Δυο τραγούδια μια ιστορία.

vagelism

Musician/Educator
Μηνύματα
3,887
Πόντοι
2,098
Το you tube εβγαλε προσφατα στο feed μου το κομματι του Βαρδη {Ξυπνησα πεντε το πρωι} ..και θυμηθηκα την ιστορια πισω απο αυτο το τραγουδι.

Σε μια συνεντευξη του,  τον ειχαν ρωτησει αν εχει ποτε "ζηλεψει" τραγουδι απο αλλο συνθετη.

Η απαντηση του ηταν οτι ειχε ζηλεψει το "Χειμωνιάτικο πρωί " της Ε. Βιτάλη.

" Το ζήλεψα τοσο πολυ που εκατσα κ εγραψα την απαντηση σε αυτο το τραγουδι.." ειπε στην δημοσιογράφο.

Ειναι για μενα και τα δυο υπεροχα κομματια.

υ.γ Δεν βαζω το χερι μου στη φωτια αλλα και στα δυο πρεπει να ειναι ο Σπαθας στη κιθαρα.




 
Στο "Χειμωνιάτικο Πρωί" είναι Σπάθας, όπως και όλο το δίσκο (Απέναντι Μπαλκόνι)

Στο "Ξύπνησα πέντε το πρωί" κιθάρα παίζει ο... Καραντίνης...!

 
Στο "Ξύπνησα πέντε το πρωί" κιθάρα παίζει ο... Καραντίνης...!


ακριβώς, συνηγορώντας την πάλαι ποτέ κραταιά άποψη που είχαν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του λαϊκού μας τραγουδιού (και όχι μόνο), ότι δηλαδή διαχρονικά διαθέταμε "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν εν δυνάμει κιθαρίστες παγκόσμιας κλάσης, σε αρκετά δυτικά είδη μουσικής...

 
Δεν ειναι περίεργο. Οι μπουζουκτσίδες ειναι σολιστες ενός οργάνου που σε πολύ λίγα χρόνια απέκτησε τεράστια δεξιοτεχνική άνθηση (δηλαδή σε 50 χρόνια). Λόγω του ρεπερτορίου μελετάνε με την ίδια ακριβώς ζέση και προσοχή που μελετάει και ένας κλασσικός μουσικός και λόγω ρεπερτορίου παίζουν πολύ περισσότερο. Και συνεπώς ναι. Απο τεχνικής άποψης είναι παγκόσμιας κλάσης. Απλά δυστυχώς λόγω γλώσσας το ρεπερτόριο που το όργανο έλαμψε, απευθυνεται στον ελληνικό χώρο, Κύπρο και λιγο Ισραηλ (μετά εξάγουμε τη μουσική και λιγο παραπέρα)

Το ζήτημα απο μουσικής άποψης είναι ότι όταν πιάνουν κιθάρα ο ήχος είναι πάλι μπουζούκι και δεν εχει τόση σχέση με την κιθάρα... βλέπετε το ρεπερτόριο διαμορφωνει τον μουσικό πολύ περισσότερο απο όσο νομιζουμε. Εκ των πραγμάτων μας εκθέτει πολλές περισσότερες ώρες συγκεντρωμενης ενασχόλησης με ιδιαίτερα μουσικά χαρακτηριστικά που περνάνε μέσα μας ακόμα και ασυνειδητα.

Αν αυτο θεωρείται κακό βεβαια... Γιατι μπορεί και όχι.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
ακριβώς, συνηγορώντας την πάλαι ποτέ κραταιά άποψη που είχαν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του λαϊκού μας τραγουδιού (και όχι μόνο), ότι δηλαδή διαχρονικά διαθέταμε "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν εν δυνάμει κιθαρίστες παγκόσμιας κλάσης, σε αρκετά δυτικά είδη μουσικής...
Θα μου επιτρέψεις να το βλέπω λίγο διαφορετικά.

