Ιωάννης Συκουτρης - Ένας αδικοχαμένος φιλόσοφος

pkole είπε:
Μα συγνώμη Terry αλλά και sf, τι ακριβώς σας αρέσει στη φράση αυτή;

Θεωρείται ότι είστε από τους λίγους ή από τους πολλούς;

Μη σας φανεί σαν προσωπική επίθεση, απλά θέλω να καταλάβω το σκεπτικό σας.
Συγνώμη που άργησα να απαντήσω, καθώς δούλευα μέχρι τώρα. Είναι προφανές ότι δεν εκλαμβάνω την τοποθέτηση σου ως «προσωπική επίθεση», αλλά την αντιλαμβάνομαι στο πλαίσιο ενός διαλόγου.

Η δική μου θέση, το να μας θυμίζει αυτά που δεν πρέπει να ξεχνάμε- κατά την κρίση ή τη οπτική μου αν θες- εδράζεται στην ιστορική μνήμη, που δυστυχώς έχει περάσει στο περιθώριο.

Και έχει να κάνει με τους λίγους, πραγματικούς Έλληνες (κατά την άποψη, το τονίζω το «κατά την άποψη» μου, προς αποφυγή παρεξηγήσεων), οι οποίοι πόνεσαν τον τόπο, το γένος και δυστυχώς κυνηγήθηκαν από την καθεστηκυία τάξη- η οποία ποτέ δεν διακρίθηκε για την φιλοπατρία της.

Υπό αυτό το πρίσμα θα είμαι πάντα με τους «λίγους» και όχι με τους «πολλούς». Ξέρω ότι χαρακτηρισμοί όπως «γένος», «πατρίδα» ελλοχεύουν κινδύνους. Η ετικέτα «εθνικιστής», χαρακτηρισμοί όπως «γραφικός» ή οι διάφοροι «ισμοί» μπορεί να συνοδεύσουν τέτοιες τοποθετήσεις. Δεν είχα σχέση και ούτε σκοπεύω να αποκτήσω.

Όμως πάντα θα συντάσσομαι με τον Κολοκοτρώνη, με τον Ρήγα, τον Κοραή, τον Ανώνυμο Έλληνα, τον Γεώργιο Πλήθων Γεμιστό και με όλους αυτούς που τίμησαν τους εαυτούς, τις ιδέες τους και την ηθική τους.

Για να το πω απλά, αυτούς που δεν προσκύνησαν... Και στις ημέρες αυτές που διανύουμε, που οι πάντες έχουμε πέσει στα τέσσερα, αυτές οι μορφές, αποκτούν μεγαλύτερο και βαρύτερο ίσκιο...     

 
Καταρχήν είμαι κατά της αυτοκτονίας, υπό την έννοια ότι, ότι και να είναι αυτό που ωθεί κάποιον σε τέτοια ''προοπτική'', ''πρέπει'', ο κάποιος, να το παλέψει όρθιος. Να πολεμήσει όσο μπορεί.

Από κει και πέρα, δικαιολογώ ηρωικές αυτοκτονίες, όπως για παράδειγμα των γυναικών του Σουλίου ή του Παπαφλέσσα.

Αδικοχαμένο, μπορείς να ονομάσεις κάποιον και για τον λόγο, πως όσο ήταν εν ζωή, είχε παρουσιάσει κάποιο έργο αξιόλογο, σε κάποιον τομέα, οπότε θεωρητικά πάντα, είχε και άλλα να προσφέρει. Και λες: Κρίμα, πήγε άδικα. (Ασχέτως του πως.)

Από πρακτικής πλευράς, όπως αναρωτιέται κάποιος: γιατί να επισπεύσει κανείς το αναπόφευκτο, κάλλιστα μπορεί να αντιστρέψει την ερώτηση και να γίνει: αφού είναι αναπόφευκτο, γιατί να μην το επισπεύσει κάποιος. ;D

Επίσης, διάφορες θρησκείες όπως αναφέρθηκε- και με πριμοδότηση το αίτιο- τάζουν χαρέμια για after. 8)

Κατά την γνώμη μου πάντα, οι αυτόχειρες, δεν "θέλουν" να μας πείσουν ότι αν είχαν συνεχίσει το "περπάτημα" θα συνέχιζαν να το κάνουν με τρόπο αξιοπρόσεκτο. Θέλουν να δηλώσουν,και το δηλώνουν, πως δεν άξιζε να συνεχίσουν το περπάτημα. ;)

Τέλος, μια και το θέμα έχει ξεφύγει από τον ασυγχώρητο/συγχωρεμένο -δεν ξέρω- και έχει πάει στις αυτοκτονίες, βάλτε και την παράμετρο της στατιστικής που λέει, πως στην Ελλάδα, οι αυτοκτονίες για οικονομικούς λόγους, έχουν φτάσει τις δύο την ημέρα.

