Βιβλία θεωρίας μουσικής

killbill

Μέλος
Μηνύματα
681
Πόντοι
28
Στη θεωρία της μουσικής, θα ήθελα να αποκτήσω γνώσεις πάνω στην Αρμονία, Αντίστιξη, και Φούγκα. 

Έχετε να μου προτείνετε κάποια βιβλία για αυτοδιδασκαλία; 

 
Αντίστιξη και Φούγκα μόνος σου χωρίς έστω κάποια μαθήματα για τα βασικά;

image.png

 
Αντίστιξη και Φούγκα μόνος σου χωρίς έστω κάποια μαθήματα για τα βασικά;
Κοίτα, ασχολούμαι με τη μουσική πάρα πολλά χρόνια. Παίζω πιάνο, κιθάρα σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο.  Επίσης συνθέτω μουσική. Δεν είμαι αρχάριος δηλαδή στη μουσική. Όσον αφορά το κομμάτι της θεωρίας στη μουσική γνωρίζω , πέρα από τα βασικά, κλίμακες (ματζόρε, μινόρε αρμονικές-μελωδικές, πεντατονικές, αλλά και λαικούς δρόμους ουσάκ νιαβέντ κλπ) , συγχορδίες, διαστήματα. Διαβάζω άριστα παρτιτούρα . Θεωρώ ότι έχω το μουσικό υπόβαθρο για αυτο-διδασκαλία στα παραπάνω με το κατάλληλο βιβλίο. Θέλω απλά να επεκτείνω τις γνώσεις μου στη θεωρία που πιστεύω θα με βοηθήσουν να δω τη μουσική και από άλλη σκοπιά 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κοίτα, ασχολούμαι με τη μουσική πάρα πολλά χρόνια. Παίζω πιάνο, κιθάρα σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο.  Επίσης συνθέτω μουσική. Δεν είμαι αρχάριος δηλαδή στη μουσική. Όσον αφορά το κομμάτι της θεωρίας στη μουσική γνωρίζω , πέρα από τα βασικά, κλίμακες (ματζόρε, μινόρε αρμονικές-μελωδικές, πεντατονικές, αλλά και λαικούς δρόμους ουσάκ νιαβέντ κλπ) , συγχορδίες, διαστήματα. Θεωρώ ότι έχω το μουσικό υπόβαθρο για αυτο-διδασκαλία στα παραπάνω με το κατάλληλο βιβλίο. Θέλω απλά να επεκτείνω τις γνώσεις μου στη θεωρία που πιστεύω θα με βοηθήσουν να δω τη μουσική και από άλλη σκοπιά 
Σεβαστό και ευτυχώς που οι συμφορουμήτες σου πρότειναν βιβλία.

Αν θες την ταπεινή μου γνώμη μου, η αντίστιξη και η φούγκα θέλουν δάσκαλο, γιατί θα χρειαστείς κάποιον να σε ελέγχει και να σε διορθώνει.

Έχω προσπαθήσει κι εγώ να κάνω κάποια πράγματα μόνος μου και αργότερα με δάσκαλο τα έβγαλα στο 1/3ο του χρόνου που θα χρειαζόμουν μόνος.

Πιστεύω ότι ως ένα σημείο (βασική θεωρία και πολύ αρχή αρμονίας) πας και μόνος σου. Μετά θες βοήθεια και σπρώξιμο από άνθρωπο που ξέρει.

