Scales και Modes: Διαφορές?

mobynik

Νέο μέλος
Μηνύματα
141
Πόντοι
16
Γεια και χαρά σε όλους. Μετά από κάποια χρόνια ενασχόλησης με την κιθάρα, είπα να ασχοληθώ λίγο παραπάνω με τις (ελάχιστες) σολιστικές μου ικανότητες στο όργανο. Έψαξα αρκετά βιβλία και site, κατέληξα σε κάποια και μελετάω ανελλιπώς κάθε μέρα τις διάφορες κλίμακες που έχω βρει (major, minor, harmonic minor, melodic minor, minor & major pentatonic, blues και diminished). Αρχικά, προσπαθώ να μάθω καλά κάθε κλίμακα σε δύο τουλάχιστον θέσεις, τις οποίες και εξασκώ σε διαφορετικές ταχύτητες και αξίες των νοτών. Είναι οκ πιστεύετε έτσι?

Περνάω και στο βασικό ερώτημα. Ολοκληρώνοντας τη μελέτη αυτών των κλιμάκων, βλέπω ότι υπάρχουν και τα modes (τροπικές κλίμακες?). Ποια η διαφορά μεταξύ των modes και των scales? Έχω διαβάσει κάποια πράγματα, αλλά δεν καταλαβαίνω ακριβώς.

Thanx

(οποιαδήποτε άλλη συμβουλή για να βελτιώσω τις πολύ περιορισμένες ικανότητές μου στο solo είναι ευπρόσδεκτες)

 
κατέβασε-αγόρασε ενα βιβλίο θεωριας.Δεν ξέρω τπτ αλλο απο τζάζ κ θα σου πώ απο εκεί.Θα βρεις οτι ζητας εκει λογικά.

Mark Levine -The Jazz Theory Book(για θεωρία)

Jody Fisher - The Complete Jazz Guitar Method(beginning,Intermediate,Mastering Improvisation,Mastering Chord Melody)Αυτο είναι απ τα καλύτερα βιβλία που βρήκα για τζάζ με πρακτικά κ ευκολονόητα πράγματα.Πολύ καλογραμμένο κ χωρίς παπαρδέλες.Η καλύτερη αρχή για θεωρία-πράξη τζάζ κιθάρας.

Υπάρχουν άπειρα άλλα βιβλία κ ο καθένας θα προτείνει τα δικά του.Το θεμα είναι εσύ πως την βρίσκεις.

Κ ο Φακανάς βγάζει για Συγχρονη Αρμονια ενα ωραίο.

 
trigga είπε:
κατέβασε-αγόρασε ενα βιβλίο θεωριας.Δεν ξέρω τπτ αλλο απο τζάζ κ θα σου πώ απο εκεί.Θα βρεις οτι ζητας εκει λογικά.

Mark Levine -The Jazz Theory Book(για θεωρία)

Jody Fisher - The Complete Jazz Guitar Method(beginning,Intermediate,Mastering Improvisation,Mastering Chord Melody)Αυτο είναι απ τα καλύτερα βιβλία που βρήκα για τζάζ με πρακτικά κ ευκολονόητα πράγματα.Πολύ καλογραμμένο κ χωρίς παπαρδέλες.Η καλύτερη αρχή για θεωρία-πράξη τζάζ κιθάρας.

Υπάρχουν άπειρα άλλα βιβλία κ ο καθένας θα προτείνει τα δικά του.Το θεμα είναι εσύ πως την βρίσκεις.

Κ ο Φακανάς βγάζει για Συγχρονη Αρμονια ενα ωραίο.
Tou Levine είναι αυτό που κυρίως μελετάω ;)

Θα μπορούσες, όμως, να μου εξηγήσεις τη διαφορά μεταξύ scales και modes με απλά λόγια?

 
mobynik είπε:
Περνάω και στο βασικό ερώτημα. Ολοκληρώνοντας τη μελέτη αυτών των κλιμάκων, βλέπω ότι υπάρχουν και τα modes (τροπικές κλίμακες?). Ποια η διαφορά μεταξύ των modes και των scales? Έχω διαβάσει κάποια πράγματα, αλλά δεν καταλαβαίνω ακριβώς.

Thanx
Scales είναι οι βασικές κλίμακες. Οι πιο συνηθισμένες στη δυτική μουσική είναι πάνω-κάτω αυτές που ήδη ανέφερες, δηλ. οι Major, Melodic Minor, Harmonic Minor, Whole Tone, Diminished, Major Pentatonic.

