Vinyl restoration και σχετικά με mastering/συμβουλή για ακουστικά

thebest20

Νέο μέλος
Μηνύματα
115
Πόντοι
18
Γεια σας, η αλήθεια είναι ότι δεν είμαι μουσικός αλλά θέλω να " σουλουπωσω" όσο γίνεται κάποια κομμάτια από ελληνικά βινύλια που δεν βγήκαν ποτέ σε cd.

Τον τελευταίο καιρό έχω βρει αρχεία σε flac/wav που μου έχουν μετατρέψει γνωστοί μου από βινύλια. Παρόλα αυτά, τα βινύλια ήταν σε άθλια κατάσταση και πάλι κάποια για την κατάσταση τους ακούγονται αρκετά καλά κάποια κομμάτια μόνο με λίγα clicks και συνήθως τη μεγαλύτερη ζημιά την έχουν τα 1-2 τελευταία κομμάτια κάθε πλευράς.

Ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει τρόπος για restoration. Προσωπικά χρησιμοποιώ το izotope rx που μου το έχουν δώσει και κάνω μόνο το de-crackle. Τα λίγα κλικς τα κόβω χειροκίνητα εστιάζοντας ακριβώς μόνο στα δέκατα δευτερολέπτου που φαίνεται, μπορώ να το ξεχωρίσω στην κυματομορφή. Η επιλογή de-click δεν ξέρω, κάτι με χαλάει μετά στον ήχο και δεν το έχω εξασκήσει.

Το θέμα είναι ότι με το de-crackle για τα πιο έντονα, στα δικά μου αυτιά είναι οκ. Αλλά γνωστοί μου που ασχολούνται, μου λένε ότι αφαιρούνται πολύτιμες συχνότητες.

Έπειτα θέλω να ξέρω αν το EQ Match βοηθάει δηλαδή να αντιγράψω χαρακτηριστικά ενός EQ αλλου τραγουδιού που υπάρχει σε κάποια συλλογή  και είναι κομμάτι ίδιου καλλιτέχνη, ίδιας δισκογραφικής εταιρείας και κοντινής χρονιάς και να είναι από συλλογή δεκαετίας 90 κυρίως που δεν έχει γίνει τόσο remastering. 

Και με το phase κάνω κάτι αντίστοιχο.

Πάντως γνωστοί μου δεν πειράζουν τα σκρατς αν είναι λίγα κ βάζουν στο EQ Match τα χαρακτηριστικά ενός πολύ μπασαρισμενου EQ από άσχετο τραγούδι και μετά αυξάνουν πολύ το loudness τέρμα, αυτό προσωπικά στα δικά μου αυτιά μου ακούγεται αντιαισθητικό, έστω λένε ότι έτσι πρέπει να ακούγεται, ότι έχουν ασχοληθεί πολλά χρόνια με μουσική και ότι έχουν εμπειρία.

Θα ήθελα και άλλες γνώμες και αν υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν ακουστικά σχετικά οικονομικα δηλαδή των 20-30 ευρώ τα οποία να είναι φλατ δηλαδή να αναπαράγουν ακριβώς το κομμάτι χωρίς να προσθέτουν έξτρα μπάσα η πρίμα. Κάποια που έχω δοκιμάσει από γνωστούς μου βγάζουν πολύ κλειστό ήχο σε σημείο να ακούγεται αυτό το ενοχλητικό που λένε πολλοί "boominess" και είναι και ακουστικά άνω των 50-60 ευρώ. Ξέρω πάντως ότι υπάρχουν πολύ πιο ακριβά ακουστικα που έχουν επιλογή για φλατ και για να ρυθμίσουν πρίμα κ μπάσα αλλά δεν βγαίνω οικονομικά.

Είναι σίγουρα ένα θέμα που θέλει μεγάλη συζήτηση και πολύ ψάξιμο και πολλές διαφορετικές αποψεις.

Οποιαδήποτε βοήθεια ευπρόσδεκτη και επισης χίλια συγγνώμη που το έγραψα εδώ, αν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο thread ίσως θα ήταν καλύτερο να μεταφερθεί.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δοκίμασε το cool edit pro.

Πολύ καλό για τη δουλειά που το θες.

