Ενισχυτής για Μέταλ

Αν και τα έχουμε γράψει πολλές φορές ας τα ξαναπούμε για να μένουν:

-Οι ενισχυτές μετριούνται καθαροί. Το πού μπορεί να φτάσει ένας ενισχυτής όταν βρωμίζει ένας Θεός ξέρει. Ένας τελικιασμένος Vox AC30 μπορεί να σε αποκεφαλίσει. Ένας παλιός Marshall Plexi 50ρης ξεπερνά τα 100watt αν τον ανοίξεις φουλ.

-Η αντιλαμβανόμενη ένταση του ήχου διπλασιάζεται ανά 10db περίπου.

-Η αντιλαμβανόμενη ένταση του ήχου δεν είναι η ίδια για όλες τις συχνότητες. Είναι πολύ πιο μεγάλη στα πριμομεσαία και πολύ μιρκότερη όσο πηγαίνουμε προς τα μπάσα. Γι αυτό χρειαζόμαστε πολύ μεγαλύτερους ενισχυτές μπάσου σε σχέση με αυτούς της κιθάρας για να ακούγονται στο band mix.

-Υπάρχουν μεγάφωνα 12" με σημαντικές διαφορές στο sensitivity. Ένα Greenback έχει 97db. Ένα Eminence Cannabis Rex έχει 102db. Με λίγα λόγια ένα Cannabis Rex είναι 50% πιο δυνατό σε ένταση από ένα Greenback.

-Όταν διπλασιάζονται τα μεγάφωνα έχουμε 6db άυξηση, 60% περισσότερη ένταση.
 
Μεγάλη αίθουσα, αίθουσα τελετών πανεπιστημίου. Είχα το καθαρό κανάλι στο 4.5 και το βρώμικο στο 4 με ελάχιστο gain και τους κάλυπτα όλους με απαλό παίξιμο. Δε θέλει πολλά watts.

Ποιους κάλυπτες και σε τι ένταση έπαιζαν?
 
Σε μεγάλες ανοικτές σκηνές, με τεράστια ηχεία και υψηλές εντασεις, δεν πρόκειται να ακούς έναν 15αρη ενισχυτή. Θα δυσκολεύεσαι να ακούς τον 100αρη που βρίσκεται πίσω σου.
Γι αυτό οι παλιότεροι έβαζαν μία ακόμη παράμετρο στην εξίσωση: Την κατευθυντικότητα καμπίνας και μεγαφώνων. Όσο πιο κατευθυντική είναι μια καμπίνα ή ένα μεγάφωνο, τόσο περισσότερο θα δυσκολεύεσαι να το ακούσεις στο παραπάνω σενάριο.

Σε γενικές γραμμές, όσο πιο efficient είναι ένα μεγάφωνο, όσο μεγαλύτερο sensitivity, τόσο πιο κατευθυντικό.

Παράδειγμα: Είναι πιο πιθανό να ακούσεις έναν ενισχυτή 15w με μια slanted 4x12 με Greenbacks, παρά έναν 100άρη ενισχυτή σε μία 1x12 με ένα EV12L.
 
Ποιους κάλυπτες και σε τι ένταση έπαιζαν?
25 φωνές με πυκνωτικά μικρόφωνα, πιάνο με ουρά (το πιο δυνατό που έχω ακούσει), όργανα κλασικής ορχήστρας με πυκνωτικά μικρόφωνα αρκετά δυνατά (αν και δεν ήμουν πάνω απ την κονσόλα για να βλέπω πόσο τα είχε, αλλά τα άκουγα πεντακάθαρα από την άλλη άκρη της σκηνής) και από κρουστά είχε μόνο καχόν με μικρόφωνο.

Προφανώς, εφόσον δεν έχει ντραμς αλλάζει όλο το παιχνίδι, δεν έχω τρελές απαιτήσεις για ένταση, έστω και χωρίς μικρόφωνο, έστω και σε αρκετά μεγάλη αίθουσα πίτα στον κόσμο.