Οι τρόποι (modes) κάθε κλίμακας προκύπτουν αν θεωρήσουμε ως τονικό κέντρο καθεμία από τις νότες της κλίμακας. Έτσι, προκύπτει μία σειρά από νέες "κλίμακες" καθεμία από τις οποίες αντιστοιχεί σε μία βασική τετράφωνη συγχορδία με συγκεκριμένες επεκτάσεις/αλλοιώσεις.

Π.χ. ο 2ος τρόπος της C Major (D Dorian) προκύπτει αν θεωρήσουμε την 2η νότα της κλίμακας (D) ως το τονικό κέντρο, δηλ. αν παίξουμε την κλίμακα ξεκινώντας από την D και όχι από την C:

C Major:  C D E F G A B (1 2 3 4 5 6 7) -> CMaj7 (9,(11),13)

D Dorian: D E F G A B C (1 2 b3 4 5 6 b7)  -> Dm7 (9,11,13)

Παρόμοια, ο 7ος τρόπος της C Mel. Minor (B Superlocrian/Altered) προκύπτει ξεκινώντας την κλίμακα από την B:

C Mel. Minor:  C D Eb F G A B (1 2 b3 4 5 6 7) -> CmMaj7 (9,11,13)

B Superlocrian: B C D Eb F G A (1 b2 #2 3 b5 b6 b7) -> Balt

κ.ο.κ.

Οπότε, κάθε κλίμακα Μajor, Mel. Minor και Harm. Minor έχει 7 modes, η Whole Tone έχει 1 mode (λόγω συμμετρίας), η Diminished έχει 2 modes (λόγω συμμετρίας) και η Major Pentatonic έχει 5 modes.

Τα παραπάνω τα γράφει και ο Levine αναλυτικότατα.

 
spy απο θεωρία σκίζεις.Απο ηχογραφήσεις?Γράψε μας κάτι εστω κ με το κινητό κι ασε τις δικαιολογιες οτι δεν εχεις εργαλεία.Μπορείς να βρεις τρόπους

 
Μήπως υποψιάζεσαι ότι είμαι απλά ένα τσογλάνι με Gibson; Don't worry, my little trigga... ;D 8)

 
spy είπε:
Scales είναι οι βασικές κλίμακες. Οι πιο συνηθισμένες στη δυτική μουσική είναι πάνω-κάτω αυτές που ήδη ανέφερες, δηλ. οι Major, Melodic Minor, Harmonic Minor, Whole Tone, Diminished, Major Pentatonic.

Οι τρόποι (modes) κάθε κλίμακας προκύπτουν αν θεωρήσουμε ως τονικό κέντρο καθεμία από τις νότες της κλίμακας. Έτσι, προκύπτει μία σειρά από νέες "κλίμακες" καθεμία από τις οποίες αντιστοιχεί σε μία βασική τετράφωνη συγχορδία με συγκεκριμένες επεκτάσεις/αλλοιώσεις.

Π.χ. ο 2ος τρόπος της C Major (D Dorian) προκύπτει αν θεωρήσουμε την 2η νότα της κλίμακας (D) ως το τονικό κέντρο, δηλ. αν παίξουμε την κλίμακα ξεκινώντας από την D και όχι από την C:

C Major:  C D E F G A B (1 2 3 4 5 6 7) -> CMaj7 (9,(11),13)

D Dorian: D E F G A B C (1 2 b3 4 5 6 b7)  -> Dm7 (9,11,13)

Παρόμοια, ο 7ος τρόπος της C Mel. Minor (B Superlocrian/Altered) προκύπτει ξεκινώντας την κλίμακα από την B:

C Mel. Minor:  C D Eb F G A B (1 2 b3 4 5 6 7) -> CmMaj7 (9,11,13)

B Superlocrian: B C D Eb F G A (1 b2 #2 3 b5 b6 b7) -> Balt

κ.ο.κ.

Οπότε, κάθε κλίμακα Μajor, Mel. Minor και Harm. Minor έχει 7 modes, η Whole Tone έχει 1 mode (λόγω συμμετρίας), η Diminished έχει 2 modes (λόγω συμμετρίας) και η Major Pentatonic έχει 5 modes.

