Τι δουλειά κάνει ένας μαέστρος?

Έχεις απόλυτο δίκιο.Μη με παίρνεις στα σοβαρά.Ξύπνησα λίγο μα**κας σήμερα.

Ζητώ συγνώμη για το off topic.Σταματάω εδώ.

 
Korgious είπε:
Εδω ειναι και η εγγυς διαφορα.Μαεστρου και Διευθυνση Ορχηστρας.
Άλλη πάλι διαφορά...μας μπερδεύεις περισσότερο....τελικά είναι πιο εύκολο το metal!!!!

Καντο εσυ διασκευη και αμεσως θα σε απολυσει. ;)
Δεν κατάλαβες...ρωτάω εάν το κάνει αυτός...που κανένας δεν μπορεί να τον απολύσει...ίσως ο μόνος κίνδυνος είναι να τον γιουχάρει το κοινό

 
marathon είπε:
Άλλη πάλι διαφορά...μας μπερδεύεις περισσότερο....τελικά είναι πιο εύκολο το metal!!!!

Δεν κατάλαβες...ρωτάω εάν το κάνει αυτός...που κανένας δεν μπορεί να τον απολύσει...ίσως ο μόνος κίνδυνος είναι να τον γιουχάρει το κοινό
δυσκολο και αυτο Μαραθε !

2. δεν θα προλαβει να δει την εμφανιση..θα τον εχει απολυσει στην προβα.

1. Μαεστρος ειναι η θεση του καθενος μπροστα απο καθε λογης ορχηστρα,μπαντας, κουαρτετου κτλ..Μιλαμε εδω ομως για κλασσικη ορχηστρα και στο θεμα εκτελεσης μιας συμφωνικης δεν υπαρχει Μαεστρος.Υπαρχει Διευθυντης ορχηστρας.

 
Υπαρχουν ορισμενα πραγματα που δεν μπορουν να αποδοθουν σε παρτιτουρα.

Μονο ο αρχικος συνθετης θα μπορουσε να περασει το συναισθημα του σ ενα εργο διευθυνοντας και πολλες φορες

ουτε κι αυτος,απ τη στιγμη που θα προσπαθουσε να διδαξει-μεταδωσει αυτο που ειχε στο μυαλο του σε τοσους μουσικους.

Ειναι σα να χεις γραψει κατι στο πιανο και να λες σε καποιον ''παιξτο''.Ποτε δε θα ναι το ιδιο μ αυτο που χες στο μυαλο σου.

Καλυτερο,χειροτερο ναι.Ιδιο ομως οχι.

Ο μαεστρος λοιπον ειναι ενας ερμηνευτης-μεταφραστης του αρχικου εργου,και απεκτησε την ικανοτητα αυτη μετα απο πολλη μελετη μουσικων οργανων και εργων.

Το ποιος ειναι καλυτερος ''ερμηνευτης-μεταφραστης''του αρχικου εργου,κρινεται απο τους λατρεις της κλασσικης μουσικης

και φυσικα απ οσους ασχολουνται με την υφη και εκτελεση των μουσικων εργων.

Ο μαεστρος,σηκωνοντας το χερι στα βιολια μπορει ενα σημειο του εργου να το αποδωσει με τελειως διαφορετικο συναισθημα-ενταση(ψυχικη)και υφος.Το ποιος θα το κανει καλυτερα,πρεπει να σαι γνωστης για να to καταλαβεις.

Οχι να σου παρει ο αντρας σου εισιτηριο και να σου πει:

''Μετα τη Τατιανα,ντυσου να παμε μεγαρο.Εχει βιολια,θα ναι κει ολη η (τριτο)κοσμικη Αθηνα...''

 
freerock1974 είπε:
Ο μαεστρος λοιπον ειναι ενας ερμηνευτης-μεταφραστης του αρχικου εργου,
Tη λέξη μεταφραστής τη καταλαβαίνω, είναι αυτό που είχα και εγώ στο μυαλό μου..

