Βασικές κλίμακες της δυτικής μουσικής και τρόπο

Mash the Sandwich είπε:
Επίσης, από την εμπειρία μου είτε όταν τα μάθαινα/μαθαίνω ή όταν τα δείχνω σε κάποιον έχω να πω το εξής. Ωραίες οι παραπομπές σε βιβλία και τα "παιδιά εδώ μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και αυτή την κλίμακα" αλλά έτσι δεν πρόκειται ΚΑΝΕΙΣ να μάθει - κάνει τπτ. Το πιο πιθανό είναι να δοκιμάσει και να ακουστεί μια μπαρούφα. Αυτές οι κλίμακες έχουν αρκετά περίεργο άκουσμα με το οποίο το ευρύ κοινό δεν είναι familiar with. Πόσο μάλλον το ελληνικό. Αν δείξεις σε κάποιον τη μαντζόρε κλίμακα ή μια πεντατονική και του πείς "αυτοσχεδίασε" θα βγάλει σίγουρα κάτι καλύτερο από αν του πείς "να αυτή είναι η altered, αυτοσχεδίασε". Όπως επίσης εαν δείξεις σε κάποιον έλληνα odd μέτρα και κάποια mixob2b13 θα σου βγάλει κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον από έναν ΕΣΘΟΝΟ ας πούμε, γιατί έχει μεγαλώσει με αυτά. Θαρρώ λοιπόν πως το καλύτερο που έχει να κάνει κάποιος όταν τα δείχνει είναι να παραπέμπει σε κομμάτια, μελωδίες, αυτοσχεδιασμούς. Κάποιος που μαθαίνει, έχει να κερδίσει περισσότερα βγάζοντας ένα σόλο ή κάνοντας το transcribe και χρησιμοποιώντας μια altered φράση χωρίς να ξέρει τί έκανε, από το να ξέρει την altered κλίμακα και να μην ξέρει να τη χρησιμοποιεί. Σαφώς βέβαια το καλύτερο είναι ο συνδυασμός αυτών, οπότε και ξέρεις να χρησιμοποιείς μια κλίμακα, ποιές νότες να τονίζεις και ποιές βαθμίδες της θα σε οδηγήσουν σε συγκεκριμένες βαθμίδες της επόμενης συγχορδίας.

Δηλαδή αρχάριε αναγνώστη αυτού του ποστ που όλα αυτά σου φαίνονται κινέζικα, αυτό που προσπαθώ να σου πω είναι πως η lydian dominant κλίμακα για την οποία μιλάμε, θα σου γίνει πολύ πιο ενδιαφέρουσα στο μυαλό όταν ξέρεις πως το simpsons theme είναι γραμμένο σε αυτήν.
Απο τις πιο σωστες κουβεντες εχω ακουσει σ αυτο το forum

αν μια dominant πέφτει σε μινόρε, δε θα ακουστεί και πολύ καλά η mixolydian

παίζει ρόλο πού πάει δηλαδή

αν μια dominant είναι static παίζεις (υποτίθεται) lydian dominant. Η καθαρή 4η είναι avoid tone, (που δε σημαίνει ότι δεν την παίζεις βεβαια)

αν είναι functioning (οπότε γενικά μπορεί να παίξεις altered dominant), δηλαδή ανεβαίνει τέταρτη, εξαρτάται

π.χ. Ε7 -> Αm

στο Ε7 μπορείς να παίξεις Ε mixolydian b9 b13 = A harmonc minor = MI χιτζαζ ;)

και F melodic minor

Το αντίθετο δεν ισχύει, δηλαδή

Ε7->Α(maj7)

στο E7 μπορείς να παίξεις Εmixolydian = A major
Βασικα δεν ειναι ακριβως ετσι...αυτα που αναφερεις ειναι θεματα 2-5 και πανε μαζι...

Απλα μια μικρη διορθωση

Το υπογραμισμενο που αναφερεις ειναι λαθος...Μπορεις να παιξεις μιξολυδιοb9b13 ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΠΤΩΣΗφτανει το 2 να εχει b5,δηλαδη να περνει η λοκριο η λοκριο αναιρεση 6..απο κει και περα το 5 μπορει να παρει και Η-Τ και Altered...αναλογα με το 5 του και το 9 του...