 
Ευχαριστώ για τις προτάσεις. Μάλλον θα πρέπει να δω τα βιβλία από κοντά για να δω τι είναι στο επίπεδό μου. Γνωρίζω πολύ θεωρία μουσικής και δεν θα ήθελα ένα βιβλίο που να ξεκινάει από το τι είναι το πεντάγραμμο, ούτε να μιλάει για κλίμακες, διαστήματα, συγχορδίες κλπ Αυτά τα κατέχω. Θέλω ένα βιβλίο να πάει ένα βήμα παραπάνω, να μάθω τι είναι η αντίστιξη, η φούγκα και η αρμονία. Μπορεί αρμονία να ξέρω ήδη και απλά να μην τον γνωρίζω μιας και βασικά είμαι πληκτράς οπότε να μη μου χρειάζεται η θεωρία. Μια επίσκεψη σε έναν μουσικό όίκο νομίζω είναι το καλύτερο. Θα έχω υπόψη μου τα βιβλία που μου προτείνατε!

 
Επειδή, καλό είναι να πηγαίνεις βηματικά σ' αυτά τα πράγματα, την φούγκα την ξεχνάς για την ώρα.

Η αντίστιξη έτσι κι αλλιώς αρμονία είναι.

Οπότε πάρ' τα με την σειρά.

Το θέμα είναι, ότι επειδή προφανώς αναφέρεσαι σε κλασσική μουσική, υπάρχει μια "αυστηρότητα" και στην ύλη, και στην εκμάθησή της.

Γι' αυτό προτείνω σιγά σιγά, κι ας έχεις ήδη γνώσεις θεωρίας.

Και πάρε και βιβλία ασκήσεων (με τα λυσάρια τους, τα οποία όμως δεν θα τα κοιτάς πριν λύσεις την κάθε άσκηση).

Έτσι θα υπάρχει τριβή στην εφαρμογή των κανόνων, και δεν θα είναι μόνο στείρα πληροφορία αυτά που θα μαθαίνεις.

 
  Τα περι δασκαλου αυτονοητα.

  Το οτι παιζεις και διαβαζεις καλα στα πληκτρα, ειναι πολυ καλο, οπως και τα περι θεωριας.

 Υπαρχουν προγραμματα και σκριπτακια για scoring φασεις που εντοπιζουν και διορθωνουν αρμονικα λαθη, θα ηταν καλο βοηθημα.

  Πηγαινε το βημα βημα. Ετσι και αλλιως βημα βημα παει, με απλες συγχορδιες Ι, ΙV, V ξεκιναει. Οταν ομως βαζεις την παραμετρο του στρωτου voice leading, ακομα και κατι τοσο απλο γινεται θεμα.

 Για μενα το σημαντικοτερο, ειτε παει καποιος σε δασκαλο ειτε προσπαθησει μονος του, ειναι να καταλαβει το ΤΙ μαθαινει.

 Η κλασσικη προσεγγιση της Αρμονιας και ολων των υπολοιπων, δεν ειναι ουτε μονοδρομος, ουτε η λυση δια πασα νοσο. Ειναι ομως ενα αποσταγμα της εξελιξης αιωνων της δυτικης λογιας μουσικης, και η βαση πανω στην οποια γραφτηκαν τα ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΑ αριστουργηματα των κλασσικων δασκαλων.

 Πιστευεις οτι η δικια τους προσεγγιση, ο δικος τους τροπος και δρομος, εχει κατι να δωσει στη μουσικη σου και στους στοχους σου; ΙΜΗΟ ειναι πολυ δυσκολο να ΜΗΝ εχει κατι να δωσει, αν μη τι αλλο αυτη η λεπτομερης προσεγγιση δινει μια ευχερια και εναν ελεγχο στη γραφη μας, και ας κινηθουμε σε εντελως αλλα μονοπατια. Ο ελεγχος δεν ειναι ουτε απαραιτητα επιθυμητος ομως, ουτε ισως σε τοσο μεγαλη προτεραιοτητα για καποιον ωστε να αφιερωσει τον (πολυ ) χρονο που χρειαζεται η φαση.

 Οποτε, θα σε ρωταγα το εξης: Η ιδια η μουσικη που ακολουθει αυτην την προσεγγιση, σου λεει σαν ακουσμα κατι; Δηλαδη, σε τραβαει να ψαξεις τον τροπο λειτουργιας της; Εχεις μια ηλικια x ετσι και αλλιως, αν κανεις ηδη τη μουσικη που θες οπως τη θες, δε νομιζω οτι αξιζει η ολη ταλαιπωρια για εγκυκλοπεδικους λογους.