Όμως μου δημιουργήθηκε μία νέα θεωρία, γιατί έλεγα τόσο καιρό τι την θέλω την λάμπα, βγαίνω και με κατάνα 100άρη, δεν κουβαλάω και δεν περιμένω να κρυώσει. Το θέμα είναι ότι όταν η μίξη είναι αραιή, εκεί μετράει περισσότερο τι tone θα έχεις. Για αυτό λοιπόν και ο tone guru μου, ο Julian Lage, δεν θα μπορούσε να βγει με ToneMaster Deluxe πχ, αλλά χρειάζεται τη λάμπα έστω κι αν παίζει με την ένταση στο 3. Γιατί η κιθάρα είναι "γυμνή" από βοήθεια και σε περίοπτη θέση.
 
Η ισχύς είναι πραγματικά το τελευταίο που παίζει ρόλο στην ένταση μέχρι ενός λογικού σημείου. ΟΚ, δε λέμε να πάρεις 5w ενισχυτή, αλλά μπορώ να βγω με τον Tiny Terror πάνω από drummer που σπάει ένα σετ μπαγκέτες σε κάθε πρόβα.

Τώρα αν συζητούσαμε για ανοικτούς και μεγάλους χώρους, πρώτα θα κοίταζα για καμπίνα και μετά για watt.

ΥΓ: Άλλωστε ποιος παίζει χωρίς PA system σε μεγάλους ανοικτούς χωρους πλέον; Δεν είμαστε στο 1965...Οι Arctic Monkeys ήρθαν και βγήκαν με έναν Selmer 30w στο Rockwave.
 
Κατι άλλο που αποτελεί ερώτημα για εμένα και το θεωρώ βασικό είναι,τι μπορεί να προσφέρει σε ένα επιθετικό ήχο επί σκηνής η λάμπα,έναντι του τρανζίστορ.
Νομίζω η μεγάλη διαφορά είναι στις μεσαίες συχνότητες
 
Τα watts δεν τα χρειάζεσαι για ένταση, αλλά για headroom στα καθαρά (για να μη "βρωμιζουν" γρήγορα) και αυτό σε πρόβες με δυνατό ντράμερ. Στα γκάζια, και εκεί η παραμόρφωση των τελικών λυχνιών επηρεαζει (όχι πάντα κολακευτικά) το preamp distortion, για metal πχ δεν είναι επιθυμητή.
 
Τα watts δεν τα χρειάζεσαι για ένταση, αλλά για headroom στα καθαρά (για να μη "βρωμιζουν" γρήγορα) και αυτό σε πρόβες με δυνατό ντράμερ. Στα γκάζια, και εκεί η παραμόρφωση των τελικών λυχνιών επηρεαζει (όχι πάντα κολακευτικά) το preamp distortion, για metal πχ δεν είναι επιθυμητή.
Συμφωνώ για το headroom των καθαρών, αλλά ένας 100ρης είτε στα καθαρά είτε στα γκάζια πάντα θα ακούγεται σαν 100ρης σε σχέση με την μίνι 20watt version του ίδιου ενισχυτή (αν τους φέρουμε στα ίδια db πχ μέσω ενός attenuator), περισσότερες λάμπες και μεγαλύτεροι output transformers, fixed bias έναντι cathode bias κτλ άρα o ήχος ακούγεται πιο "μεγάλος" και έχει πιο πολύ "umph", in your face ήχο.

Αυτά τα παραπάνω τα είχα υπόψιν μου όταν ήμουν στην γύρα για έναν 800ρη που είναι ο dream amp για μένα και τελικά κατέληξα, έχοντας πλήρη γνώση του όλου συμβιβασμού που πάω να κάνω,να πάρω την μίνι 20w version γιατί δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ και πουθενά να κουβαλήσω ένα τέρας 100w για να πάω να παίξω κάπου (100w με attenuator εννοείται για να μην πάρω την ακοή και την ζωή 😁των συμπαικτών μου επί σκηνής, μόνο σε μεγάλα φεστιβάλ χωρίς attenuator επί σκηνής).