 
ναι δεν είπα ότι δεν μπορείς,

άλλο ήθελα να πω, αλλά έτσι που το έγραψα ;)

εννούσα ότι μπορείς να αν έχει πτώση σε μείζονα μπορείς να βάλεις ελάσσονα αρμονία

(και το χιτάζ, που είναι όμως λίγο δύσκολο να περάσει)

αλλά ότι αν πέφτεις σε ελάσσονα, είναι "λάθος" να βάλεις τις νότες της μείζονας

 
skantzos είπε:
Η καθαρή 4η είναι avoid tone, (που δε σημαίνει ότι δεν την παίζεις βεβαια)
για την jazz μουσική ναι... Εγώ την λατρέυω την 4η  ;D ;D ;D

π.χ. Ε7 -> Αm

στο Ε7 μπορείς να παίξεις Ε mixolydian b9 b13 = A harmonc minor = MI χιτζαζ ;)

και F melodic minor
μόνο και μόνο το ζευγάρι Am E υποδηλώνει A harmonic minor!!!! Δεν διαφωνώ, απλά το E7 γενικά φωνάζει για Mixolydian κάτι που φυσικά ισχύει.  Το τι ακολουθεί φυσικά και παίζει ρόλο. Δεν έχουμε εξετάσει όλους τους δυνατούς συνδιασμούς είναι άπειροι! Το θέμα είναι κάποιες generic και safe λύσεις.. ;)

Το αντίθετο δεν ισχύει, δηλαδή

Ε7->Α(maj7)

στο E7 μπορείς να παίξεις Εmixolydian = A major

και  F melodic minor

(και D melodic minor υπονοώντας πλάγια ελάσσονα πτώση ;) )
To γεγονός ότι έχεις μεγάλη 7η στο Am θεωρείς ότι κάνει την Ε Μixolydian πιο ελκυστική περίπτωση? Σωστό γενικά αλλά εμένα δεν με χαλάει και σε Am ή Αm9 να πηγαίναμε.

Γενικά πάντως προτιμώ σε αυτό το topic κάποιες συνταγές που έχουν δοκιμαστεί , πιο πρακτικές ας πούμε, παρά πιο θεωρητική προσέγγιση.

Γενικά πάντως Νίκο, ήσουν σωστός αν και η προσέγγιση σου είναι πιο pure jazz ενώ εμένα πιο jazz rock  ;)  ;)

 
Ξερεις τι γινεται?οταν ειμαστε σε μινορε αρμονια πρεπει να σκεφτομαστε καθαρα μινορε...οταν ειμαστε σε μαντζορε,μαντζορε...φυσικα και στις 2 περιπτωσεις μπορουμε να δανειστουμε απο modal απο 2-5 απο δευτερευουσες δεσποζουσες απο αντικαταστασεις τριτονου κλπ κλπ κλπ...αλλα η γενικη σκεψη ειναι μαντζορε-μαντζορε μινορε-μινορε για να μην υπαρχουν μπερδεματα...

 
govanmaniac είπε:
για την jazz μουσική ναι... Εγώ την λατρέυω την 4η  ;D ;D ;D

αν και η προσέγγιση σου είναι πιο pure jazz ενώ εμένα πιο jazz rock  ;)  ;)
Εγω προσωπικα παιδια για αυτο δεν μπορω την τζαζ...χανεις απο νοστιμαδα...Δηλαδη γιατι σε μινορε να ειναι avoid το b13?επειδη δηλαδη ειναι το 4 στην σχετικη ιονικη.Φυσικα εδω μιλαμε πλεον για μαντζορε αρμονια...αλλα και παλι τι?Ελλαδα ειμαστε!!!δεν υπαρχει ποιο κοινο ακουσμα απο αυτο..φυσικα και παλι αλλαζουμε και παμε σε modal αρμονια αλλα δεν παυει να μ αρεσει :D

 
Μήπως έχετε μπερδευτεί? Στην jazz παίζονται τα πάντα πάνω απο τα πάντα!!