 Οποτε, αν σε τραβαει το ακουσμα σαν αυτο το κομματακι που θα βαλω να μερακλωσουμε ? και λες "πως το κανει αυτο ο poostis" τοτε ορμα, και οταν θα κολλησεις, γιατι θα κολλησεις καποια στιγμη αυτο ειναι σιγουρο, τοτε βλεπεις τι θα κανεις για δασκαλο. Αν παλι το κομματακι και αυτο το στυλ γενικα σου ειναι αδιαφορο, αστο να παει, πηγαινε σε καμια μοντερνα προσεγγιση να γουσταρεις.




 
@killbill δώσε μεγάλη βάση σε αυτό που λέει ο @manosx, γιατί ετοιμάζα σεντόνι και το έσβησα. Καλώς, γιατί τα είπε πιο μαζεμένα και ωραία.

Αν είναι δηλαδή να πάρεις τα βιβλία για να καταλήξεις ότι οκ, το θέμα είναι στην αρμονία να μην τα παίρνεις όλα ίσιωμα και να αποφεύγεις τις παράλληλες, στην αντίστιξη να βρίσκεις τρόπους η μία φωνή να ξεχωρίζει από την άλλη, και στη φούγκα... τι να την κάνεις τη φούγκα αν δεν την γουστάρεις; Η φούγκα είναι ένα πολύ στενό είδος, μια σύνθεση/απόδειξη ότι ξέρεις να χειρίζεσαι καλά την αντίστιξη.

Αν από την άλλη δε σε τρομάζει η γυμναστική και τα καινούργια πράγματα... δοκίμασε να τα πάρεις όλα αυτά που γράφουν τα βιβλία τοις μετρητοίς. Λύσε και αρμονίες, λύσε και αντιστίξεις, κάνε και διπλά κόρο 8φωνα χωρίς παράλληλες, κάνε και τετράφωνη φούγκα με διπλό κανόνα πριν το στρεττο.

 
Πέρα  από τη θεωρητική μελέτη, πιστεύετε η θεωρητική γνώση πάνω στην αρμονία - αντίστιξη θα με βοηθήσει στη σύνθεση μουσικής? Εγώ συνθέτω τραγούδια, αλλά το κάνω εμπειρικά, έχοντας μεγάλη πρακτική εμπειρία στα πλήκτρα. δηλαδή συνθέτω με το αίσθημα, την εμπειρία από χιλιάδες κομμάτια που έχω παίξει. Κάθομαι στο πιάνο, και μου βγαίνουν μελωδίες, ακκόρντα κλπ. Εμπειρικά, με το αυτί δηλαδή. Κάπως έτσι.

Αν είναι όλα αυτά (αρμονία - αντίστιξη) να είναι καθαρά θεωρίες χωρίς να έχουν κάποια πρακτική εφαρμογή, τότε καλύτερα να το ξεχάσω. Μόνο αν με βοηθήσουν σαν μουσικό στη σύνθεση, τότε πιστεύω αξίζει τον κόπο.

 
Το ότι υποψιάζεσαι πως υπάρχουν πράγματα στη μουσική που δεν καταλαβαίνεις είναι καλό σημάδι. Η εξερεύνηση της θεωρίας της μουσικής μόνο καλό θα κάνει στην σύνθεση και τις ιδέες

 
Πέρα  από τη θεωρητική μελέτη, πιστεύετε η θεωρητική γνώση πάνω στην αρμονία - αντίστιξη θα με βοηθήσει στη σύνθεση μουσικής?
Υπό μια αίρεση ναι, ιδιαίτερα αν ασχοληθείς με τη σύνθεση πιο σύνθετων και "απαιτητικών" μουσικών. Αλλά ακόμα και αν δεν το κάνεις ότι μαθαίνει κανείς καλό είναι, χαμένο δεν πάει. 