 
Οι ανύπαντροι ρομαντικοί πιστεύουν στον αιώνιο έρωτα. Οι παντρεμένοι πιστεύουν σε αρχαία ιδεώδη τα οποία υποτίθεται ότι κάποτε υπηρετούνταν συνεπώς και αδιαλλείπτως, πριν ξεπέσουμε στη σημερινή θλιβερή πραγματικότητα.

Ομως, αγαπητέ Τέρη, οι πραγματικά δημοφιλείς εραστές (δεν υπήρξα) διαπιστώνουν πολύ γρήγορα ότι ΟΛΕΣ οι γυναίκες έχουν κάποια αντιπαθητικά κουσούρια: οπότε σύντομα παύουν να είναι ρομαντικοί.

Με εκείνους που έχουν κολλήσει σε ανεπίκαιρα ελληνικά ιδεώδη... τι θα κάνουμε; Μηχανή του χρόνου δεν έχει εφευρεθεί για να τους στείλουμε πίσω... τα σημερινά μας χάλια δεν τα αποδίδουν στους προγόνους μας (είναι βολικό να τα αποδίδουν... αλλού)... τις παγκοσμίως εδραιωμένες πεποιθήσεις για τις παραδόσεις μας δεν τις συμμερίζονται...

Φοβάμαι ότι γι' αυτό το είδος ρομαντισμού δεν υπάρχει θεραπεία. Ελπίζω να βρει ο καθένας αυτό που ψάχνει.

@philosophos

Συμφωνώ και με τις πέντε παραγράφους σου. Η εξαγωγή συμπερασμάτων είναι άλλο πράγμα όμως. Π.χ. η 1 με την 5 περιγράφουν δύο εντελώς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, όχι τον ίδιο Έλληνα.

 
Αγαπήτέ Troley επί της ουσίας δεν διαφωνώ με τη τοποθέτηση σου. Θεωρώ των εαυτό μου ρεαλιστή, όποτε συμφωνούμε…

Όμως στο πλαίσιο του συναμφότερου θα ήθελα να μοιραστώ μερικές σκέψεις μου μαζί σου.

Το ερώτημα γιατί φτάσαμε ως εδώ (ως κράτος, ως κοινωνία και αυτό δίνω μεγαλύτερη έμφαση), κατά την ταπεινή μου άποψη είναι απότοκο ότι επεκράτησαν οι μεν και όχι οι… δε.

Δηλαδή δεν χτίσαμε μια χώρα πάνω στις (ρομαντικές να τις πω, ανεδαφικές, Ελληνικές) ιδέες του Ανώνυμου Έλληνα και της Ελληνικής Νομαρχίας, αλλά την δημιουργήσαμε με βάση τις επιταγές των «άλλων»- ενδεχομένως των πολλών. Καταλήξαμε εκεί που καταλήξαμε (και φυσικά, ιστορικά δεν είναι η πρώτη φορά. Είναι μια από τις πολλές στην σύγχρονη ιστορία).

Σε αυτό που θα διαφωνήσω μαζί σου- τουλάχιστον ως προς την έκφραση- είναι το «ανεπίκαιρα Ελληνικά ιδεώδη». Επέτρεψε μου μια σκέψη…

Δεν θα σταθώ ούτε στους… Παρθενώνες και τις Σαλαμίνες… ούτε στις Ολυμπιάδες και στους τραγικούς ποιητές (αν και νομίζω ότι όλα έπαιξαν τον ρόλο τους). Θα μείνω μόνο σε αυτό που χάρισαν οι Έλληνες στην οικουμένη και είναι η Λογική. Θεωρείται παγκοσμίως σαν Ελληνικό ιδεώδες- τουλάχιστον στο πανεπιστήμιο διδαχθήκαμε ότι η Ελληνική Λογική αποτελεί «πυλώνα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού». Οπότε επέτρεψε μου να πιστεύω – και αισθάνομαι ότι το ασπάζεσαι και εσύ- ότι η Λογική δεν είναι ανεπίκαιρη έννοια  ή αν θέλουμε «ανεπίκαιρο Ελληνικό ιδεώδες».

