Οι λαμπάτοι ενισχυτές είναι ακριβότεροι γιατί τα τσακάλια δεν έχουν βρει τρόπους να τους φτιάχνουν με την χρήση μιας μηχανής αλλά χρειάζονται και ανθρώπινα χέρια. Ειδικά αν μιλήσουμε για point to point κολλήσεις, biasing από τεχνικούς κλπ εκεί χρειάζεσαι αρκετό προσωπικό για να μπορέσει να παράγει μόλις 5-6 ενισχυτές σε μια ημέρα και αυτό με πολύ κόπο
η συντριπτική πλειοψηφία των σημερινά κατασκευαζόμενων ενισχυτών παραγωγής των μεγάλων & γνωστών εργοστασίων (PV,MARSHALL,FENDER,LANEY κοκ) δεν ειναι point to point αλλα με πλακέτες & βέβαια η κατασκευή τους είναι το ΙΔΙΟ αυτοματοποιημένη με αυτήν των τραντζιστοράτων ενισχυτών.
Οι λαμπάτοι είναι ακριβότεροι απλά γιατί οι ΛΥΧΝΙΕΣ είναι ακριβότερες από τα τραντζίστορ & χρειάζονται καλύτερα υλικά & ίσως ΛΙΓΕΣ περισσότερες ανθρωποώρες για να τους φτιάξεις απο ότι οι transistor,όντως μηχάνημα για να τοποθετεί τις λυχνίες στα sockets δεν έχει βρεθεί ακόμα.. ).
Σίγουρα βέβαια,αυτό ισχύει και στις κιθάρες,ενας do it your self ενισχυτής μπορεί να έχει καλύτερης ποιότητας υλικά από έναν μαζικώς παραγόμενο (αν και τα πολύ καλά υλικά αρχίζουν και γίνονται και αυτά πανάκριβα μια και πολλά είναι NOS...)
Υγ.1 Δεν ξέρω αν πράγματι ισχύει το γεγονός ότι το 1966 οι fender ενισχυτές ήταν τόσο ακριβοί αλλά με τις επιλογές που υπήρχαν τότε θα πρέπει να ήσουν και λίγο «μάπας» για να αγοράσεις Fender. Και μάλιστα μιλώ για μια εποχή που προσπαθούσαν να εγκαθιδρύσουν την κυριαρχία τους με ποιοτικά υλικά, schematics μαζί με τον ενισχυτή και οδηγίες για να κάνεις biasing μόνος σου.
Πράγματι ισχύει (δεν έχει παρά να πάς στο 1966 στο site
http://www1.jsc.nasa.gov/bu2/inflateCPI.html & να βάλεις τιμές λαμβάνοντας υπόψιν ότι το 1966 ο βασικός μισθός στις ΗΠΑ ηταν 70 δολλάρια το μήνα!! )
Το 1966 θα πρεπει να ήσουν "μάπας" αν ΔΕΝ αγόραζες Fender μια & ήταν ΟΛΟΙ χειροποίητοι φτιαγμένοι απο τα χεράκια του ίδιου του Leo Fender :wink: (καλά εδω υπερβάλω λίγο πάντως επέβλεπε την παραγωγή) & ήταν πολύ απλά μακράν οι καλύτεροι ενισχυτές κιθάρας που κατασκευάζονταν στον κόσμο (ΟΛΕΣ οι υπόλοιπες εταιρίες VOX,MARSHALL κτλ τα κυκλώματα του Fender αντέγραψαν.... ειδικά τον bassman)
εναλακτικές λύσεις εκτός απο Fender EΛΑΧΙΣΤΕΣ υπήρχαν (νομίζω ότι μόνο η VOX & MARSHALL "επαιζαν" εμπορικά στην Αγγλία ενω στην Αμερική ο μόνος σοβαρός ανταγωνιστής της Fender ήταν η
Gibson της οποίας οι ενισχυτές ποτέ δεν μπόρεσαν να ανταγωνιστούν τους Fender κάποιες άλλες μικρότερες εταιρείες όπως η Standel απευθύνονταν σε πολυ μικρό κοινό,δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι μέχρι & το 1970 στίς ΗΠΑ ενισχυτής κιθάρας= FENDER..
Το biasing & ΤΟ TUBE matching σε πληροφορώ ότι το 1966 ήταν σχεδόν "άγνωστες" έννοιες.. :wink: (απλά "φορτώνανε" τις λυχνίες στον ενισχυτή & στέλνανε τον ενισχυτή στον ευτυχή αγοραστή του..

