Μερικοί ακόμα...
Frank Gambale
Έκανε το sweep picking πραγματική τέχνη. Υπάρχουν και άλλοι που είναι πολύ δημιουργικοί με αυτή την τεχνική (π.χ. Benson, Bireli Lagrene), αλλά ο Gambale παίζει ό,τι πιο αρμονικά απαιτητικό, με μια εξωπραγματική ελευθερία-άνεση του πραγματικού καινοτόμου πάνω στο όργανο.
Sonny Landreth
Όταν το slide πήγε πανεπιστήμιο φάση. Ο τρόπος που μπορεί να συνδυάζει υπέροχες αρμονίες, ghost notes, αρμονικές, και όλα αυτά με αψεγάδιαστο ήχο, είναι μοναδικός.
Danny Gatton (
Greg Koch από σύγχρονους)
Η αποθέωση του chicken pickin' αμφότεροι. Ο Koch είναι και nasty rhythm funk παίχτης μεταξύ άλλων.
TJ Helmerich
Οι πιο πολλοί όταν λένε tapping, σκέφτονται κάτι ωραία σόλο των Van Halen, Vai, και των λοιπών ροκ κιθαρισταράδων. Υπάρχουν κάποιοι που φέρνουν στο μυαλό τους είτε το Stanley Jordan (που όντως έκανε την κιθάρα πιάνο), είτε τους ακουστικούς σολίστες καταβολών Hedges (π.χ. Jon Gomm) που κάνουν μαγικά πράγματα παίζοντας σαν μια μπάντα μόνοι τους.
Υπάρχει όμως και η 3η κατηγορία, που είναι ο TJ Helmerich (μια κατηγορία μόνος του). Ένας αυτοσχεδιαστής που βάζει 8 δάχτυλα στην ταστιέρα και ακούγεται μοναδικά (σαν "γάργαρο νερό" είναι το παίξιμό του), κάνοντας πράγματα που κανείς δεν μπορεί να μιμηθεί με distorted ήχο, με μεγάλη ελευθερία, και όχι στυλιζαρισμένο παίξιμο. Φέρνει σε Holdsworth η αισθητική του, αλλά παίζει πάνω από πιο mainstream αρμονίες και ρυθμούς συνήθως (οι δίσκοι με τον Brett Garsed - άλλος παιχταράς - είναι παράδεισος για όποιον έχει όρεξη να ακούσει εκπληκτικό φρασάρισμα), ενώ το παίξιμό του χρωματίζεται ακόμα πιο πολύ απλά από τον τρόπο που κρατάει το όργανο.
Σε ό,τι έχει να κάνει με παίξιμο με το tremolo bar, αναφέρω τα εξής ονόματα...
Jeff Beck (και κατ'επέκταση
Mike Landau και
Scott Henderson)
Παίξιμο με δάκτυλα που δίνει τρομερό εύρος σε δυναμικές, και το τρέμολο σε απόλυτη ελευθερία. Ο Henderson κάνει ακόμα πιο έντονα βυθίσματα και βιμπράτα που δεν αρέσουν σε κάποιους - εγώ προφανέστατα δεν είμαι από αυτούς -, ενώ χρησιμοποιεί πολύ περισσότερο και πένα από τους υπόλοιπους (μάλιστα την κρατάει και αυτός με τη χοντρή πλευρά προς τα έξω, και έτσι ακούγεται όσο "fat" θέλει).
Επίσης,
Steve Lukather,
Jimmy Herring, και
Steve Vai.
Οι Lukather και Herring είναι μια εκλεπτυσμένη εξέλιξη της σχολής Jeff Beck και αυτοί. Ο μεν Lukather μπορεί και ακούγεται (με την ηχάρα του, τις δαχτύλες του, τα πάντα όλα του) σαν γαμηστερός slide κιθαρίστας όπως χρησιμοποιεί το τρέμολο, ο δε Herring σαν πιο διακριτικός slide κιθαρίστας (μέσα στην πρωτοτυπία είμαι).
