Πετάλι EQ & Compressor για κιθαρίστες

broxopios

Νέο μέλος
Μηνύματα
247
Πόντοι
18
Καλησπέρα στην παρέα. 

Δύο πετάλια που ποτέ δεν είχα (και συνεχίζω να μην έχω), είναι το equalizer και ο compressor. 

Πόσο επηρεάζουν (προς το καλύτερο) τον ήχο ή πόσο σημαντικά είναι; Δεδομένου ότι EQ έχεις πέρα από τον ενισχυτή (bass, treble, mid), και στα διάφορα πετάλια. Τι παραπάνω θα σου δώσει το ξεχωριστό πετάλι EQ? 

Compressor δεν έχουμε σε κάποιο πετάλι οπότε τι το σημαντικό δίνει στον ήχο. Αρχικά διαβάζοντας τι κάνει πιο πολύ μου έδινε την εντύπωση ότι "χαλάει" τον ήχο αφού τον συμπιέζει, παρά τον βελτιώνει. 

 
Όταν ψαχνεις την λεπτομέρεια στον ήχο, και θες να μπουσταρεις ή να κόψεις συγκεκριμένες συχνότητες, τότε χρειάζεσαι ένα eq pedal. Συνήθως το βάζω μετά τα drive, και διαμορφώνω τον τελικό ήχο όπως τον θέλω, για να κόβει καλύτερα στο μιξ. Μαζί με αυτό, χρησιμοποιώ τόσο το eq section του ενισχυτή, όσο και eq plugin στο daw.

Όταν τζαμαρω με φίλους, δεν χρησιμοποιώ eq pedal.

Ο κομπρεσορας έχει πολλές χρήσεις. Εάν τον χρησιμοποιείς σωστά, και με ρεγουλα, σου φτιάχνει το καθαρό σήμα (βγαζει στην "επιφάνεια" όλες τις συχνότητες). Όσο πιο "στεγνα" και ακομπρεσαριστα τα καθαρά, τόσο πιο απαραιτητο πχ για να παίξεις ρυθμικα. Σου μπουσταρει το drive και στο κάνει πιο smooth και με sustain. Το βάζεις στο τέλος την αλυσίδας και σου "συγκρατεί" το level του ήχου σου, εάν πχ ηχογραφείς. Κάνει πολλές δουλειές και το χρησιμοποιώ παντού, εκτός των τζαμ με φίλους... Εκεί χρησιμοποιώ 1-2 drive, delay, και κοιτάζω να περάσω καλά...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δες το παρακατω βιντεο για να παρεις μια ιδεα περι των χρησεων ενος compressor. Ειναι θα ελεγα απο αυτα τα πραγματα που περισσοτερο τα καταλαβαινεις οταν παιξεις ο ιδιος, με την διαφορα στην αποκριση που προσφερει, παρα σε ηχογραφημενο ηχο, αλλα σε καθε περιπτωση παιρνεις μια ιδεα. 
 




 
33 λεπτά πριν, odis13 είπε

Δες το παρακατω βιντεο για να παρεις μια ιδεα περι των χρησεων ενος compressor. Ειναι θα ελεγα απο αυτα τα πραγματα που περισσοτερο τα καταλαβαινεις οταν παιξεις ο ιδιος, με την διαφορα στην αποκριση που προσφερει, παρα σε ηχογραφημενο ηχο, αλλα σε καθε περιπτωση παιρνεις μια ιδεα. 
 


Αν παίζεις με strat και δη με τον bridge μαγνήτη θα σου πρότεινα να έχεις το eq μετά το τελικό drive σου. Και θα κάνεις shaping στις συχνότητες και θα έχεις και boost (αν θες). 

 
Άρα θα λέγατε ότι είναι περισσότερο χρήσιμα εγγραφή και λιγότερο για τζαμαρισμα ή live? 

 
Δεδομένου ότι EQ έχεις πέρα από τον ενισχυτή (bass, treble, mid), και στα διάφορα πετάλια. Τι παραπάνω θα σου δώσει το ξεχωριστό πετάλι EQ? 