Εχει βιολια,θα ναι κει ολη η (τριτο)κοσμικη Αθηνα...''
Εντάξει...παίζει και αυτό, αλλά μην γελιόμαστε, το Μέγαρο Μουσικής δεν είναι τεράστιο, αντεχει να γεμίσει με τη πραγματική κουλτούρα της Αθήνας....

 
marathon είπε:
Εντάξει...παίζει και αυτό, αλλά μην γελιόμαστε, το Μέγαρο Μουσικής δεν είναι τεράστιο, αντεχει να γεμίσει με τη πραγματική κουλτούρα της Αθήνας....
Απλα εδωσα μια καυστικη νοτα στη σκεψη μου..

Και βεβαια υπαρχει πραγματικη κουλτουρα.Οπως και πραγματικο δηθενιλικι...

Τωρα,το με τί γεμιζει το Μεγαρο ειναι υπο συζητηση..σιγουρα οχι της παρουσης.

 
freerock1974 είπε:
Υπαρχουν ορισμενα πραγματα που δεν μπορουν να αποδοθουν σε παρτιτουρα.
+1000

και εκει ειναι που ενας καλος μαεστρος(και οχι μονο!) κανει τη μεγαλη διαφορα!

 
Korgious είπε:
Το εργο που προκειται να ανεβει ειναι σε συναρτηση που αποδιδει ο μαεστρος τον ογκο του ηχου, ποσα βιολια,βιολες,τουμπες κ.ο.κ. θα χρησιμοποησει, τι υφος θα του δωσει και πως αυτα τα χαρακτηριστικα θα βγουν αρμονικα δεμενα και μελωδικα. Ειναι στο υφος και στον χαρακτηρα του μαεστρου πως θα ενορχηστρωθει η ορχηστρα. Δεν υπαρχει στανταρ εκδοση το που καθεται ο καθεις, και ποσοι μουσικοι παιζουν σε μια ορχηστρα και μαλιστα κλασσικη.

Η επιλογη, οι θεσεις, και η διευθυνση των μουσικων,καθως επισης οι προβες και οι παρατηρησεις σε καθε μερος του μουσικου κομματιου γινονται απο τον μαεστρο.
Μια μικρή παρατήρηση μόνο,

οι θέσεις είναι στάνταρ για μια κλασική ορχήστρα.Ας πούμε αριστερά μπροστά πρώτα βιολιά, δίπλα δεύτερα βιολία,δίπλα βιόλες,βιολοντσέλα και τέρμα δεξιά μπροστά κόντρα μπάσσα.

πίσω τους και αριστερά ξύλινα πνευστά, δεξιά χάλκινα, πιο πίσω κρουστά κτλ............

Επίσης σε κάθε έργο κλασικό έιτε αυτό είναι σύγχρονο είτε πιο παλιό, ο συνθέτης έχει γραμένο με πόσα βιολιά θα παιχτεί και με πόσα πνευστά, κρουστά κτλ......

Ο συνθέτης έχει γραμένα στην παρτιτούρα του ''ΤΑ ΠΑΝΤΑ''.

Ο μαέστρος δίνει το δικό του ύφος στο κάθε κομμάτι κι επειδή εκεί δε μιλάμε για ροκ μπαλάντες και ζειμπέκικα που όπως και το κάνουμε είναι πιο απλά παιχτικά και ερμηνευτικά αλλά και λογω πληθους της εκάστοτε μπάντας, αλλά μιλάμε για σύγχρονους συνθέτες όπως stravinsky, Ligeti, Crump, Xenakis κ.α. είναι πραγματικά πολύ δύσκολα όλα αυτά τα κομματια τόσο ερμηνευτικά όσο και παιχτικά. σκεφτήτε λοιπόν ένα σύνολο από 120 μουσικούς να κάνει ο καθένας ότι θέλει χωρίς να υπάρχει ένας που θα τους κατευθήνει τι θα γινόταν; 

 
Ακριβώς!