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
Δεν θα σταθώ ούτε στους… Παρθενώνες και τις Σαλαμίνες… ούτε στις Ολυμπιάδες και στους τραγικούς ποιητές (αν και νομίζω ότι όλα έπαιξαν τον ρόλο τους). Θα μείνω μόνο σε αυτό που χάρισαν οι Έλληνες στην οικουμένη και είναι η Λογική. Θεωρείται παγκοσμίως σαν Ελληνικό ιδεώδες- τουλάχιστον στο πανεπιστήμιο διδαχθήκαμε ότι η Ελληνική Λογική αποτελεί «πυλώνα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού». Οπότε επέτρεψε μου να πιστεύω – και αισθάνομαι ότι το ασπάζεσαι και εσύ- ότι η Λογική δεν είναι ανεπίκαιρη έννοια  ή αν θέλουμε «ανεπίκαιρο Ελληνικό ιδεώδες».
Ασφαλώς, η Λογική δεν είναι ανεπίκαιρη έννοια.

Είναι όμως λεπτή έννοια. Για να κατανοηθεί, πρέπει προηγουμένως να έχει αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο δεκάδων άλλων εννοιών: αυτός είναι ο λόγος που τη διδάχθηκες στο Πανεπιστήμιο, και όχι στο Νηπιαγωγείο. Ο εχθρός της λογικής, δεν απασχολείται με το να επιχειρήσει ένα πλήγμα εναντίον της. Αρκείται στο να προκαλέσει σύγχυση σε πολύ πιο προσιτές έννοιες, οπότε η κατανόηση αρχών Λογικής καθίσταται ανέφικτος στόχος. Η κατάσταση της χώρας, οφείλεται στην σύγχυση που τεχνιέντως προκλήθηκε από λογιών-λογιών αλήτες: η αρχαιολατρεία είναι μέρος αυτής της σύγχυσης και σύγχρονη αυτής της σύγχυσης, όπως είναι βέβαιο ότι θυμάσαι αν έχεις και εσύ κάποια ηλικία.

 
trolley είπε:
Η κατάσταση της χώρας, οφείλεται στην σύγχυση που τεχνηέντως προκλήθηκε από λογιών-λογιών αλήτες: η αρχαιολατρία είναι μέρος αυτής της σύγχυσης και σύγχρονη αυτής της σύγχυσης, όπως είναι βέβαιο ότι θυμάσαι αν έχεις και εσύ κάποια ηλικία.
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

 
trolley είπε:
Ασφαλώς, η Λογική δεν είναι ανεπίκαιρη έννοια.

Η κατάσταση της χώρας, οφείλεται στην σύγχυση που τεχνιέντως προκλήθηκε από λογιών-λογιών αλήτες: η αρχαιολατρεία είναι μέρος αυτής της σύγχυσης και σύγχρονη αυτής της σύγχυσης, όπως είναι βέβαιο ότι θυμάσαι αν έχεις και εσύ κάποια ηλικία.
Αυτό ξανά πες το, Δυστυχώς - και τώρα θα το εκφράσω εγώ- διάφοροι γραφικοί εκ μιας όψεως, έμποροι από μια άλλη θεώρηση, έχουν θέσει σε πλήρη ανυποληψία την έννοια «αρχαία Ελλάδα».

Γνωρίζω αρκετά καλά τον χώρο και έχω ιδίαν άποψη, για το τι κυκλοφορεί. Υπάρχει μια παρασιτική κατάσταση (ορισμένων) που εκμεταλλεύεται την δίψα ανθρώπων για γνώση (κάποιων εξ αυτών) ή την μεταφυσική αναζήτηση κάποιων άλλων  (που έχουν μπλέξει τα αυγά με τα πασχάλια).

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
.... Υπάρχει μια παρασιτική κατάσταση (ορισμένων) που εκμεταλλεύεται την δίψα ανθρώπων για γνώση (κάποιων εξ αυτών) ή την μεταφυσική αναζήτηση κάποιων άλλων  (που έχουν μπλέξει τα αυγά με τα πασχάλια).
+137, με αποτέλεσμα σήμερα η σύγχυση να προέρχεται κυρίως από ονειροπαρμένους παρά από αλήτες.

 
harilatron είπε:
+137, με αποτέλεσμα σήμερα η σύγχυση να προέρχεται κυρίως από ονειροπαρμένους παρά από αλήτες.
Έτσι είναι.

 
Αλήτες είναι αυτοί που συνειδητά προκαλούν την σύγχυση (για τον οποιοδήποτε λόγο και με τον οποιοδήποτε τρόπο)

 
Πάντως θα πω ότι όταν θέλουμε, μπορούμε...