Δεν είναι το ίδιο. Επειδή βρίσκεται σε διαφορετικό μέρος στο path.

Δές το κάτι σαν pre-shaping: αλλάζεις τον ήχο της κιθάρας πριν καν φτάσει στον ενισχυτή.

Εκτός αυτού τα EQ του ενισχυτή είναι πολύ wide σε bandwidth. Ένα πεταλάκι μπορεί να είναι λιγότερο.

Δεν υπάρχουν κανόνες, το δοκιμάζεις και βλέπεις αν σου αρέσει ή όχι.

 
Άρα θα λέγατε ότι είναι περισσότερο χρήσιμα εγγραφή και λιγότερο για τζαμαρισμα ή live? 


Δεν υπάρχει σωστή απάντηση. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Εάν τζαμάρεις μικρό λαμπατο, που κομπρεσάρει, εάν παίζεις μόνο με distortion, εάν είσαι η μοναδική κιθάρα και δε σε νοιάζει να πάρεις συγκεκριμένη συχνοτική θέση στο μιξ κλπ, τοτε δεν είναι απαραίτητα. Προσωπικά, δεν τα χρησιμοποιώ.

Από την άλλη, εάν παίζεις με καθαρό ήχο, ή crunchy,  σε μεγαλο ενισχυτή (που δεν κομπρεσάρει), χωρίς πολλά βρωμοπέταλα, μαζί με μπόλικα άλλα όργανα κλπ, τότε υπάρχει χώρος για τα πετάλια αυτα.

Στην πράξη, κάποια στιγμή έρχεται η ώρα που ψάχνεις το κάτι παραπάνω, διότι κάτι σε χαλά στον ήχο σου. Tweakάρεις τα πάντα και βλέπεις ότι ο ήχος θελει το κάτι παραπάνω (λίγο παραπάνω μπασο, ή μεσαία, ή απλά να κοψεις τις πολύ χαμηλές συχνότητες για να μη μπερδεύεται με το μπασο). Βάζεις eq pedal και ξεκινας δοκιμές. Προσπαθείς να παίξεις ρυθμικά φάνκι, σου ξεφεύγει η πένα (βαράς με παραπάνω δύναμη) και ξεκουφαίνεσαι. Βάζεις κομπρεσσορα για να διατηρεί ίδια την ένταση, ασχέτως δύναμη. Εάν δεν νιώθεις ανάγκη για όλα αυτά και είσαι ευχαριστημενος με τον ήχο σου, το αφήνεις ως έχει.

 
Άρα θα λέγατε ότι είναι περισσότερο χρήσιμα εγγραφή και λιγότερο για τζαμαρισμα ή live? 
Το eq ειναι χρησιμο για τους λογους που σου γραφει ο administaror. Με λιγα λογια μπορεις να φτιαξεις τον ηχο της κιθαρας σου οπως γραφει και ο Νεστωρ, μεχρι που μπορεις να κανεις την κιθαρα σου να ακουγεται και σαν ακουστικη.
Το κομπρεσορα τον χρησιμοποιουσα καποτε εγω στο παιξιμο ακορτων....σου τα στρωνει καπως στο πιατο ας πουμε..... αλλα αν εχεις σταθερη πενα εισαι οκ. 

 
Νομιζω οτι για να καταλαβεις πως λειτουργει ενα compressor, και κατα ποσο χρειαζεσαι/θες ενα τετοιο πεταλι, κλειδι πρωτα ειναι να προσπαθησεις να καταλαβεις την εννοια του compression ως συστατικο του ηχου σου και πως συνδεεται με την εννοια του attack και του decay. 
 

To compression ειναι κατι που θα ειναι παντα παρων στον ηχο σου, ο,τι εξοπλισμο και αν εχεις. Μην το σκεφτεσαι σαν εφε οπως το chorus ή το fuzz πχ, που τα "προσθετεις" στον βασικο ηχο της κιθαρας σου και αποκτας ενα διακριτο νεο ηχο. Το compression ειναι ΠΑΝΤΑ παρον, σε ενα βαθμο. 

