Mycenae Alpha & softw. σύνθεσης μουσικής από σχέδια & σχήματα

Status
Not open for further replies.

bloody_sunday

Μέλος
Μηνύματα
9,502
Πόντοι
38
Πέρα από κάθε περιγραφή, ιδού η real time εκτέλεση του έργου "Μycenae Alpha" του Γιάννη Ξενάκη από το μηχάνημα UPIC (λεπτομέρειες παρακάτω):

http://uk.youtube.com/watch?v=yztoaNakKok

Εκστασιασμένος (και σοκαρισμένος!) παρατήρησα ότι όσο πιο πολύ απέχει η γραμμή από τον άξονα x, τόσο υψηλότερη είναι η συχνότητά της, και επίσης όσο πιο έντονα γραμμένη είναι στην παρτιτούρα (δλδ σαν να "πατάμε" περισσότερο το μολύβι) τόσο πιο δυνατή είναι η νότα, κι ακόμη μου δόθηκε η εντύπωση ότι τόσες περισσότερες έξτρα κυματομορφές της προστίθενται.

Αυτό είναι το πρώτο έργο που έφτιαξε ο Ξενάκης με την συνθετική και εκτελεστική βοήθεια του UPIC (http://membres.lycos.fr/musicand/INSTRUMENT/DIGITAL/UPIC/UPIC.htm), ενός μηχανήματος συνδεδεμένου με υπολογιστή που αναλάμβανε να μεταφράσει σε ήχους τις γραμμές και σχήματα της "γραφικής παρτιτούρας". Μετά από πολλά χρόνια προσπαθειών, το κατασκεύασε το 1978.

DIGITIZER.jpg


UPICschem.gif


Σημειώνω βεβαίως ότι ένα από τα απίστευτα σημεία της υπόθεσης είναι ότι ο Ξενάκης είχε συλλάβει και καταγράψει έργα του σε "γραφικές παρτιτούρες", βασισμένες σε μαθηματικές αρχές, από το 1954 με το "Μετάστασις" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Metastasis_(Xenakis_composition) )...



...και απλά επί 24 χρόνια προσπαθούσε να υλοποιήσει αυτό το μνημειώδες hardware, το UPIC, για να του ανοιχθούν νέοι ορίζοντες αλλά και για να κάνει την μουσική του προσβάσιμη στον οποιονδήποτε, είτε είχε μουσική παιδεία είτε όχι.

Ήθελα επίσης να σας ρωτήσω αν ξέρετε αν υπάρχουν σήμερα software που να αναλαμβάνουν να κάνουν το ίδιο, πχ από ένα σκαναρισμένο σχέδιο ή από μια φωτογραφία, κι αν μπορούν να ερμηνεύσουν σε μουσική όχι μόνο γραμμές αλλά και σχήματα (κύκλους, πυραμίδες κλπ) σε δυο ή ακόμη καλύτερα, σε τρεις διαστάσεις. Περιμένω τυχόν απαντήσεις με τρομερό ενδιαφέρον...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ευχαριστώ πολύ.

Το Iannix το κατέβασα μαζί με όλα τα παρελκόμενα, του φόρτωσα μερικά xml scores, πάτησα play και δεν ακούγεται τίποτα... Επειδή είδα ότι παίρνει UDP πακέτα, για καλό και για κακό έκλεισα το Zone Alarm μου αλλά τίποτα. Επίσης ήχοι ακούγονται κανονικά από το pc. Άλλαξα δυο κάρτες ήχου (την onboard του λάπτοπ και την EMU 0404 USB) αλλά και πάλι σιγή...

Το δεύτερο λινκ θα το δοκιμάσω σε κάποια από τις επόμενες μέρες, και πάλι ευχαριστώ. 

 
και γω το δοκιμαζω τωρα και επισης δεν εχω ηχο :-[

 
Θα συμφωνησω με το φιλο που εγραψε αυτο το πραγμα στο youtube:

Maybe you don't have your speakers turned on, but if you listen closely, you can hear this terrible screeching, whining sound that somehow a pile of idiots are praising as visionary. Its random, terrible noise. Not art, not music. It's just as bad as people who think putting a magnet on a CRT monitor is art.