Σε ένα τέτοιο τραγούδι όπως εδώ, λαϊκοτροπο και όσον αφορά τον ήχο της λογικής direct, είναι βούτυρο στο ψωμί ενός μπουζουκίστα να παίξει κάτι τέτοιο. Άλλωστε και ο Σπάθας σε τέτοια παιξίματα μιμείται το παίξιμο των εγχόρδων και δη της οικογένειας του τζουρά στον οποίο και είχε αδυναμία.

Όταν όμως το πράγμα περνάει στο κομμάτι ενισχυτής, παραμόρφωση, εφφέ και λοιπά, μιλάμε για άλλη τελείως προσέγγιση. Ακόμα και ο Καραντίνης που είναι εξαιρετικός δεξιοτέχνης, θα ακούγονταν αρκετά μπουζουκιστας.

Πάντως μόνο ενδιαφέρον έχει να μπαίνει ο ένας στα "χωράφια" του άλλου ..!!

Και μια ακόμη πληροφορία ίδιας φύσης.

Όλοι νομίζουν ότι στο ζεϊμπέκικο της Αλεξίου " Απόψε θέλω να πιω" έχει παίξει ο Γιάννης. 

Όμως είναι πάλι Καραντίνης!!

 
Πάντως μόνο ενδιαφέρον έχει να μπαίνει ο ένας στα "χωράφια" του άλλου ..!!
Έχει, αλλά έχει σημασία και ο τρόπος.

Δηλαδή ο Σπάθας το έκανε μιμούμενος το ήχο και τον τρόπο του τζουρά (και πολύ καλά έκανε όπως είχε κάνει και πολλές άλλες φορες). Αν ένας κιθαρίστας πιάσει μπουζούκι δεν ακούγεται όπως ένα μπουζουκίστας και αυτό δεν είναι καλό.... θα ειχε ενδιαφέρον να ακούγαμε κάποια στιγμή και κάτι απο μπουζούκι παιγμένο λίγο διαφορετικά και εκτός της παραδοσιακής τεχνικής του και των ornaments που έχουμε συνηθισει χρόνια μέσα απο το ρεπερτόριο. Ευχτυχώς υπάρχουν δεξιοτέχνες, ευτυχώς οι πιο νεοι εχουν και σπουδες και ελπιζω και ακουσματα.

Παρεμπιπτόντως μιας και εισαι εδώ και μαλλον εισαι ενημερωμένος! Έχεις ιδέα τι έχει χρησιμοποιήσει ο Καραντινης για τον ηχο αυτό? Octaver? 12 χορδη?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
ακριβώς, συνηγορώντας την πάλαι ποτέ κραταιά άποψη που είχαν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του λαϊκού μας τραγουδιού (και όχι μόνο), ότι δηλαδή διαχρονικά διαθέταμε "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν εν δυνάμει κιθαρίστες παγκόσμιας κλάσης, σε αρκετά δυτικά είδη μουσικής...


 Αυτο δεν εχει και πολυ νοημα.

 Ειναι σα να λες οτι καποιος που εχει μαθει καλα Γερμανικα, αν αντι να μελεταει Γερμανικα μελετουσε Γαλλικα, θα μιλαγε καλα Γαλλικα.

 ΟΚ ναι, αλλα αυτο θυμιζει το αν η γιαγια μου ειχε ρουλεμαν ?

 Ειναι απειρως ευκολοτερο να παιξεις αυτα που ξερεις σε ενα παρομοιο οργανο με το δικο σου, απο το να παιξεις αυτα που ΔΕΝ ξερεις στο δικο σου οργανο.

 Η συνηθεια, τα ακουσματα, το αρμονικο υποβαθρο και ολα αυτα ειναι απειρως σημαντικοτερα απο το να παιζεις τις καλτσες σου σε altered picking ξερω γω ? τουλαχιστον αν θες να κανεις μουσικη και οχι ακροβατικα. Δηλαδη αν μιλαμε για φαση shredding OK, ενας τεχνικος μπουζουκτσης τα σπαει ? αλλα ο ρολος της κιθαρας δεν ειναι μονο αυτος, ως βαση της ενορχηστρωσης και του ηχου της μπαντας δεν περιοριζεται σε σολιστικο ρολο.

