- Μηνύματα
- 4,420
- Πόντοι
- 198
από εδώ.Cage (4'33". Ο Cage, είναι απ'τα τεράστια μυαλά του 20ου αιώνα (και μάλιστα το συγκεκριμένο έργο, μπορει και να γράφτηκε νωρίτερα απ΄το 50... αλλά τέλος πάντων). Ενδιαφέρον του: ο ήχος, η τυχαιότητα στη μουσική, και η διδασκαλία. Κάποια στιγμή είχε πάει στο Παρίσι, προσπαθώντας να βρει την απόλυτη ησυχία, την απόλυτη σιωπή! Μπήκε σε μία unechoic Chamber, φυσικά ηχομονωμένη απόλυτα, κράτησε την αναπνοή του και αφουγκράστικε. Δύο ήχοι υπήρχαν: Η καρδιά του και οι παλμοί του (ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων). Κατάλαβε λοιπον, ότι απόλυτη ησυχία δεν υπάρχει. Αυτό του προξένησε μεγάλο ενδιαφέρον και τελικά κατέλληξε στο κομμάτι παρακάτω (που δεν έχει και πολύ νόημα σε youtube video, αλλά τέλος πάντων). Το 4'33" είναι ένα κομμάτι διάρκειας 4 λεπτών και 33 δευτερολέπτων... πάυσης. Δεν έχει νότες, δεν έχει ήχους. Έχει παύσεις! Σε μια συναυλία, ίσως, απλά ίσως, ο ήχος που βγάζει ο διπλανός σου, να έχει πιο πολύ ενδιαφέρον...)
hhttp://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY
Ήμουν έτοιμος να κάνω ποστ, αλλά με κάληψε ο Odis, μάλλον πλήρως (ή μέχρι να σκεφτώ κάτι άλλο τέλος πάντων... ;D).
Το συγκεκριμένο δεν έχει να ασχοληθεί με την αρμονία, τις πτώσεις, κλπ. Ο Cage, ήταν υπερβολικά μπροστά για τέτοια πράγματα. Ο σκοπός ήταν, μάλλον να ξεφύγει ο κόσμος (το κοινό) από τον ντετερμινισμό (Determinism), τουλάχιστον όσον αφορά την έννοια της μουσικής.
Ο Cage, πέρα από το 4'33", είναι γνωστός για τουλάχιστον άλλα δύο πράγματα:
1. Το προετοιμασμένο πιάνο.
Είχε μια παραγγελία (commission) για να γράψει ένα κομμάτι για χορό, σε ένα μικρό χώρο. Γούσταρε κρουστά, αλλά δεν υπήρχε χώρος, παρα μόνο ένα πιάνο. Έτσι του κατέβηκε η παρακάτω ιδέα:
Στο πιάνο, πήγε και έβαλε στις χορδές, βίδες, γόμες, μπάρες, ότι μπορεί να φανταστεί κανείς. Έτσι αλλίωσε τον ήχο του πιάνου. Αυτό, μαζί με τα πειράματα το Cowell με ήχους παιγμένους ΜΕΣΑ από το πιάνο, έχουν αλλάξει τον τρόπο που οι σύγχρονοι συνθέτες σκέφτονται το ίδιο το όργανο.
2. Το τυχαίο στη μουσική. Ή μάλλον όχι ακριβώς τυχαίο, αλλά σχετικά με το i ching.
Εδώ δε γνωρίζω πολλά ιστορικά στοιχεία, αλλά γνωρίζω ότι έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο στην μετέπειτα πορεία του, καθώς και στο πως παίζονται κάποια έργα του. Για παράδειγμα είχε σε έργα του, ανοιχτά ραδίοφωνα (που πιο πολύ ως τυχαίο "θόρυβο" το αντιμετώπισε, αφού δεν υπάρχει η δυνατότητα έστω και του παραμικρού ελέγχου, αλλά τέλος πάντων).
Αν με ρωτήσεις, θα κατατάξω κάτι τέτοια στην πολύ γενική ιδέα της avant Garde. Δε μου φαίνεται εξαιρετικά καλαίσθητο (ενώ το έργο του pederecki που ανέφερες μου φαίνεται φανταστικό...), αλλά έχει τη χρήση του και τη λογική του, καθώς προχωράει την ιδέα του τι είναι μουσική, και τι μπορεί να γίνει ακόμη πιο πέρα!
Warwick: Καταρχήν φοβήθηκα ότι το έκανες για πλάκα, και για αυτό ξεκίνησα προς την ειρωνία, όπως σωστά εντόπισες. Μετά, και πριν ποστάρω, το ξανασκέφτηκα και αποφάσισα να το θέσω ως ερωτήσεις, και να δώσω κάποιες μικρο-ιδέες, αλλά έμεινα και η "αύρα" της ειρωνίας ολίγον τι... Σορρυ!

EDIT: Φυσικά, ο τρόπος που ρώτησες άφησε πολλά για να αναρωτηθεί κάποιος... Ήταν λίγο "κενός", δε νομίζεις;