Ok, ισως καποιοι απο εμας να θεωρουν τους εαυτους τους ικανους να ακουνε θορυβο. ;D Δεν θα παω κοντρα στο ρευμα του θορυβισμου. Προτιμω να ακουσω λιγο Vangelis.

 
freemindgr είπε:
Θα συμφωνησω με το φιλο που εγραψε αυτο το πραγμα στο youtube:

Maybe you don't have your speakers turned on, but if you listen closely, you can hear this terrible screeching, whining sound that somehow a pile of idiots are praising as visionary. Its random, terrible noise. Not art, not music. It's just as bad as people who think putting a magnet on a CRT monitor is art.

Ok, ισως καποιοι απο εμας να θεωρουν τους εαυτους τους ικανους να ακουνε θορυβο. ;D Δεν θα παω κοντρα στο ρευμα του θορυβισμου. Προτιμω να ακουσω λιγο Vangelis.
Terrible μπορεί, random σίγουρα όχι. Και φυσικά η εγκυρότητα όσων γράφουν σχόλια στο youtube είναι το λιγότερο αμφισβητίσιμη...

 
mechmg93 είπε:
και γω το δοκιμαζω τωρα και επισης δεν εχω ηχο :-[
Από το μάνουαλ:

IANNIX ALONE DO NOT PRODUCE ANY SOUND !! It only sends and receives UDP OSC Messages ! (see section 5 on this file)

 
Όχι βρε freemind, μη μου το κάνεις αυτό!!!!  :(  Αυτήν την άποψη απ'το YouTube πραγματικά την βρίσκω εντελώς βλακώδη και αφελώς ισοπεδωτική. Είναι σαν να λέει κάποιος ότι ο Ξενάκης ήταν τσαρλατάνος, και ότι χαράμιζε τον ελεύθερό του χρόνο ασχολούμενος με ανοησίες, και ότι ο "σωρός από ηλιθίους" που εκτιμά το έργο του δεν έχουν τίποτα καλύτερο να κάνουν στη ζωή τους από το να εκτιμούν και να μελετούν το έργο του.

Προσωπικά, δεν με ενδιαφέρει καθόλου να το χαρακτηρίσω "μουσική"  ή "τέχνη". Το αντιμετωπίζω σαν μια μεγαλοφυή προσέγγιση πληροφορίας και ήχου, σαν εννοιών φιλοσοφικών αλλά και επιστημονικών.

Nα στo πω αλλιώς: Όταν πολλά χρόνια πριν απέκτησα τον πρώτο μου υπολογιστή, αυτός λειτουργούσε με κασσέτες. Έβαζα μια κασσέτα με προγράμματα στο κασσετόφωνο, συνέδεα το βυσματάκι προερχόμενο από τον υπολογιστή στο PHONE OUT του κασσετοφώνου, έβαζα το vol στο τέρμα, πληκτρολογούσα CHAIN "" (ή LOAD "" αν δεν ήθελα να το τρέξει) και περίμενα 5-10 λεπτά να φορτώσει το εκάστοτε προγραμματάκι στην 32ΚΒ μνήμη του (ναι, 32ΚΒ, καλά διαβάσατε)...

Μια φορά λοιπόν πάτησα το play απλά για να ακούσω τι είχε η κασσέτα, και άκουσα μια σειρά από περίεργους ήχους που οι αισθητήρες του υπολογιστή μετέφραζαν αργά - αργά σε δεδομένα. Ποτέ δεν θα ξεχάσω την τρομερή εντύπωση που μου έκανε το γεγονός ότι ένα μηχάνημα μπορούσε να μεταφράσει ήχο σε δεδομένα ακούγοντάς τα.

Πού θέλω να καταλήξω; Bλέποντας το παραπάνω βίντεο, μου φτάνει που ένιωσα ένα παρόμοιο ρίγος με εκείνο τότε, και δεν μπαίνω σε debate για το αν είναι "μουσική" ή "τέχνη".

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Τρελλό πραγματικά! Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο είδος τέχνης εεε; Ζωγραφική που παράλληλα παίζει μουσική...!

 
vangelisorfas είπε:
Τρελλό πραγματικά! Θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο είδος τέχνης εεε; Ζωγραφική που παράλληλα παίζει μουσική...!
Και η παρτιτούρα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι είναι ζωγραφιά :-)

ΟΚ, ασπρόμαυρη :-) :-)

 
Παιδια, την αποψη μου ειπα, οπως και σε παρομοιο θεμα.