Το avoid note είναι απλά ένας οδηγός για αυτούς που δεν έχουν μεγάλη εμπειρια και δεν μπορούν να διαχειριστούν σωστά μια υποτίθεται ακατάλληλη νότα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
TbTr είπε:
Μήπως έχετε μπερδευτεί? Στην jazz παίζονται τα πάντα πάνω απο τα πάντα!!

Το avoid note είναι απλά ένας οδηγός για αυτούς που δεν έχουν μεγάλη εμπειρια και δεν μπορούν να διαχειριστούν σωστά μια υποτίθεται ακατάλληλη νότα.
Ναι μεν τα παιζουμε ολα αλλα τα παιζουμε πικιλματικα...

Δεν νομιζω οτι ειναι τοσο απλο το θεμα...Ποσο μαλλον στην τζαζ εχει επικρατησει αντι μιξολυδιου να παιξουμε Λυδιο b7 ακριβως επειδη δεν εχει το 11...

 
warwickplayer είπε:
Ξερεις τι γινεται?οταν ειμαστε σε μινορε αρμονια πρεπει να σκεφτομαστε καθαρα μινορε...οταν ειμαστε σε μαντζορε,μαντζορε...
ποιός το είπε αυτό? ;D ;D Να σου πω την αλήθεια, εγώ σκέφτομαι όλη την ώρα ματζόρε χροιές...  ;)

 
Τι είναι το πικιλματικα?

Δεν ξέρω πως το κρίνεις, αλλά δεν νομίζω ότι έχει επικρατήσει κάτι.

Γενικότερα οι κανόνες είναι για εκπαιδευτικούς λόγους. Αν όντως θες να αυτοσχεδιάσεις στην jazz πρέπει να τους ''ξεχάσεις''!

 
Πω πω, χαμός στο ίσωμα. Θα αρχίσουμε να τσακωνόμαστε για την αρμονία τώρα; Γι' αυτό είπα στην αρχή ότι αυτό που έγραψα έχει χαρακτήρα "ευρετηρίου" και όχι μαθήματος αρμονίας.

 
TbTr είπε:
Τι είναι το πικιλματικα?

Δεν ξέρω πως το κρίνεις, αλλά δεν νομίζω ότι έχει επικρατήσει κάτι.

Γενικότερα οι κανόνες είναι για εκπαιδευτικούς λόγους. Αν όντως θες να αυτοσχεδιάσεις στην jazz πρέπει να τους ''ξεχάσεις''!
Οταν λεω πικιλματικα εννοω περαστικες...να μην σταθεις πανω τους...

εννοειτε οτι πρεπει να ξεχασεις τους κανονες...ετσι κ αλλιως ολοι ξερουμε οτι η νοστιμαδα ειναι στις φαλτσες νοτες απλα η τζαζ "μοιραζει" κανονες κατα εποχην...

@govanmaniac

Εχεις δικιο...και η altered και η Η-Τ και οι Wholetone μαντζορακια ειναι  ;D

 
TbTr:

Μήπως θα ήταν καλό να απέχεις από την συγκεκριμένη συζήτηση? Διαφαίνεται ότι το επίπεδο γνώσεων που κατέχεις δεν αρκεί για να δίνεις συμβουλές σε θέματα jazz διδασκαλίας. Εαν θεωρείς ότι σε παρεξήγησα, γράψε κάτι πιο αναλυτικό πάνω στο θέμα, ή στείλε μου ΠΜ.

Α, επίσης, έχω την εντύπωση ότι γράφεται "ποικιλματικά".

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
ndnikola είπε:
Α, επίσης, έχω την εντύπωση ότι γράφεται "ποικιλματικά".
Ποτε δεν τα πηγαινα καλα με την ορθογραφια...

Ιταλικο πρεπει λογικα  να ειναι κ αυτο :)

 
govanmaniac είπε:
To γεγονός ότι έχεις μεγάλη 7η στο Am θεωρείς ότι κάνει την Ε Μixolydian πιο ελκυστική περίπτωση?
στο Am(maj7) εννοείται, που υπήρχε στα συμφραζόμενα....  ήθελε διόρθωση γιατί μου έβγαλε τα μάτια... :o :o

 
Ζητώ συγνώμη αν κάποιος προσβλήθηκε απο την έκφρασή μου ''Μήπως έχετε μπερδευτεί? κτλ''. Μερικές φορές ο γραπτός λόγος είναι δύσκολο να κατανοηθεί ως προς την πρόθεσή του και την διάθεσή του.