Έχει διάφορα .....hiss reduction ,  noiz reduction , καλά eq's , κλπ.

Εγώ το χρησιμοποιώ γι αυτή τη δουλειά.

Βρες και κάνα Plug in με αποθορυβοποίηση dolby B-C-S αν δεν έχεις hardware π.χ. decks.

Για τελικό Master το wavelab χρησιμοποιώ.

Ακουστικά δεν μπορώ να σου πω, δεν χρησιμοποιώ με πιάνει πονοκέφαλος.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εκανες κατι γιατι εμενα δεν το τρεχει
Όχι κάτι ιδιαίτερο. 

1000 πράγματα μπορεί να φταίνε στην περίπτωσή σου.

 
Το ξαναεβαλα τωρα και δεν μου φορτωνει τα wav αρχεια.

Και καλα δεν βλεπει την διαδρομη και μου τα βγαζει κινεζικα.

 
Γεια σας, η αλήθεια είναι ότι δεν είμαι μουσικός αλλά θέλω να " σουλουπωσω" όσο γίνεται κάποια κομμάτια από ελληνικά βινύλια που δεν βγήκαν ποτέ σε cd.

Τον τελευταίο καιρό έχω βρει αρχεία σε flac/wav που μου έχουν μετατρέψει γνωστοί μου από βινύλια. Παρόλα αυτά, τα βινύλια ήταν σε άθλια κατάσταση και πάλι κάποια για την κατάσταση τους ακούγονται αρκετά καλά κάποια κομμάτια μόνο με λίγα clicks και συνήθως τη μεγαλύτερη ζημιά την έχουν τα 1-2 τελευταία κομμάτια κάθε πλευράς.

Ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει τρόπος για restoration. Προσωπικά χρησιμοποιώ το izotope rx που μου το έχουν δώσει και κάνω μόνο το de-crackle. Τα λίγα κλικς τα κόβω χειροκίνητα εστιάζοντας ακριβώς μόνο στα δέκατα δευτερολέπτου που φαίνεται, μπορώ να το ξεχωρίσω στην κυματομορφή. Η επιλογή de-click δεν ξέρω, κάτι με χαλάει μετά στον ήχο και δεν το έχω εξασκήσει.

Το θέμα είναι ότι με το de-crackle για τα πιο έντονα, στα δικά μου αυτιά είναι οκ. Αλλά γνωστοί μου που ασχολούνται, μου λένε ότι αφαιρούνται πολύτιμες συχνότητες.
To RΧ είναι πολύ δυνατό εργαλείο. Πρέπει όμως να μάθεις να το χρησιμοποιείς σωστά. Θα υπάρχουν φαντάζομαι αρκετά tutorials για το θέμα αν το ψάξεις στο youtube.

Όσο για να κάνεις κάποιου ειδους remastering, αυτό δεν καλύπτεται σε δυο γραμμές σε ένα forum. Απαιτεί εμπειρία και αυτί και γνώση χρήσης compressor, eq, limiter και το πιο σημαντικό απαιτεί καλό χώρο και ηχοσύστημα που αποδίδει με ακρίβεια, τα οποία θα γνωρίζεις πάρα πολύ καλά πώς "μεταφράζονται" στον έξω κόσμο.

Αν σε ενδιαφέρει να το κάνεις μόνο για να το ακούς εσύ σε έναν συγεκριμένο χώρο, τότε μπορείς να το προσπαθήσεις να το φέρεις πάνω κάτω εκεί που σου αρέσει και με τον καιρό θα γίνεσαι καλύτερος. Αν το θες για γενικότερη χρήση, θα έλεγα υπολόγισε άλλα 5-10 χρόνια εμπειρίας με συνεχή εξάσκηση, ανάλογα και με την έφεση που έχεις στο σπόρ. 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Η αλήθεια είναι ότι γενικώς για compressors limiters έχω ακούσει ότι το πιο σωστό είναι να υπάρχουν είτε αρχικές μήτρες ή ακόμα καλύτερα τα stems δηλαδή ξεχωριστά μπάσο, φωνή και άλλα όργανα, βέβαια αυτό είναι εντελώς αδύνατο. Αρκετές μήτρες τις έχουν κάποιες εταιρείες κ κάποιες εταιρείες τις έχουν εξαφανίσει. Πάντως αν κρίνω από τις κυκλοφορίες της Panik που μετέτρεψε μερικά cd (σε φάση για συλλέκτες τα έβγαλε δήθεν)

