E
eyeprotocol
Guest
Νικόλα, η ιδέα που είχες (να κάνεις ένα "μοναδικό" δώρο μέσω αυτής της μεθόδου) δεν είναι της προκοπής. Είτε το γνωρίζεις, είτε όχι, αυτό που σκέφτηκες, είναι μία εκτρωματική προέκταση της νοοτροπίας που υπάρχει στις γκαλερί "τέχνης" σε σχέση με τις εικαστικές τέχνες - μόνο που πρώτη φορά ακούω κάποιον να τη συζητά σοβαρά για ένα μουσικό έργο.Nikolas είπε:Ομολογώ ότι γουστάρω πολύ το κομμάτι, και την Τετάρτη περνάει σε άλλον, και θα μου μείνει το mp3 μόνον. Και μου τη σπάει, μα το Τουτατη! Γιατι πάω και μπλέκομαι σε τέτοιες ιδέες και μετά πρέπει να τα αφήσω: Ντάξει, δεν είναι και εκτρωση, αλλά σαν ιδέα μου τη δίνει.
Διάβασε προσεκτικά : ένα γλυπτό, ένας πίνακας ζωγραφικής, μία τοιχογραφία, είναι έργα τέχνης που υπάρχουν στο χώρο. Έξω από το χώρο στον οποίο έχουν τοποθετηθεί, δεν υπάρχουν: μπορεί κανείς να τα απολαύσει μόνο μέσω αντιγράφων, και μάλιστα υπήρχαν (και υπάρχουν) σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον ένα αντίγραφο μπορεί να προσεγγίσει τις χρωματικές και τονικές αξίες του πρωτοτύπου. Με δύο λόγια, η "μοναδικότητα" σε αυτά τα έργα υπάρχει αφ' εαυτής, και δεν τίθεται ζήτημα αμφισβήτησής της.
Πριν πολλά χρόνια, παρατηρήθηκε ότι τα έργα που δεν μπορούσαν να "μοναδικοποιηθούν" δεν μπορούσαν να πετύχουν πολύ ακριβές τιμές στο χώρο των αγορών τέχνης. Η παρατήρηση αφορούσε τη τέχνη της Φωτογραφίας, την οποία (ακόμη και σήμερα) πολλοί την θεωρούν πρωτευόντος εικαστική τέχνη. Πως όμως να "μοναδικοποιήσεις" κάτι που από τη φύση του προορίζεται για αναπαραγωγή; Όσο έχεις το αρνητικό, μπορείς να τυπώνεις αντίγραφα απολύτως όμοια, άρα λοιπόν για πιο λόγο ένας συλλέκτης να πληρώσει πολλά χρήματα, αφού αυτό που θα έχει θα είναι απόλυτα όμοιο με αυτό που θα έχω και εγώ; Για να λύσουν αυτό εο ψευδεπίγραφο πρόβλημα, διάφοροι καλλιτέχνες του φωτογραφικού χώρου (εσσαεί στυγματισμένοι ως καθυστερημένοι, πλέον) άρχισαν να εφευρίσκουν διάφορα "κόλπα". Π.χ. τύπωναν δέκα αντίγραφα, τα υπέγραφαν και μετά έκαιγαν το αρνητικό !! Ή πούλαγαν το ίδιο το αρνητικό μαζί με την προς-αγορά φωτογραφική εκτύπωση !!!!!! Ή (ζήτω η τρέλλα), υπέγραφαν συμβόλαια ότι θα κρατήσουν το αρνητικό αλλά δεν πρόκειται να τυπώσουν άλλη φωτογραφία για τα επόμενα πενήντα χρόνια !!!!! Κλπ, κλπ..
Όπως υποπτεύεσαι, ακόμη και με τέτοια τερτίπια, ποτέ οι φωτογραφίες δεν άγγιξαν τις τιμές των κλασσικών εικαστικών τεχνημάτων - πολύ απλά, δεν μπορείς να υποβιβάσεις τη φύση του μέσου που χρησιμοποιείς χωρίς αυτό να γίνει αντιληπτό ΚΑΙ αντικείμενο κριτικής.
Στην περίπτωση που μοιράστηκες μαζί μας, προσπαθείς να αλλάξεις τη φύση του μέσου: ένα audio αρχείο ΔΕΝ περιέχει τη μουσική σύνθεση με τρόπο αποκλειστικό και μοναδικό, συνεπώς δωρίζοντας ένα audio αρχείο, δεν δωρίζεις παρά ένα "αντίγραφο" της Γκουέρνικα, όχι τη Γκουέρνικα. Αν υπάρχει κάτι μοναδικό, είναι η παρτιτούρα (όχι σαν εικαστικό αντικείμενο, αλλά σαν χάρτα πληροφοριών). Αυτή θα μπορούσες να τη κάνεις δώρο και ας ασχολιόταν ο φίλος σου με το μείζον θέμα της εκτέλεσής της - κάθε φορά που εκτελείτο, θα είχε στα αυτιά του μία "μοναδική" εμπειρία που δεν θα μπορούσε να έχει κανείς άλλος, ούτε καν εσύ.
Αυτή η καταδίκη στο να του δώσεις ένα αρχείο άριστης ποιότητας, καταδικάζοντας όλους τους υπολοίπους στο να ακούν ένα αρχείο μέτριας ποιότητας, αλλά κρατώντας και διανέμοντας την παρτιτούρα που (κάλλιστα) θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα αρχείο ΑΚΟΜΗ καλύτερης ποιότητας... χμμμ... you' ve lost me, man... uh.. what's the point?....
Κατά τη γνώμη μου (και τη γνώμη εκατοντάδων άλλων συνθετών), το μόνο που χρειάζεται για να δοθεί ένα τέτοιο δώρο είναι η παραδοσιακή και κλισαρισμένη αφιέρωση "Για τον...Τάδε Ταδόπουλο, καλό φίλο και συνοδοιπόρο." σαν μέρος της παρτιτούρας - αφιέρωση που δεν μπορεί να παραχαραχθεί και θα συνοδεύει ΚΑΘΕ εκτέλεση του έργου, κάθε ηχογράφησή του και κάθε μέσο διανομής του.
Ελπίζω να βοήθησα (κλισέ).