Καλώς ήρθατε στο νέο forum! Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]. Διαβάστε και το σχετικό thread.
Το πριονιδι αυτο που λες θα το κανεις σαν mdf οταν λες πως θα ειναι συμπιεσμένο?Λιγο περιεργο ακουγεται και εχω την εντυπωση πως δεν θα κανεις και τπτ ιδιαιτερο.
Γεμισε τα πανελ με πετροβαμβακα κ κλειστα αεροστεγως κ απο πανω βαλε ενα υφασμα-πανι, κατι τετοιο που να εχει πορους εννοειται, και τοποθετησε τα στο χωρο.Αλλα αυτο παλι για να δουλεψει σωστα θελει μελετη.Πιο σιγουρο ειναι η ετοιμη λυση της auralex.
O φίλος-ξυλουργός έχει καθόλου εμπειρία από τέτοια πράγματα; έστω και από βιβλία; ή απλά του περιέγραψες πάνω-κάτω τι θες και σου είπε πως μπορεί να το κάνει;
Ρωτάω, επειδή πρέπει να προσεχτούν πολλές παράμετροι, αν είναι να δώσεις λεφτά και να περιμένεις αποτελέσματα... Από το αν/πόσο αεροστεγείς είναι οι κατασκευές, αν μπορεί το διάφραγμα (το ψιλό κόντραπλακέ που λες) να κινηθεί ελεύθερα, αν και πόση μόνωση υπάρχει στο εσωτερικό, την επιφανειακή πυκνότητα του κόντραπλακέ...... χίλια δυο...
Το ροκανίδι ίσως να κάνει καλή δουλειά σαν απορροφητικό υλικό, αλλά δεν νομίζω ότι θα πρέπει να το συμπιέσεις πολύ. Για το βαμβάκι είχα διαβάσει κάπου ότι είχε πολύ καλές ιδιότητες, αλλά δεν ανέφερε πυκνότητα...
Γιατι θέλεις να ανακαλύψεις τον τροχό; ???Δεν ειναι αγνωστα πράγματα αυτά. Αν ανοίξεις καποιο βιβλίο θα καταλάβεις και θα δεις ότι δεν θα κανεις κατι που θα εχει συγκεκριμμενο αποτελεσμα. Μπορεί να ειναι χειροτερα. Το πριονιδι μπορεί να λειτουργει μεν σαν απορροφητικο υλικό (όπως ενας καναπες, ενα στρώμα, π.χ.) αλλά με άγνωστη συμπεριφορά.
Απ' ότι καταλαβα ΔΙΟΡΘΩΣΗ του χώρου θελεις να κανεις. Οχι ΜΟΝΩΣΗ.
Εγω λοιπόν αν δεν ήθελα να δωσω λεφτά, θα εβαζα καναπεδες, στρωματα, πολυθρόνες, κουρτίνες βαριές και χαλί για να παψουν οι πολλές αντηχήσεις. Βέβαια αν αυτα τα επιπλα ήδη υπάρχουν... γιατί κοστιζουν πολλά λεφτα για να τ' αγοράσεις. Ετσι εχεις ενα ομορφο ζεστό χωρο χωρις πολλά προβλήματα.
Η άλλη λύση θα ήταν να φτιάξω πάνελ με πετροβάμβακα που θα κρεμούσα στους τοίχους. Αλλά εσύ αποφασισες ότι είναι καρκινογόνος. Αποψή σου.
Η τελευταία θα ήταν η Auralex που δίνει συγκεκριμμένα και μελετημενα πακετα για συγκεκριμμενες διαστάσεις δωματίων. (Δεν αγοραζεις ρικοφον με το κιλο...) Θα πληρώσεις τα υλικά αλλά και μια μελέτη διόρθωσης ολοκληρωμενη.
Αν θες να πετάξεις λεφτά ή χρόνο μπορείς να δοκιμάσεις οτιδήποτε ενδιάμεσο.
Για ακομη μια φορα μιλαει η εμπειρια συναδελφε.Ακου τον γιατι στο θεμα ακουστικης-μονωσης τα πραγματα δεν ειναι τοσο απλα.Δεν ειναι κουρδισμενα ξυλα εδω.Ειναι κατι πολυ ανωτερο απο τετοια κολληματα.
Auralex και πάλι αλλιως αυτο με τους καναπεδες,κουρτινες επιπλα κτλ ειναι σουπερ και αν θες μπορεις να το παρατηρήσεις σε ολα τα σπιτια και στα δωματια τους πιο συγκεκριμενα.Παρε μια κιθαρα να δεις ποσο πολυ αλλαζει αναλογα με το δωματιο.
