Πού χρησιμεύει ο μαέστρος σε μιά Συμφωνική Ορχήστρα;

Άς συμφωνήσουν λοιπόν σε ένα tempo (π.χ. allegro 126 bpm), άς τό βάλουν στο μετρονόμο στα αυτιά τους και το μέτρο τα εξηγεί όλα.

Το όγδοο θα διαρκεί όσα δευτερόλεπτα θέλει το tempo και θα παίζει όση ώρα επιβάλλει το μέτρο.
Και θα ακούγεται μια μαλακία γιατί το τέμπο δεν είναι quartz, το tempo είναι εύπλαστο.

Έχεις δει big band καλή με μαέστρο; Έχεις δει ότι δίνει 4 και τους αμολάει; Μετά έχεις δει ότι δίνει κάποια σολο σε όποιον έχει ή κάποια σημαντικά break και cues? Εγώ το έχω δει.

Έχεις δει τον τεμιρκάνοφ να διευθύνει την αγία πετρουπολη; Ούτε μπακέτα ούτε τίποτα. Με το φρύδι διευθύνει. Γιατί τα έχουν πει στην πρόβα.

Υπάρχουν μαέστροι που διευθύνουν καράτε; Υπάρχουν. Είναι όλοι έτσι; Όχι. Είναι το 90% της δουλειάς ενός σωστού μαέστρου αόρατη; Είναι. Εσύ λες να μη βγαίνει καθόλου, και ό,τι θυμηθούν οι μουσικοί και ότι μολυβιές έχουν τραβήξει στις πάρτες. Και να δίνει ο κοντσερτίνος τέμπο.

Βασικά θα ήθελα να δω Πετρούσκα χωρίς μαέστρο, για να γελάσω. Να γίνεται της μουρλής!?

 
Ο μαέστρος είναι και περιττή προσθήκη, και περιττό κόστος αλλά αυτο που με ενοχλει περισσότερο είναι η σημειολογία. Ο δικτάΚτορας με την μπαγκέτα που επιβάλλει στον λαό τον τρόπο. Το πότε, το πως και το μέχρι πόσο. 

 Γι αυτό τον διατηρούν??. Η Νέα Τάξη Πραγμάτων που θέλει να μας οδηγήσει again στο σκοταδισμό. Στον βασιλικό έλεγχο, στην υπηρεσία τους, σε ένα κόσμο που ελέγχουν μερικές φατρίες ολιγαρχων, οι τράπεζες, το CERN, οι πολυεθνικές, ο έλεγχος, το φακέλωμα, η καταπίεση, η κατάργηση της συλλογικότητας, ο περιορισμός δικαιωμάτων και ελευθεριών. Υποταγή, ακριτη και αβουλη υποταγή, λογοκρισία στο όνομα δήθεν του δημοσίου συμφέροντος, της δημόσιας ασφαλείας και οι πολυεθνικές αφηνιασμένες και ανεξέλεγκτες να πλουτίζουν σε βάρος του βασανισμένου, κατατρεγμενου, φοβισμένου, ανήμπορου και φτωχού ΓΚΟΟΟΟΟΟΟΛΛΛΛΛ!!!!! Ο ΣΤΕΡΛΙΝΓΚ!!!!! 

 
... πολυεθνικές αφηνιασμένες και ανεξέλεγκτες να πλουτίζουν σε βάρος του βασανισμένου, κατατρεγμενου, φοβισμένου, ανήμπορου και φτωχού ΓΚΟΟΟΟΟΟΟΛΛΛΛΛ!!!!! Ο ΣΤΕΡΛΙΝΓΚ!!!!! 


Εφτασα στο τελος της παραγραφου ΑΚΡΙΒΩΣ καθως ο γειτονας μου απο πανω ξεκινησε να ουρλιαζει γκοοοοοοοοολ, εχεις clairvoyance? Ποτε προλαβες? ??

 
Εφτασα στο τελος της παραγραφου ΑΚΡΙΒΩΣ καθως ο γειτονας μου απο πανω ξεκινησε να ουρλιαζει γκοοοοοοοοολ, εχεις clairvoyance? Ποτε προλαβες? ??
Θα έχετε συντάξεις και θα είναι σαν να μην έχετε. 