Ο Μαέστρος είναι ο προπονητής καταρχήν. Είναι ο άνθρωπος που στο τέλος δε φαίνεται να κάνει και πολλά πράγματα, απλά κουνάει το "ξυλάκι" του και όλοι νομίζουν ότι είναι άχρηστος! Αλλά αυτός είναι που φτιάχνει την ορχήστρα. Είναι η ψυχή της ορχήστρας, ο αρχηγός, ο τσάρος, ο ναζιστής (αυτό ισχύει για πολλούς παλιούς, αλλά οι νεότεροι φαίνεται να είναι πιο χαλαροί).

Τώρα,

Όπως εσείς και εγώ, μπροστά στα DAW μας θέλουμε να βρούμε το soft spot, με τα καλά μας τα ηχεία, και την ηχοαπορόφυση, κλπ, κλπ, έτσι και ΚΑΝΕΙΣ στην ορχήστρα δε μπορεί να το κάνει αυτό. Είναι μουσικοί και εκτός πεδίου σχεδόν. Μόνον ο μαέστρος θα δώσει οδηγίες για τον ήχο.

Φυσικά για να συννενοηθούν 100 μουσικοί (και 10 εγώ σου λέω) τα πράγματα είναι δύσκολα, αν δεν έχεις τον ντράμερ ρολόι να χτυπάει απο πίσω. Το που θα πέσουν, το πως θα πέσουν κλπ περνάει ΠΑΝΤΑ απ'τον μαέστρο, και ας είναι σε αυτόματο mode κατα την διάρκεια της συναυλίας.

Το αν γράφει η παρτιτούρα τα πάντα ή όχι, είναι ένα πολύ μπερδεμένο θέμα, που δεν έχω χρόνο να καλύψω τώρα. Απλά θα πω ότι και να τα γράφει, δεν γράφει απολύτως τους όρους εκτέλεσης. Δηλ, σου λέει να παίξεις δυνατά "forte". Αλλά δε το μεταφράζει σε decibell ούτε μπορείς εσύ να το μετρήσεις κάπως. Άρα; Κάποιος πρέπει να σου πει τι παίζει και πως ακούγεται. Και καλά όταν είσαι μόνος σου, το ψιλοκαταλαβαίνεις πες (το τι βίντεο έχω γράψει τον εαυτό μου δε λέγετε), αλλά για την ορχήστρα... κάηκες αν δεν έχεις κάποιον να σας συμφωνήσει σε ένα κοινό αποτέλεσμα και αισθητική. Το ίδιο και με τον ρυθμό. Το presto σημαίνει "πάρα πολύ γρήγορα". Πόσα bpm όμως είναι; Ποιός το καθορίζει;

Πέρα από την παρτιτούρα υπάρχει και η παράδοση που ακολουθεί, με τα καλά της και τα κακά της.

Και μια μικρή ιστοριούλα για να τελειώσω με μία χαρούμενη νότα.

Κατα το 1930-35 στην Φιλαρμονική της Βίέννης ή του Βερολίνου ή κάτι τέτοιο τεράστιο. Ο απίστευτος μαέστρος διευθύνει  Brahms, την 2η συμφωνία. Στις πρώτες πρόβες προσπαθεί να κάνει καλά τους μουσικούς. είναι γνωστός μαέστρος και κάνει καλά την δουλειά του. Είναι και τσαμπουκάς ολίγον. Απ'όλη την ορχήστρα όμως είναι ο κορνίστας (που παίζει Γαλλικό κόρνο) που τον γράφει κανονικά και κάνει ότι νομίζει. Ένας γεράκος με άσπρα μαλλιά που δείχνει και καλός ανθρωπάκος. Του την λέει μία, δύο, ο μαέστρος, και στο τέλος τα παίρνει, σπάει την μπαγκέτα του (πολυ πολύ κακό για μαέστρο), και πάει στον κορνίστα για τσαμπουκά.