 
 Κοιτα:

 Για να σε βοηθησει πρακτικα η κλασσικη προσεγγιση, πρεπει και να την εφαρμοσεις.

 Και οχι, δεν ειναι απαραιτητο να την εφαρμοσεις σε μεγαλες φορμες.

 Μπορω να σου πω οτι ειναι ΠΑΜΠΟΛΕΣ φορες που ενα νορμαλ ? ενα κανονικο ποπ κομματι μου τραβαει την προσοχη, και αν κατσω ετσι να το δω λιγο στο πιανακι διαπιστωνω οτι "τηρει", με μια ευρεια εννοια, τις "οδηγιες" που παιρνει κανεις απο την κλασσικη προσεγγιση.

 Διοτι, οσο παραξενο και να σου φανει, δεν υπαρχει ΤΙΠΟΤΑ το θεωρητικο στην Αρμονια και την Αντιστιξη. Οι θεωριες τελειωνουν με τη θεωρια ? Η Αρμονια κτλ ειναι ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΑΤΗ, εχεις μια μελωδια και την εναρμονιζεις, η ενα μπασο και γραφεις τις υπολοιπες φωνες, η αντιστιξη εχεις ενα δοσμενο cantus firmus και κανεις τα δικα σου κλπ.

 Το οτι υπαρχουν καποιες προτροπες και καποια suggestions, δεν ειναι θεμα θεωριας, ειναι ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ λυσεις για τα προβληματα με το voice leading.

 Οταν λοιπον αυτες τις πρακτικες λυσεις τις συναντας στη Madonna, στους ABBA, στον Τσιτσανη, στους Bad Religion ? ε τοτε μπορουν να βοηθησουν τον καθε συνθετη, ειτε μουσικης ειτε τραγουδιων.

 Υπαρχουν τωρα δυο ενδεχομενα: Πρωτον, πολυ υψηλη αισθητικη, η οποια καλυπτει αυτες τις αναγκες χωρις μελετη αλλα με το μελωδικο ενστικτο. Αν λοιπον εισαι ικανοποιημενος απο το αποτελεσμα που βγαζεις, εισαι ΟΚ, ο τσιτσανης ας πουμε δε μελετουσε Μπαχ ?  Το αλλο ενδεχομενο ειναι η μουσικη που κανεις να μην εχει καν την αναγκη για εκλεπτυσμενη μελωδικοτητα και δεν ξερω τι αλλο, αν γραφεις ξερω γω τραπ ? σιγα μην κανεις και φουγκα ?

 
Πέρα  από τη θεωρητική μελέτη, πιστεύετε η θεωρητική γνώση πάνω στην αρμονία - αντίστιξη θα με βοηθήσει στη σύνθεση μουσικής? Εγώ συνθέτω τραγούδια, αλλά το κάνω εμπειρικά, έχοντας μεγάλη πρακτική εμπειρία στα πλήκτρα. δηλαδή συνθέτω με το αίσθημα, την εμπειρία από χιλιάδες κομμάτια που έχω παίξει. Κάθομαι στο πιάνο, και μου βγαίνουν μελωδίες, ακκόρντα κλπ. Εμπειρικά, με το αυτί δηλαδή. Κάπως έτσι.

Αν είναι όλα αυτά (αρμονία - αντίστιξη) να είναι καθαρά θεωρίες χωρίς να έχουν κάποια πρακτική εφαρμογή, τότε καλύτερα να το ξεχάσω. Μόνο αν με βοηθήσουν σαν μουσικό στη σύνθεση, τότε πιστεύω αξίζει τον κόπο.
Πηγαινε ρωτα τους beatles,  τον Van halen, τους rolling stones, τους pink floyd , doors, sex pistols, radiohead, queen, δηλαδη γρουπακια μετριας επιτυχιας αν ηξεραν φουγκα-αρμονια-αντιστιξη. Θυμαμαι να ρωταει ενας δημοσιογραφος τον van halen τι ξερει απο θεωρια και αυτος να του απανταει οτι υπαρχουν 12 νοτες που τις ανακατευω κατα το δοκουν........