Ασχετο αλλα στο φιλο που παιζουμε κιθαρες στο σαλονι του ειναι τοσο γλυκος ο ηχος που ειναι ετοιμος για λαιβ ενα πραμα.Εχει πατωμα με ξυλο δυο κουρτινες στα παραθυρα,χαλια,επιπλα,καναπεδες και ο χωρος ειναι 8χ6 ενα πραμα πολυ τεραστιος και ομως αν ακουσεις κιθαρα εκει μεσα θα σου πεσουν οι καλτσες.
Εχει πατωμα με ξυλο δυο κουρτινες στα παραθυρα,χαλια,επιπλα,καναπεδες και ο χωρος ειναι 8χ6 ενα πραμα πολυ τεραστιος και ομως αν ακουσεις κιθαρα εκει μεσα θα σου πεσουν οι καλτσες.
Πρώτον, αυτές οι κατασκευές που σκέφτεσαι να φτιάξεις, προορίζονται είτε για γενική απορρόφηση στα χαμηλά, είτε για πιο χειρουργική παρέμβαση, αλλά πάλι σε χαμηλές συχνότητες. Επομένως, δεν πρέπει να ξεχάσεις τα χαλιά, κουρτίνες και ρικοφόν. Θα χρειαστείς λίγο απ'όλα.
Δεύτερον, εφ'όσον θες να ηχογραφείς ακουστικά όργανα και φωνή στον ίδιο χώρο, θα πρέπει να σκεφτείς κάποιο τρόπο ώστε να μπορείς να παρακάμπτεις (σε κάποιο βαθμό) την απορρόφηση. Για την φωνή θέλεις όσο περισσότερη γίνεται σε όλες τις μπάντες, αλλά για τα ακουστικά όργανα θέλεις πολύ λιγότερη στις χαμηλομεσαίες και ακόμα λιγότερη στις ψηλές. Ένας καλός τρόπος είναι να μπορείς να καλύψεις τα απορροφητικά μέσα με κάποιο ανακλαστικό υλικό, να μαζεύεις το χαλί ή να τεντώνεις/"σουρώνεις" την κουρτίνα ανάλογα με την περίσταση.
[...]
υπαρχει περιπτωση να μην δουλεψει?
(αφου και ο πετροβαμβακας δουλευει κατω απο την γυψοσανιδα η οποια ειναι πολυ παχυτερη και βαρυτερη. )[...]
Η απορρόφηση σε αυτές τις περιπτώσεις δεν προέρχεται από τον πετροβάμβακα. Προέρχεται από συντονισμό. Ο πετροβάμβακας χρησιμοποιείται απλά για να μειώσει το "Q" της απορρόφησης, δηλ. να δουλεύει σε μεγαλύτερο εύρος συχνοτήτων, χάνοντας φυσικά σε μέγιστη απορρόφηση. Αυτό μπορεί επίσης να επιτευχθεί φτιάχνοντας την ξύλινη κάσα με μεταβλητό βάθος (πχ. τριγωνικό σχήμα ώστε να μπαίνει σε γωνίες)
Για να δεις αν δουλεύει, μπορείς απλά να βάλεις ένα ηχείο μπροστά απ'το πάνελ και να παίζεις δοκιμαστικούς τόνους. Για κάποιες συχνότητες, θα πρέπει να μπορείς να δεις ή να νιώσεις την κίνηση του διαφράγματος ακουμπώντας το ελαφρά. Αν δεν γίνεται τίποτα, τότε είτε έχεις διαρροές αέρα στην κατασκευή, είτε υπάρχει πολύ απορροφητικό υλικό στο εσωτερικό (το Q είναι πολύ μικρό με αποτέλεσμα να έχει μικρύνει σημαντικά η μέγιστη απορρόφηση του πάνελ), είτε το διάφραγμα δεν μπορεί να ταλαντωθεί ελεύθερα. Επίσης, δεν έχω διαβάσει κάπου να χρησιμοποιείται εύκαμπτο υλικό (η μοκέτα που αναφέρεις) για διάφραγμα. Συνήθως προτείνεται κόντραπλακέ πάχους λίγων χιλιοστών, είτε χαρτόνι από κούτες συσκευασίας.
Πάντως οι διαστάσεις του χώρου σου είναι αρκετά καλές (αν εξαιρέσεις ένα μικρό θεματάκι μεταξύ ντο και μι στις πολύ χαμηλές) ενώ το γεγονός ότι είναι ημιυπόγειος και έχεις έναν πολύ στιβαρό τοίχο, λογικά θα δίνει πολύ καλή απόκριση στα μπάσα.