απευθείας από βινύλιο και έχει αφήσει τα σκρατς μέσα αλλά έχει κλείσει τον ήχο με πολύ μπάσο, δεν έχουν πολλές υψηλές συχνότητες κ έχει κάνει την κυματομορφή με τέρμα gain στα 99db, στα δικά μου αυτιά ακούγονται καλύτερα τα δικά μου, όσα μου έχουν μετατρέψει από wav και τα έχω κάπως βελτιώσει.

Το de-crackle ελπίζω να είναι για βινύλιο όντως γιατί υπάρχει αυτή η επιλογή σαν template. Γνωστοί μου που ασχολούνται χρόνια με ραδιόφωνο κλπ λένε πως όλα αυτα είναι μόνο για ξεχωριστά stems ή για να γίνει διόρθωση σε φωνητικά ή γενικά σε ομιλίες όπου δεν υπάρχει μουσική από πίσω. Και είναι και υπέρ του πολύ μπάσου κ louder is better και να μην έχουν πολύ dynamic range.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Από τα λίγα που έκανα εδώ και μερικούς μήνες είναι τα πιο πολλά κομμάτια των συγκεκριμένων album (αναζητώ τα cd όπως έχω πει) για αυτό επειδή που τα έστειλαν σε flac και ήταν μουντά, από "δοκιμαστικά cd" όπως μου είπαν και όχι από τα official.

Το μόνο που έκανα είναι να "πειράξω" λίγο το EQ γιατί δεν είχαν σκρατς βέβαια άλλη μουσική αντίληψη έχω εγώ, άλλη κάποια άλλα άτομα που μου είπαν ότι είναι πολύ χαμηλά και σχεδόν ότι λείπουν τα μπάσα. Πάντως μου έχουν πει τουλάχιστον 2-3 άτομα ότι στα κομμάτια που είναι σε χαμηλή ένταση από την εταιρεία,δηλαδή αυτά που βγήκαν 90s (ή κυκλοφορίες albums δεκαετίας 70-80 για πρώτη φορά σε cd, στα 90s) δεν ακούνε καθόλου τα μπάσα (γενικότερα όχι μόνο στο youtube)

Ενδεικτικά βάζω 2 κομμάτια από Αδαμαντίδη, 2 κομμάτια από Νομικό




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κατ' αρχάς @thebest20 συγχαρητήρια για το κανάλι. 

Άκουσα δειγματοληπτικά ένα κομμάτι του Νομικού. Εγώ δεν ακούω παραμορφώσεις και cracκles. Σε σχέση με το original (πάλι από youtube) το δικό σου απλά μου φαίνεται λίγο πιο κομπρεσσαρισμένο στα υψηλομεσαία, κάπως σα να έχει περισσότερο de-essing ή κάτι τέτοιο αλλά όχι υπερβολικό ή δυσάρεστο. 

Από κει και πέρα δεν καταλαβαίνω ακριβώς τί θες να κάνεις. Να το κάνεις πιο μοντέρνο προσθέτοντας λίγα πρίμα και μπάσα που λόγω περιορισμών του βινυλίου δεν μπορούσαν ίσως να αποδωθούν στο αρχικό;

Ασχολήθηκα 3 λεπτά και του έκανα δυο πραγματάκια, να μας πεις αν έχεις κάτι τέτοιο στο μυαλό σου...
 


nomikos.mp3
 

Attachments

Φίλε χίλια ευχαριστώ και για το σχόλιό σου και για το ότι μπήκες στον κόπο να δοκιμάσεις την επεξεργασία!!!!!!!Γενικά πώς το έκανες αυτό ώστε να έχω υπόψη μου κάποια "templates" για άλλα τραγούδια που ενδεχομένως να θέλω να επεξεργαστώ?Στα δικά μου αυτιά ακούγεται βελτιωμένο!!!!Υπάρχει κάποια τεχνική με συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Φαντάζομαι βέβαια κάθε τραγούδι θέλει ειδική μεταχείριση!!!!Ανάλογα το studio που ηχογραφήθηκε, την εταιρεία, τον παραγωγό/ηχολήπτη (που εκείνες τις χρονιές ήταν ίδιοι ηχολήπτες, σχεδόν σε όλες τις ηχογραφήσεις της Minos) τη χρονολογία παραγωγής κλπ.

