Το κλειδι του Sweet home Alabama

Πιθανόν. Και επιπλέον η τροπική αρμονία μπορεί να έχει μια κάποια ασάφεια και

αυτό είναι μέρος της γοητείας της.

 
Αν δεις τι λενε οι περισσοτεροι, που συμφωνουν πως ειναι σε Ρε, τους ακουγεται η Σολ ως prolonged IV, γιατι μπορει να εχει την βαρυτητα που ειπες (tonic gravity απο Russell κτλ) και να διαρκει δυο φορες παραπανω αλλα η εμφαση ειναι στην Ρε που ανοιγει καθε μετρο οπως και η φωνη και τα ριφς που τονιζουν την ρε και οχι την σολ. Με ενα πειραμα θα δεις πως με το ιδιο chord progression ειναι δυσκολο να φτιαξεις μελωδια που να ειναι αδιαμφισβητητα σε Σολ. Οποτε θα συμφωνεις τουλαχιστον πως το Sweet home Alabama δεν ειναι το καλυτερο παραδειγμα για ματζορε τραγουδι. ;)

 
pipityri είπε:
..επιπλέον η τροπική αρμονία μπορεί να έχει μια κάποια ασάφεια και

αυτό είναι μέρος της γοητείας της.
δημιουργική ασάφεια, afto ine?  ;D

 
Φανταστείτε τώρα τους Lynyrd Skynyrd να κάθονται να τα συζητούν όλα αυτά ενώ συνέθεταν το κομμάτι...

 
Μπορει να μην το συζητησαν με τις ωρες ομως μην ξεχνας τα πολλα κιλα ωρων μελετης και παιξιματος του καθενος. Κανενας μα κανενας, εκτος απ'το σολο, δεν σκεφτοταν "ωραια, παιζω σε σολ ματζορε αλλα πρεπει να τελειωνω στην ρε", σκεφτοντουσαν απλα "ρε". ;)

 
Θα εχεις ακουστα το γνωστο prog II-V-I-Ι.

Σε τι κλιμακα ειναι, σε II (dorian)? επειδη μπαινει με το II?

Ε εδω ειναι V - IV - I - I.

 
Το θέμα κατ' εμέ είναι το εξής (και αυτό ισχύει για όλες τις αρμονικές αναλύσεις):

Αν ήμουν δάσκαλος κιθάρας και ο μαθητής μου ήθελε ένα popular παράδειγμα κομματιού mixolydian, θα του έδινα το Sweet Home Alabama. Κλασσικό mixolydian progression I - bVII - IV που το βρίσκουμε και σε πολλά άλλα ροκ κομμάτια. Τονικό κέντρο ρε, εκεί σε πάει η μελωδία, εκεί σου 'ρχεται να κλείσεις το κομμάτι, χαρακτηριστική βαθμίδα που δίνει το χρώμα του mode είναι το b7 δηλαδή το Ντο στην προκειμένη κλπ.

Αν τώρα συζητούσα σε θεωρητικό επίπεδο με άλλους μουσικούς για το πώς ακούει ο καθένας ένα modal κομμάτι και δεδομένου αυτού, τι πιστεύει ότι θα χρησίμευε με πρωτότυπο τρόπο για μελωδικά περάσματα ή σόλο κλπ. η κουβέντα θα πήγαινε αλλού και καλά θα έκανε δηλαδή.

Όταν μαθαίνεις μοντέρνα αρμονία, ο δάσκαλος σου λέει ότι αφού μάθεις καλά τους κανόνες, μετά πρέπει να τους ξεχάσεις. Με άλλα λόγια αποδόμηση αλλά όχι εξ αρχής, παρά μόνο αφού έχεις μάθει να δομείς πρώτα.