Μια συζήτηση που θα μπορούσε να προκαλέσει εντάσεις, διαξιφισμούς και λογιών- λογιών κοκορομαχίες, διεξήχθη με κόσμιο τρόπο και πάντα εντός των ορίων της διαλεκτικής. 

Ας κρατήσουμε την ποιότητα αυτού του διαλόγου στην άκρη του μυαλού μας.

Και για να μείνω στην γραμμή του Επικούρη...

Έρρωσθε 

 
theoctapus είπε:
Αλήτες είναι αυτοί που συνειδητά προκαλούν την σύγχυση (για τον οποιοδήποτε λόγο και με τον οποιοδήποτε τρόπο)

Έτσι είναι.
Βεβαίως και έτσι είναι. Η αρχαιο-λαγνεία δεν διαφέρει σε τίποτα από κάποιον ζηλωτή φανατικά θρησκευόμενο που θεωρεί πως η θρησκεία του, το δόγμα του, τα "ιερά" του βιβλία πρέπει με το στανιό να επιβληθούν και στους άλλους. Αν σε κάτι παραδέχομαι τον αρχαίο κόσμο είναι η αίσθηση του μέτρου. Και προχωρώ ένα ακόμα βήμα. Ναι, και στην αρχαιότητα υπήρχαν σαλτιμπάγκοι, εκμεταλλευτές και δεισιδαίμονες. Το παρακάτω το πιστοποιεί, όσο σκληρό και αν είναι. Απλά, στη περίπτωση του Συκουτρή και του Λιαντίνη, επιτρέψτε μου να έχω την αίσθηση οτι κουμάνταραν τη ζωή τους σε απόλυτο βαθμό πράγμα που τους έκανε να βλέπουν το θάνατο από μία διαφορετική οπτική την οποία είτε δεν αντιλαμβανόμαστε είτε δεν αποδεχόμαστε.

_ΤΟ_ΜΕΓΑΛΕΙΟ_ΣΟΥ.jpg

 
Χαίρομαι Δημήτρη που εσύ είσαι αυτός που έβγαλε την λίστα. Αποδεικνύει (ς) ότι υπάρχουν άνθρωποι / φίλοι της Ελλάδας των προγόνων (όπως την αποκαλώ εγώ), που δεν κρύβονται πίσω από το δάκτυλο τους. Σαν ορισμένους «λοβοτομημένους» αρχαιολάτρες που τα βλέπουν όλα καλώς καμωμένα... αψεγάδιαστα...

Αυτοί είναι που δεν έχουν πάρει μυρωδιά, που δεν έχουν εμβαθύνει και απλά εξαπολύουν  τσιτάτα αρχαίων ρητών. 

Κατά την άποψη μου οι μεγαλύτεροι «εχθροί» των Ελλήνων, υπήρξαν οι... Έλληνες, οι αμετροεπείς, σαλτιμπάγκοι, δεισιδαίμονες, πες τους όπως θες... Αυτοί οι «διαχρονικοί» που τους «κατηγορούσε» από τότε ο Πλούταρχος ότι έπαιρναν δανικά για να διάγουν πολυτελή βίο πάνω από τις δυνατότητες τους... 

 
Ευγε Δημητρη!

Παρε και ενα λιγοτερο αρχαιο...αλλα....αρχαιο...(ιδια γευση αγορι μου...ιδια γευση.. ;D)

Γεώργιος Σουρής  (1853-1919)

Ποιος είδε κράτος λιγοστό

σ' όλη τη γη μοναδικό,

εκατό να εξοδεύει

και πενήντα να μαζεύει;

Να τρέφει όλους τους αργούς,

νά 'χει επτά Πρωθυπουργούς,

ταμείο δίχως χρήματα

και δόξης τόσα μνήματα;

Να 'χει κλητήρες για φρουρά

και να σε κλέβουν φανερά,

κι ενώ αυτοί σε κλέβουνε

τον κλέφτη να γυρεύουνε;

Όλα σ' αυτή τη γη μασκαρευτήκαν

ονείρατα, ελπίδες και σκοποί,

οι μούρες μας μουτσούνες εγινήκαν

δεν ξέρομε τι λέγεται ντροπή.

Σπαθί αντίληψη, μυαλό ξεφτέρι,

κάτι μισόμαθε κι όλα τα ξέρει.

Κι από προσπάππου κι από παππού

συγχρόνως μπούφος και αλεπού.

Θέλει ακόμα  -κι αυτό είναι ωραίο-

να παριστάνει τον ευρωπαίο.

Στα δυο φορώντας τα πόδια που 'χει

στο 'να λουστρίνι, στ' άλλο τσαρούχι.