Απο την άλλη η δύο προτάσεων άποψή μου είναι η αποψή μου. Αν σαν περιεχόμενο είναι λάθος ας μου το εξηγήσει κάποιος πιο έμπειρος για να μάθω και εγώ κάτι παραπάνω! :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
govanmaniac είπε:
για την jazz μουσική ναι... Εγώ την λατρέυω την 4η  ;D ;D ;D
για ματζόρε λέω

κι εγώ τη λατρευω, αλλά αν μείνεις σε μείζονα κλίμακα στην 4η, αυτός που σε ακομπανιάρει θα αναγκαστεί να αλλάξει ακόρντο

To γεγονός ότι έχεις μεγάλη 7η στο Am θεωρείς ότι κάνει την Ε Μixolydian πιο ελκυστική περίπτωση? Σωστό γενικά αλλά εμένα δεν με χαλάει και σε Am ή Αm9 να πηγαίναμε.
έγραψα Amaj7 δηλ Α-C#-E-G# όχι Αm(maj7)

παίξε αργά E13 -> Am (Αm7 ή Am9) είναι λίγο περίεργο και ασυνήθιστο για να μην πω χάλια ;) 

Γενικά πάντως προτιμώ σε αυτό το topic κάποιες συνταγές που έχουν δοκιμαστεί , πιο πρακτικές ας πούμε, παρά πιο θεωρητική προσέγγιση.
όλα αυτά έχουν παιχτεί άπειρα, αν ήμασταν δίπλα θα μπορούσα να σου παίξω φράσεις

με λόγια μόνο δε βγαίνει τίποτα ;) μια κλίμακα είναι 7 νότες. Οι φράσεις είναι που έχουν σημασία τελικά.

Ξερεις τι γινεται?οταν ειμαστε σε μινορε αρμονια πρεπει να σκεφτομαστε καθαρα μινορε...οταν ειμαστε σε μαντζορε,μαντζορε...φυσικα και στις 2 περιπτωσεις μπορουμε να δανειστουμε απο modal απο 2-5 απο δευτερευουσες δεσποζουσες απο αντικαταστασεις τριτονου κλπ κλπ κλπ...αλλα η γενικη σκεψη ειναι μαντζορε-μαντζορε μινορε-μινορε για να μην υπαρχουν μπερδεματα...
αυτό δεν ισχύει σε πολλά είδη μουσικής, παλιά και νέα, μπορώ να σου πω 1000δες κομμάτια από πολλές περιόδους που καταστρατηγείται αυτό.

 
η παράθεση της παράθεσης ω παράθεση ...... αλλά τέλος πάντων..... ::) ::)

skantzos είπε:
για ματζόρε λέω

κι εγώ τη λατρευω, αλλά αν μείνεις σε μείζονα κλίμακα στην 4η, αυτός που σε ακομπανιάρει θα αναγκαστεί να αλλάξει ακόρντο
?????????? δεν παίζει όλος ο κόσμος bepop και jazz standards μην το ξεχνάς !!!! Άν και από τα ακούσματα σου από κουβέντα που είχαμε παλιότερα, θυμάμαι ότι δεν έχεις ακούσματα fusion rock αλλά πιο παραδοσιακή jazz (Wes montgomery...) Μην ξεχνάς ότι δεν μιλάμε για JAZZ αποκλειστικά.... ;)

έγραψα Amaj7 δηλ Α-C#-E-G# όχι Αm(maj7)

παίξε αργά E13 -> Am (Αm7 ή Am9) είναι λίγο περίεργο και ασυνήθιστο για να μην πω χάλια ;)  
νόμιζα Am(maj7) .... προφανώς η 6η στο Ε13 είναι C# αυτό δεν σημαίνει ότι η μετάβαση σε Αm που έχει C είναι ασυνήθιστη... μην ξεχνάς ότι μιλάμε για Ι-V σχήματα (κακώς το έχεις πάει μόνο σε ΙΙ-V-I progressions) όπου σχεδόν όλοι οι συνδιασμοί min/maj συγχορδιών έχουν παιχτεί...