)
Πάντως & τώρα το Biasing είναι πανεύκολο (άσε που στους περισσότερους μαζικά παραγόμενους ενισχυτές είναι fixed...) :wink:
κοστίζει δε όσο ένα digital βολτόμετρο..
Ακόμα κι εγω που είμαι άσχετος ακολουθώντας τις απλούστατες οδηγίες που μου έδωσε ο ίδιος ο Paul Rivera όταν του έστειλα e-mail μπόρεσα να κάνω re-bias τον Rivera Quianna μου!
Υγ.2 ¶λλωστε οι εταιρίες δημιουργούν περισσότερες «ανάγκες» και προσωπικά δεν πιστεύω οι λαμπάτοι να αντέξουν πολλά χρόνια ακόμη. Μην ξεχνάμε βέβαια ότι το μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό που τους κρατά στην επιφάνεια είναι οι κιθαρίστες! Όλα –μα όλα- τα βιβλία που έχω διαβάσει περί κατασκευής λαμπάτων πάντα αναφέρουν ότι οι «κιθάρες» διατηρούν εν μέρει τη βιομηχανία λυχνιών. Βέβαια μην χαίρεστε γιατί το παραπάνω το ξέρουν και οι εταιρείες επίσης και δυστυχώς με τους αμερικάνους δεν μπορείς να τα βάλεις...
σε αυτό έχεις απόλυτο δίκιο βέβαια τι σχέση έχουν οι Αμερικάνοι δεν μπορώ να καταλάβω :lol:
οι λαμπάτοι θα αντέξουν για πάρα πολλά χρόνια για έναν πολύ απλό λόγο: EXOYN ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΗΧΟ!!
Υγ.3 Οι τρανζιστοράτοι ενισχυτές είναι πλέον πολύ καλοί –όχι επειδή είναι πράγματι καλοί- αλλά επειδή οι σημερινοί λαμπάτοι έχουν γίνει κατά πολύ χειρότεροι από το παρελθόν
Διαφωνώ απόλυτα,μια χαρά είναι οι τωρινοί λαμπάτοι ενισχυτές και μάλιστα σε σχέση τιμής με απόδοση είναι ΠΟΛΥ καλύτεροι.
Με πληθωρισμένα τα 600 ΕΥΡΩ το 60 το μόνο που μπορούσες να αγοράσεις ήταν κανένας ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΟΣ (τόσο απο ήχο όσο και απο κίνδυνο ηλεκτροπληξιας) ΕΚΟ ή FARFISA (ή κάποιο ασιατικό έκτρωμα) ΣΗΜΕΡΑ αγοράζεις εναν FENDER HRD ή εναν PV Classic που είναι φανταστικοί ενισχυτές.
Αν τώρα μιλάμε για ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ χειροποίητους ενισχυτές (RIVERA,MATCHLESS,CARR,BAD CAT,MESA BOOGIA,SOLDANO,VHT) οι παλιοί "κλασικοί" ενισχυτές δεν πιάνουν μια μπροστά τους τόσο ηχητικά οσο και κατασκευαστικά.
Εχουν περάσει πολλοί vintage ενισχυτές (FENDER & MARSHALL) απο τα χέρια μου (κάποια εποχή είχα 3 blackface,2 silverface & 2 Marshall Plexi ο θεοτρελλος!) & κανείς δεν μπορεί να συγκριθεί ηχητικά (αλλά & κατασκευαστικά) με τον RIVERA ή τον BOOGIE που έχω .
(Χωρίς να σημαίνει αυτό ότι δεν ήταν & οι vintage καταπληκτικοί ενισχυτές..)
Το ίδιο συμβαίνει και με άλλες μάρκες πχ. αν συγκρίνεις έναν τυπικά προβληματικό VOX AC30 του 60 με εναν BAD CAT (που είναι βασισμένος πάνω του) θα δείς πόσο καλύτερος είναι ο σημερινός BAD CAT.
Αυτό είναι φυσικό γιατί οι τωρινοί κατασκευαστές high end ενισχυτών κιθάρας "μελετάνε" & "αντιγράφουν" τους παλαιούς ενισχυτές βελτιώνοντας τους.(υπάρχει δηλ.ΠΟΛΥ μεγαλύτερη γνώση σε σχέση με το παρελθόν όπου τα πράγματα ήταν λίγο ή πολύ εμπειρικά..)
