυαλού του. Και δεν είναι μόνο η ευφυία ή τα πάθη που περιορίζουν την συνέιδησή μας, είναι και κάτι που θυμίζει Gödel, η τεράστια δυσκολία να κρίνουμε την σκέψη μας με μόνο εργαλείο την σκέψη μας.
Οι ιδέες δεν είναι κάτι κακό, προφανώς. Βλαπτικές γίνονται μόνο όταν αντί να χρησιμοποιήσουμε την λογική μας και την γνώση που διαθέτουμε για την τρέχουσα κατάσταση, τις χρησιμοποιούμε σαν λυσάρι, σαν μπούσουλα. Που ακόμη και τότε δεν είναι απαραίτητο ότι θα οδηγηθούμε σε μη επιθυμητες καταστάσεις, απλά δεν θα έχουμε μάθει στην ουσία τίποτε.
Τελικά ποιά είναι η πραγματική πρακτική αξία των ιδεών, εκτός από τις δυνατότητες κατηγοριοποίησης που προσφέρουν για ανάγκες τεκμηρίωσης και καταγραφής;
Βέβαια υπάρχει και η ψυχολογία που μας τα χαλάει λίγο.
Εξαιρετικό βιβλίο με θέμα τον Νου που έχει επιμεληθεί ο Dennett (μαζί με τον Douglas Hofstadter) είναι το Εγω της νόησης (The mind's I) με κείμενα από διαφορους επιφανείς επιστήμονες όπως Alan Turing, Richard Dawkins, John Searle και συγγραφείς όπως Jorge Borges, Stanislaw Lem κ.α. Εκεί, ναι, έχει πολλά mindjobs.