το
bass reflex, ουσιαστικά είναι (τουλάχιστον) μία "τρύπα" σε μια πλευρά της καμπίνας ενός ηχείου (κατά κανόνα μπρος ή πίσω), που ως επέκταση ενός "σωλήνα", επιτρέπει μέρος της
ακουστικής ενέργειας που συσσωρεύεται στο εσωτερικό της, να εκτονώνεται σε "φάση" με την εμπρόσθια του μεγαφώνου... σε συνδυασμό με μια ενδελεχώς μελετημένη προκαθορισμένη συχνότητα συντονισμού, ως πρακτικό αποτέλεσμα έχουμε μια αρκετά
μεγαλύτερη έκταση στις χαμηλές συχνότητες από ότι θα επέτρεπε ο όγκος της αν παρέμενε "κλειστή" (ακουστικής ανάρτησης)...
ο όλος σχεδιασμός του (ώστε η θετική του επίδραση ως προς την έκταση χαμηλών να μην συνοδευθεί με artifacts όπως πχ η απώλεια ελέγχου τους) είναι μια δύσκολη υπόθεση, που παρ όλη την βοήθεια σύγχρονων σύνθετων υπολογιστικών αλγόριθμων, απαιτεί ακόμα αρκετό χρόνο σε πειραματισμό για το βέλτιστο αποτέλεσμα...
τώρα ως προς το
αν τελικά θα τοποθετήσει στην
εμπρόσθια ή την
οπίσθια μπάφλα του ηχείου το bass reflex, ο κάθε κατασκευαστής πλέον των
τεχνικών λόγων που θα του επιβάλει η σχεδιαστική προσέγγιση, είναι υποχρεωμένος (ειδικά όταν πρόκειται για near field υλοποιήσεις) να λάβει υπόψη του και κάποιους "
πρακτικούς" (που όντως συχνά βρίσκουν "εύκολα" την λύση τους με την τοποθέτηση πίσω)... πχ την απρόσκοπτη χωροθέτηση των μεγαφώνων εμπρός και τον "αέρα" και τον στροβιλισμό του στον σωλήνα που με τις εκροές του σε μικρές αποστάσεις όταν η ένταση ανεβαίνει για μια ικανοποιητική συνθήκη μίξης, γίνεται ιδιαίτερα ενοχλητικός...
κλείνοντας να πω ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερος "πανικός"...
στην τοποθέτηση ενός ηχείου κυρίως μας ενδιαφέρει η απόσταση από τις γωνίες... σε σχέση με τον
πίσω τοίχο ένα καλό
near field monitor (με δεδομένη την καλή συμπεριφορά του εν γένει στο φάσμα των χαμηλών), μπορεί κατά κανόνα να "παίξει" άνετα μεταξύ 15-50 πόντους απόσταση από αυτόν... σε συνεργασία με το room correction του ηχείου και λίγο πειραματισμό βρίσκεται εύκολα η βέλτιστη θέση δίνοντας μας και δυνατότητα για δημιουργικό micro tuning...