Τωρα απο εκει και περα αν θες για την προσωπικη σου καλλιεργειανα μαθεις κατι παραπανω, κακο δεν σου κανει.

 
Θυμαμαι να ρωταει ενας δημοσιογραφος τον van halen τι ξερει απο θεωρια και αυτος να του απανταει οτι υπαρχουν 12 νοτες που τις ανακατευω κατα το δοκουν....


Άμα είχαν κάνει την ίδια ερώτηση στους Sex Pistols θα απαντούσαν "υπάρχει μία νότα που την ανακατεύουμε κατά το δοκούν, έχω ακούσει ότι τη λένε ΛΑ".

(σ.σ. σόρυ για την παρένθεσις).

 
Μα ακριβώς επειδή δεν είμαι ο Van Halen, ούτε ο Waters, ούτε ο Keith Richards, αλλά συνθέτω τελείως ερασιτεχνικά και εμπειρικά, ρωτάω αν οι γνώσεις αρμονίας και αντίστιξης θα με βοηθήσουν στη σύνθεση ώστε να συνθέτω πιο σωστά, και πιο εύκολα ώστε να πάω ένα βήμα παραπέρα.  Αν έχουν πρακτική εφαρμογή δηλαδή στη σύνθεση. Αλλιώς ας μείνω στην "εμπειρική" σύνθεση που κάνω, "ανακατεύοντας" τις νότες δηλαδή όπως αναφέρθηκε και παραπάνω. 

 
@killbill ολα τα εχει απαντησει ο Μανος με αυτην του την απαντηση

 Κοιτα:

 Για να σε βοηθησει πρακτικα η κλασσικη προσεγγιση, πρεπει και να την εφαρμοσεις.

 Και οχι, δεν ειναι απαραιτητο να την εφαρμοσεις σε μεγαλες φορμες.

 Μπορω να σου πω οτι ειναι ΠΑΜΠΟΛΕΣ φορες που ενα νορμαλ ? ενα κανονικο ποπ κομματι μου τραβαει την προσοχη, και αν κατσω ετσι να το δω λιγο στο πιανακι διαπιστωνω οτι "τηρει", με μια ευρεια εννοια, τις "οδηγιες" που παιρνει κανεις απο την κλασσικη προσεγγιση.

 Διοτι, οσο παραξενο και να σου φανει, δεν υπαρχει ΤΙΠΟΤΑ το θεωρητικο στην Αρμονια και την Αντιστιξη. Οι θεωριες τελειωνουν με τη θεωρια ? Η Αρμονια κτλ ειναι ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΑΤΗ, εχεις μια μελωδια και την εναρμονιζεις, η ενα μπασο και γραφεις τις υπολοιπες φωνες, η αντιστιξη εχεις ενα δοσμενο cantus firmus και κανεις τα δικα σου κλπ.

 Το οτι υπαρχουν καποιες προτροπες και καποια suggestions, δεν ειναι θεμα θεωριας, ειναι ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ λυσεις για τα προβληματα με το voice leading.

 Οταν λοιπον αυτες τις πρακτικες λυσεις τις συναντας στη Madonna, στους ABBA, στον Τσιτσανη, στους Bad Religion ? ε τοτε μπορουν να βοηθησουν τον καθε συνθετη, ειτε μουσικης ειτε τραγουδιων.