όλα αυτά έχουν παιχτεί άπειρα, αν ήμασταν δίπλα θα μπορούσα να σου παίξω φράσεις

με λόγια μόνο δε βγαίνει τίποτα ;) μια κλίμακα είναι 7 νότες. Οι φράσεις είναι που έχουν σημασία τελικά.
σε αυτό συμφωνώ απόλυτα. Μακάρι να ήμασταν δίπλα να σου παίξω και εγώ τις δικές μου φράσεις.... Και μην ξεχνάς ότι όλα ξεκίνησαν λέγοντας ότι ένα dominant chord φωνάζει για Mixolydian mode, ως μια απλή συμβουλή για πιο άπειρους φίλους.... Άν θέλεις να εξετάσουμε ακαδημαϊκά όλες τις επιλογές που έχουμε σε ένα δεδομένο progression (δεν το λέω καθόλου ειρωνικά, το θεωρώ και γαμώ τα  topic) πραγματικά ας ανοίξουμε ένα θέμα, στο οποίο θα ποστάρουμε progressions και θα επιχειρηματολογούμε πάνω στις πιθανές επιλογές μας για soloing.... ;)

 
Αχ βρε Σπύρο άναψες φωτιές.

Διάβασα πολλά, και η δική μου γνώμη είναι η εξής.

Όλοι προτείνουν ποιά κλίμακα μπορεί να παιχτεί πάνω από κάποιες αρμονίες.

Αυτό είναι αποδεκτό αλλά κατά την γνώμη μου ΑΝΕΠΑΡΚΕΣ.

Υπάρχουν διαβαθμίσεις στο βαθμό συμφωνίας (από την πιο σύμφωνη ως την πιο διάφωνη)  κάθε κλίμακας με συγκεκριμένο αρμονικό χαλί.

Αυτή, λίγο πολύ εξαρτάται από την ποσότητα και την ποιότητα ξένων προς την αρμονία φθόγγων που η εκάστοτε κλίμακα περιέχει.

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΚΕΝΟ ΓΡΑΜΜΑ.

Αλλού είναι το ζουμί.

Και εξηγούμαι.

Οι κλίμακες είναι ΜΟΝΟ ΕΡΓΑΛΕΙΑ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ. Παράγουν "εσωτερικές αρμονίες" και χρήζουν επεξεργασίας (είναι μόνο η πρώτη ύλη) για να βοηθήσουν στην παραγωγή μουσικής έκφρασης.

Το συστατικό τους στοιχείο είναι ΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ. Όποιος ακούει διαστηματικά (βιβλίο "A Thesaurus of scales and melodic patterns" του Slonimsky αν δεν κάνω λάθος και το γράφω σωστά) σχεδόν δεν τις χρειάζεται.

Η δική μου προσέγγιση είναι...... CHORD TONES και ARPEGGIOS.

Ναι, ακόμα και στα modal κομμάτια (υπονοούμενες αρμονίες που κάποιος υπερθέτει στον τρόπο, είτε διατονικές είτε όχι).

Το πώς χρησιμοποιώ τα arpeggios και τα chord tones είναι αντικείμενο μιας άλλης κουβέντας.

Όπως και το τεράστιο θέμα της μουσικής έκφρασης, του οποίου ακρωγωνιαίος λίθος κατά την γνώμη μου είναι το phrasing (φραζάρισμα στην καθομιλούμενη).

Ελπίζω κάποια στιγμή να καταφέρω να πω δύο λόγια ανοίγοντας ένα θέμα για το τεράστιο αυτό αντικείμενο.

Οφείλω κλείνοντας να πω ότι και εγώ χρησιμοποιώ δύο κλίμακες, που τις "σκέφτομαι" ΚΑΙ ως κλίμακες.

Την πεντάτονη, και την Half Diminished είτε W-H είτε H-W (όμως με πολύ προσοχή λόγω της συμμετρίας της).

Δημήτρη όντως ο Govan δεν είναι fusion ;D

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top