 
Να υπενθυμίσω εδώ και την "Πρόβα Ορχήστρας" του Φελίνι που... περίπου αυτό το θέμα πραγματεύεται. Νατηνε δείτε ούλοι! 

 
Να ρώταγες για τον Ξαρχάκο ή τον Θεοδωράκη, τι κάνουν σε 9-μελή λαϊκή ορχήστρα που εκτελεί 3λεπτα τραγούδια, θα το καταλάβαινα πάντως.

 
1. Ο προπονητής εκπαιδεύει την ομάδα σε συστήματα, τακτικές, ασκήσεις, κλπ.

Ο μαέστρος δεν κάνει τίποτε τέτοιο: οι μουσικοί ΗΔΗ έχουν εκπαιδευτεί στα όργανά τους (γι' αυτό και βρίσκονται στην Ορχήστρα).

2. Η εκπαίδευση και η συνεχής τριβή των αθλητών σε ασκήσεις και συστήματα είναι αναγκαία για να δομηθεί muscle memory και να τούς βγαίνουν οι κινήσεις αυτόματα. Κάτι που δεν αφορά τους μουσικούς μιας ορχήστρας: είτε ξέρουν βιολί, είτε όχι. Είτε ξέρουν τη παρτιτούρα, είτε όχι.

3. Επίσης, ο προπονητής είναι ΚΑΙ ψυχολόγος, μανατζάροντας τα συναισθήματα των αθλητών, διαχειριζόμενός τα, κάτι που δεν έχει λόγο να κάνει ο μαέστρος. Τί να τούς πεί; "Μήν έχετε άγχος και φανταστείτε τους θεατές με εσώρουχα για να γλιτώσετε το stage fright;"

4. Τέλος, στη διάρκεια ενός αγώνα, είναι παρών προκειμένου να αλλάξει επί τόπου αθλητές, τακτικές και συστήματα, αλλά και να συνδράμει ψυχολογικά τους αθλητές...


1. Ακριβώς το ίδιο κάνει και ο μαέστρος, ακριβώς όμως. Εκπαιδεύει την ομάδα του σε συστήματα και τακτικές.

Δεν μαθαίνει στους παίκτες τα όργανά τους ούτε ο προπονητής τους μαθαίνει να σουτάρουν και να ντριπλάρουν.

2. Ότι ισχύει για τον οργανοπαίχτη, ισχύει εδώ και για τον ποδοσφαιριστή. Το muscle memory που αναφέρεις είναι για άλλα πράγματα βέβαια, αλλά χρειάζεται και η τριβή του κάθε παίχτη με τον ρόλο του ως μέλος ομάδας, πέρα από τον ρόλο του ως ατόμου (μουσικού/ποδοσφαιριστή).

Και αυτό δεν έχει να κάνει ούτε με τα συστήματα, ούτε με τις παρτιτούρες, που και τα δυο είναι προσπάθεια αποτύπωσης σε χαρτί κάποιων πραγμάτων για λόγους επικοινωνίας και μόνο.

Ούτε το σύστημα παίζει μπάλα, ούτε η παρτιτούρα σου λέει πώς να παίξεις κάτι (σου λέει μόνο τι να παίξεις, και προσπαθεί κατά προσέγγιση να καθοδηγήσει λίιιγο και το πώς, σε πολύ χοντρές γραμμές).

3. Ε τότε ας παίρνανε ψυχολόγο.

4. Ο μαέστρος κάνει όλα τα άλλα εκτός από το να αλλάζει δεδομένα real time.

Άς συμφωνήσουν λοιπόν σε ένα tempo (π.χ. allegro 126 bpm), άς τό βάλουν στο μετρονόμο στα αυτιά τους και το μέτρο τα εξηγεί όλα.

Το όγδοο θα διαρκεί όσα δευτερόλεπτα θέλει το tempo και θα παίζει όση ώρα επιβάλλει το μέτρο.


Στο ποδόσφαιρο τι να τον κάνουν τον προπονητή?

Ας αποφασίσουν μεταξύ τους το σύστημα οι παίκτες, ας το κάνουν και προπόνηση να το ξέρουν.

Τις αλλαγές ας τις συμφωνούν μεταξύ τους.

