Ο ρόλος της Κλίμακας στον ήχο της κιθάρας

Yannis Methenitis

Yameth

Jack of all trades
Staff member
Μηνύματα
11,654
Λύσεις
1
Πόντοι
3,578
Σχεδόν πάντα (για πάνω από 20 χρόνια δηλαδή) έπαιζα με κιθάρες Gibson ή σχέδια στημένα στην ίδια λογική. Οι Gibson έχουν κλίμακα (δηλαδή, μετρώντας από το nut μέχρι τη γέφυρα) 24 ίντσες και 3/4.

Αργότερα και με πολλές ενδιάμεσες απόπειρες να παίξω με Fender που ήθελα ήχο μονοπήνιου, κατέληξα στην Paul Reed Smith. Ο λόγος; Οι Fender έχουν κλίμακα 25 1/2" ίντσες ενώ οι Paul Reed Smith 25.Στη μέση δηλαδή. Αλλά ο ήχος δεν είναι ούτε Gibson, ούτε Fender. Είναι PRS και καλά κάνει.

Με τις 25 1/2 ίντσες της Fender η ταση των χορδών είναι μεγαλύτερη (φαίνονται σκληρές) και τα χέρια μου για να κανουν, για αρκετό διάστημα τα σηκώματα που θέλω, απαιτούν χορδές .009, σε αντίθεση με τις .010 που βάζω στις Gibson . Η αίσθηση φυσικά δεν είναι η ίδια και είμαι σε αδιέξοδο αφού θέλω ήχο Stratocaster αλλά Gibson feel.

Η λύση που βρήκα λέγεται Warmoth και σκέφτομαι να συναρμολογήσω μια partcaster με 24 3/4" Scale Conversion. Δηλαδή κοντύτερο μπράτσο. Ετσι θα έχω μια παρτκάστερ με ήχο Fender και κλίμακα Gibson.

Το ερώτημα είναι το εξής: Εχει κάποιος δοκιμάσει αυτη τη λύση; Και αν ναι, σε σύγκριση με αντίστοιχη κιθάρα (κοινους μαγνήτες κυρίως) διαφέρει ηχητικά; Μήπως δεν έχει το snap της Fender; Μήπως... μήπως;

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
yameth είπε:
Εχει κάποιος δοκιμάσει αυτη τη λύση;
Μου φαίνεται ότι πάλι θα πρωτοπορήσεις και θα μάθουμε και εμείς.

Τι χρώμα θα τη βάψεις? (Sorry μόνο εδώ μπορώ να σε βοηθήσω...)

 
Εχω φτιαξει μερικες τελε με short scale necks & ...ακουγονταν σαν tele..... :)

Αλλωστε δυο κλασσικα μοντελλα της Fender (Jaguar & Mustang) εχουν 24" scale necks & ακουγονται ΚΑΡΑ-Fender.. ;D

It's all in the pickups babe... ;)

 
Σε ένα παλιό Guitar player είχα διαβάσει ότι ένας Latin jazz κιθαρίστας (πιθανόν Carlos Rios, που είχε κάνει και session στον Lionel Richie) είχε ακριβώς τον ίδιο προβληματισμό. Έπαιζε Gibson κιθάρες αλλά ο ήχος της εποχής ('80'ς) ήταν strat. Και επειδή με τίποτα δεν του καθόταν το scale της Fender ζήτησε να του φτιάξουν στρατοκιθάρα με gibson scale. Θα ψάξω να βρώ το συγκεκριμένο τεύχος και θα σου δώσω έξτρα πληροφορίες. Αν παρεπιπτόντως δεν το βρω ίσως το όνομα που σου έδωσα σε βοηθήσει σε περαιτέρω ψάξιμο.

 
Superfunk είπε:
Αλλωστε δυο κλασσικα μοντελλα της Fender (Jaguar & Mustang) εχουν 24" scale necks & ακουγονται ΚΑΡΑ-Fender.. ;D
Υπάρχει και μια πολύ φτηνή και ακόμα πιο εναλλακτική (σαν σχήμα) squier με 24''

scale. Είναι και της σειράς classic vibe.

http://www.dv247.com/guitars/squier-classic-vibe-duo-sonic-50s--54849

 
Θενκς φορ δε τιπ Nestoras αλλά το ίδιο έκανε και ο Larry Carlton με την Valley Arts. Το θέμα είναι ότι ποτέ δεν ήταν ο πραγματικός τους ήχους (ούτε του Rios) και δεν συνέχισαν να παίζουν με αυτές.

Οπότε κύριε Superfunk λέτε να βουρ στον πατσά... Δεν υπάρχει άλλη λύση πάντως και μου κάνει εντύπωση πως δεν το έχει αντιμετωπίσει σοβαρά κάποια εταιρεία μαζικής κατασκευής.

ΥΓ - Αλλο 24" και 3/4 και άλλο 24".

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Και από μαγνήτες μάστορα τι σκέφτεσαι? τι ήχο δηλ ονειρεύεσαι?

 
Mr Marathon λέω ότι αν είναι να φτιάξω Warmoth να μου τη βάψουν κιόλας. Ισως κανενα σεβρολετί 50'ς sonic blue ή surf green.