Συμφωνώ δηλαδή με την λογική του OP να μην πάρει βαρύ ενισχυτή και να σιχτιριζει στο μέλλον (με ποια καμπίνα όμως?)

Πάντως το "ενισχυτής για μέταλ" δεν λέει πολλά από μόνο του. Πρέπει να μας πεις συγκεκριμένα τι είδους μέταλ εννοείς για να σου απαντήσει κάποιος αν θες πχ τον tini terror ή τον fireball ή τον iconic mini
 
Πιο μοντέρνο Μέταλ, γεμάτο ογκώδη ήχο, όπως είχαν πολλά nu συγκροτήματα (από Deftones, limp Bizkit, linkin park, pod, disturbed κι ένα σωρό άλλα).

Δεν έχει σημασία πόσο αρέσουν τα παραπάνω συγκροτήματα, λέω καθαρά για τον ήχο.

Dual rectifier mini αποκλείω γιατί πάει στα 2.000+.

Άρα έχω στον νου μου (με αύξουσα τιμή):
-Marshall DSL 20
-PRS mt15
-Orange Th30

**Έβλεπα και Hughes & kettnes tubemaister ή Orange rocker 15 terror, αλλά μάλλον δεν είναι για Μέταλ.
 
Έβλεπα και Hughes & kettnes tubemaister ή Orange rocker 15 terror, αλλά μάλλον δεν είναι για Μέταλ.

O tubemeister δεν είναι για μέταλ. Με το boost on έχει γκάζια και σπρώχνει το μεγάφωνο, αλλά το voicing δεν είναι το ιδανικό. Το eq section δεν ακούει τόσο.



Ο rocker, ενώ είναι ο πιο vintage sounding από την σειρά terror, έχει και το γκάζι και το voicing για μέταλ, με ένα tube screamer να σπρώχνει. Το eq section κάνει καλή δουλειά αποτι θυμάμαι.
 
τσέκαρε τα παρακατω, αν και οι ηχογραφήσεις δεν ήταν προσανατολισμένες για μέταλ.



 
Από Orange θα κοιτούσα τον Dark Terror, αλλά για αυτά τα συγκροτήματα που ανέφερες θα πήγαινα στον PRS MT.
Τον παίρνεις και με δόσεις από Ελλάδα...
 
Δεν εμφανίζει τα δείγματα δυστυχώς.
Να πω ότι εχτές δοκίμασα orange rocker κι έναν blackstar ht 50 Club (τον έριξα στα 20w).
Ενώ ο orange έχει ωραίο ήχο, ο blackstar μου φάνηκε πιο γεμάτος για μεταλ και δεν το περίμενα.

Για τα υπόλοιπα:
-Laney ironheart βρίσκω μόνο μεταχειρισμένο από ξένα σαιτ, δεν βρίσκεται εύκολα εννοώ

-Orange dark terror είχα ακούσει και μου άρεσε απίστευτα, απλά δεν έχει καθαρό κανάλι...

-Αρα 15 watt είναι οκ για λαιβ με τις κατάλληλες καμπίνες;
Ακόμα μου φαίνεται ότι μπορεί να χάνει ένας ενισχυτής 15 ανοιγμενος σε μεγάλη ένταση και με δυνατά ντραμς κλπ
 
-Αρα 15 watt είναι οκ για λαιβ με τις κατάλληλες καμπίνες;
Ακόμα μου φαίνεται ότι μπορεί να χάνει ένας ενισχυτής 15 ανοιγμενος σε μεγάλη ένταση και με δυνατά ντραμς κλπ

Το καθαρό του rocker είναι οριακά με δυνατά τύμπανα πριν αρχίσει να σπάει. Στο βρωμικο κανάλι τα υπερκαλύπτει εύκολα, ακόμα και με 1x12 καμπίνα.

