Ρυθμική αγωγή και αρμονία για μπασίστες

Αν πρόκειται  για πχ για δική σου σύνθεση πρώτα γράφεις τη μελωδική γραμμή και μετά πανω σε αυτη χτίζεις την αρμονία  .
Προσωπικώς αρέσκομαι να προσθέτω μελωδίες σε ήδη υπάρχουσα αρμονία που έχω γράψει. Ο τρόπος που το βλέπω είναι ότι κάθε αρμονία κρίβει τη μελωδία που "ακούω" μέσα της. Το θέμα είναι να την ξεκαθαρίσω.

 
Evilnye είπε:
Και κατανοητό και σ εμένα.

Με το τρίηχο είναι ενδιαφέρον ότι λες ότι κρατάει τις 2 πρώτες αξίες του. Εάν υποδιαιρέσεις σε 6ηχα τότε πχ σε πιο αργές ταχύτητες σίγουρα θα εξυπηρετεί περισσότερο... ή η επιλογή σε 3ηχα ή 6ηχα θα γίνει για άλλο λόγο;
Καθυστερημένη απάντηση

Όσο πιο αργο ειναι το τεμπο τόσο πιο πολυ διαιρείται το τέταρτο για να υπάρχει ασφάλεια στο time  ;)

 
spy είπε:
Να επισημάνω ότι ο Theod αναφέρεται σε κομμάτια jazz (όπου αυτά που γράφει όντως ισχύουν και εφαρμόζονται από τους περισσότερους μουσικούς), όχι για κομμάτια π.χ. των Sex Pistols.
αυτό ακριβώς! Επειδή όμως το θέμα δεν μιλάει μόνο για τζάζ, θέλω να θυμίζω οτι γενικά, ένας πραγματικά καλός μπασίστας μπορεί να μην χρειάζεται όλη αυτή την επιστημονική προσέγγιση του Theod.

Σύμφωνοι για τους sex pistols, όμως υπάρχουν πολλά ανάμεσα στη τζαζ και την πανκ.

Ακούστε για παράδειγμα τον μπασίστα των Katatonia, ούτε υπερβολικά απλά παίζει, ούτε ρυθμό δίνει, ουτε υπακούει στις τεχνικές που του υπαγορεύει το είδος του. Αλλά αν σταματήσει, το κομμάτι σου αρέσει (αρκετά) λιγότερο.

 
Jazzjoker είπε:
Προσωπικώς αρέσκομαι να προσθέτω μελωδίες σε ήδη υπάρχουσα αρμονία που έχω γράψει. Ο τρόπος που το βλέπω είναι ότι κάθε αρμονία κρίβει τη μελωδία που "ακούω" μέσα της. Το θέμα είναι να την ξεκαθαρίσω.
αυτό ειναι ενα ωραίο χάρισμα . Οσο πιο πολυ το εξασκείς τόσο πιο πολύ το ελέγχεις ;)

 
IraklisZS είπε:
αυτό ακριβώς! Επειδή όμως το θέμα δεν μιλάει μόνο για τζάζ, θέλω να θυμίζω οτι γενικά, ένας πραγματικά καλός μπασίστας μπορεί να μην χρειάζεται όλη αυτή την επιστημονική προσέγγιση του Theod.
Ένα πράγμα που αλλάζει είναι οι επιλογές που κάνεις. Πχ να επιλέξεις ένα ύφος και να μείνεις σε αυτό, ή να ψάξεις πολλά και διάφορα. Και οι δυο προσεγγίσεις έχουν τα καλά και τα κακά τους.

Η 1η θα σε οδηγήσει να εξελιχθείς πάρα πολύ σε συγκεκριμένο ύφος, η δεύτερη θα σου ανοίξει πολλές επιλογές και πολύ πιο πλατεία θεώρηση του οργάνου και της μουσικής.

Προσωπικά προσπαθώ για τη δεύτερη, αλλά αντιλαμβάνομαι και τις απώλειες από τη μη ενασχόληση με την πρώτη.