Για τους μαγνήτες έχω καταλήξει στους Tonerider City Limits. Αααααυτοί... με φτιάχνουν!

Αν έβαζα noiseless πάντως, οι Lace Holy Grail είναι πιό κοντά στο μονοπήνιο από οποιοδήποτε άλλο άκουσα.

Προς bihlas87: Η κιθάρα που αναφέρεις απευθύνεται σε μικρά μαθητικά χέρια.

 
ΥΓ - Αλλο 24" και 3/4 και άλλο 24".
ακριβως.....ΑΚΟΜΑ χειροτερα... ;D

Παντως μη πας μακρια δες και τα 25 1/2 " μοντελλα της Gretsch που πανω κατω τον ιδιο κλασσικο Gretsch ηχο εχουν με τα 24 3/4" μοντελλα της ιδιας εταιρειας.

Προσωπικα παντως λατρευω την 25 1/2 " κλιμακα η 24 3/4" δεν με βολευει καθολου.

 
Superfunk είπε:
Εχω φτιαξει μερικες τελε με short scale necks & ...ακουγονταν σαν tele..... :)

Αλλωστε δυο κλασσικα μοντελλα της Fender (Jaguar & Mustang) εχουν 24" scale necks & ακουγονται ΚΑΡΑ-Fender.. ;D

It's all in the pickups babe... ;)
Ι agree

Έχω παίξει με strat-like κιθάρα 24 και3/4 και οι single coil ακούγονταν όπως έπρεπε απλά έχει λίγο πιο παράξενη αίσθηση λόγω της διαφορετικής απόστασης των τάστων. Εφόσον όμως έχεις συνηθίσει σε Gibson δεν νομίζω να έχει θέμα με αυτό.  

 
yameth είπε:
Mr Marathon λέω ότι αν είναι να φτιάξω Warmoth να μου τη βάψουν κιόλας. Ισως κανενα σεβρολετί 50'ς sonic blue ή surf green.
...μη δείχνεις τη ηλικία σου...

 
yameth είπε:
ΥΓ - Αλλο 24" και 3/4 και άλλο 24".
Συμφωνώ απόλυτα.

Πολλώ δε μάλλον όταν είμαι συνεχώς αποδέκτης του σχολίου "έλα μωρέ, τι 32" τι 34" ".

 
yameth είπε:
Εχει κάποιος δοκιμάσει αυτη τη λύση; Και αν ναι, σε σύγκριση με αντίστοιχη κιθάρα (κοινους μαγνήτες κυρίως) διαφέρει ηχητικά; Μήπως δεν έχει το snap της Fender; Μήπως... μήπως;
Μία φορά που έτυχε να παίξω, μου άφησε μια παράξενη αίσθηση στην αρχή. Ο λόγος μάλλον ήταν επειδή είμαι σχεδόν αποκλειστικά strat style παίκτης και έχω μπολιαστεί με 25,5....Πάντως όσο περνούσε η ώρα καθόταν όλο και καλύτερα.

Μάλλον θα σου αρέσει. Ριξε vintage μονούς πάνω και το snap θα είναι εκεί...

Εξάλλου πιστεύω ότι οι πλειονότητα των κιθαρών "κάθονται" στο χέρι μας μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα.

off topic

Latin jazz κιθαρίστας (πιθανόν Carlos Rios, που είχε κάνει και session στον Lionel Richie)
Και ένα από τα...."session" του ήταν να παίξει στο πρώτο δίσκο Chick Corea Electric Band μαζί με το Scott Henderson...(βεβαίως βεβαίως) ;D ;D ;D

 
mij είπε:
Carlos Rios. Και ένα από τα...."session" του ήταν να παίξει στο πρώτο δίσκο Chick Corea Electric Band μαζί με το Scott Henderson...(βεβαίως βεβαίως) ;D ;D ;D
Και απ' ότι μαθαίνω τελικά χρησιμοποιεί την μπάσταρδη "υβριδική" εδώ και φαίνεται του "έκατσε" σε αντίθεση με τον Carlton που δεν κάνει πια session work.


 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
μια εντελως προσωπικη αποψη που εχω σχηματισει απο τα διαφορα οργανα που εχουν περασει απο τα χερια μου ειναι οτi η κλιμακα παιζει ρολο στο τελικο αποτελεσμα του ηχου για τον πολυ απλο λογο οτι ντεντωνει λιγοτερο η περισσοτερο μια χορδη.

παντως σιγουρα θα ακουγετε fender με μερικα"αλλα" που ισως ομως ποτε δεν ακουσεις!  ;)

 
bluezlick είπε:
μια εντελως προσωπικη αποψη που εχω σχηματισει απο τα διαφορα οργανα που εχουν περασει απο τα χερια μου ειναι οτi η κλιμακα παιζει ρολο στο τελικο αποτελεσμα του ηχου για τον πολυ απλο λογο οτι ντεντωνει λιγοτερο η περισσοτερο μια χορδη.
Μα αυτό ακριβως εννοούμε όταν λέμε ότι έχει μεγαλύτερη τάση και είναι πιό σκληρές οι χορδές.Ισως κάποιος από τους φυσικούς μας να μας πει 2 θεωρητικά λόγια; Harilatron, blue, κ.α.

 
yameth είπε:
Θενκς φορ δε τιπ Nestoras...
You 're welcome, γι' αυτό έχουμε επιλέξει να είμαστε εδώ, να μοιραζόμαστε τα λίγα που ξέρουμε και να εισπράτουμε τα πολλά που δεν...

