- Μηνύματα
- 226
- Πόντοι
- 28
Διευκρίνιση/Disclaimer: δεν είμαι ηχολήπτης (έχω σπουδάσε σχετική ειδικότητα αλλά δεν την εξασκώ επαγγελματικά) και ενδεχομένως να φανεί κάπως ερώτηση αρχάριου/μη γνώστη η συγκεκριμένη (ίσως και να έχει συζητηθεί ξανά στο παρελθόν). Το θέμα αφορά συζήτηση χωρίς συγκεκριμένες τεχνικές αναφορές γι' αυτό και επέλεξα να το ποστάρω εδώ και όχι σε άλλη υποενότητα, αν ο moderator κρίνει πως θα ταίριαζε καλύτερα κάπου αλλού, μετακινήστε το ελεύθερα.
Πολλές φορές έχει τύχει (στα πλαίσια της σχολής μου, της πρακτικής που έκανα σε studio ηχογραφήσεων αλλά και ως παρευρισκόμενος σε κάποιο φεστιβάλ/live) να παρατηρήσω μίαα αλαζονεία ή ίσως σνομπισμό από μερικούς (σαφώς και δεν είναι όλοι έτσι) μουσικούς ή τραγουδιστές.
Έκαναν π.χ. πρόβα πριν την ηχογράφηση (είτε σε live είτε σε studio) και κοιτούσαν κάπως αφ' υψηλού τον μάστορα και τους βοηθούς του λες και όλα τα τεχνικά ζητήματα (από συνδεσμολογίες, καλωδιώσεις, μικρόφωνα, ηχεία, μέχρι ηχογράφηση, μίξη και mastering) είναι υποδεέστερα των καλλιτεχνικών (τραγούδι-μουσική, κτλπ).
Μιά-δυό φορές έτυχε να παραπονεθεί μία τραγουδίστρια κιόλας σε φάση "άντε τελειώνετε με τα καλωδιάκια σας επιτέλους μισή ώρα έτοιμη είμαι και περιμένω εσάς" και όταν κάποιος βοηθός του μάστορα είπε απλά "σε πολύ λίγο θα έχουμε τελειώσει, πιστεύω συμφωνείτε ότι καλύτερα να αργήσουμε λίγο αλλά να γίνει σωστή δουλειά παρά να βιαστούμε και να γίνει μπέρδεμα" (το είπε τελείως ευγενικά και με σεβασμό αν και η άλλη του μιλούσε σαν ντίβα) εκείνη του πέταξε ένα "και στην τελική τι κάνετε ακριβώς; συνδέετε καλώδια με μηχανήματα, σιγά τα πράματα".
Γενικά υπάρχει από ορισμένους επαγγελματίες μουσικούς/τραγουδιστές, η άποψη πως η ηχοληψία είναι μία απλή τεχνική και όχι καθ' εαυτή τέχνη, γενικά κάτι που δεν απαιτεί ιδιαίτερο ταλέντο/γνώσεις/εμπειρία καινο καθένας μπορεί να το κάνει αρκεί να το σπουδάσει κάπου.
Προσωπικά έχω ακούσει πάρα πολλές ηχογραφήσεις και ελάχιστες ήταν τόσο άρτιες που να μην χρειαζόταν κάποια μικροαλλαγή, αλλά ακόμα και αυτές με λάθη (που σε δεύτερες απόψεις άλλων ηχοληπτών αναδείχτηκαν επειδή ο καθένας έχει διαφορετικά αυτιά και μουσικά κριτήρια) ήταν επένδυση πολλών ωρών, ημερών, σε μερικές περιπτώσεις (CD π.χ.) και βδομάδων. Δεν πάτησαν ένα κλικ και έγινε μόνη της ολόκληρη ηχογράφηση/μίξη/mastering και ας βλέπουν οι "απ' έξω" μία κονσόλα με μερικά κουμπιά και νομίζουν πως είναι μία σχεδόν αυτοματοποιημένη διαδικασία άψε σβήσε.
Εγώ θεωρώ την ηχοληψία/μουσική τεχνολογία τέχνη και ας μην είναι κατοχυρωμένη ως κάποια από τις 9 τέχνες, μόνο και μόνο που έρχεται σε επαφή/αλληλεπιδράει με μία τέχνη (μουσική) και μπορεί είτε να την καταστρέψει είτε να την αναδείξει (όπως θεωρώ και την εκτύπωση μία τέχνη και όχι τεχνική αφού ένας φωτογράφος πηγαίνει να του εκτυπώσουν τις φωτογραφίες οι οποίες εκτυπώσεις είναι μία άλλη ειδικότητα από μόνη της).