 Υπαρχουν τωρα δυο ενδεχομενα: Πρωτον, πολυ υψηλη αισθητικη, η οποια καλυπτει αυτες τις αναγκες χωρις μελετη αλλα με το μελωδικο ενστικτο. Αν λοιπον εισαι ικανοποιημενος απο το αποτελεσμα που βγαζεις, εισαι ΟΚ, ο τσιτσανης ας πουμε δε μελετουσε Μπαχ ?  Το αλλο ενδεχομενο ειναι η μουσικη που κανεις να μην εχει καν την αναγκη για εκλεπτυσμενη μελωδικοτητα και δεν ξερω τι αλλο, αν γραφεις ξερω γω τραπ ? σιγα μην κανεις και φουγκα ?


Δεν υπαρχει περιπτωση η αρμονια να μη σου ανοιξει το κεφαλι κ να μη σε μαθει να βρισκεις λυσεις.

Αλλα εδω κρυβεται κ η απαντηση σου. Στο λυσεις. Λυσεις σε προβληματα συνθετικα που προκυπτουν (κ κυριως λυσεις κ κατανοηση στο voice leading). Αυτο φυσικα προυποθετει πως γραφεις (που οπως λες κ εσυ ο ιδιος ισχυει).

Βοηθαει να τα σκεφτεις ολα αυτα με το εξης κλισε κ χιλιοειπωμενο:

Οι κανονες της αρμονιας δεν ειναι εκει για να σου επιβαλουν πως συνθετεις κ να σου κοψουν την δημιουργηκοτητα.

Αφου καποιοι τεραστιοι γραφαν κατι, τοσο σπουδαιο, οι κανονες βγηκαν (μετα) για να σου πουν πως οταν κανεις αυτο, θα ακουστει ετσι (φυσικα αφου το κανεις κτημα σου).

Γνωριζεις δηλαδη μετα απο πολλη τριβη, πως ο ταδε "κανονας" αφου εφαρμοστει θα εχει το ταδε αποτελεσμα.

Κ κανει τα παντα πιο ξεκαθαρα στο να βγαλεις αυτο που εχεις στο κεφαλι σου, εξω στον κοσμο.

Θα βλεπεις δηλαδη τα παντα σαν ηχο. Θα ακους κατι μεσα σου κ θα ειναι ξεκαθαρο το τι πρεπει να κανεις κ το πως θα βγει εξω ως ηχος, ως μουσικη. Θα εχεις δηλαδη μια δεξαμενη πιθανων ηχων, λυσεων κ κατευθυνσεων μεσα σου. Δε πηγαινουμε δηλαδη σε ολα μπουσουλώντας κ αν βρουμε καπου, ή γυρναμε πισω ή πηγαινουμε σε αλλη κατευθυνση παρακαλώντας να μη βρουμε εμποδιο κ προς τα εκει.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
 Και πιο "σωστα" θα συνθετεις, αν με το "σωστα" βεβαια εννοεις τα tried and true κλασσικα προτυπα, και πιο ευκολα σιγουρα. Οτι ειδους μελετη και να εκανες αλλωστε η ευκολια θα βελτιωνοταν, ενω και οι περισσοτερες μουσικες που αξιζει να μελετησει κανεις εχουν αμεσες η εμμεσες επιρροες απο τα ιδια κλασσικα προτυπα.

 Αυτο δε σημαινει βεβαια οτι ξαφνικα αυτα που θα γραφεις θα γινουν οι κομματαρες του αιωνα, ετσι; Ειναι σαν τη μπαλα η φαση, ρωτας αν η προπονηση θα σε κανει καλυτερο παιχτη, και ναι θα σε κανει, ειδικα αν κανεις προπονηση περουκας ? την πιο επιστημονικα τεκμηριωμενη προπονηση του κοσμου. ? Αλλα Μεσι γεννιεσαι, δε γινεσαι.

 Παντως, το να ξεφυλλισεις απλα ενα βιβλιο δε λεει και τιποτα. Αν δε σε κλασει ο μαστορας δε γινεσαι τεχνιτης ?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top