 
Να πω καταρχην οτι το ζητημα της ταλαντωσης μιας χορδης ειναι τεράστιο θεμα και η γνωστη κυματική θεωρία το προσεγγίζει με παραδοχές μαθηματικοποιημενο για να πουμε τι "γενικα" συμβαινει (κατα το ανεκδοτο "δουλευει μονο στο κενο και για σφαιρικές κότες" ). Προσφατα διαβασα καπου οτι μια φυσικός εκπόνησε διδακτορική εργασία για την ταλάντωση μιας χορδής, αρα καταλαβαινουμε οτι το ζητημα ειναι πολύ πολύ περίπλοκο.

Στα πιο κατανοητά είναι οτι εχουμε 4 αλληλοεξαρτώμενους παράγοντες : τη θεμελιώδη συχνότητα της χορδής, την τάση της , το μήκος της και τη μάζα της.

Θεωρητικά λοιπόν μπορούμε να έχουμε την ίδια ακριβώς τάση σε διαφορετική σκάλα , αλλα με χορδή είτε άλλου υλικού είτε άλλης διαμέτρου. Επειδη όμως δεν θα κατσουμε να φτιαξουμε χορδες και θα βαλουμε 9αρες ή 10αρες ή 11αρες, πρακτικα δεν θα εχουμε την ιδια ταση σε διαφορετικη σκαλα, εκτος αν αλλαξουμε κουρδισμα (παλι οχι σε καποιο στανταρ κουρδισμα, αλλα ενα τελειως ξεκαρφωτο απλα για να πουμε οτι εχουμε ιδια ταση σε αλλη σκαλα).

Ενα αλλο θεμα ειναι πως βγαζει η χορδη τις αρμονικές της νότας : oι αρμονικές μιας νότας είναι τα ακέραια πολλαπλάσια της θεμελιώδους συχνότητας και καθε μια από αυτές αντιστοιχεί σε κάποιον διαφορετικο τρόπο ταλάντωσης της χορδής. Οι τρόποι ταλάντωσης μιας χορδής είναι οι συχνότητες συντονισμού της χορδής. Χτυπώντας τη χορδή σε διαφορετικά σημεία παίρνουμε τη σύνθεση διαφορετικών τρόπων , άρα και διαφορετικές αρμονικές.

image_185.jpg


Στο σχημα φαίνονται μερικοί από τους κανονικούς τρόπους ταλάντωσης μιας χορδής με πακτωμένα άκρα. Όταν κάποιοι από αυτούς είναι παρόντες στην ταλάντωση και σε ορισμένη αναλογία , μπορούν να υπερτεθούν ώστε να δώσουν το σχήμα της χορδής μια δεδομένη χρονική στιγμή.

Για παράδειγμα, αν η χορδή χτυπηθεί στο μέσο της, η ταλάντωση θα συνίσταται από τη θεμελιώδη συχνότητα και τις περιττές αρμονικές ενώ αν χτυπηθεί στο 1/5 του μήκους της, θα παρουσιαστούν όλες οι αρμονικές εκτός από την πέμπτη σε διαφορετικά πλάτη.

Γιατι εχουν σημασια αυτα :

Οι μαγνήτες τοποθετούνται σε συγκεκριμένα σημεία στο σώμα της κιθάρας , κατά μήκος των χορδών , με τέτοιο τρόπο, ώστε να συλλαμβάνουν διαφορετικές εντάσεις των διαφόρων αρμονικών των χορδών. Αρα για να παρεις το κοντινοτερο στο επιθυμητο αποτελεσμα δεν πρεπει να τους αφησεις στη θεση που τους εχει η στρατ γιατι θα πιανουν αλλες αρμονικες, αρα η εξοδος τους θα δινει αλλη χροια, ότι και να κανεις. Λεω λοιπον οτι δεν μπορεις να ενωσεις ενα σωμα στρατ με μια σκαλα gibson αν δεν κουνησεις τους μαγνητες στις θεσεις που θα ειχαν σε μια στρατ αν ειχε σκαλα gibson . To ποιες ειναι αυτες οι θεσεις θεωρητικα, το βγαζουμε ευκολα :)

 
Πολύ ενδιαφέρον.  :) Η διαφορετική τάση που θα έχουν οι χορδές λόγο της σκάλας, θα επηρεάσει και το ποιες αρμονικές θα παραχθούν  ???

 
yameth είπε:
Προς bihlas87: Η κιθάρα που αναφέρεις απευθύνεται σε μικρά μαθητικά χέρια.
Για τετοια σχεδιαστηκε αλλα...τα φαινομενα απατουν. Duo Sonic for the win!

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top