Καλή τύχη και περιμένω εντυπώσεις όταν -με το καλό- γίνει η δουλειά.
- ο χωρος ειναι λιγο μικρουλης , για να βαλω μεσα καναπε κλπ , και τα auralex "τσιμπανε" λιγουλακι.
- ετσι λοιπον θα κανω τα πανελακια με πετροβαμβακα , και βλεπουμε....(ναι μεν δοκιμασμενη λυση , αλλα ακομα δεν με επεισε κανεις για τον αν ειναι η οχι επικινδυνος)
απο κει και περα , πειραζει να ειναι κλεισμενα με κοντραπλακε 4 χιλιοστων , η να τα κανω μονο με καποιο υφασμα οπως καραβοπανο π.χ. ??
στην πλευρα που θα εφαπτεται στον τοιχο θα υπαρχει κοντρα πλακε , ετσι δεν ειναι??
οσον αφορα το ταβανι και το πισω μερος της πορτας??
θα πρεπει να βαλω κι εκει πανελ , η το αφηνω και βλεπουμε??
Για τον πετροβάμβακα, είναι σίγουρα καλό να μην έρχεται σε άμεση επαφή με το δέρμα όταν τον "δουλεύεις" (ειδικά αν χρειαστεί να τον κόψεις) καθώς και να μην είναι άμεσα εκτεθειμένος στον αέρα όταν έχεις τελειώσει την κατασκευή... Απ’ότι βλέπω, η συνηθισμένη πρακτική είναι να καλύπτεται με ένα ακουστικά διάφανο υλικό (πχ. την "επένδυση" πολυεστέρα που έχουν διάφορα μπουφάν και παπλώματα) ώστε να μην αφήνει σωματίδια στον αέρα, που μπορεί να εισπνέει κάποιος. Αν κάνεις αυτό το απλό βήμα και τον κλείσεις κάπου αεροστεγώς, δεν πιστεύω να έχεις πρόβλημα. Βέβαια, ούτε ειδικός είμαι, ούτε γιατρός. Απλά σου λέω τι γίνεται συνήθως.
στην πλευρα που θα εφαπτεται στον τοιχο θα υπαρχει κοντρα πλακε , ετσι δεν ειναι??
Διάφραγμα (δηλ. το ψιλό κοντραπλακέ) θα υπάρχει μόνο μπροστά. Η πίσω μεριά που εφάπτεται στον τοίχο, είναι απλά κομμάτι της ξύλινης κάσας, οπότε θα είναι απ'το ίδιο υλικό. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις πχ. ξύλο ή πιο χοντρό κοντραπλακέ (1-1,5 εκ.) ή MDF, ανάλογα με το κόστος ή το γούστο σου. Εκεί θα χρειαστεί να κολλήσεις κάποια ποσότητα μονωτικού υλικού εφ’όσον θέλεις πιο broadband αποτελέσματα, μετά πρέπει να αφήσεις κάποια απόσταση, και μετά να είναι το διάφραγμα. Δεν μπόρεσα να βρω κάποιο σχέδιο απ'το internet, οπότε έφτιαξα ένα στα γρήγορα.
Χωρίς να μπω σε πολλές λεπτομέρειες και με δεδομένο ότι θέλεις «γενική» απορρόφηση στα μπάσα, σου προτείνω είτε να φτιάξεις τα πάνελ τριγωνικά και να τα βάλεις στις γωνίες, είτε να τα κάνεις ορθογώνια και να χρησιμοποιήσεις διάφορα πάχη για το διάφραγμα. (είτε και τα δύο ) Πχ. βάλε μονωτικό υλικό πάχους 2,5εκ., μετά μια "ζώνη" αέρα περίπου 1 εκ., και διάφορα είδη κόντραπλακέ που να κυμαίνονται από 6-7χιλιοστά μέχρι όσο πιο λεπτό μπορείς να βρεις. Μοίρασέ τα ομοιόμορφα στο χώρο σου και θα πρέπει να δίνουν σχετικά ομαλή απορρόφηση απ’τα 100Hz ως τα 400-500Hz. Για πιο χαμηλές συχνότητες απορρόφησης, θέλεις πιο βαρύ διάφραγμα ή/και μεγαλύτερο "βάθος" κατασκευής, και το αντίστροφο.