Για αρχη την εννοια του compression μπορεις να την καταλαβεις στο οργανο αυτο καθαυτο. Ειτε παιζεις ηλεκτρικη κιθαρα, ειτε ακουστικη, ειτε τσελο, θα παρατηρησεις την ιδια ακριβως συμπεριφορα. Αν χτυπησεις τις χορδες με ελαχιστη δυναμη, ακους εναν χαμηλο, αδυναμο ηχο. Αν χτυπησεις πιο δυνατα, ακουγεται πιο δυνατα ο ηχος. Ακομα πιο δυνατα, ακομα πιο δυνατος ο ηχος. Αλλα μεχρι ενος σημειου - γρηγορα θα φτασεις σε ενα σημειο οπου οσο και πιο δυνατα να βαρας τη χορδη η ενταση δεν ανεβαινει αλλο. Δεν πα να βαρας σαν τον Mike Tysson και να εχεις μαγικες χορδες που δε σπανε με τιποτα, η κιθαρα σου ακουστικα ποτε δε θα ακουστει δυνατα αρκετα για να σε κουφανει. Εχεις φτασει στα ορια του οργανου σου, σε κομπρεσσαρει πλεον η μηχανικη κατασκευη του. Και μπορεις να το ακουσεις αυτο το effect ξεκαθαρα - ανεβαζεις δυναμικες και ο ηχος δεν γινεται δυνατοτερος σε ενταση, γινεται ομως ολο και πιο σφιχτος στην ατακα του, τουτεστιν κομπρεσσαρισμενος. 

Και αυτο ειναι μονο το πρωτο κομματι της αλυσιδας. Μετα εχεις του μαγνητες της κιθαρας σου, που εισαγουν και αυτοι το δικο τους compression. Οι humbuckers πχ ειναι κατα κανονα πολυ πιο κομπρεσσαρισμενοι απο τους singlecoils, εξ'ου και θα δεις πολλους να λενε πως ο compressor ειναι απαραιτητος αν παιζεις καθαρα με μονους μαγνητες αλλα οχι τοσο αν παιζεις με διπλους. Εχεις τα αλλα πεταλια που χρησιμοποιεις για drive/distortion τα οποια εισαγουν το δικο τους compression στο σημα. Εχεις τον ενισχυτη, που και αυτος κομπρεσσαρει το σημα, ειδικα οταν εχεις πιασει το headroom του και πλεον μπαινει σε breakup.

Oταν λοιπον μαθεις να "αναγνωριζεις" αυτο το συστατικο στον ηχο που ακους / θες να πετυχεις, θα καταλαβεις και πιο ευκολα κατα ποσο χρειαζεσαι ενα διακριτο πεταλι που θα ελεγχει/αυξανει το compression του σηματος σου. Αλλοι βρισκουν οτι ενα compressor μονιμα αναμμενο σε πολυ ελαφρυ subtle ρυθμισεις ειναι ο,τι πρεπει για να δωσουν ενα εξτρα oomph στον πρωταρχικο ηχο τους, ειδικα αν παιζουν με μονους. Αλλοι το χρησιμοποιουν μαζι με ενα drive για να το κανουν ακομα πιο smooth και να αυξησουν ακομα παραπανω το sustain της νοτας. Αλλοι μπορει να το χρησιμοποιησουν σε ακραια settings για να δημιουργησουν σχεδον pad-like ηχους με αφυσικο (για κιθαρα) attack και sustain. Αλλοι μπορει να το χρησιμοποιησουν σαν ενα πολυ πρακτικο εργαλειο κατα την ηχογραφηση, ενεργωντας πανω στον τελικο ηχο, οπως σου περιεγραψαν παραπανω. 