Εαν ειναι να το παρουμε απο επιστημονικης αποψης, σιγουρα ειναι μεγαλη προοδος το πως συνδεσαμε τον ηχο ( προσοχη, τον ηχο ) σαν φυσικη εννοια με τη μαθηματικη διαπιστωση.

Ομως, ειμαστε εκτος οριων μουσικης πια, κατα τη γνωμη μου.

Δεν θα μπορεσεις να βαλεις ποτε ενα κομματι του Ξενακη οταν θελεις να ηρεμησεις, ουτε οταν θα εισαι με μια κοπελα σε μια ρομαντικη βραδια.

Ειναι συγκεκριμενο ειδος και αν ειναι μονο για λογους μελετης, με τα 1000 να πω πως "ναι, ηταν πρωτοπορος με σκεψεις που προχωρησαν 1 βημα πιο περα την αισθηση του ηχου"...

Ομως ποτε δεν θα πω πως προσεφερε κατι παραπανω στη μουσικοτητα του ηχου. Γιατι πολυ απλα, τα "Εργα" του, θα μπορουσαν να ηταν διατριβες και μελετες πανω στον ηχο και στη μαθηματικη του δομη.

Ειναι η προσωπικη μου αποψη και το προσωπικο γουστο. Δεν θα υποχρεωσω κανεναν να σταματησει να ακουει Ξενακη ( δεν ξερω εαν η κοπελα του θα τον αφηνε βεβαια :P ).

 
Όλη αυτή η διαδικασία η οποία ήταν υπερβολικά δύσκολη το '78 (αλλά και κάμποσα χρόνια αργότερα) σήμερα είναι απλή να υλοποιηθεί. Όταν εννοώ απλή στην υλοποίηση, εννοώ ότι είναι απλό να ετοιμαστεί ένα κομμάτι κώδικα που να "σαρώνει" μια εικόνα και μέσω κάποιου προδιαγεγραμμένου αλγορίθμου να "βγάζει" προδιαγεγραμμένες κυματομορφές (ανάλογα με την τιμή του κάθε pixel (ή γραμμής, ή στήλης, ή "μπάρας", ή φούσκας κλπ κλπ).  Φανταστείτε.... ένα pixel μόνο "κουβαλάει" 3 νούμερα (π.χ. RGB ή HSV κλπ). Παίρνοντας τις τιμές αυτών των 3 αριθμών, μπορεί κανείς να τις αντιστοιχήσει είτε σε πληροφορία για άμεση σύνθεση κυματομορφής (π.χ. ένταση, συχνότητα, balance  ή ό,τι άλλο φαντάζεστε) ή απλά να μετατρέψει κανείς αυτά τα νούμερα σε midi εντολές. 

Τεχνικά είναι απλό.

Το δύσκολο της ιστορίας είναι να αναπτυχθεί ένα διαφορετικό notation, τέτοιο ώστε η μουσική να απεικονίζεται στην εικόνα με διαισθητικό τρόπο και επίσης "ομαλές" εικόνες να "απεικονίζονται" σε "φυσιολογικά" (μη χαοτικά) ακούσματα. 

Δηλαδή να μη βάζουμε την εικόνα της γιαγιάς μας, αυτό να σφυρίζει απαίσια κι εμείς να λέμε ότι ακούμε πειραματική μουσική.  :)

Ο κατάλληλος συμβολισμός σε επίπεδο εικόνας και ο αντίστοιχος αλγόριθμος απεικόνισης αυτού του συμβολισμού σε ήχο..... ναι θέλει φαντασία (ή τύχη) για να γίνει.  :)

 
Η συστηματική άρνηση (έως απέχθεια) του (και των ομοϊδεατών του) για τη μελωδία και τη συμβατική σύνθεση με γοητεύει  :o, ακόμα και αν δυσκολεύομαι να ακούσω το αποτέλεσμα.

Όπως και να έχει ακόμα και αυτοί οι περίεργοι ήχοι "γαργαλούν" τα αισθητήρια και κινούν σκέψεις και συναισθήματα (σ' αυτόν που το επιδιώκει τουλάχιστον). Δε λέω ότι μ' αρέσουν, αλλά ούτως ή άλλως δεν ήταν αυτός ο σκοπός του συνθέτη...