Δεδομένων των παραπάνω, εγώ προσωπικά (φυσικά υπάρχουν και άλλες αντιμετωπίσεις απολύτως δεκτές), όταν προσπαθώ να απαντήσω σε ερώτηση αρμονίας, τοποθετούμαι στην πρώτη περίπτωση του δασκάλου προς τον μαθητή δηλαδή. Και αυτό, όχι φυσικά γιατί θεωρώ τον εαυτό μου άρχοντα της γνώσης αλλά γιατί η πλειοψηφία των ερωτήσεων αρμονίας στο noiz προέρχονται από παιδιά που προφανώς τώρα μαθαίνουν.

Ο λόγος που δεν βουτάω κατευθείαν στα "βαθιά" είναι γιατί αυτά τα "βαθιά" αφήνουν μεγάλα περιθώρια για προσωπική ερμηνεία η οποία είναι απολύτως θεμιτή αλλά αν δεν έχουν εδραιωθεί τα βασικά, όσο περιοριστικά και να θεωρούνται από κάποιους, υπάρχει πολύ σοβαρή πιθανότητα για παρανοήσεις και συνολικά λάθος κατεύθυνση.

Επίλογος της πολυλογίας μου: Αν αρχικά μάθεις να κινείσαι άνετα μέσα σε σαφή όρια, μετά είναι ευκολότερο να κινηθείς όταν τα όρια φύγουν. Και αυτό δεν ισχύει μόνο για την αρμονία αλλά και για τη μελωδία και το ρυθμό.

Προσωπικές απόψεις βέβαια όπως είπα παραπάνω.

 
Spyros Delta είπε:
Θα εχεις ακουστα το γνωστο prog II-V-I-Ι.

Σε τι κλιμακα ειναι, σε II (dorian)? επειδη μπαινει με το II?

Ε εδω ειναι V - IV - I - I.
Οχι, αυτο ειναι authentic καντεντζα στην κλιμακα της Ι. Το ShA ειναι Ι - bVII - IV, που ειναι ροκ καντεντζα. Δεν το ακουω σαν V - IV - I. Θα ηταν σαν να πας Θεσσαλονικη - Αθηνα μεσω Τουρκιας.  ;D

Jazzjoker, διαφωνω πως ειναι τοσο υποκειμενικο, το θεμα ειναι που ειναι η εμφαση. Και σε αυτο το κομματι η εμφαση ρυθμικα και μελωδικα ειναι στην ρε. Ολα τα αλλα ειναι λεπτομερειες.

 
Καλα.

Παιζε F# οπλισμο στις 7φθογγες και G major penta ομορφα και ωραια, βαζε και D major penta ή και D minor blue (για πιο μαυριλα), οταν σκαει το D, οταν παει σε G παιζε ακομα και C major penta (πετρολουκα στυλ) ή και G minor blue , να το πειραξεις και λιγο για να σπαει η "μονοτονια" και εισαι μεσα οπως και να το λες.  8)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Spyros Delta είπε:
Καλα.

Παιζε F# οπλισμο στις 7φθογγες και G major penta ομορφα και ωραια, βαζε και D minor blue οταν σκαει το D και το πειραξες και λιγο, να σπαει η μονοτονια. και εισαι μεσα οπως και να το λες.  8)
Ναι, ο τραγουδιστης τραγουδαει G ματζορε πεντατονικη..  ::)

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
Jazzjoker, διαφωνω πως ειναι τοσο υποκειμενικο, το θεμα ειναι που ειναι η εμφαση. Και σε αυτο το κομματι η εμφαση ρυθμικα και μελωδικα ειναι στην ρε. Ολα τα αλλα ειναι λεπτομερειες.
Εγώ πάλι συμφωνώ με τον εαυτό μου.  ;D

Άκου π.χ. πώς "άκουσε" ο Scofield ένα μινόρε blues ουσιαστικά:


 
Spyros Delta είπε:
Μιξολυγδιο προφερεται.,

Ειναι η πιο βρωμιαρα κλιμακα.  ;D
Εμ γι' αυτό δεν την ξέρω, είμαι της καθαριότητας εγώ.  ::)

 
Jazzjoker είπε:
Εγώ πάλι συμφωνώ με τον εαυτό μου.  ;D

Άκου π.χ. πώς "άκουσε" ο Scofield ένα μινόρε blues ουσιαστικά:
Ειναι ποιο περιπετειωδες απ'το original αλλα δεν ακουω αλλαγη τονικοτητας περα απ'το παιξιμο μεταξυ μινορε και ματζορε της κιθαρας.