To να συγκρίνουμε τους έτσι & αλλοιώς ΠΑΝΑΚΡΙΒΟΥΣ στην εποχή τους point το point ενισχυτες του 60 (οι οποίοι κατασκευάζονταν point το point γιατί απλά δεν υπήρχαν ακόμα οι πλακέτες όχι για κανέναν άλλο λόγο) με τους φθηνούς λαμπάτους της εποχής μας δεν είναι απολύτως σωστό (αν και προσωπικά ΔΕΝ ακούω και καμμιά μεγάλη διαφορά..υπάρχουν & πανάκριβοι ενισχυτές που ΔΕΝ είναι point to point MESA,SOLDANO,VHT μπορείς να φτιάξεις καταπληκτικό ενισχυτή χρησιμοποιώντας ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ πλακέτες τό παν είναι η ποιότητα των υλικών.)
Για να το πω αλλοιώς θα πρέπει να συγκρίνουμε παρόμοια πράγματα (π.χ έναν EKO του 60 με εναν σημερινό Fender HRD & εναν Fender Twin toy 60 με έναν σημερινό Fender Custom Shop Dual Professional ή με εναν VICTORIA ) για να είμαστε σωστοί :wink:
η μεγάλη πλάκα είναι ότι όταν η Fender πρωτοεισήγαγε στην αγορά τους τραντζιστοράτους ενισχυτές το 1968 τους πουλούσε ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ από τους λαμπάτους....
Είναι ένα από τα hip της εποχής
ποιάς εποχής?
ΟΛΩΝ των εποχών!
Πάντα οι ΛΑΜΠΑΤΟΙ ενισχυτές ήταν το standard.
Με εξαιρεση τον ROLAND JC120 & τον POLYTONE δεν νομίζω κανείς σοβαρός κιθαρίστας να έχει χρησιμοποιήσει τραντζιστοράτο ενισχυτή κιθάρας σε καμμία ηχογράφηση ή live εμφάνιση!! :wink:
(άντε να βάλουμε και τους tech 21 στην κατηγορία των καλών ενισχυτών τραντζίστορ)
Η "πικρή" αλήθεια είναι ότι ΠΟΤΕ ένας digital ή transistor ενισχυτής δεν θα έχει τον ΙΔΙΟ ακριβώς ήχο με εναν λαμπάτο,μπορεί να τον πλησιάσει αλλά δεν θα είναι το ίδιο πράγμα.
(αυτό ισχύει & στους high end hi-fi ενισχυτές,πρόσφατα άλλαξα τον πολύ καλό MISSION ενισχυτή μου με έναν παμπάλαιο ΛΑΜΠΑΤΟ FISHER που μου άφησαν κληρονομιά και έπαθα πλάκα με την ΤΕΡΑΣΤΙΑ διαφορά στο ήχο!!)
(Πριν απο ένα μήνα περίπου έκανα μια παραγωγή & ο κιθαρίστας είχε φερει τον καλύτερο ίσως digital ενισχυτή τον Line 6 Βetta.
Oντως εντυπωσιακός Fender twin simulation ήχος αλλα όταν τον βάλαμε δίπλα σε έναν πραγματικό Fender twin δεν υπήρχε σύγκριση,στα βρώμικα τα πήγε λίγο καλύτερα αλλα και πάλι στον ήχο MARSHALL JCM800 simulation σε σχέση με έναν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ JCM800 που είχε το στούντιο ήταν "close but no cigar"...)
ας παραθέσω και μερικά links εταιρειων που φτιάχνουν ποιοτικά κατώτερους

ενισχυτές απο αυτούς που φτιάχνονταν παλαιότερα
http://www.alessandro-products.com/
http://www.badcatamps.com/
http://www.bogneramplification.com/
http://www.brunoamps.com/
http://www.budda.com/web/new_index.html
http://www.carramps.com/
http://www.clarkamplification.com/
http://www.cornfordamps.com/
http://www.demeteramps.com/
http://www.drzamps.com/
http://www.guytron.com/
http://www.hoffmanamps.com/
http://www.matchlessamplifiers.com/match00.html
http://www.mesaboogie.com/
http://www.orange-amps.com/
http://www.rivera.com/
http://www.vhtamp.com/
ποτέ στην ιστορία της μουσικής δεν είχαν οι κιθαρίστες τόσες πολλες & καλές επιλογές λαμπάτων ενισχυτών σε ενα ευρύτατο πεδίο τιμών...