Υπάρχουν μερικά κοινά σε κάθε ηχογράφηση (π.χ. το κλασικό να κοιτάμε να παίρνουμε καλό ήχο -στάθμη-ένταση-ποιότητα από την πηγή και όχι να προσπαθούμε μετά να αναπληρώσουμε με gain, τυχόν μικρολαθάκια να προσπαθούμε να τα διορθώσουμε πριν το τέλος της ηχογράφησης τότε που ακόμα βρισκόμαστε όλοι μαζί -μουσικοί/τραγουδιστές και ηχολήπτες- , κτλπ) αλλά κατά τα άλα δεν υπάρχει "ιδανικό". 100 ηχολήπτες θα κάνουν 100 διαφορετικές ηχογραφήσεις και ο καθέ ηχολήπτης όταν ακούσει ηχογράφηση ενός άλλου ηχολήπτη στην οποία ο ίδιος δεν συνέβαλε με οποιοδήποτε τρόπο, θα παρατηρήσει τυχόν μικροαλλαγές που χρειάζονται (σύμφωνα πάντα με τα δικά του κριτήρια/μουσικά ακούσματα/εμπειρία) που ο ίδιος ηχολήπτης (που έκανε την ηχογράφηση) ενδεχομένως να μην παρατήρησε επειδή συνήθισε τον ήχο.
Η δε μίξη, τι να πρωτοπεί κανείς.
Με τόσες χιλιάδες επιλογές, από εφέ και φίλτρα, reverb, EQ, plug-ins, VST instruments (και όχι μόνο ποιο από όλα αυτά να διαλέξεις αλλά και πως θα το "πειράξεις" , με ποιους συνδυασμούς και σε ποιες αναλογίες, να γίνει σωστό "πάντρεμα" δηλαδή) γενικά δεν μπορείς απλά να το πεις "τεχνική" όταν έχει τόσες παραμέτρους στις οποίες ένα μικρό λάθος μπορεί στο τελικό αποτέλεσμα να φανεί μοιραίο.
Γενικά η άποψη ότι "επειδή ασχολείσαι με τεχνικά ζητήματα είσαι τεχνικός" είναι κάπως αμφιλεγόμενη.
Μπορεί να μην δημιουργείς τέχνη ο ίδιος αλλά σίγουρα δεν αξίζει κανέναν χλευασμό ή έλλειψη σεβασμού από τους μουσικούς/τραγουδιστές.
Συμφωνείτε/διαφωνείτε;
Ξαναγράφω: μερικοί είναι έτσι και θεωρούν την ηχοληψία ως κάτι υποδεέστερο, όχι όλοι, αλλά εφόσον εγώ το παρατήρησα ως ερασιτέχνης και ως φοιτητής, είμαι σίγουρος πως κάποιος που εργάζεται χρόνια στον χώρο θα έχει πέσει σε πολλές τέτοιες περιπρώσεις σαν την "ντίβα" που ανέφερα παραπάνω.
Πολλές φορές έχει τύχει (στα πλαίσια της σχολής μου, της πρακτικής που έκανα σε studio ηχογραφήσεων αλλά και ως παρευρισκόμενος σε κάποιο φεστιβάλ/live) να παρατηρήσω μίαα αλαζονεία ή ίσως σνομπισμό από μερικούς (σαφώς και δεν είναι όλοι έτσι) μουσικούς ή τραγουδιστές.
Έκαναν π.χ. πρόβα πριν την ηχογράφηση (είτε σε live είτε σε studio) και κοιτούσαν κάπως αφ' υψηλού τον μάστορα και τους βοηθούς του λες και όλα τα τεχνικά ζητήματα (από συνδεσμολογίες, καλωδιώσεις, μικρόφωνα, ηχεία, μέχρι ηχογράφηση, μίξη και mastering) είναι υποδεέστερα των καλλιτεχνικών (τραγούδι-μουσική, κτλπ).
Μιά-δυό φορές έτυχε να παραπονεθεί μία τραγουδίστρια κιόλας σε φάση "άντε τελειώνετε με τα καλωδιάκια σας επιτέλους μισή ώρα έτοιμη είμαι και περιμένω εσάς" και όταν κάποιος βοηθός του μάστορα είπε απλά "σε πολύ λίγο θα έχουμε τελειώσει, πιστεύω συμφωνείτε ότι καλύτερα να αργήσουμε λίγο αλλά να γίνει σωστή δουλειά παρά να βιαστούμε και να γίνει μπέρδεμα" (το είπε τελείως ευγενικά και με σεβασμό αν και η άλλη του μιλούσε σαν ντίβα) εκείνη του πέταξε ένα "και στην τελική τι κάνετε ακριβώς; συνδέετε καλώδια με μηχανήματα, σιγά τα πράματα".
