- Μηνύματα
- 6,493
- Πόντοι
- 2,548
Ανοίγω ενα thread με σύγχρονη μουσική που αντλεί το υλικό της απο διάφορες παραδοσιακές μουσικές της χώρας μας. Απο νησιώτικα ως ηπειρώτικα, απο ελαφρώς εκμοντερνισμένες εκτελέσεις και ενορχηστρώσεις μέχρι ακραίες μετουσιώσεις σε ηλεκτρονικά μονοπάτια, απο κομμάτια καινούρια με παραδοσιακά στοιχεία μέχρι διασκευές κλασσικών. Θα αποφύγω γνωστά και μη εξαιρετέα παραδείγματα (απο Mode Plaga, Imam Baildi, Baildsa, Xαίνηδες, Thrax Punks, VIC) μόνο και μόνο για να ακούσουμε επ'ευκαιρία κάτι λιγότερο γνώστο.
Τις νέες αυτές προσεγγίσεις τις βρίσκω ενδιαφέρουσες γιατί δείχνουν μια συνέχεια. Δείχνουν ότι υπάρχει κόσμος με μουσικά ενδιαφέροντα τελείως εξωγήινα που παράλληλα όμως εκτιμά την μουσική μας παράδοση και βρίσκει μέσα της υλικό με το οποίο ταυτίζεται σε σημείο που να θέλει να το αντλήσει και να το επανεκφράσει με το δικό του νέο μουσικό λεξιλόγιο. Το βρίσκω πολύ ενθαρρυντικό, πολύ φρέσκο να ακούω τι το καινούριο έκανε κάποιος με σκοπούς και στίχους που άκουγα μικρός τη γιαγιά μου να σιγομουρμουράει.
Το βλέπω σαν έκφανση μιας παράδοσης που δεν έχει γίνει αποκλειστικά μουσειακό είδος αλλα αναπνέει και εξελίσσεται, ή εξελίσσει άλλα γύρω της. Και δεν μπορώ παρά να αναγνωρίσω την αξία του να έρχονται ψήγματα παραδοσιακών ακουσμάτων σε νέα αυτιά (ηλικιακά και μη) που μπορεί να μην τα είχαν συναντήσει αλλού ως ερέθισμα. Δημιουργούν μια προσβασιμότητα, ενα παραθυράκι και για νέες γενιές και για άτομα εκτός της χώρας και κουλτόυρας μας - όσο λίγοι και να είναι αυτοί που εν τέλει ρίχνουν και την ματιά παραπέρα για μένα καλό είναι.
Ξέρω ότι σε πολλούς αρκετές απο αυτές τις απόπειρες δε θα αρέσουν - μπορεί κανείς να ισχυριστεί οτι τίποτα δε μπορεί να συγκριθεί με την αυθεντικότητα μιας καθαρής παραδοσιακής/δημοτικής μουσικής έκφρασης, ή και ακόμα οτι τέτοιες κινήσεις διυλίζουν, εκφυλίζουν σε ένα βαθμό το πρωτότυπο. Το αντιλαμβάνομαι ως επιχείρημα αλλά δεν με πείθει. Υπάρχει ευτυχώς πληθώρα νέων μουσικών που υπηρετούν τις διάφορες παραδοσιακές μας μουσικές με έμφαση στην αυθεντικότητα, υπάρχει ευτυχώς και η συλλογική μνήμη των μουσικών αυτών και της ιστορίας τους ακόμη ζωντανή. Και αν αυτή η μνήμη ενισχυθεί με 2, 5, 10 άτομα που φτάσανε στο αυθεντικό μέσω του μοντέρνου όλοι μας κερδισμένοι βγαίνουμε.
Προσθέστε δικά σας δείγματα!
Τις νέες αυτές προσεγγίσεις τις βρίσκω ενδιαφέρουσες γιατί δείχνουν μια συνέχεια. Δείχνουν ότι υπάρχει κόσμος με μουσικά ενδιαφέροντα τελείως εξωγήινα που παράλληλα όμως εκτιμά την μουσική μας παράδοση και βρίσκει μέσα της υλικό με το οποίο ταυτίζεται σε σημείο που να θέλει να το αντλήσει και να το επανεκφράσει με το δικό του νέο μουσικό λεξιλόγιο. Το βρίσκω πολύ ενθαρρυντικό, πολύ φρέσκο να ακούω τι το καινούριο έκανε κάποιος με σκοπούς και στίχους που άκουγα μικρός τη γιαγιά μου να σιγομουρμουράει.
Το βλέπω σαν έκφανση μιας παράδοσης που δεν έχει γίνει αποκλειστικά μουσειακό είδος αλλα αναπνέει και εξελίσσεται, ή εξελίσσει άλλα γύρω της. Και δεν μπορώ παρά να αναγνωρίσω την αξία του να έρχονται ψήγματα παραδοσιακών ακουσμάτων σε νέα αυτιά (ηλικιακά και μη) που μπορεί να μην τα είχαν συναντήσει αλλού ως ερέθισμα. Δημιουργούν μια προσβασιμότητα, ενα παραθυράκι και για νέες γενιές και για άτομα εκτός της χώρας και κουλτόυρας μας - όσο λίγοι και να είναι αυτοί που εν τέλει ρίχνουν και την ματιά παραπέρα για μένα καλό είναι.
Ξέρω ότι σε πολλούς αρκετές απο αυτές τις απόπειρες δε θα αρέσουν - μπορεί κανείς να ισχυριστεί οτι τίποτα δε μπορεί να συγκριθεί με την αυθεντικότητα μιας καθαρής παραδοσιακής/δημοτικής μουσικής έκφρασης, ή και ακόμα οτι τέτοιες κινήσεις διυλίζουν, εκφυλίζουν σε ένα βαθμό το πρωτότυπο. Το αντιλαμβάνομαι ως επιχείρημα αλλά δεν με πείθει. Υπάρχει ευτυχώς πληθώρα νέων μουσικών που υπηρετούν τις διάφορες παραδοσιακές μας μουσικές με έμφαση στην αυθεντικότητα, υπάρχει ευτυχώς και η συλλογική μνήμη των μουσικών αυτών και της ιστορίας τους ακόμη ζωντανή. Και αν αυτή η μνήμη ενισχυθεί με 2, 5, 10 άτομα που φτάσανε στο αυθεντικό μέσω του μοντέρνου όλοι μας κερδισμένοι βγαίνουμε.
Προσθέστε δικά σας δείγματα!