 
πάντως (μιλάω σαν ακροατής) πιστεύω πως η τζάζ είναι πολύ "σπέσιαλ" είδος για να ασχοληθείς σε βάθος. Για να εμβαθύνεις σε αυτήν πρέπει να χάσεις λίγο τη μπάλα με τα υπόλοιπα είδη. Αν ασχοληθεις με τα υπόλοιπα γενικά (δεύτερη θεωρηση που λες) το ένα είδος θα σε βοηθήσει με το άλλο.

τι λέτε?

 
Φίλε Ηρακλή, εγώ διαφωνώ. Μπορεί η τζαζ σαν άκουσμα να μας ακούγεται "δύσκολο" αλλά η προσωπική μου άποψη είναι ότι η ενασχόληση με αυτό το είδος μουσικής, έστω και μόνο σε επίπεδο θεωρίας, μπορεί να διευρύνει τους ορίζοντες και την αντίληψη ενός μουσικού στο άπειρο. Όποιο κι αν είναι το είδος μουσικής που μας απασχολεί πρακτικά/παικτικά.

Προσωπικά, μουσικά αισθάνομαι ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό ελευθερώθηκα και ξεκόλλησα μελετώντας (έστω και για μικρό σχετικά διάστημα) τζαζ. Τζαζ μουσικός βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν είμαι.

 
ναι, αλλά σε βοήθησε να παίξεις καλύτερο μπλουζ, ροκ, μέταλ, φανκ κλπ?

αν σε βοήθησε, πάω πάσο.

προσωπικά πέρα απο κανα-δυο περίεργα ακόρντα, ως παίκτης δεν έχω άλλη σχέση με τη τζάζ, αν και πολύ θα ήθελα να μπορέσω να πάιξω κάποια κομμάτια που μου αρέσουν πολύ.

 
ναι, αλλά σε βοήθησε να παίξεις καλύτερο μπλουζ, ροκ, μέταλ, φανκ κλπ?
Απαντώ με απόλυτη βεβαιότητα ναι. Και να παίξω αλλά και να συνθέσω.

 
IraklisZS είπε:
αυτό ακριβώς! Επειδή όμως το θέμα δεν μιλάει μόνο για τζάζ, θέλω να θυμίζω οτι γενικά, ένας πραγματικά καλός μπασίστας μπορεί να μην χρειάζεται όλη αυτή την επιστημονική προσέγγιση του Theod.

Σύμφωνοι για τους sex pistols, όμως υπάρχουν πολλά ανάμεσα στη τζαζ και την πανκ.

Ακούστε για παράδειγμα τον μπασίστα των Katatonia, ούτε υπερβολικά απλά παίζει, ούτε ρυθμό δίνει, ουτε υπακούει στις τεχνικές που του υπαγορεύει το είδος του. Αλλά αν σταματήσει, το κομμάτι σου αρέσει (αρκετά) λιγότερο.

Δεν μιλαω μονο για τη jazz η σωστή ρυθμική αντίληψη χρειαζεται  απο τη rock ως τη latin και απο το thrash ως το τσάμικο .Ολα εχουν το  groove τους και πρεπει να ακούγονται σωστα και να μπορεί ο αυτος που τα ακουει να κουνηθεί σταθερά  ;D

 
Ηρακλη σε βοηθαει να παιξεις καλυτερο μπλουζ,ροκ,φανκ κτλ.

Για μεταλ δεν ξερω αλλα σε διευρυνει ρυθμικα,αρμονικα.Μπορεις να παρακολουθησεις καλυτερα κ να συμβαλεις στο σολο ας πουμε.

Μουσικος που θελει να βοηθησει αρμονικα ενα κομματι πρεπει να χει περασει απο την τζαζ.Αναγκαζεσαι να διαβασεις/δεις/ακουσεις/παιξεις αρμονικες σειρες που ειναι προχωρημενες και μπορεις να τις χρησιμοποιήσεις σε αλλα ειδη μουσικης.