Γενικά υπάρχει από ορισμένους επαγγελματίες μουσικούς/τραγουδιστές, η άποψη πως η ηχοληψία είναι μία απλή τεχνική και όχι καθ' εαυτή τέχνη, γενικά κάτι που δεν απαιτεί ιδιαίτερο ταλέντο/γνώσεις/εμπειρία καινο καθένας μπορεί να το κάνει αρκεί να το σπουδάσει κάπου.
Προσωπικά έχω ακούσει πάρα πολλές ηχογραφήσεις και ελάχιστες ήταν τόσο άρτιες που να μην χρειαζόταν κάποια μικροαλλαγή, αλλά ακόμα και αυτές με λάθη (που σε δεύτερες απόψεις άλλων ηχοληπτών αναδείχτηκαν επειδή ο καθένας έχει διαφορετικά αυτιά και μουσικά κριτήρια) ήταν επένδυση πολλών ωρών, ημερών, σε μερικές περιπτώσεις (CD π.χ.) και βδομάδων. Δεν πάτησαν ένα κλικ και έγινε μόνη της ολόκληρη ηχογράφηση/μίξη/mastering και ας βλέπουν οι "απ' έξω" μία κονσόλα με μερικά κουμπιά και νομίζουν πως είναι μία σχεδόν αυτοματοποιημένη διαδικασία άψε σβήσε.
Εγώ θεωρώ την ηχοληψία/μουσική τεχνολογία τέχνη και ας μην είναι κατοχυρωμένη ως κάποια από τις 9 τέχνες, μόνο και μόνο που έρχεται σε επαφή/αλληλεπιδράει με μία τέχνη (μουσική) και μπορεί είτε να την καταστρέψει είτε να την αναδείξει (όπως θεωρώ και την εκτύπωση μία τέχνη και όχι τεχνική αφού ένας φωτογράφος πηγαίνει να του εκτυπώσουν τις φωτογραφίες οι οποίες εκτυπώσεις είναι μία άλλη ειδικότητα από μόνη της).
Υπάρχουν μερικά κοινά σε κάθε ηχογράφηση (π.χ. το κλασικό να κοιτάμε να παίρνουμε καλό ήχο -στάθμη-ένταση-ποιότητα από την πηγή και όχι να προσπαθούμε μετά να αναπληρώσουμε με gain, τυχόν μικρολαθάκια να προσπαθούμε να τα διορθώσουμε πριν το τέλος της ηχογράφησης τότε που ακόμα βρισκόμαστε όλοι μαζί -μουσικοί/τραγουδιστές και ηχολήπτες- , κτλπ) αλλά κατά τα άλα δεν υπάρχει "ιδανικό". 100 ηχολήπτες θα κάνουν 100 διαφορετικές ηχογραφήσεις και ο καθέ ηχολήπτης όταν ακούσει ηχογράφηση ενός άλλου ηχολήπτη στην οποία ο ίδιος δεν συνέβαλε με οποιοδήποτε τρόπο, θα παρατηρήσει τυχόν μικροαλλαγές που χρειάζονται (σύμφωνα πάντα με τα δικά του κριτήρια/μουσικά ακούσματα/εμπειρία) που ο ίδιος ηχολήπτης (που έκανε την ηχογράφηση) ενδεχομένως να μην παρατήρησε επειδή συνήθισε τον ήχο.
Η δε μίξη, τι να πρωτοπεί κανείς.
Με τόσες χιλιάδες επιλογές, από εφέ και φίλτρα, reverb, EQ, plug-ins, VST instruments (και όχι μόνο ποιο από όλα αυτά να διαλέξεις αλλά και πως θα το "πειράξεις" , με ποιους συνδυασμούς και σε ποιες αναλογίες, να γίνει σωστό "πάντρεμα" δηλαδή) γενικά δεν μπορείς απλά να το πεις "τεχνική" όταν έχει τόσες παραμέτρους στις οποίες ένα μικρό λάθος μπορεί στο τελικό αποτέλεσμα να φανεί μοιραίο.
Γενικά η άποψη ότι "επειδή ασχολείσαι με τεχνικά ζητήματα είσαι τεχνικός" είναι κάπως αμφιλεγόμενη.
Μπορεί να μην δημιουργείς τέχνη ο ίδιος αλλά σίγουρα δεν αξίζει κανέναν χλευασμό ή έλλειψη σεβασμού από τους μουσικούς/τραγουδιστές.
Συμφωνείτε/διαφωνείτε;
Ξαναγράφω: μερικοί είναι έτσι και θεωρούν την ηχοληψία ως κάτι υποδεέστερο, όχι όλοι, αλλά εφόσον εγώ το παρατήρησα ως ερασιτέχνης και ως φοιτητής, είμαι σίγουρος πως κάποιος που εργάζεται χρόνια στον χώρο θα έχει πέσει σε πολλές τέτοιες περιπρώσεις σαν την "ντίβα" που ανέφερα παραπάνω.