(Αυτά τα δεδομένα είναι από ένα βίβλιο, αλλά προφανώς δεν μπορώ να ανεβάσω αυτούσιες τις σελίδες και τις γραφικές παραστάσεις) Απ’ότι βλέπω επίσης, μπορείς να χρησιμοποιήσεις μέχρι και υφασμα για το διάφραγμα (ή πχ. την μοκέτα που έλεγες), αλλά τότε πάμε σε απορρόφηση σε ψηλότερες συχνότητες.
Από σημεία τοποθέτησης, συνήθως τα σημεία που γίνονται οι πρώτες αντανακλάσεις σε κάθε τοίχο είναι οι πρώτοι "στόχοι", αλλά αυτά τα πάνελ έχουν την ιδιαιτερότητα ότι είναι αρκετά ανακλαστικά στις μεσαίες και ψηλές λόγω του σκληρού διαφράγματος, οπότε μια απλή φέτα μονωτικού υλικού καλυμμένη πχ. με επένδυση πολυεστέρα ίσως να είναι προτιμότερη. Ακριβώς δίπλα μπορείς να βάλεις και ένα πάνελ.
Και κάτι τελευταίο...(αν και προφανές) Μην παραγγείλεις μεγάλο αριθμό κομματιών στα τυφλά. Είτε ζήτα απ'τον φίλο σου να σου φτιάξει μόνο ένα ξύλινο σκελετό για αρχή, ή ακόμα καλύτερα χρησιμοποίησε για κάσες διάφορα μεγάλα συρτάρια από έπιπλα του σπιτιού και πειραματίσου με αυτά μέχρι να βρεις τις κατάλληλες διαστάσεις, την κατάλληλη ποσότητα μονωτικού, το κατάλληλο υλικό διαφράγματος κτλ.
Προς Θεού, μην ξεκινήσεις να φτιάξεις δέκα κομμάτια από κάτι που δεν ξέρεις καν αν δουλεύει!!!
1. Εξαρτάται απ'το βάθος της κάσας, υπάρχει ολόκληρος μαθηματικός τύπος "από πίσω" για την συχνότητα απορρόφησης, τίποτα δεν γίνεται στα τυφλά.
Είναι περίπου f = 598 διά τετραγωνική ρίζα( ρ*δ ), όπου "f" η συχνότητα απορρόφησης σε Hz, "ρ" η επιφανειακή πυκνότητα του υλικού του διαφράγματος σε κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο, και "δ" το βάθος της κάσας σε εκατοστά του μέτρου. Τα υφάσματα -ως πιο ελαφριά- τείνουν να δίνουν μεγαλύτερες συχνότητες, άρα απορρόφηση σε πιο μεσαιοψηλές συχνότητες.
Για απορρόφηση στα μπάσα σε ενδιαφέρουν τιμές του f κυρίως από 300 και κάτω. Αν δεν γνωρίζεις το "ρ" για το υλικό που θα χρησιμοποιήσεις, μπορείς να ζυγίσεις το διάφραγμα και να διαιρέσεις το βάρος του με το εμβαδό του.
Επίσης, το "δ" δεν έχει σχέση με το αν θα βάλεις μόνωση στο εσωτερικό ή όχι. Πρέπει να είναι το βάθος της άδειας κάσας χωρίς το πάχος του διαφράγματος και του πίσω ξύλου της. Η μόνωση δεν επηρρεάζει την συχνότητα απορρόφησης.
Πάντως στην δική μου περίπτωση τα "πειραματικά" δεδομένα δεν συμφωνούσαν με τον τύπο (μάλλον λόγω κακής κατασκευής) Για πάνελ βάθους 15 εκατοστών και “ρ” περίπου 0,8Kg/m2 είχα κεντρική συχνότητα γύρω στα 43Hz αν θυμάμαι καλά, αλλά δεν τα κράτησα τελικά, γιατί έτριζαν τόσο πολύ που δεν άκουγα τίποτα άλλο!!! ;D Γι'αυτό σου πρότεινα να πειραματιστείς πρώτα και μετά να αποφασίσεις. Εμπιμένω να χρησιμοποίησεις διαφορετικά πάχη διαφράγματος (ανα δυο-τρία πάνελ πχ.), ή μεταβλητά βάθη κάσας, ώστε να πάρεις πιο καλά αποτελέσματα σε μεγαλύτερο εύρος συχνοτήτων.