Ο κορνίστας του λέει, ότι η παρτιτούρα του έχει σημειωμένα κάποια πράγματα που δε μπορεί να αγνοήσει. Ο μαέστρος τον ρωτάει γιατί, και τον ενημερώνει ότι ΑΥΤΟΣ είναι το αφεντικό, οπότε ο γεράκος τον αποστομώνει λέγοντάς του "Το κομμάτι έτσι το ήθελε ο Brahms, γιατί τότε το έπαιξα με τον ίδιο να διευθήνει. Οι σημειώσεις είναι δικές του!"

Κόκκαλο ο μαέστρος...

 
Superfunk είπε:
Επικοινωνει με τους "κολλητους" του μουσικους και τους δινει μεροκαμματο αν του κατσει και παει με μεγαλο ονομα...

α,συγνωμη τωρα ειδα οτι αναφερεσαι σε κλασσικη μουσικη... ;D ;D
Χαχαχ!!! Καλό καλό....  ;D

Επίσης συνήθως η πραγματική του δουλειά είναι άλλη!

Πέρα από την πλάκα, εκ παρατηρήσεως θα έλεγα το εξής:

Εκτός από το "κουτσινγκ" και την εμψύχωση,  για τον μαέστρο η ορχήστρα είναι ένα μουσικό όργανο  και αυτός ο εκτελεστής. Έτσι υπάρχουν καλοί και κακοί εκτελεστές, όπως επίσης και καλά/κακά όργανα.

Συμφωνώ 100% ότι πρέπει να προβάλεται κυρίως ο μαέστρος και όχι τόσο η ορχήστρα, αφού τον ήχο θα τον καθορίσει ο μαέστρος και όχι η ορχήστρα. Φυσικά θα κάνει συμβιβασμούς αν η ορχήστρα δεν είναι καλή, όπως κάνουν όλοι όσοι έχουν κουτσά/στραβά οργανάκια, αλλά το τελικό αποτέλεσμα υποτίθεται ότι θα έιναι αυτό που θέλει εκείνος και όχι η ορχήστρα.

 
ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ....!? μουσικος ειναι.(το πρωι μπορει να χτυπαει σφραγιδες βεβαια κλπ.) :o :o :o.

+1 NIKOLAS.

με πιο απλα λογια και χαριτολογοντας θα ελεγα οτι κανει το EQ.

Kαι πιστεψτεμε αν ενας ντραμερ καιει 10000 θερμιδες το λεπτο ή μαλλον ενα μαραθωνοδρομος, τοτε ενας eq αν ειναι απροπονητος, μπορει να καψει καπακια. οφφ-ντεντ(d-e-d)

 
ELIANIOS είπε:
ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ....!? μουσικος ειναι.(το πρωι μπορει να χτυπαει σφραγιδες βεβαια κλπ.) :o :o :o.

+1 NIKOLAS.

με πιο απλα λογια και χαριτολογοντας θα ελεγα οτι κανει το EQ.

Kαι πιστεψτεμε αν ενας ντραμερ καιει 10000 θερμιδες το λεπτο ή μαλλον ενα μαραθωνοδρομος, τοτε ενας eq αν ειναι απροπονητος, μπορει να καψει καπακια. οφφ-ντεντ(d-e-d)
+1 για το eq  ;)
 
Πρώτα θα πρέπει να σκεφτούμε τις ώρες που ο μαέστρος έχει ξοδέψει στις πρόβες για να δώσει στο κάθε μέλος της ορχήστρας να καταλάβει πως ακριβώς το έχει φανταστεί εκείνος!

ο μαέστρος είναι σαν να λέμε ο πιανίστας! μόνο που αντί για πιάνο και δάχτυλα, έχει πολλά όργανα και ανθρώπους να χειριστεί!

απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι μουσικοί της ορχήστρας να υπακούν πιστά τις κινήσεις του μαέστρου (κυρίως σε θέματα έκφρασης) και όχι να παίζουν με την νοοτροπία του σολίστα!

κι εγώ είχα αυτό το ερώτημα αναπάντητο για πολύ καιρό μέχρι που άρχισα να το σκέφτομαι όταν είδα ένα ζωντανό παράδειγμα!