Λες δεν ξέρουν αυτοί που είναι μέσα στο γήπεδο ποιος πρέπει να βγει και ποιος να μπει?

Δεν ξέρουν τι προπόνηση πρέπει να κάνουν?

Τον θέλουν για ψυχολόγο (να τους σπάει τα νεύρα)?

Αυτό είναι το πνεύμα όσων γράφεις.

Σκέψου το λίγο.

Πώς να τα πάρει κανείς σοβαρά?

 
Όσο παράξενο και αν ακούγεται, η ορχήστρα είναι το μουσικό όργανο του μαέστρου.
Δεν ακούγεται καθόλου παράξενο. Είναι αυτό ακριβώς που λες. Χωρίς διευθυντή ορχήστρας, 100 οργάνων, θα γίνει της π'τάνας.   

 
Δεν ακούγεται καθόλου παράξενο. Είναι αυτό ακριβώς που λες. Χωρίς διευθυντή ορχήστρας, 100 οργάνων, θα γίνει της π'τάνας.   


Προφανώς και δεν είναι καθόλου παράξενο αλλά για αυτούς που ξέρουν τι εστί βερίκοκο.

Για τους υπόλοιπους προέτρεξα να το γράψω.

Φυσικά και γίνει τις π'τανας αν βγει ορχήστρα άνευ μαέστρου αλλά όχι γιατί θα παίζει ο καθένας ότι να'ναι, αλλά γιατί θα παραχθεί ένα κομμάτι μουσικής δίχως τις απαραίτητες για το έργο δυναμικές και συναίσθημα.

Στη καλύτερη των περιπτώσεων απλά θα παίζουν τις νότες τους...

 
Στη καλύτερη των περιπτώσεων απλά θα παίζουν τις νότες τους...


Ο καθένας "μόνος μου κι όλοι σας", σαν τον Μαραντόνα ένα πράγμα.

Ο μαέστρος είναι ο ζωγράφος που θα προσπαθήσει να αναπαραστήσει ένα τοπίο (η φύση είναι ο συνθέτης).

Οι μουσικοί είναι τα χρώματα.

Σε τέτοιες ορχήστρες, οι μουσικοί (εκτός ίσως του σολίστα αν υπάρχει) είναι εργαλεία.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Νέο νήμα:
Παιδιά οι σκηνοθέτες είναι υπερεκτιμημένοι! Αφού οι ηθοποιοί ξέρουν τα λόγια, και ξέρουν πώς να ασκήσουν ηθοποιία! Τι τους θέλουμε? Γιατί μπαίνουν πρώτο όνομα σε μια ταινία? Οι σκηνοθέτες ούτε γράφουν ούτε ξέρουν να παίζουν!

 
Νέο νήμα:
Παιδιά οι σκηνοθέτες είναι υπερεκτιμημένοι! Αφού οι ηθοποιοί ξέρουν τα λόγια, και ξέρουν πώς να ασκήσουν ηθοποιία! Τι τους θέλουμε? Γιατί μπαίνουν πρώτο όνομα σε μια ταινία? Οι σκηνοθέτες ούτε γράφουν ούτε ξέρουν να παίζουν!


Αμ αΦτί που δουλεύουν στη NASA?

Αφού ούτε αστροναύτες είναι ούτε μΠυραβλο ξέρουν να πετάνε. 

Κανονικά έπρεπε οι αστροναύτες να μπαίνουν στον μπυΡαβλο να βάΝουν μπρος να πατάνε το launch και να φεύγουν σουμπιτοι για το φεγγάρι κι όποιον πάρει ο χάρος....

Για να μη μιλήσουμε για τους στρατηγούς,τους διευθυντες στις επιχειρησεις, τους παραγωγούς και τους ηχολήΦτες....αφού όλα τα κάνουν οι στρατιώτες, οι υπάλληλοι, οι μουσικοί και τα μικρόφωνα...

Έχω και άλλα να αποκαλύπΣω αλλά 

θοῦ, κύριε, φυλακὴν τῷ στόματί μου καὶ θύραν περιοχῆς περὶ τὰ χείλη μου...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εγώ θα σας φέρω την μυστική γνώση.

Τα τούβλα και τα τσιμέντα κύριοι, δεν χρειάζονται αρχιτέκτονες και εργολάβους.