Τα παραπάνω τα γράφει και ο Levine αναλυτικότατα.
Κατατοπιστικότατος είσαι και thanx. Δεδομένου ότι ασχολούμαι με rock κιθάρα, θεωρείς πως θα έπρεπε να μάθω όλες (τις βασικές) κλίμακες, αλλά και τα modes, προκειμένου να βελτιώσω στη συνέχεια τις ικανότητές μου στο solo?

 
mobynik είπε:
Κατατοπιστικότατος είσαι και thanx. Δεδομένου ότι ασχολούμαι με rock κιθάρα, θεωρείς πως θα έπρεπε να μάθω όλες (τις βασικές) κλίμακες, αλλά και τα modes, προκειμένου να βελτιώσω στη συνέχεια τις ικανότητές μου στο solo?
για ροκ νομιζω οτι το στάνταρ είναι pantatonic,blues major-minor,ionian,dorian,mixolydian,aeolian,diminished απο κλίμακες αλλα δεν είμαι κ ο κατάλληλος στο ρόκ.Απλά απο κάτι κλεφτές ματιές σε ροκοβιβλία δεν είδα να το πάει πολύ μακρυα το πράμα.

 
mobynik είπε:
Κατατοπιστικότατος είσαι και thanx. Δεδομένου ότι ασχολούμαι με rock κιθάρα, θεωρείς πως θα έπρεπε να μάθω όλες (τις βασικές) κλίμακες, αλλά και τα modes, προκειμένου να βελτιώσω στη συνέχεια τις ικανότητές μου στο solo?
Αυτό να σου το απαντήσουν οι δάσκαλοι (έχουμε αρκετούς στο forum).  :)

 
Σωστός ο σπάις

mobynik είπε:
Αρχικά, προσπαθώ να μάθω καλά κάθε κλίμακα σε δύο τουλάχιστον θέσεις, τις οποίες και εξασκώ σε διαφορετικές ταχύτητες και αξίες των νοτών. Είναι οκ πιστεύετε έτσι?
οχι,αφου τα μαθαινεις που τα μαθαινεις ,μαθε τα σε ολες τις θεσεις.Επισης μαθε και τους αντιστοιχους αρπισμους.Το πιο σημαντικο βεβαια δεν ειναι να ξερεις τα σχηματα ,αλλα κ που θα τα παιξεις.Τελος,δεν εχει σημασια σε τι μουσικη θα τα χρησιμοποιησεις,η θεωρια ειναι μια.

 
trigga είπε:
για ροκ νομιζω οτι το στάνταρ είναι pantatonic,blues major-minor,ionian,dorian,mixolydian,aeolian,diminished απο κλίμακες αλλα δεν είμαι κ ο κατάλληλος στο ρόκ.Απλά απο κάτι κλεφτές ματιές σε ροκοβιβλία δεν είδα να το πάει πολύ μακρυα το πράμα.
Ψιλο-άσχετο, αλλά και σχετικό ταυτόχρονα. Δείτε ένα video σχετικά με τις ...υποτιμημένες πεντατονικές κλίμακες:


 
blue είπε:
Σωστός ο σπάις

οχι,αφου τα μαθαινεις που τα μαθαινεις ,μαθε τα σε ολες τις θεσεις.Επισης μαθε και τους αντιστοιχους αρπισμους.Το πιο σημαντικο βεβαια δεν ειναι να ξερεις τα σχηματα ,αλλα κ που θα τα παιξεις.Τελος,δεν εχει σημασια σε τι μουσικη θα τα χρησιμοποιησεις,η θεωρια ειναι μια.
Hello φίλε Blue. Όταν λες σε όλες τις θέσεις? Δυσκολεύομαι να θυμάμαι πάνω από 2 θέσεις για κάθε κλίμακα. Καταλαβαίνω ότι με τον καιρό θα μου έρχονται πιο εύκολα, αλλά εννοείς ότι θα έπρεπε να ξέρω μία κλίμακα σε πάνω από δύο θέσεις? Το βιβλίο που μελετάω τώρα έχει ουσιαστικά 3 "συστήματα" για κάθε κλίμακα Χ 2 θέσεις για το καθένα. Πιστεύεις ότι χρειάζομαι κάτι παραπάνω???

Επίσης αυτό που λες με τους αρπισμούς δεν το κατάλαβα. Θα κάνεις έναν κόπο να μου το εξηγήσεις παραπάνω?

 
mobynik είπε:
Hello φίλε Blue. Όταν λες σε όλες τις θέσεις? Δυσκολεύομαι να θυμάμαι πάνω από 2 θέσεις για κάθε κλίμακα. Καταλαβαίνω ότι με τον καιρό θα μου έρχονται πιο εύκολα, αλλά εννοείς ότι θα έπρεπε να ξέρω μία κλίμακα σε πάνω από δύο θέσεις? Το βιβλίο που μελετάω τώρα έχει ουσιαστικά 3 "συστήματα" για κάθε κλίμακα Χ 2 θέσεις για το καθένα. Πιστεύεις ότι χρειάζομαι κάτι παραπάνω???