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
Ναι, ο τραγουδιστης τραγουδαει G ματζορε πεντατονικη..  ::)
Μας ενδιαφερει τι κανει ο τραγουδιαρης?Ετσι κι αλλιως δεν παιζουμε φρασεις πανω στη φωνη.

Δοκιμασε φρασεις μετα τη φωνη στις κλιμακες που εγραψα (για το G chord οπου σταματαει η φωνη) και θα ακουσεις και  διαφορετικα ακουσματα και ολα θα ειναι σωστα.

Αν θες να κρατησεις το χρωμα του νοτου μονο, παιζε φυσικα D major penta και D minor blue οταν θες να μαυριζει.

Σκεψου ομως οτι ολη η ομοφια στο πρωτο σολο, ειναι οταν ενω ξεκιναει και παιζει d mixo, σκαει περαστικη (slide) η blue νοτα της G major penta, για να προετοιμασει το G chord που ερχεται και συνεχιζει παραυτα να παιζει G major penta και μεσα στο D chord που ερχεται στη στη συνεχεια.

O king παντως λεει οτι το σολο το ακουσε στον υπνο του νοτα προς νοτα. Στα παπαρια του η θεωρια :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Spyros Delta είπε:
Μας ενδιαφερει τι κανει ο τραγουδιαρης?

Ετσι κι αλλιως δεν παιζουμε φρασεις πανω στη φωνη.

O king παντως λεει οτι το σολο το ακουσε στον υπνο του νοτα προς νοτα. Στα παπαρια του η θεωρια :)
Το τραγουδι ειναι γνωστο για το.. τραγουδι του και οχι για το σολο. Οποτε μας ενδιαφερει λιγο τι κανει ο τραγουδιστης..

Για το σολο εχω να πω αν ηταν παιγμενο σε πιανο πχ. χωρις τα βιμπρατα κτλ θα ακουγοταν λαθος. Επειδη ειναι τεχνικα λαθος για αυτο ειναι και ιδιαιτερο. Περα απ'το σολο ολα τα αλλα ριφφς που περιστρεφονται γυρω απ'την Ρε ειναι λαθος δηλαδη και το σολο ειναι σωστο?

 
Spyros Delta είπε:
O king παντως λεει οτι το σολο το ακουσε στον υπνο του νοτα προς νοτα. Στα παπαρια του η θεωρια :)
Ήταν μπάφος 1ης ποιότητας.

 
Spyros Delta είπε:
O king παντως λεει οτι το σολο το ακουσε στον υπνο του νοτα προς νοτα.
Παντως δεν ακουγεται εντελως αυτοσχεδιαστικο,δειχνει να εχει μερικα μερη φιξαρισμενα απο πριν.Μπορει ομως να λεω και αηδιες.

Θα το ειδε φαινεται σε κανα δυο ονειρα σερι.

Ρε μπας και να κοιμαμαι περισσοτερο?

Και στον ξυπνιο του ομως να το εγραψε......σολαρα ειναι!

Στα παπαρια του η θεωρια :)
Ωραιο στομα. ;D ;D ;D ;D

Ήταν μπάφος 1ης ποιότητας.
Το ιδιο μου περασε απο το μυαλο,λες να "χορεψε" καλαματιανο? ;D ;D ;D

 
Κουφη Λεοπαρδαλη είπε:
δεν ακουω αλλαγη τονικοτητας περα απ'το παιξιμο μεταξυ μινορε και ματζορε της κιθαρας.
Τι εννοείς αλλαγή τονικότητας; Τρανσπόρτο; Επίσης τι σημασία έχει; Το θέμα είναι ότι άκουσε το κομμάτι με δικό του τρόπο και το απέδωσε αναλόγως.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top