Αλλά ναι, τα συγκεκριμένα δεν είχαν από τη φύση τους crackles κλπ ήταν απευθείας από "δοκιμαστικό cd" όπως μου είπαν! Αλλά επειδή τα έστειλα κ σε γνωστούς μου, δεν τους άρεσαν καθόλου.

Θα μπορούσε θεωρητικά ο Νομικός όπως τον ακούς από το δικό μου video, να ήταν cd εταιρείας δεκαετίας 80;

 
Η Κανελλίδου πάντως, επειδή το έχω απευθείας από cd του 1988 χωρίς να το πειράξω και είναι συμπαραγωγή Minos EMI με Columbia (ίδια σχεδόν χρονολογία με Αδαμαντίδη και Νομικό και ίδια εταιρεία) ακούγεται έτσι




 
Και σχετικά με αυτό, αν ακούγεται σωστά αν είναι "αποδεκτό". Από τη μία για τραγούδι 1979 (όπως και το 60% της δισκογραφίας της Ελπίδας, που ποτέ δεν βγήκαν σε cd), στα δικά μου αυτιά ακούγεται πολύ καλό, αλλά σίγουρα θα θέλει βελτιώσεις. Η αλήθεια είναι ότι έκανα μόνο de-crackle (πάλι όμως ξέμεινε κάποιος μικρός θόρυβος σε σημεία) . Τα κομμάτια από τη δισκογραφία της Ελπίδας που μπήκαν μόνο σε συλλογές cd, ορισμένα απλά ακούγονται πιο "κλειστά" σε σχέση με αυτό. 

Από άτομα που έχουν εργαστεί σε σταθμούς, μου έχουν πει ότι το de-crackle αφαιρεί πολύ σημαντικές συχνότητες.

4) ΑΓΑΠΑ ΜΕ ΤΩΡΑ ΠΟΥ Μ' ΕΧΕΙΣ-converted.mp3
 

Attachments

Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Γενικά πώς το έκανες αυτό ώστε να έχω υπόψη μου κάποια "templates" για άλλα τραγούδια που ενδεχομένως να θέλω να επεξεργαστώ?Στα δικά μου αυτιά ακούγεται βελτιωμένο!!!!Υπάρχει κάποια τεχνική με συγκεκριμένο πρόγραμμα;
Χρησιμοποίησα ένα Pultec style EQ για να τονίσω την περιοχή στα 60hz και στα 12k, αφαιρώντας ταυτόχρονα λίγο boxiness στα 350hz και προσθέτοντας 1-2db στα 800hz για να μην ακουστούν ξαφνικά άδεια τα μεσαία.

Μετά έβαλα ένα highpass στα 30hz για να διορθώσει λίγο τα υπερβολικά χαμηλά που τονίστηκαν προηγουμένως και τέλος ένα limiter στα -10db δυναμικό εύρος περίπου που είναι μοντέρνο αλλά ήπιο. 

Το ξανάκουσα κι επειδή θεώρησα ότι ξεφεύγουν πολύ κάποια σημεία στην αρχική μίξη του έβαλα πάνω πάνω άλλο ένα highpass στα 30hz και μετά ακριβώς ένα clipper να διορθώνει ελάχιστα. 

Σε όλα αυτά με βοήθησε οπτικά το Izotope Tonal Balance και ακουστικά το γεγονός ότι μιξάρω στα ίδια ηχεία και στο ίδιο δωμάτιο εδώ και 7 χρόνια και συνολικά καμιά 12ετία.

Μια τέτοια είδους επεξεργασία σε ένα γενικό βαθμό κάνει τα πάντα να ακούγονται πιο "μοντέρνα" στα αυτιά μου. 