 
Oταν λοιπον μαθεις να "αναγνωριζεις" αυτο το συστατικο στον ηχο που ακους / θες να πετυχεις, θα καταλαβεις και πιο ευκολα κατα ποσο χρειαζεσαι ενα διακριτο πεταλι που θα ελεγχει/αυξανει το compression του σηματος σου


Θα έλεγα, πιο γενικοποιημένα, ότι όταν μάθεις να αναγνωρίζεις και να διαχωρίζεις τα συστατικά του ήχου σου, τότε θα είσαι σε θέση να ξέρεις πιο συστατικό λείπει ή πιο θέλει αλλαγή στη ρύθμιση. Τότε θα γεννηθεί και η ανάγκη για eq, compressor κλπ.

 
Καλησπέρα στην παρέα. 

Δύο πετάλια που ποτέ δεν είχα (και συνεχίζω να μην έχω), είναι το equalizer και ο compressor. 

Πόσο επηρεάζουν (προς το καλύτερο) τον ήχο ή πόσο σημαντικά είναι; Δεδομένου ότι EQ έχεις πέρα από τον ενισχυτή (bass, treble, mid), και στα διάφορα πετάλια. Τι παραπάνω θα σου δώσει το ξεχωριστό πετάλι EQ? 

Compressor δεν έχουμε σε κάποιο πετάλι οπότε τι το σημαντικό δίνει στον ήχο. Αρχικά διαβάζοντας τι κάνει πιο πολύ μου έδινε την εντύπωση ότι "χαλάει" τον ήχο αφού τον συμπιέζει, παρά τον βελτιώνει. 


Συμπερασματικά, compressor είναι το εφέ που επεξεργάζεται τις δυναμικές του παιξίματός σου. Παραπάνω αναλύθηκε διεξοδικά από τον odis13 τι κάνει και πώς χρησιμοποιείται, και απλά συμπληρώνω με ένα παράδειγμα συνηθισμένης χρήσης compressors για κιθαρίστες... όταν κανείς παίζει με έναν πολύ καθαρό ήχο (π.χ. σε ένα Fender λαμπάτο ενισχυτή) και νιώθει ότι δεν έχει τον καλύτερο έλεγχο των δυναμικών του, σε σύγκριση με τον έλεγχο που έχει όταν παίζει με overdrive, τότε με έναν κομπρέσορα μπορεί να μειώσει το εύρος των δυναμικών αυτών, ώστε να "ματσάρει" την αίσθηση που έχει όταν παίζει με overdrive. Επίσης επειδή υπάρχει natural compression σε όλα τα κυκλώματα που ενισχύουν το σήμα (είτε ενισχυτές, είτε πετάλια), πολλοί νιώθουν ότι με ένα boost ή ένα overdrive πετάλι π.χ. επιτυγχάνουν το αποτέλεσμα που θέλουν από άποψη δυναμικών, για αυτό και δεν χρειάζονται επιπλέον και ένα compression πετάλι.

Το eq τώρα είναι υπό μία έννοια βασιλιάς των εφέ και έχει άπειρες χρήσεις. Εφόσον αναφέρεσαι καθαρά στο κιθαριστικό κομμάτι, θα σου πρότεινα όποτε σου βγει να κάνεις fine tuning του ήχου σου, δοκίμασε να πάρεις ένα παραμετρικό ή ένα γραφικό eq και να το βάλεις στο σημείο της διαδρομής του rig σου που φαντάζεσαι ότι πρέπει, και μετά παίξε με αυτό. Σίγουρα τότε θα καταλάβεις τις δυνατότητες που σου προσφέρει σαν εφέ, και απλά είναι θέμα δικό σου μετά να ζεις με ή χωρίς αυτό για μια ζωή. Προσωπικά χρησιμοποιώ ένα παραμετρικό eq στο loop του ενισχυτή (επομένως μετά τα γκαζοπέταλα και την προενίσχυση του ενισχυτή), και ανάλογα με τον τύπο κιθάρας που παίζω και το mood της ημέρας, κάνω μικροαλλαγές σε ένα knob (των μεσαίων) για να πετυχαίνω το επιθυμητό αποτέλεσμα. Άλλος φίλος μου τώρα το χρησιμοποιεί eq στη λούπα του ενισχυτή του σαν lead boost για ένταση, άλλος μπορεί να το βάλει πριν από τα γκάζια σαν pregain boost κλπ κλπ κλπ... περί ορέξεως κολοκυθόπιτα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πολύ ωραίες αναλύσεις. Νομίζω μου έδωσαν μια πολύ καλή εικόνα. Στην ουσία πρέπει να τα δοκιμάσω για να δω αν μου κάνουν και να πειραματιστώ αρκετά. 