2. Σε διάφορα ξένα άρθρα, αναφέρεται συχνά το "polyester batting" (η επένδυση πολυεστέρα που ανέφερα σε προηγούμενο ποστ) Υπάρχει ένα παλιό τόπικ στο noiz που παρουσιάζει κάποιο ύφασμα -ονόματι "βατελίνη"- το οποίο χρησιμοποιείται για τον ίδιο ακριβώς λόγο, και είμαι 99% σίγουρος ότι είναι αυτός ο πολυεστέρας. (τουλάχιστον οπτικά είναι ολόιδια) Κάνε ένα σχετικό search και ρίξε μια ματιά. Φαντάζομαι ότι οποιοδήποτε ύφασμα θα "κάνει", αρκεί να αφήνει τον αέρα να περνά και να μην είναι τελείως "αραιό".
Πάρε και αυτό το αρχείο, θα σου χρειαστεί. Είναι μια σάρωση από 20Hz ως τα 300 με ρυθμό 1 Hz ανά δευτερόλεπτο. Μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να βρεις την κεντρική συχνότητα για κάθε πάνελ, ή να το βάλεις απλά να παίζει ακούγοντας προσεκτικά για μεγάλες διακυμάνσεις στην ένταση, ώστε να βρεις σε ποιες συχνότητες έχεις πρόβλημα.
Μεταφράζω από "Home Recording Studio: Build it like the pros" του Rob Gervais (σελ.178)
Προσέξτε όταν κατασκευάζετε ένα από αυτά (τα πάνελ) ώστε να διατηρήσετε τον χώρο του αέρα όπως δείχνεται στην εικόνα (δείχνει λίγο κενό ανάμεσα στο μονωτικό υλικό και το διάφραγμα και μεγαλύτερο κενό ανάμεσα στο μονωτικό υλικό και τον τοίχο) Αν ο υαλοβάμβακας ακουμπά το διάφραγμα, τότε η κίνηση του θα εξασθενεί, με αποτέλεσμα η "παγίδα" να μην αποδίδει όπως σχεδιάστηκε.
Επίσης το "Master Handbook of acoustics" του Everest (σελ. 208) δείχνει τα σχεδιαγράμματα ακριβώς όπως τα ανέβασα σε προηγούμενο ποστ, και αναφέρει:
Σε περιπτώσεις όπου οι ανακλώμενες μεσαίες και ψηλές συχνότητες από την επιφάνεια του πάνελ δημιουργούν προβλήματα, η τοποθέτηση μιας φέτας μονωτικού υλικού μπροστά απ'το διάφραγμα δεν παρεμποδίζει την απορρόφηση στις χαμηλές συχνότητες, *αρκεί να διατηρηθεί αρκετή απόσταση ώστε να μην αποσβένει την δόνηση του διαφράγματος*.
μετα απο αρκετες μερες απουσιας , επιστρεφω λεγοντας οτι :
1.
τα πανελ ειναι ετοιμα απο τον ξυλουργο και τα περιμενω αυριο. ελπιζω μεσα στην εβδομαδα , να προλαβω να τα βαψω (περιμετρικα φυσικα , οχι το διαφραγμα )
να τοποθετησω και να βγαλω και φωτογραφιες.
2.
αφου -βλεποντας απο τωρα το μελλον- ξερω πως δεν θα εχω την οικονομικη ευχερεια , να αλλαξω εξοπλισμο , αναφορικα με τα μονιτορ , αποφασισα να παρω τα μοναδικα που μου αρεσαν οταν ακουσα 8 ζευγαρια , διπλα-διπλα.
και φυσικα ακουνε στο ονομα ADAM A5 PRO.
δεν με παιρνει για μεγαλυτερα , απο πλευρας χωρου , αλλα και απο πλευρας βαλαντιου.αν ομως εχετε εμπειρια απο καποιο ζευγος παραπλησιας τιμης (οχι πανω απο 600€) ευχαριστως να το λαβω υποψιν μου.
υπολογιζω να τα παραγγειλω την επομενη δευτερα.
3.
εκανα μερικα κλιπακια για διαφορους λογους , τα οποια θα βρειτε παρακατω.
κανω upload τα κλιπακια σε αυτο το τοπικ , διοτι ολα ηχογραφηθηκαν στον νεο μου χωρο , αλλα αν θεωρουν οι mods οτι πρεπει να τα μετακινησω σε ξεχωριστα τοπικ , τοτε ευχαριστως να το κανω.
Το μεγαλύτερο Ελληνικό μουσικό forum με πάνω από 30.000 μέλη. Κάνε εγγραφή!
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας βοηθήσει να εξατομικεύσετε το περιεχόμενο, να προσαρμόσετε την εμπειρία σας και να σας κρατήσει συνδεδεμένους εάν εγγραφείτε.
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.