 
Να βαλω σε μια σειρα τις λεξεις;

Πρωτα επιστημονα και μετα συνθετη ;)

 
freemindgr είπε:
Να βαλω σε μια σειρα τις λεξεις;

Πρωτα επιστημονα και μετα συνθετη ;)
Την άποψη που διατύπωσες στα προηγούμενα ποστ την καταλαβαίνω και τη σέβομαι, αλλά όταν αποδίδεις ορισμούς ή αφορισμούς στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει να είσαι πιο προσεκτικός. Τα έργα του ξενάκη δεν έχουν κάποια ερευνητική αξία ούτε διευρύνουν την επιστημονική γνώση. Άρα, δεν είναι επιστημονικά.

Μην ανάγεις το προσωπικό σου γούστο σε επιχείρημα και μην προσπαθείς να υποβαθμίσεις (γιατί στην συγκεκριμένη περίπτωση το επιστήμονας είναι υποτιμητικό) ότι δε σου αρέσει και ότι δεν καταλαβαίνεις. Όλα αυτά τα λέω χωρίς καμία διάθεση να σε προσβάλλω, ούτε εγώ κατανοώ τη μουσική (ή πες το όπως αλλιώς θες) του...

 
Το FLP εχει μια παρομοια λειτουργια. Διαβαζει και χρωματα...

 
freemindgr είπε:
Δεν θα μπορεσεις να βαλεις ποτε ενα κομματι του Ξενακη οταν θελεις να ηρεμησεις, ουτε οταν θα εισαι με μια κοπελα σε μια ρομαντικη βραδια.

Ειναι συγκεκριμενο ειδος και αν ειναι μονο για λογους μελετης, με τα 1000 να πω πως "ναι, ηταν πρωτοπορος με σκεψεις που προχωρησαν 1 βημα πιο περα την αισθηση του ηχου"...
Kαι λοιπόν; Yπάρχουν μύρια άλλες μουσικές που επίσης δεν θα τις βάλεις όταν θες να ηρεμήσεις ή όταν θα είσαι σε ρομαντική βραδιά. Αναιρεί αυτό την αξία τους ή τη μουσικότητά τους; Και δεν είναι καθόλου μόνο για λόγους μελέτης. Εμένα πχ. μου αρέσει να ακούω και Ligeti, άλλοι μπορεί να τον σιχαίνονται: http://www.sound-library.net/shop/en_UK/products/search/result.html?searchMode=SM_QUICK&Quick=ligeti

To FLP ποιο είναι; Kαι το Iannix πώς θα το κάνουμε να ακουστεί; (γιατί τα πακέτα UDP που στέλνει κάπως πρέπει να αξιοποιούνται... έχει και ένα mode που λέγεται broadcasting)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Η πρόκληση για τους συνθέτες πειραματικής μουσικής, είναι να διατηρήσουν ένα λεξιλόγιο κατανοητό από την πλειοψηφία των ακροατών, ακόμη και αν αυτά που θέλουν να εκφράσουν είναι πολύ πρωτοποριακά. Ο Ξενάκης αγνόησε το πλατύ κοινό και το τίμημα είναι ότι το πλατύ κοινό τον αγνοεί επίσης - κάποιο είδος συμπαντικής δικαιοσύνης, υποθέτω.

Πέραν αυτού και της όποιας κριτικής.. όπως ο freemind διαχωρίζει το συνθέτη από τον επιστήμονα, νομίζω είναι δίκαιο να διαχωρίσει και το μουσικό από τον μουσικάντη, δηλαδή τον εκπαιδευμένο πίθηκο που απλώς παπαγαλίζει αυτά που έχει ακούσει, παρασταίνοντας ότι είναι μουσική - ενώ δεν είναι.

Για κάθε Vangelis (το γνήσιο πράγμα) υπάρχουν ένα τσούρμο ατάλαντοι θεατρίνοι των συνθεσάϊζερ, οι οποίοι πουλάνε δίσκους και χαίρουν περισσότερης εκτίμησης από τον Ξενάκη, αλλά αυτό δεν αυξάνει τη σημασία τους.

Τώρα για το θέμα της κοπέλας, θα σχολιάσω μόνο ότι μέχρι σήμερα δεν έχω γνωρίσει ελληνίδα που να καταλαβαίνει από αυτά τα πράγματα. Ίσως είμαι άτυχος.

 
Status
Not open for further replies.

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top