Αλλα ολα αυτα ειναι γνωσεις κ εργαλεια που βοηθουν.Αν δεν βγαινει μουσικη απο μεσα σου οτι κ να βαλεις τσαμπα παει.Η μουσική ειναι καλή οταν βγαίνει απο την μπάντα μια αοραση ωστική δύναμη που φτανει σε σημειο να κουνάει σαν ανεμος ολο το εγκεφαλικο συστημα των ακροατων.Μονο τοτε ειναι μουσική και ας μην εχεις απειρη τεχνικη.Ας μην εχει καθολου τεχνικη κ καθολου πολυπλοκότητα.

Αυτο που νιωθω οταν παιζω με αλλους παρεα κ ερχεται η στιγμη που μπορω να κοιταξω τον εαυτο μου εξω απ το σωμα μου δεν το αλλαζω με τπτ στη ζωη.Δεν μπορω να το νιωσω πουθενα αλλου αυτο το πραγμα.

Ον τοπικ τωρα νομιζω πως ξεφυγα

 
THEOD είπε:
Evilnye

Αν ενδιαφέρεσαι μπορώ να σε φέρω σε επαφή με κάποιους ανθρώπους στην Αθήνα

και να γινεις αστεράκι  :D :D :D :D :D
Merci αν χρειαστεί θα ενημερώσω.

Να θέσω το άλλο ερώτημα που ήθελα με την αρμονία πιο σωστά.

Έστω ότι έχουμε ένα στανταράκι. Η αρμονία του είναι γνωστή, πχ autumn leaves. Και επιλέγεις να παίξεις το συγκεκριμένο σε ντραμς-μπάσο-κιθάρα τρίο.

Η γραμμή που μπορείς να φτιάξεις έχει ήδη προκαθορισμένη αρμονία και μια στάνταρ γνωστή μελωδία, αλλά επιλέγεις μέχρι ένα σημείο να το αυτοσχεδιάσεις.

Σε αυτή την περίπτωση η γραμμή που θα φτιάξεις θα στηθεί πρώτα στη μπασογραμμή ή στη μελωδία της κιθάρας;

 
Ευη η καλύτερη απάντηση σε αυτα που ρωτας ειναι να ακουσεις οσες περισσοτερες εκτελεσεις βρεις απ το κομματι κ να προσεξεις τι κανουν οι τζαζιστες.Μπορει να κανουν κ τα δυο που λες μπορει να εναλλασουν ρολους χιλια δυο υπαρχουν.Αυτο ειναι το καλο με την αυτοσχεδιαστικη μουσικη γιατι μπορει να ξεφυγει τελειως.

 
Συνεχίζω εδώ μιας και με ενδιαφέρει το θέμα,

trigga είπε:
Ευη η καλύτερη απάντηση σε αυτα που ρωτας ειναι να ακουσεις οσες περισσοτερες εκτελεσεις βρεις απ το κομματι κ να προσεξεις τι κανουν οι τζαζιστες.Μπορει να κανουν κ τα δυο που λες μπορει να εναλλασουν ρολους χιλια δυο υπαρχουν.Αυτο ειναι το καλο με την αυτοσχεδιαστικη μουσικη γιατι μπορει να ξεφυγει τελειως.
Το θέμα είναι πως πες ότι έχουμε μια αρχάρια ομάδα, που θέλει να ξεκινήσει με έναν μπούσουλα. Δε θα γράψει τις γραμμές πρώτα;

 
Σιγα σιγα κ μετα απο συνεννοηση θα λες τι κανεις ωστε να ξερει ο αλλος κ να του μενει κ ο ηχος.Αργοτερα το κανεις πιο πολυπλοκο.Προσπαθηστε για αρχη να εχετε το groove και τις δυναμικες χωρις πολυπλοκα αρμονικα σχηματα.

Αναλυτικοτερα θα αρχισεις απο το root θα βαλεις κ 5η θα βαλεις κ το αρπισμα με την 7η ή χωρις.....Ισως αργοτερα αρχισεις κ απο 3η κ 7η σε καποιο ακορντο κ οχι σε ολα.Ολα αυτα παρεα με τη μελωδια του κομματιου οπως προειπε ο theod και παρεα με δικες σου μπασογραμμες που θα περιεχουν τις προσεγγισεις στο ακορντο.Παιζεις ακομα κ με καθαρες προσεγγισεις πανω στο root.Μπροστά ή πισω απο το root ή κ τα δυο με διαφορα ημιτονιου κ τονου.