στην σχολή μου στην Κέρκυρα ο Μίλτος Λογιάδης έκανε μάθημα σ έναν μαθητή της κατεύθυνσης διεύθυνσης ορχήστρας με κανονική ορχήστρα από κάτω! διηύθυνε λοιπόν ο μαθητής την ορχήστρα σε κάποιο μέρος ενός έργου και ακουγόταν καλό! αλλά μετά του λέει ο Λογιάδης τις παρατηρήσεις του και αρχίζει να διευθύνει το ίδιο μέρος για να του δείξει τι εννοεί! ε λοιπόν ήταν σαν να ακούω άλλη ορχήστρα από άλλη ηχογράφηση ας πούμε! με πολύ πιο πλούσιες δυναμικές και ηχοχρώματα και γενικά αξιοποιημένη την έκφραση των παικτών της ορχίστρας! :o

 
Ορμώμενος από το ποστ του if_it_is να επισημάνω κάτι.

Ο μαέστρος καλώς ή κακώς θα πρέπει οπωσδήποτε να εμπνέει και τον σεβασμό της ορχήστρας. Για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Θέλω να πω ότι ενδεχομένως η ίδια η ορχήστρα άλλη προσήλωση να είχε στην διεύθυνση του μαθητή και άλλη στην διεύθυνση του δασκάλου στο επάνω παράδειγμα.

Σαφώς δεν ήμουν εκεί  :)

Αλλά δανείζομαι την ιστορία για να εξηγήσω επακριβώς το θέμα βαρύτητας και αποδοχής του ονόματος

 
Ήταν ένα από αυτά που ήθελα να πω μέσα απ το παράδειγμα μου! το τι σου εμπνέει ο μαέστρος μετράει, όπως μετράει και η μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση του Λογιάδη απ τον μαθητή του!

 
Ο Λογιάδης είναι εξαιρετικός μαέστρος και ωραίος τύπος.

Off topic: Θυμάμαι σε μια ηχογράφηση, την τελευταία μέρα πριν τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές, μας κράτησε 4 ώρες για να γράψουμε τα τρομερά... κάλαντα.

Την προηγούμενη μέρα τον ψήναμε: "έλα ρε Μίλτο να τα γράψουμε τώρα να τελειώνουμε", αλλά:

"αύριο βρε παιδιά, μισή ωρίτσα θα κάνουμε και θα φύγουμε"!

$#%@@(&)_(%*$#$@

Υ.Γ. δυστυχώς η Ευγενία δηλώνει και μαέστρος και ακόμα χειρότερα... έχει διευθύνει κιόλας.

Μπαίνω γρήγορα στο θέμα αλλά απ' την άλλη πλευρά, του μουσικού:

Μην απαξιώνετε την ορχήστρα, τους μουσικούς και το ρόλο τους. 

Υπάρχουν και κακοί μαέστροι (διευθυντές, όπως θέλετε πείτε το - το ίδιο είναι).

Πολλές φορές καλούνται να διευθύνουν δύσκολα έργα σε μεγάλες και σημαντικές συναυλίες. (μη ρωτάτε πώς, στην Ελλάδα ζούμε.)

Μια καλή ορχήστρα έχει τη δυνατότητα να ελαχιστοποιήσει τη "φύρα" και να φέρει εις πέρας μια τόσο δύσκολη αποστολή. Ακόμα κι αν ο άλλος δεν ξέρει να κουνάει τα χέρια του.

Φυσικά, συμβαίνει και το αντίστροφο.

Έτσι, ένας καλός μαέστρος μπορεί να κάνει μια καλή ορχήστρα να παίζει εξαιρετικά όμορφα. Όλοι βάζουν ένα κομμάτι του εαυτού τους στο τελικό αποτέλεσμα.

Ο μαέστρος είναι σταρ και αναγνωρίσιμος αλλά υπάρχουν και διάσημες ορχήστρες, γνωστές για το πόσο καλά παίζουν.

Γιατί, ο φάλτσος μουσικός και με καλό μαέστρο φάλτσα θα παίξει...

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top