Θεωρία:Χτίσιμο μιάς συγχορδίας

trigga

Jazzikofagos
Μηνύματα
3,571
Πόντοι
36
Υπάρχει κάποιος θεωτητικός κανόνας που να υποδικνύει ότι τα διαστήματα μεταξύ των νοτων μιας συγχορδίας θα πρέπει να είναι 3 μικρή-μεγάλη,4 καθαρή,5 καθαρή και πάει λέγοντας?

Έχω μια άσκηση τώρα και ενώ μου το είχε δείξει ο δάσκαλος τώρα κόλλησα και δεν ξέρω τι να κάνω.Έχω να κατασκευάσω τετράφωνες συγχορδίες πάνω σε όλες τις νότες των κλιμάκων, υφέσεις και διέσεις.

Μη βαράτε αν λέω καμμιά μαλακία, δεν είχα σχεση ποτέ με τα θεωρητικά και τώρα τα κάνω όλα εντατικά και γίνεται στο μυαλό μου ένας τεράστιος μύλος με ποντίκια να τον γυρνάνε.

 
Μήπως είναι στάνταρ σε κάθε κλίμακα αυτά που ισχύουν για την ντό?Δηλαδή:

Σε μια τρίφωνη: Ι,ΙΙm,IIIm,IV,V,VIm,VIIdim

Σε μια τετράφωνη:Imaj7,IIm7,IIIm7,IVmaj7,V7,VIm7,VIIm7b5

Αυτά δηλαδή τα εφαρμόζεις σε όλες τις κλίμακες και βρίσκεις τη συγχορδία?Αυτό ισχύει σίγουρα στη Ντο.Ισχύει αν το πάρεις και στη Μι ας πούμε?

 
trigga είπε:
Αυτά δηλαδή τα εφαρμόζεις σε όλες τις κλίμακες και βρίσκεις τη συγχορδία?Αυτό ισχύει σίγουρα στη Ντο.Ισχύει αν το πάρεις και στη Μι ας πούμε?
Αυτό ακριβώς (αν κατάλαβα καλά  ;D) - εφαρμόζεις δηλ τις σχέσεις (διαστήματα) ανεξάρτητα από που ξεκινάς, γι'αυτό και χρησιμοποιούνται οι βαθμίδες (I,II,III κλπ) που κι εσύ έγραψες.

 
trigga είπε:
Σε μια τρίφωνη: Ι,ΙΙm,IIIm,IV,V,VIm,VIIdim

Σε μια τετράφωνη:Imaj7,IIm7,IIIm7,IVmaj7,V7,VIm7,VIIm7b5
Το τί είδους συγχορδία αντιστοιχεί σε κάθε βαθμίδα (Ι, ΙΙ, ΙΙΙ κτλ) βγαίνει ως εξής:

(κλίμακα ντο ματζόρε)

βαθμίδα Ι (ιονικός τρόπος)

1η=ντο

3η=μι (2 τόνοι άρα 3η μεγάλη)

5η=σολ (5η καθαρή)

Άρα έχω μια συγχορδία ματζόρε, τη C

βαθμίδα ΙΙ (δωρικός τρόπος)

1η=ρε

2η=φα (3 ημιτόνια άρα 3η μικρή)

3η=λα (5η καθαρή)

Άρα έχω μια συγχορδία μινόρε

...και ούτω καθεξής

Η ακολουθία Ι,ΙΙm,IIIm,IV,V,VIm,VIIdim ισχύει για οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε (ή αλλιώς ιονικό τρόπο)

Σε μία φυσική μινόρε κλίμακα (αιολικός τρόπος) έχω άλλη ακολουθία, την Im,IIdim,III,IVm,Vm,VI,VII

παρατήρησε ότι η κλίμακα ντο ματζόρε είνα ΙΔΙΑ με την κλίμακα λα (φυσικό) μινόρε, απλά αλλάζει η σειρά των νοτών και των αντίστοιχων συγχορδιών

Αν κάνεις τρανσπόρτο από κλίμακα ντο ματζόρε σε κλίμακα μι ματζόρε ισχύουν τα ίδια:

Ι,ΙΙm,IIIm,IV,V,VIm,VIIdim

Τετράφωνες συγχορδίες:

Για να δεις αν η 7η είναι μικρή ή μεγάλη δεν έχεις παρά να τσεκάρεις την 7η νότα του κάθε τρόπου

Και πάλι η ακολουθία Imaj7,IIm7,IIIm7,IVmaj7,V7,VIm7,VIIm7b5 ισχύει για κάθε κλίμακα ματζόρε (ιονικός τρόπος)

βοήθησα ή μπέρδεψα?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
τα διαστήματα στις νότες? Οπως το περιγράφεις προχωράς σε κάθε νότα που ξεκινάς στην κλίμακα και ανάλογα εφαρμόζεις το διάστημα. Οπως το έκανες ξεκινώντας απο ντό , αντίστοιχα προχωράς το ίδιο σε ντο δίεση, ρε, κ.λ.π., δηλαδή όπως περιέγραψαν και οι άλλοι φίλοι.