Τέλος ο Vai, είναι ο απόλυτος παίχτης με floyd rose. Πέρα από showman, καταφέρνει και χρησιμοποιεί μοναδικά το τρέμολο στο να κάνει πιο πλούσια τα θέματα των κομματιών του, καθώς και συγκεκριμένα σόλο.
Carl Verheyen - Eric Johnson
Δεν ξέρω ποιος αξίζει ιστορικά το μεγαλύτερο κρέντιτ από άποψη φρασεολογίας. Συνολικά μουσικά και κιθαριστικά, ο μεν ένας είναι το "θείο χάρισμα" από άποψη σύνθεσης, παιξίματος, αισθητικής (Johnson), και ο άλλος ο απόλυτος σεσιονάς, όντας ικανός να ανταποκριθεί σε όλα τα είδη, με ιδιαίτερα μελωδικό χαρακτήρα και παρόμοια αισθητική με τον Johnson.
Σε ό,τι έχει να κάνει με φρασεολογία, και οι 2 έχουν χαρακτηριστικά περάσματα χρησιμοποιώντας διαστήματα με 6ες, 9ες κλπ, που κάνουν το ηχητικό αποτέλεσμα τρομερά πλούσιο και ενδιαφέρον.
Al Di Meola
Η αποθέωση του alternate picking, με τρομερή αίσθηση στο timing και εκπληκτικά muted περάσματα.
Greg Howe
Έχει ένα χαρακτηριστικό τρόπο που βιμπράρει γλιστρώντας το χέρι του, που ακούγεται μοναδικά. Δίνει άλλο χαρακτήρα στο συνολικά πλήρες τεχνικά και μουσικά παίξιμό του.
Zakk Wylde
Βαρβατίλα, και αθάνατες pinched harmonics.
Chris Poland
Αυτός ο ανώμαλος, με τον τρόπο που χρησιμοποιεί σηκώματα για γρήγορα περάσματα με legato, και λίγο τρέμολο, κατάφερε το εξής μοναδικό... να κάνει την κιθάρα του να ακούγεται σαν να παίζει ο Jan Hammer, δηλ. σαν τον απόλυτο ροκά πληκτρά (αντίστοιχα ο Jan Hammer ήθελε να ακούγεται σαν κιθάρα στα keyboards του, και απλά έχει το wheel των πλήκτρων που του έδινε άλλες δυνατότητες έκφρασης).
Wayne Krantz
Μιλώντας για ρυθμικό παίξιμο, σε jazz και jazz fusion trio, αυτός έχει κάνει δικιά του σχολή. Τρομερά μουσικό παίξιμο, ο ρυθμός του, σε συνδυασμό με το πώς ενώνει κοφτές συγχορδίες με είτε μπασοπεράσματα, είτε μικροφράσεις, είναι αισθητικά και κιθαριστικά πρωτοποριακός.
Τέλος εντάξει, πέραν των πρωτοποριών ή οτιδήποτε, πάντα η νούμερο 1 τεχνική έκφρασης για τους κιθαρίστες, θα είναι το
vibrato τους. Υπάρχουν πολλά γούστα, και πολλές τεχνικές (δείτε το παλιό κλασικό βίντεο του Eric Johnson να τις δείχνει όλες μπροστά στα μάτια μας, λες και το κάνει επίτηδες να μας κάνει να σταματήσουμε να ασχολούμαστε). Ο Clapton είναι ένα προφανές παράδειγμα που βάσισε σχεδόν όλη του τη φήμη-αξία-επιδραστικότητα στο υπέροχο βιμπράτο του. Προσωπικά αγαπημένα μου βιμπράτα είναι αυτά των Lukather, Eric Johnson, Gary Moore, και σαν έξτρα flavors η τσαχπινιά που κάνει ο Greg Howe, και το κλασικού τύπου διακριτικό vibrato του Holdsworth.
fusiongtr είπε:
Όσο μπορείτε μείνετε στην φράση "καινοτομία στην τεχνική που μπορεί να συνδυάζεται με αισθητική καινοτομία".
Να το πω διαφορετικά.