Επίσης αυτό που λες με τους αρπισμούς δεν το κατάλαβα. Θα κάνεις έναν κόπο να μου το εξηγήσεις παραπάνω?
Απαντω με παραδειγμα.

πχ την Cmaj7 κλιμακα καλο ειναι να μπορεις να την παιζεις στην περιοχη της ταστιερας που μπορει να βρεθει το ακορντο.Στην μπασα Μι χορδη η νοτα Ντο απο την οποια θα ξεκινησεις την κλιμακα υπαρχει στο εβδομο ταστο.Μπορεις να βρεις το σχημα της ξεκινωντας με τον δεικτη,με τον μεσο και τον μικρο.Το ιδιο πρεπει να κανεις κ απο το 3ο ταστο της Λα χορδης.Συνολικα 6 θεσεις.(υπαρχει κ μια εβδομη θεση αλλα κ γω δεν την εχω μαθει).Με αυτο τον τροπο παιζεις μια κλιμακα σε ολο το μηκος της ταστιερας (πριν το 12ο ταστο,μετα επαναλαμβανονται τα ιδια)

Αρπισμος ειναι να παιζεις μια προς μια τις νοτες του καθε ακορντου.πχ για το Cmaj7 ακκορντο παιζεις συνεχομενα (σαν να ειναι κλιμακα) με τη σειρα τις νοτες C,E,G,B.Ομοια με τις κλιμακες,πρεπει να κανεις τους αρπισμους σε ολες τις θεσεις για ολο το μηκος της ταστιερας.

Αυτα γιατι μια μουσική φραση "πρέπει" να εχει πήδημα,αρπισμό και κλίμακα (πήδημα=ενα μουσικο διαστημα συνηθως μεγαλο)

 
elavd είπε:
Ψιλο-άσχετο, αλλά και σχετικό ταυτόχρονα. Δείτε ένα video σχετικά με τις ...υποτιμημένες πεντατονικές κλίμακες:


ο τύπος έκανε οτι νάναι ρε.Εβαλε στην πεντατονική melodic,harmonic minors αυτο ελαττωσε κ αυξησε 3η κ 4η αντίστοιχα.Εκανε ψαξιές για χρωματισμούς.Μην ψαρώνεις ελκάβλι

 
trigga είπε:
ο τύπος έκανε οτι νάναι ρε.Εβαλε στην πεντατονική melodic,harmonic minors αυτο ελαττωσε κ αυξησε 3η κ 4η αντίστοιχα.Εκανε ψαξιές για χρωματισμούς.Μην ψαρώνεις ελκάβλι
μα αυτό είναι το ωραίο...να παίζεις με παραλλαγές...πχ προσωπικά γουστάρω να παίζω πεντατονικές χρησιμοποιώντας μεγάλη 6η στη 8έση της 7ης....

και γενικώς όποιος νομίζει πως ειναι εύκολο να παίξει σωστά πεντατονικά,κούνια που τον κούναγε...  ;)

 
αν είσαι αρχάριος δεν είναι τπτ εύκολο ρε συ χάρη.Καλα κάνεις κ χρωματίζεις διαφορετικά το σόλο σου, κ έτσι πρέπει οταν έχει κολλημένο ένα ακόρντα για ώρα.Επίσης για διαφορετικό χρωματισμό βάλε κ τις σχετικές βαθμίδες κ παίζε κ εκει να δείς πώς ανόιγει κιάλο.Περνα κ χρωματικές δώσε κ οκτατονικές,βάρα και ελαττωμένες κ είσαι βασιλιάς.

Εγω λέω απλούστατα οτι αν έχεις δεί λιγα πράματα απο θεωρία το πιάνεις αυτό που κάνει εύκολα κ μπορείς να το κάνεις.

Οταν λεω οτι ναναι εννοώ οτι το πήγε μακρυά το πανηγύρι κ διαφέρει πολύ απο την ψαροπεντατονική που παίζουν ολοι πανω-κατω χωρίς νόημα.

 
blue είπε:
Απαντω με παραδειγμα.