 
Οκ το βρήκα τώρα.Ισχύει ο κανόνας με τις βαθμίδες σε κάθε κλίμακα.

Ο τρόπος που χρειάζομαι τώρα είναι ο κλασσικός τονος-τονος-ημιτόνιο-τονος-τόνος-τόνος-τόνος-ημιτόνιο.Δεν ξέρω πώς λέγεται νομίζω Ionian.Αυτό πάλι πρέπει να άλλάζει τρόπο ανάλογα με το που ξεκινας αν δεν κάνω λάθος.Δηλαδή:

I  Ionian  1  2  3  4  5  6  7  C D E F G A B  Cmaj7

II Dorian 1  2  b3  4  5  6  b7 D E F G A B C Dm7

III Phrygian 1  b2 b3  4  5  b6 b7 E F G A B C D Em7

IV Lydian 1  2  3  #4  5  6  7 F G A B C D E Fmaj7

V Myxolydian 1  2  3  4  5  6  b7  G A B C D E F G7

VI Aeolian 1  2  b3  4  5  b6 b7 A B C D E F G Am7

VII Locrian 1  b2 b3  4 b5  b6 b7 B C D E F G A Bm7b5

 
trigga είπε:
Οκ το βρήκα τώρα.Ισχύει ο κανόνας με τις βαθμίδες σε κάθε κλίμακα.

Ο τρόπος που χρειάζομαι τώρα είναι ο κλασσικός τονος-τονος-ημιτόνιο-τονος-τόνος-τόνος-τόνος-ημιτόνιο.Δεν ξέρω πώς λέγεται νομίζω Ionian.Αυτό πάλι πρέπει να άλλάζει τρόπο ανάλογα με το που ξεκινας αν δεν κάνω λάθος.Δηλαδή:

I  Ionian  1  2  3  4  5  6  7  C D E F G A B  Cmaj7

II Dorian 1  2  b3  4  5  6  b7 D E F G A B C Dm7

III Phrygian 1  b2 b3  4  5  b6 b7 E F G A B C D Em7

IV Lydian 1  2  3  #4  5  6  7 F G A B C D E Fmaj7

V Myxolydian 1  2  3  4  5  6  b7  G A B C D E F G7

VI Aeolian 1  2  b3  4  5  b6 b7 A B C D E F G Am7

VII Locrian 1  b2 b3  4 b5  b6 b7 B C D E F G A Bm7b5
Σωστός

Δες γιατί έχεις maj7 ή 7

πχ B-->C είναι ημιτόνιο (η Β είναι η 7η της C), γι'αυτό έχω Cmaj7

ενώ F-->G είναι τόνος (η F είναι η 7η της G), γι'αυτό έχω G7

 
Μαλλον εχει απαντηθεί ήδη η ερώτηση,αλλά θα πω ενα σύντομο μνημονικό κανονα που μου εχει φανει χρησιμος:

maj7 : μεγαλη 3η + μεγαλη 7η

min7 : μικρή 3η + μικρή 7η

dominant : μεγαλη 3η + μικρή 7η

Όλες οι βαθμίδες έχουν 5η καθαρη εκτός από την VII που έχει b5.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
blue είπε:
Μαλλον εχει απαντηθεί ήδη η ερώτηση,αλλά θα πω ενα σύντομο μνημονικό κανονα που μου εχει φανει χρησιμος:

maj7 : μεγαλη 3η + μεγαλη 7η

min7 : μικρή 3η + μικρή 7η

dominant : μεγαλη 3η + μικρή 7η

Όλες οι βαθμίδες έχουν 5η καθαρη εκτός από την VII που έχει b5.
Και πάντα το είχα απορία αυτό με τη dominant ;)

 
blue είπε:
Όλες οι βαθμίδες έχουν 5η καθαρη εκτός από την VII που έχει b5.
Kαι εκεί είναι που σκάει μύτη ο Charlie Parker!  :D

 
blue είπε:
Όλες οι βαθμίδες έχουν 5η καθαρη εκτός από την VII που έχει b5.
πράγμα πολύ λογικό εφόσον η b5 υπάρχει στην κλίμακα ενώ η καθαρή 5η είναι εκτός.

ο χειρότερος τρόπος για να μάθει κάτι κανείς είναι ο τρόπος της παπαγαλίας.