Σουλούπι, μπόι, μικρομεσαίο,

ύφος του γόη, ψευτομοιραίο.

Λίγο κατσούφης, λίγο γκρινιάρης,

λίγο μαγκούφης, λίγο μουρντάρης.

Και ψωμοτύρι και για καφέ

το «δε βαριέσαι» κι «ωχ αδερφέ».

Ωσάν πολίτης, σκυφτός ραγιάς

σαν πιάσει πόστο: δερβεναγάς.

Δυστυχία σου, Ελλάς,

με τα τέκνα που γεννάς!

Ω Ελλάς, ηρώων χώρα,

τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;

 
Ευχαριστώ Terry, Νίκο για τα καλά σας λόγια. Συνοψίζοντας ένα pdf από τον Κορνήλιο Καστοριάδη. Αν δεν κάνω λάθος, το είχε δημοσιεύσει η Ελευθεροτυπία. Ο Κορνήλιος καταγράφει, περιγράφει και απομυθοποιεί τι άλλο; Τους Εθνικούς μας μύθους.

Να είσαστε όλοι σας καλά. Χαίρομαι πάρα πολύ που το θέμα αντιμετωπίστηκε κόσμια και με μεγάλη ευπρέπεια.

Να πούμε και ένα ευχαριστώ στον Γιάννη (yameth) που μας φιλοξενεί.

ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ_ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ-ΟΙ_ΜΥΘΟΙ_ΤΗΣ_ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ_ΜΑΣ.pdf

 

Attachments

Απαπαπαπαπα... Δημήτρη μην ανεβάζεις τέτοια κείμενα γιατί μας θέτεις σε πειρασμούς!

Χωρίς η πρόθεση μου να είναι το να προσβάλω τα πιστεύω κανενός, θα συνοψίσω το κείμενο του -αγαπημένου μου Καστοριάδη- σε μια φράση:

Όταν ο Αλαμανός, Φράγκος, Σάξονας κλπ. ασπάστηκε αυτό που ασπάστηκε από θρησκευτικής άποψης (προσπαθώ να είμαι διακριτικός), απέκτησε σε βάθος χρόνου μια εθνική ταυτότητα- Γάλλος, Γερμανός κλπ. Όταν ο Έλληνας εξαναγκάστηκε να... πειστεί, έχασε την ταυτότητα του, προς χάρην της «ιδιότητας» του «Ρωμιού».

Και μια από τις λέξεις- έννοιες σε αυτή την ζωή, που μου δημιουργούν αποστροφή, είναι αυτή του «Ρωμαίικου».   

 
epikouris είπε:
Σωστά, πολύ σωστά όσα λες. Και σχετίζονται και με το παρακάτω.

Κάποιοι θα ξενυχτήσουν μέχρι τα ξημερώματα της Κυριακής.................

http://www.tovima.gr/world/article/?aid=401456
Επίτηδες το κάνεις... για να με «σκανδαλίσεις». 

Απλά για κάποια αιτία, η «είδηση» μου έφερε στο μυαλό τον Κέλσο και εκείνη την ατάκα (από το... διαβόητο βιβλίο του) για το τι είναι πιο εύκολο... το να γράψεις με το δάχτυλο στην θάλασσα ή να κάνεις μια **** νοικοκυρά να αντιληφθεί την πλάνη της... 

 
...κάποτε  και αφού είχε αρχίσει να στεγνώνει το χώμα, έγνεψε νωχελικά στην κυρα του,

δεν τον θώριασε  όμως εκείνη  και  έστειλε άλλου το μάτι της.

''Μήτε  τα δέντρα με κρατούν μήτε και  τα πουρνάρια

μήτε οι βράχοι οι πλουμιστοί  με αχτίνες και σκιάδια 

εσυ κρατάς τα πόδια μου και υφαίνεις τα μαλλιά μου

στην θράκα βάζεις την φωτιά να φέγγει η νυχτιά μου

τα αγρίμια τρέφεις  με ψωμί  και μου τα γλυκονανουρίζεις

μα το θεριό  με καρτέρα,  το λογισμό μου  σκίζει

στα χέρια μου βάζει σπαθιά  με ζόρι να κρατήσω

μα ρθε καιρός  , γλυκός καιρός  , για να το  συναντήσω''

Νωρίς  και αφού  μύρωσε το νεκροκρέβατο, ξεκίνησε για τον παπά να ρθεί να τον διαβάσει ....

Απο την λογοτεχνία μας

Συνοψίζοντας  τις σκέψεις  μου για όλα αυτά που γράφτηκαν

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top