Τώρα ανάλογα τη θέση που θα τα έχω και στη σειρά παίζουν και διαφορετικό ρόλο; Είχα την εντύπωση πως το eq μπαίνει στην αρχή της αλυσίδας και ο compressor στο τέλος, αλλά μάλλον είναι σχετικό αν κατάλαβα σωστά. 

 
Δεν υπάρχει ζωή χωρίς Boss GE7
Πολυ καλο ειναι και το απο κατω.

 

302489304_10227791291069800_5841527770518473079_n.jpg

 
Τώρα ανάλογα τη θέση που θα τα έχω και στη σειρά παίζουν και διαφορετικό ρόλο;
Ναι.

Είχα την εντύπωση πως το eq μπαίνει στην αρχή της αλυσίδας και ο compressor στο τέλος, αλλά μάλλον είναι σχετικό αν κατάλαβα σωστά. 


Δεν ισχύει. Ειδικά αν μιλάμε για πετάλι compressor που χρησιμοποιείς για να επεξεργαστείς τον ήχο σου όταν παίζεις, και όχι τον compressor που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επίπεδο ηχογράφησης, κατά κανόνα το εφέ μπαίνει στην αρχή της αλυσίδας. Σαν βασικός μπούσουλας για τη "σωστή" σειρά των εφέ, υπάρχει ο σχετικός μνημονικός κανόνας διατυπωμένος σαν ερώτηση από τον Robert Keeley: "Which chain of effect pedals makes life easier?"


Word


Effect Group


Which​


Wah​


Chain​


Compression​


Of​


Overdrive​


Effects​


Equalizers​


Pedals​


Pitch​


Makes​


Modulation​


Life​


Level​


Easier​


Echo​



Στην πράξη βέβαια μπορούν να γίνουν αρκετές μικροαλλαγές στην παραπάνω σειρά, κι αν μιλάμε για κομπρέσορα π.χ., πολλοί τον προτιμούν ακριβώς μετά τα overdrives. Γενικότερα, η δοκιμή και η σύγκριση αποτελούν την πιο ενδεδειγμένη διαδικασία λήψης αποφάσεων για να κατανοεί κανείς τι πραγματικά χρειάζεται και σε ποιο σημείο της αλυσίδας των εφέ.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Για εξήγησε... 
Παιζω συνηθως με "σπασμενο" ενισχυτη... Αντε να αναψω κανα tube skcreamerοειδη σε πολυ lite ρυθμίσεις και ελαχιστο reverb! Το eq διορθωνει καθε "λαθος" (τα φερνεις "σχεδον" ολα εκει που θελεις) και μπουσταρεις και το σημα σου! Ιδανικα θα ηθελα 2 ge-7! Ενα σαν ρυθμιστικο κ ενα σαν boost!

 
Όσο πιο "στεγνα" και ακομπρεσαριστα τα καθαρά, τόσο πιο απαραιτητο πχ για να παίξεις ρυθμικα
Δεν θα συμφωνησω σε αυυο, τουλαχιστ8ν οχι απολυτα. Το αντιθετο θα ελεγα σε ορισμενα ρυθμικα σε αφηνει να παιζεις ανετα χωρις να σγχωνεσαι για τα πικαρισματα πχ απο τα καντινια πχ σε ενα φανκοειδες μπαρε.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top