Ο tubemeister έχει πολύ πιο δυνατό καθαρό κανάλι. Και στα 5 υπερκαλύπτει τον ντράμερ, χωρίς να πολυσπανε τα καθαρά. Για τα βρώμικα ούτε λόγος. Σε ανοικτό αμφιθέατρο σε άλσος, είχα στα δύο μέτρα δεξιά μου τον ντράμερ να μου παίρνει τα αυτιά, τον ηχολήπτη να μου λέει ότι ακούγομαι πιο δυνατά από τα ηχεία, και εγώ να έχω την 1x12 πίσω μου, στα 5 watt και ένταση στη μέση.
 
Αν είσαι Αθήνα θα μπορούσες να ακούσεις πάντως και αυτόν στο 5:32



Ο τύπος τον δίνει τιμή χώμα.


Δεν είναι ο πιο high gain ενισχυτής, αλλά μπορεί να φτάσει vintage metal και με ένα πετάλι μπροστά ακόμα περισσότερο. Βέβαια λίγο σκοτώνει το more gain κανάλι του, είναι ΠΟΛΥ δυνατό ακόμα και με δυνατά drums
 
Από 15αρι θα πήγαινα στον Prs όπως το βλέπω, αλλιώς θα μάζευα λεφτά για Victory kraken (50w) κοντά στο χιλιάρικο...
Νομίζω σε αυτά τα δύο είναι το πιο λογικό να πάω
 
Νομίζω η μεγάλη διαφορά είναι στις μεσαίες συχνότητες
Στο headroom περισσότερο όπως αναφέρθηκε,στην συμπεριφορά ροής σήματος,εχει υπέρ,εχει κατά σε σχέση με τις λάμπες.

Δέν είμαι φίλος αυτών των κεφαλών που έχουν αναφερθεί παραπάνω,αφού εγώ προσωπικά για live και θόρυβο,θα προτιμούσα τρανζίστορ,ένα Peavey pa-400 mixer(200 - 300 ευρώ used) και πετάλια να μου δίνουν την παραμόρφωση,με μιά όμορφη συστoιχία από 2 4X10 να κατεβαίνουν κάτω,σε περίπτωση που ο ντράμερ παίζει δυνατά να τα γυρίσω και να τον ξαπλώσω μιά για πάντα στο πάτωμα,αλλά καλύτερα να μήν μπερδέψουμε περισσότερο τα πράγματα μιάς και η κατεύθυνση έχει ήδη δωθεί και δέν είναι αυτό το ζητούμενο.

Κάποτε ο Tommy Iommi είχε πεί οτί δέν χρησιμοποίησε ποτέ fuzz,αλλά δέν έγινε και ιδιαίτερα πιστευτός.
Τελικά αργότερα αναφέρθηκε το treble booster με germanium transistors (rangermaster).
Λογικό.
Πιό φτηνό και βρετανικό,απο το διαδεδομένο στη αμερικη εκείνη την εποχή fuzz,που είχε περάσει απο την ιαπωνία.
Φαντάζομαι οτί ούτε λαμπάτες κεφαλές είχε,αν αναλογιστεί κάποιος οτί ήταν ένα παιδί που δούλευε σε εργοστάσιο,σε μιά βιομηχανική περιοχή όπως αυτή που μεγάλωσε,την στιγμή που υπήρχαν πιο οικονομικές λύσεις οπου έβρισκαν καταφύγιο οι νέοι της εποχής για να κουμπώσουν μιά κιθάρα,όπως κάτι τρανζιστοράτα pa mixers,η κεφαλές (dynacord) οπου περνούσαν εκεί από την ευρώπη σε αρκετά χαμηλές τιμές.

Αρκετές φορές μου έχει περάσει σαν σκέψη,οτί ίσως τελικά ο metal ηχος,εν την γενέσει,δέν περιλάμβανε λάμπες.
Πολύ πιθανών να κάνω λάθος.
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top