Αυτο που κανουν πολλοι μουσικοι ειναι να σημειωνουν τις γραμμες που εχουν βρει κ τις γουσταρουν κ σε παρτιτουρα για να εχουν δικα τους licks να διαβασουν κ αργοτερα σε καποια μελετη.Αλλιως τα δουλευεις κ χωρις σημειωσεις.

Η ερωτηση σου ειναι αν θα πρεπει εσυ με το μπασο να γραψεις μια συγκεκριμενη γραμμη για ολο τον κυκλο κ να παιζεις αυτην?Αν δε βαριεσε καντο κ γραψτο κιολας αν εισαι αυτος ο τυπος μουσικου.Προσπα8ησε αργοτερα να την παραλλαξεις με τα εργαλεια που ανεφερα.(προσεγγισεις,αρπισματα,προχωρημενες προσεγγισεις με μελωδιες κ αλλες βαθμιδες του ακορντου........και παει λεγοντας).Αν οργανωσεις το διαβασμα 8α τα βγαλεις.

Πρωτα απ ολα απλα κ λιτα για το groove και παρακολουθησε/αντεγραψε πραματα που κανουν αλλοι που παρακολουθεις κ τους γουσταρεις.

Ειμαι ον τοπικ?Αυτα ρωτησες?Τσαμπα γραφω?

 
Evilnye

Aυτα που λεει ο trigga ειναι πολύ σωστά .

Απο την πλευρά μου θα γράψω καποιους πινάκες που θα σε βοηθήσουν να τα

κάνεις πράξη.

Aυτοι οι πινακες αφορούν αποκλειστικα και μονο τη Jazz

Όταν  έχεις ενα κομμάτι που σε κάθε μέτρο εχει δυο αλλαγές ακόρντων

πχ anthropology

Πρώτο μετρο (bb6 / G ) δεύτερο μέτρο(c-7/f7) κλπ κλπ

έχεις τη δυνατότητά να παίξεις δυο νότες από κάθε ακόρντο

Οπότε ας πάρουμε το C-7/F7  ένα κλασικό ii-v

C-7/F7                                                                                                    

1-1/1-1                                                                                                      

1-1/1-3

1-1/1-5

1-1/1-7

1-3/1-1

1-3/1-3

1-3/1-5

1-3/1-7

1-5/1-1

1-5/1-3

1-5/1-5

1-5/1-7

1-7/1-1

1-7/1-3

1-7/1-5

1-7/1-7

Αυτες είναι διατονικές προσεγγίσεις και ειναι καλύτερο να δουλέψει κάποιος σε αυτες και πρώτα και μετά να προσθέσει τις χρωματικές

Επόμενος Πίνακας

αν εχουμε ενα κομματι οπως ειναι πχ το autumn leaves που καθε μετρο εχει μια αλλαγη ακορντου πρωτο μετρο C-7/C-7   δευτερο μετρο F-7/F-7

πρεπει σε καθε μέτρο να έχουμε τέσσερις νότες του ακόρντου

C-7 ένα μέτρο

1-3-1-3

1-3-1-5

1-3-1-7

1-3-5-1                                                                                                         1-3-5-3

1-3-5-7

1-3-7-1

1-3-7-3

1-3-7-5

1-5-1-3

1-5-1-5

1-5-1-7

1-5-3-1

1-5-3-5

1-5-3-7

1-5-7-1

1-5-7-3

1-5-7-5

1-7-1-3

1-7-1-5

1-7-1-7

1-7-3-1

1-7-3-5

1-7-3-7

1-7-5-1                                                                                                         1-7-5-3

1-7-5-7

1-3-1-b5(πλάγια πτώση με χρωματική προσέγγιση)                                               1-5-5-b5

1-3-7-b5                                                                                                       1-5-1-b5                                                                                                       1-5-3-b5

1-5-7-b5

1-7-1-b5

1-7-3-b5

1-7-5-b5                                                                                                                                                                                                                          Με αυτούς τους δυο πινάκες φτιάχνουμε ένα απόλυτα συγκροτημένο bass line

Υπόψιν βέβαια οτι η 3 η 5 και η 7 αλλάζει ανάλογα με την ποιότητα τον ακόρντων που έχουμε.