Σηκώνονται μόνα τους ασούμε δω πέρα ασούμε, και χτίζουν τσι ουρανοκσίσται.

Μόνα τους λέμε.

Και στο τσακίρ κέφι, παίρνουνε και τα τζάμια για παρέα στο χτίσιμο ασούμε.

Απατεώνες τζαμάδες ....

Για να μην σας πω για τον κιμά και τα κεφτεδάκια ....

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ποιά είναι η προσφορά του στην παράσταση;

Όλοι γνωρίζουμε το όνομα του μαέστρου (λές κι είναι κάποιος σύγχρονος μουσικός θρύλος), και κανένα όνομα οργανοπαίκτη (λές και δεν συμμετέχουν στην παράσταση).

Τί δουλειά κάνει ο μαέστρος και τόν θαυμάζουμε τόσο, αναγνωρίζουμε μόνο το δικό του όνομα και τόν καθιστούμε "θαυμαστό κεφάλαιο στη μουσική"; ("Την τάδε Ορχήστρα διευθύνει ο ΤΑΔΕ μαέστρος" ή "υπό τη διεύθυνση του ΤΑΔΕ", κλπ)

Παίζει κάποιο όργανο;

Στην παράσταση τουλάχιστον όχι.

Δείχνει ποιές νότες θα παίξει κάθε όργανο;

Όχι.

Δείχνει για πόσο χρόνο θα παιχτεί κάθε νότα κάθε οργάνου;

Πάλι όχι.

Μήπως το σήκωμα του χεριού 5 πόντους πάνω απ' το κεφάλι σημαίνει "Σολ" και 10 πόντους πάνω σημαίνει "Λα";

Μήπως η κίνηση του χεριού αριστερά σημαίνει "Τέταρτα" ενώ δεξιά "Όγδοα";

Τί κάνει ο μαέστρος εκτός από το να... χορεύει ? με τη μουσική;

Μήπως ο αναγνωρισμένος μαέστρος είναι αυτός που χορεύει καλύτερα κι εντονότερα πάνω στη μουσική που παίζουν άλλοι;

Άν διηύθυνα εγώ την Ορχήστρα της Βιέννης τη Πρωτοχρονιά θα καταλάβαινε κανείς τη διαφορά;

Αφού, ούτως ή άλλως, οι οργανοπαίκτες παίζουν τις νότες που λέει η παρτιτούρα, στους χρόνους που λέει η παρτιτούρα!

Οι οργανοπαίκτες δεν είναι "υπάλληλοι κι υπάκουοι" στο μαέστρο, αλλά "υπάλληλοι κι υπάκουοι" στην παρτιτούρα...

Άλλωστε, την περισσότερη ώρα δεν κοιτούν κάν το μαέστρο αλλά την παρτιτούρα!

Άν λείψει ένα βιολί, αυτό θα λείψει από τον ήχο.

Άν λείψει ο μαέστρος, σε ποιόν θα λείψει;

Αφού δεν έχει καμμία συμμετοχή στη μουσική.

Άν μια Ορχήστρα δεν έχει μαέστρο, ή άν βάλω το κοστούμι μου και πείσω πως είμαι μαέστρος κι αναλάβω μία Ορχήστρα...

...θα τό καταλάβει άραγε κανείς;...! ?


Μια ορχήστρα δεν θα μπορούσε ποτέ να παίξει χωρίς μαέστρο. Είναι το άλφα και το ωμέγα. Σκέψου ότι κάθε φορά που διευθύνει ένας μαέστρος στην ουσία επανεφευρίσκει το κομμάτι. Υπάρχουν μαέστροι που θεωρείται ότι έχουν πετύχει εκτελέσεις καλύτερες ακόμα και από αυτό που ο συνθέτης είχε στο μυαλό του. Έχουν την δυνατότητα αλλαγής τέμπο και δυναμικής επάνω στο κομμάτι. Πρακτικά τώρα, μια μεγάλη ορχήστρα δεν θα μπορούσε ποτέ να συντονιστεί χωρίς μαέστρο ενώ ο ρόλος του ήταν σημαντικότατος ανέκαθεν και ήταν θέμα που απασχολούσε τους συνθέτες. Στην περίπτωση του Μότσαρτ ή του Μπετόβεν π.χ. ήταν πολλές φορές οι ίδιοι μαέστροι των έργων τους. 