όλες οι αλλοίωσης- επεκτάσεις- αυξημένες- ελαττωμένες κλπ κλπ των συνχορδιων που χρησιμοποιούμε προκύπτουν απτις νότες που περιέχει η κλίμακα απτήν οποία συνεπάγονται οι συνχορδιες αυτές.

 
ο χειρότερος τρόπος για να μάθει κάτι κανείς είναι ο τρόπος της παπαγαλίας.
Όχι ακριβώς. Παρότι τις πρώτες φορές θα πρέπει κανείς να κατασκευάσει τις συγχορδίες μόνος του για να εξοικειωθεί με τη μέθοδο, θα πρέπει μετά να αποστηθίσει τις τρίφωνες/τετράφωνες συγχορδίες, τις δυνατές επεκτάσεις/αλλοιώσεις τους και τους αντίστοιχους τρόπους για μία γενική κλίμακα. Π.χ. για την κλίμακα ματζόρε (1,2,3,4,5,6,7), καλό είναι να γνωρίζει κανείς απέξω τον παρακάτω πίνακα:

Imaj7(9,11,13)Ionian
IIm7(9,11,13)Dorian
IIIm7(b9,11,b13) Phrygian
IVmaj7(9,#11,13) Lydian
V7(9,11,13) Mixolydian
VIm7(9,11,b13) Aeolian
VIIm7b5 (b9,11,b13) Locrian

Παρόμοια για την αρμονική μινόρε (1,2,b3,4,5,b6,7):

Immaj7(9,11,b13)Harmonic Minor
IIm7b5(b9,11,13)Locrian αναίρεση 6
bIIImaj7#5(9,11,13) Ionian #5
IVm7(9,#11,13) Dorian #4
V7(b9,11,b13) Phrygian Dominant
bVImaj7(#9,#11,13) Lydian #2
VIIdim7 (b9,b11,b13) Locrian b4 bb7 (Altered bb7)

και για τη μελωδική μινόρε (1,2,b3,4,5,6,7):

Immaj7(9,11,13)Melodic Minor
IIm7(b9,11,13)Dorian b2
bIIImaj7#5(9,#11,13) Lydian #5
IV7(9,#11,13) Lydian Dominant
V7(9,11,b13) Mixolydian b6
VIm7b5(9,11,b13) Locrian αναίρεση 2
VIIm7b5 (b9,b11,b13) Locrian b4 (Altered)

(διορθώστε με αν μου ξέφυγε κάτι)

Μόνο έτσι θα μπορεί αργότερα να καταλαβαίνει αμέσως τι ρόλο παίζει μία συγχορδία σε μία δεδομένη ακολουθία και τι νότες/κλίμακες/arpeggios μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον αυτοσχεδιασμό. Π.χ. αν εμφανιστεί η ακολουθία Ε7#9-Am7, οι τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πάνω από την Ε7#9 είναι αυτοί που περιέχουν b7 και δεν περιέχουν καθαρή 9η η οποία δεν ταιριάζει με την #9. Επίσης επειδή η #9 μπορει να θεωρηθεί και ως b3, επιτρέπονται και μινόρε τρόποι. Από τους πίνακες βλέπει κανείς ότι οι τρόποι που επιτρέπονται είναι 6. Στην πράξη συνήθως χρησιμοποιούνται οι E Phrygian Dominant (Α αρμ. μινόρε - "ανατολίτικος" ήχος) και E Altered (F μελ. μινόρε - πιο jazzy ήχος).

 
spy είπε:
ο χειρότερος τρόπος για να μάθει κάτι κανείς είναι ο τρόπος της παπαγαλίας.
Όχι ακριβώς. Παρότι τις πρώτες φορές θα πρέπει κανείς να κατασκευάσει τις συγχορδίες μόνος του για να εξοικειωθεί με τη μέθοδο, θα πρέπει μετά να αποστηθίσει τις τρίφωνες/τετράφωνες συγχορδίες, τις δυνατές επεκτάσεις/αλλοιώσεις τους και τους αντίστοιχους τρόπους για μία γενική κλίμακα.

Μόνο έτσι θα μπορεί αργότερα να καταλαβαίνει αμέσως τι ρόλο παίζει μία συγχορδία σε μία δεδομένη ακολουθία και τι νότες/κλίμακες/arpeggios μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον αυτοσχεδιασμό.
προέχει η πραγματική κατανόηση σχέσης κλιμακων και συνχορδιων και αντίστροφα και μετά έρχεται η αποστήθιση των ακολουθιών αυτών, καθαρά για πρακτικούς λόγους(άσε που η αποστήθιση έρχεται θέλεις δεν θέλεις με τον καιρό και είναι το εύκολο της υπόθεσης)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top