Ότι απορία υπάρχει ρωτήστε με                                                                                                                                                                                                                                                                  

 
Δε βαρεθηκες να γραφεις?Ωρε μαν εχεις πορωση καλη ναουμε :P

Ευη νομιζω πως θα βοηθουσε να δεις κ τπτ σε βιβλιο με αρμονιες-πτώσεις κτλ.Υπάρχουν κ ελληνικά.Του Μπαλταζάνη(Τζαζ αρμονια) κ Φακανά(Συγχρονη αρμονια).

Εχουν καλο υλικο κ ειναι ευκολα στο διαβασμα λογω της γλώσσας.Αναμφισβητητα κατι θα παρεις κ απο αυτα κι ας ειναι θεωρια μονο κ ασκησεις πανω σε αυτη.ΜΕτα κοιτα μονη σου να ψαξεις το οργανο κ τον ηχο κ για βοηθεια θα λεγα να δεις κ καποιο αλλο βιβλιο που εχει μπασογραμμες κ να κλεψεις.Οπως κ τα βιντεα κ μουσικη που ειπαμε πιο πανω.

Εχεις δουλεια ασε τα νοιζ κ λοιπα αργοσχολα σαιτ χωρις νοημα :P

 
Οσο αφορα το time μια πολυ καλη ασκηση για να το βελτιώσουμε είναι το Ρυθμικό Σολφέζ.

Παίρνουμε ένα μετρονόμο και τι βάζουμε στο 60 για αρχή θεωρώντας

ότι το κάθε μπιπ ειναι στο 2 και το 4 η στο 1 και 3 .

Το πόδι χτυπάει στα τέταρτα ανασηκώνοντας το πέλμα όχι το μπροστά μέρος.

Σε καθε τεταρτο λεμε με το στομα ενα τριηχο οποτε σε καθε μπιπ εχουμε δυο τριηχα.

Ενας καλος τροπος για να προφερουμε τα τριηχα ειναι τα συμφωνα

τι τι κα .

Στην jazz μουσικη ποτέ δεν τονίζεται η θεση . Η συμαντικοτερη ρυθμικη αξια που πρεπει

να υπαρχει στο μυαλο ειναι η αρση του τριηχου.

Ετσι και την τονιζουμε αν προκειται για jazz πιο δυνατά

τι τι ΚΑ / τι τι ΚΑ / τι τι ΚΑ / τι τι ΚΑ / ενα μέτρο

Ο μετρονομος στην  αρχη ανεβαινει 5 μοναδες καθε βδομαδα

και μετα το 95 ανεβαίνει 1 μονάδα κάθε βδομάδα

Σε στυλ μουσικής  όπως funk ,latin ,rock  

οι άσκηση γίνετε με την ίδια μέθοδο αλλα με δεκαταεκτα

Καλα σύμφωνα για τα δεκατεκτα ειναι

τα κι τι κι

(ειναι πολυ σημαντικό νο επιλέγονται τα σύμφωνα γιατι μετα απο

μια ταχύτητα ειναι αδιανόητο να προφερεις  καποια αλλα )

επισεις

στα κι τι κι

Καλό είναι να γίνεται η άσκηση καθε με 5 λεπτά και μετά απο ενα τουλάχιστον

χρόνο εξάσκησης  ρυθμίζεται το ρολόι του εγκεφάλου και το time φτάνει

σε πολύ καλό επίπεδο

 
Θα προτεινα να δειτε κ το Gateway to Rhythm απο τον John McLaughlin.

Ο τροπος που διδασκει την πολυρυθμια ειναι πολυ ωραιος κ ευκολος.

Βεβαια δεν χρειαζεται πολυπλοκοτητα στην αρχη.Και εννοειται οτι οι ασκησεις που περιγραφει ο Theod γινονται κ με τον τροπο του κ με την ινδικη προσεγγιση.

 

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις
9
Εμφανίσεις
4K
asrael
A

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top