Φαντάζομαι βέβαια κάθε τραγούδι θέλει ειδική μεταχείριση!!!!Ανάλογα το studio που ηχογραφήθηκε, την εταιρεία, τον παραγωγό/ηχολήπτη (που εκείνες τις χρονιές ήταν ίδιοι ηχολήπτες, σχεδόν σε όλες τις ηχογραφήσεις της Minos) τη χρονολογία παραγωγής κλπ.
Κάθε μίξη και mastering ακόμη και στο ίδιο άλμπουμ μπορεί να χρειάζεται κάτι διαφορετικό, αλλά η πιο πάνω απάντησή μου είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης. 

Αυτό που χρειάζεται να ξέρεις είναι ότι το βινύλιο είχε πολλούς περιορισμούς: Δεν μπορούσες να βάλεις πάρα πολλά μπάσα ή πολλές χαμηλές συχνότητες γιατί θα πήδαγε η βελόνα. Δεν μπορούσες να βάλεις ούτε και πάρα πολλά πρίμα, γιατί ήταν δύσκολο να "κοπεί" απ' τον τόρνο η μήτρα και γιατί θα ζεσταινόταν πάρα πολύ η βελόνα.

Οπότε οι μίξεις της εποχής είχαν αναγκαστικά τονισμένα τα πριμομεσαία για να ξεγελάνε το αυτί. Αυτό όμως δημιουργούσε ένα άλλο πρόβλημα, το ότι έξυναν πολύ κάποια συριστικά σύμφωνα, ή το ταμπούρο ή οι κιθάρες κλπ...οπότε η λύση ήταν μετά να το πλακώνουν στο de-essing. Kάποιες φορές μέχρι σημείου να ακούγεται ο τραγουδιστής πιο ψευδός κι απ' τον Duffy Duck.  

Έχοντας αυτή την ιστορική ανάλυση, έχεις και μια πρώτη ιδέα του τί πρέπει να κοιτάζεις. 

Θα μπορούσε θεωρητικά ο Νομικός όπως τον ακούς από το δικό μου video, να ήταν cd εταιρείας δεκαετίας 80;
Ναι, γιατί όχι, μια χαρά είναι. Σε πολλά άλμπουμ της εποχής που κυκλοφόρησαν σε CD δεν νομίζω ότι είχαν διαφορετικό mastering. 

Από άτομα που έχουν εργαστεί σε σταθμούς, μου έχουν πει ότι το de-crackle αφαιρεί πολύ σημαντικές συχνότητες.
Επικίνδυνες γενικότητες. Σου έγραψα ήδη όμως ότι δεν υπάρχει εύκολος δρόμος για να το κάνεις καλά. Δες πολλά tutorials στο youtube, μάθε πολύ καλά τη σουϊτα της Izotope και θα είσαι ΟΚ. 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Σε ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες!Θα το δοκιμάσω το pulteq, μου είναι πολύ γνωστό.

 
Σε ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες!Θα το δοκιμάσω το pulteq, μου είναι πολύ γνωστό.
Παρακαλώ. Να θυμάσαι ότι είναι εύκολο να το παρακάνεις με το Pultec και ότι το αυτί "συνηθίζει" πολύ γρήγορα τα έξτρα πρίμα και μετά θεωρεί το αρχικό μουντό. Ο κανόνας σου πρέπει να είναι καλύτερα λιγότερο παρά περισσότερο. 

 
Ναι συμφωνώ, καλύτερα λιγότερο. Να έχει μια ισορροπία. Δεν μ' αρέσουν ούτε τα υπερβολικά πρίμα,ούτε όμως τα υπερβολικά μπάσα που θέλουν κάποιοι και επεξεργάζονται ακόμα και τις κυκλοφορίες cd, σε σημείο να ακούγεται υπερβολικό "boominess" σε συνδυασμό με όπως φτιάχνουν τις εντάσεις τέρμα στα 99-100db με το mp3gain.

 
Δοκίμασε το cool edit pro.


το οποίο για την ιστορία έχει αγορασθεί και εξελιχθεί εδώ και πολλά χρόνια από την adobe και μετονομαστεί σε  Audition... όντως μαζί με το RX που ανέφερε ο Κωνσταντίνος ότι καλύτερο στο audio editing (και είναι σίγουρα πιο "εύκολο" στην χρήση αλλά και πιο εργονομικό με πολύ καλό spectral display και εύκολες "χειρουργικές" επεμβάσεις)...

Adobe Audition

05UdzTKT2tZumXb5z1KJYow-32.webp

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top