πχ την Cmaj7 κλιμακα καλο ειναι να μπορεις να την παιζεις στην περιοχη της ταστιερας που μπορει να βρεθει το ακορντο.Στην μπασα Μι χορδη η νοτα Ντο απο την οποια θα ξεκινησεις την κλιμακα υπαρχει στο εβδομο ταστο.Μπορεις να βρεις το σχημα της ξεκινωντας με τον δεικτη,με τον μεσο και τον μικρο.Το ιδιο πρεπει να κανεις κ απο το 3ο ταστο της Λα χορδης.Συνολικα 6 θεσεις.(υπαρχει κ μια εβδομη θεση αλλα κ γω δεν την εχω μαθει).Με αυτο τον τροπο παιζεις μια κλιμακα σε ολο το μηκος της ταστιερας (πριν το 12ο ταστο,μετα επαναλαμβανονται τα ιδια)

Αρπισμος ειναι να παιζεις μια προς μια τις νοτες του καθε ακορντου.πχ για το Cmaj7 ακκορντο παιζεις συνεχομενα (σαν να ειναι κλιμακα) με τη σειρα τις νοτες C,E,G,B.Ομοια με τις κλιμακες,πρεπει να κανεις τους αρπισμους σε ολες τις θεσεις για ολο το μηκος της ταστιερας.

Αυτα γιατι μια μουσική φραση "πρέπει" να εχει πήδημα,αρπισμό και κλίμακα (πήδημα=ενα μουσικο διαστημα συνηθως μεγαλο)
Για τα αρπίσματα οκ, κατάλαβα τι θες να πεις. Το άλλο με τις 6 θέσεις δεν το έπιασα επακριβώς. Θα το σκεφτώ λίγο και θα το δοκιμάσω πρακτικά μήπως βγάλω άκρη....

Σ'ευχαριστώ για μία ακόμη φορά πάντως :)

 
mobynik αυτα που λέει το ζιζάνιο είναι berkleeίστηκα, φλώρικα :P αν τα παλέψεις απ αυτά το βιβλία που κυκλοφορούν για κιθάρα θα είσαι αστροναύτης.

A modern method for guitar 1,2,3(αυτα είναι τα blueστικα κόλπα)

Berklee College - Music Theory Harmony

Guide To Composing and Improvising(αυτο απο μια ματιά που έριξα είναι σε φαση μια διαφορετική προσέγγιση στην δημιουργία μουσικής κ αυτοσχεδιασμού.Δεν μάρεσε αν κ δεν πολυασχολήθηκα να σε πω)

 
spy είπε:
Μήπως υποψιάζεσαι ότι είμαι απλά ένα τσογλάνι με Gibson; Don't worry, my little trigga... ;D 8)
Right said Fred... (αν και σωστα τα λες τα "βιβλιακα")

spy απο θεωρία σκίζεις.Απο ηχογραφήσεις?Γράψε μας κάτι εστω κ με το κινητό κι ασε τις δικαιολογιες οτι δεν εχεις εργαλεία.Μπορείς να βρεις τρόπους
Ξανα Right said Fred

για ροκ νομιζω οτι το στάνταρ είναι pantatonic,blues major-minor,ionian,dorian,mixolydian,aeolian,diminished
Ξαναματα right said Fred (και πολλες λες)

Εγω φιλε μου θα σου δωσω μονο ΜΙΑ συμβουλη, αν και ΟΧΙ δασκαλος, την οποια χαρηκα πολυ που την λεει και ο μεγιστος Eric Johnson στο πρωτο του βιντεο.

ΜΑΘΕ ΤΗΝ ΤΑΣΤΙΕΡΑ ΣΟΥ. ΟΛΗ. Απο το πρωτο εως το τελευταιο ταστο, απο την Μι μπασσο ως και την Μι καντινι. Να ξερεις ΠΑΝΤΑ οποια νοτα και να πατησεις σε δεκατα του δευτερολεπτου ΠΟΙΑ νοτα ειναι. Ετσι δεν θα "κλειστεις" ΠΟΤΕ σε καλουπια, θεσεις, σχηματα κι αλλες τετοιες αηδιες αλλα σε αυτο που ΕΣΥ διαλεγεις να παιξεις και θα ξερεις παντα ΤΙ ειναι αυτο που παιζεις

Φαντασου να μαθεις τις κλιμακες σαν σχηματα και θεσεις, να παιζεις live και σου σπασει η ΣΟΛ χορδη ας πουμε. Την εκατσες

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top