Χρησιμοποίησαν την κιθάρα αλλιώς ή έπαιξαν με άλλο τρόπο κάτι, πρώτοι.
Hendrix (ίσως σας φανεί παράξενο, αλλά για μένα "προσπάθησε" να κάνει την κιθάρα να ακουστεί πιο κοντά σε πνευστό)
Holdsworth (αν και δεν χρειάζονται σχόλια, έκανε την κιθάρα "πνευστό" υιοθετώντας πολύ διαφορετικό παίξιμο)
EVH (αν και δεν είναι δικιά του ανακάλυψη το tapping, το καθιέρωσε τεχνικά και εκφραστικά)
Απλά συμπληρώνω σε ορισμένα σημεία... ο
Hendrix είχε 2 πολύ μεγάλα προσόντα, και 2 συμπληρωματικά (τα αναφέρω με σειρά σημαντικότητας κατ'εμέ):
1) εκπληκτικό rhythm παίξιμο (δύσκολα βρίσκεις 5 τύπους από καταβολής του οργάνου να μπορούν να σταθούν δίπλα του)... ο τρόπος που παίζει ρυθμικά σε 2 χορδές, καθώς και το πώς κάνει μεγάλο σε όγκο τον ήχο του βάζοντας τον αντίχειρα στην μπάσα χορδή, είναι κατευθείαν το μισό blues/rock παίξιμο. Επίσης αν τον ακούσει κανείς να γκρουβάρει σε speed funky περάσματα όπως το "Stone Free" με Band Of Gypsys, απλά μένει με ανοιχτό το στόμα να θαυμάζει
2) συνθετικό μεγαλείο (συνδυάζεται απόλυτα και με το νο. 1)... τα κομμάτια του, απλά και μοναδικά, έκαναν την κιθάρα να ακούγεται τεράστια, και να μπορεί να σταθεί με εντυπωσιακή παρουσία σε ένα trio
3) κάποιες ιδιαίτερες φρασούλες στο σολιστικό του παίξιμο, που ταιριάζουν άψογα στο blues/rock ιδίωμα
4) και το ταιριαστό για την εποχή showmanship (που προσωπικά νομίζω ότι αν ζούσε σταδιακά θα το έκανε πιο ουσιώδες - και πάλι ήταν ουσιώδες, απλά κάποιοι απομονώνουν λανθασμένα εκεί)
[ο κύριος εδώ νομίζω τα λέει ακόμα καλύτερα]
Ο
Eddie ξεχωρίζει και αυτός από το ρυθμικό παίξιμό του και τις πολύ διαφορετικές ρυθμικά και αρμονικά συνθέσεις του σε σχέση με το υπόλοιπο heavy rock, και αυτά σε συνδυασμό με το massive brown sound του, τον έκαναν το μέτρο σύγκρισης για όλους τους heavy players μπάντας ιστορικά. Συν τις άλλοις το παιδί μπορούσε να παίζει, μιλάμε για πραγματικό ροκ μουσικάρα και παιχταρά.
Ο
Holdsworth έκανε την κιθάρα να ακούγεται σαν πνευστό (κι άλλοι σκέφτονται με αυτόν τον τρόπο και προσπαθούν, αυτός το έκανε), λόγω του ρυθμικού παιξίματος και των αρμονιών των κομματιών του, και φυσικά λόγω του καινοτόμου legato του, και της αισθητικής του. Ο άνθρωπος είναι εξωγήινος τόσο μουσικά (αδικημένος που όλοι συνήθως αναφέρονται στην αυτοσχεδιαστική του δεινότητα, και αφήνουν στην άκρη το συνθετικό του μεγαλείο), όσο και παιχτικά.
Υ.Γ.: Υπάρχουν και οι καινοτόμοι παίχτες που βασίζουν μεγάλο μέρος της ιδιαιτερότητάς τους σε συγκεκριμένη χρήση εφέ (The Edge, Tom Morello, Buckethead, ακόμα και ο Oz Noy που ξεχωρίζει και από τον τρόπο που χρησιμοποιεί ρυθμικά tremolo effects).