 
Με πείσατε. Θα γίνω ΜΑΕΣΤΡΟΣ. 

 
Μπορείς να ψάξεις να ακούσεις το ίδιο έργο από διαφορετικούς μαέστρους. Ίσως το καταλάβεις μόνος σου, γιατί δε βλέπω διάθεση να δεχτείς απόψεις άλλων.

Κι αν σου φαίνεται εύκολο να ακούσεις το φάλτσο/λάθος ανάμεσα σε 100 όργανα και να καταλάβεις αυτόματα ποιος το έκανε, γίνε μαέστρος, να είσαι και πρώτη μούρη.

 
Σαφέστατα η ορχήστρα θα μπορούσε να παίξει μόνη της και στα περισσότερα αυτιά δεν θα έκανε την παραμικρή διαφορά. Το τέμπο σε μια ορχήστρα όπως ειπώθηκε δεν είναι ποτέ σταθερό. Είναι εύκαμπτο και διαστέλλει ή συστέλλει τον χρόνο όπως το αιδοίο όταν γεννά. 

Ο μαέστρος δίνει ακόμα και την ταχύτητα που ένα έργο μπορεί να παιχτεί καθιστώντας το αγνώριστο. Ο μαέστρος καθορίζει τις δυναμικές, τις αναπνοές, την ένταση κάποιων οργάνων έναντι άλλων. 

Αυτά είναι γνωστά και όχι αστεία θέματα. Χωρίς μαέστρο δεν θα υπήρχε μουσική όπως τη γνωρίζουμε παρά κάτι ποπ ασχήμιες χωρίς πάθος. Ανέραστες βλασφήμιες στον ιερό βωμό της τέχνης. 

Μα εδώ θα ήθελα να πω και κάτι άλλο. Φίλε guitarist ρίξε μια ματιά σε κλασικά ροκ κομμάτια. 

Για παράδειγμα:





Τι παρατηρείς; Δεν έχει σταθερό τέμπο. Η ταχύτητα του κομματιού έχει διακυμάνσεις. Αυτό για να το πετύχεις σε μια μεγάλη ορχήστρα, χρειάζεσαι μαέστρο. 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Στη καλύτερη των περιπτώσεων απλά θα παίζουν τις νότες τους...
Μου έχει τύχει αυτό. Και όχι σε ορχήστρα. 2 ήμασταν. Όργανο και συνοδεία. Δεν υπήρχε καμία χημεία. Παίζαμε τις νότες μας, σωστά από την παρτιτούρα, ίδιο τέμπο, από τον ίδιο τόνο, και τι έβγαινε; Ένα πράμα. Γιατί μουσική δεν το έλεγες.

 
Ένα βασικό που δεν διάβασα ή μου ξέφυγε, είναι ότι ο μαέστρος προετοιμάζει/διδάσκει την ορχήστρα του (από συμφωνική Von Karajan μέχρι τρίο Jimi Hendrix) το πώς θα εκτελεστεί το έργο. 

Πιστεύει κανένας (για να το δούμε σε ένα πιο βατό επίπεδο) ότι τα κομμάτια του Χατζιδάκι με τις 9μελεις ορχήστρες που αναφέρθηκαν, θα ακουγόταν όπως ακούγονται, χωρίς την διδασκαλία/καθοδήγηση/διεύθυνση του Χατζιδάκι;  ή μήπως νομίζει ότι ο Jimi άφηνε τον Noel Redding να βαράει στο μπάσο ότι του κατέβει;

Για τις πρόβες μιλάω προφανώς που δεν τις βλέπει κανένας κι έτσι δεν βλέπει την ουσία της δουλειάς του μαέστρου ή "μαέστρου".

Επίσης μη ξεχνάμε ότι τις περισσότερες φορές, ο μαέστρος γράφει και τις παρτιτούρες ή τουλάχιστον καθοδηγεί αυτόν που γράφει.

Και το ότι σε ένα ενδεχόμενο φιάσκο, αυτός αναλαμβάνει την ευθύνη. Και το φιάσκο δεν γίνεται πάντα γνωστό στο κοινό, αν καταλαβαίνει κανένας τι εννοώ.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top