 Δηλαδη, για να το πω αντιστροφα, θα ηταν αστειο να πουμε οτι ο Jimmy Page θα εγραφε ενα ωραιο ζεμπεικικο σαν του Τσιτσανη επειδη βαραει ωραιες πεντατονικες. Θα μπορουσε, σε ενα αλλο συμπαν θα μπορουσε, στο συμπαν 616 ομως εκαστος εφω εταχθη.

 
διαχρονικά διαθέταμε "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν εν δυνάμει κιθαρίστες παγκόσμιας κλάσης, σε αρκετά δυτικά είδη μουσικής...
Έχω πολλές φορές φαντασιωθεί τον Χιώτη με μια stratocaster...

 
Έχω πολλές φορές φαντασιωθεί τον Χιώτη με μια stratocaster...
Θα σε απογοήτευε. Ειχε gretsch και gibson. Και μάλιστα τις μαστόρευε και πρόσθετε inlays.

a LIFO xiwtis 1.jpg

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
διαθέταμε "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν


είναι μία ακόμα από τις φορές που μου απαντάνε χωρίς να έχουν διαβάσει (προσεκτικά) τι έγραψα... απλά αυτή τη φορά είστε και πολλοί...?

 
 Ο Νικος Γκαλης επαιζε μποξ. Αν εμενε στο μποξ, θα ηταν μποξερ.

 Θα ηταν ομως ο θρυλος του μποξ, οπως ειναι ο θρυλος του μπασκετ; Κανεις δεν ξερει.

 Ειναι σαν τα σεναρια εναλλακτικης ιστοριας: Δεν εχουν καποια ουσιαστικη αξια.

 
ακριβώς, συνηγορώντας την πάλαι ποτέ κραταιά άποψη που είχαν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του λαϊκού μας τραγουδιού (και όχι μόνο), ότι δηλαδή διαχρονικά διαθέταμε (εννοείται εκ των συμφραζομένων "κάποιους") "μπουζουκτζήδες" που με την ανάλογη μελέτη και ακούσματα θάταν εν δυνάμει κιθαρίστες παγκόσμιας κλάσης, σε αρκετά δυτικά είδη μουσικής...


εν δυνάμει... όχι σώνει και καλά και όλοι... και όχι όλοι σε  όλα τα είδη.... θαχαν όμως λόγω εγγενούς ταλέντου τα εχέγγυα κάποιοι, λαμβάνοντας τα ανάλογα ερεθίσματα φιλτραρισμένα μέσα από τον χαρακτήρα τους να διαπρέψουν άλλοι στην jazz, άλλοι στο surf rock κι άλλοι στο black metal...να το ζωγραφίσω; ?

 Αυτο δεν εχει και πολυ νοημα.

 Ειναι σα να λες οτι καποιος που εχει μαθει καλα Γερμανικα, αν αντι να μελεταει Γερμανικα μελετουσε Γαλλικα, θα μιλαγε καλα Γαλλικα.

 ΟΚ ναι, αλλα αυτο θυμιζει το αν η γιαγια μου ειχε ρουλεμαν ?


δεν ξέρω εσύ Μάνο μου, αλλά ναι εγώ γνώρισα αρκετούς ανθρώπους στην ζωή μου που είχαν τεράστια ευχέρεια στην εκμάθηση γλωσσών είτε ήταν γαλλικά είτε γερμανικά είτε σουαχίλι και μάλιστα χωρίς να διαθέτουν ρουλεμάν (ελπίζω να μην φανεί σεξιστικό αλλά αν δεν έχεις βρεθεί με σύντροφο που μιλάει έξι γλώσσες δεν έχεις κάνει s3κς σε αυτό το σύμπαν)...?

Δηλαδη, για να το πω αντιστροφα, θα ηταν αστειο να πουμε οτι ο Jimmy Page θα εγραφε ενα ωραιο ζεμπεικικο σαν του Τσιτσανη


α μάλιστα... εδώ είναι το point... που ορέ αναφέρθηκα σε σύνθεση;... για εκτελεστική δεινότητα (θα έπρεπε να) μιλάμε είτε στο σύμπαν 616 είτε στο 72988747446655229...?

α

 
 Αυτο θελω να πω ακριβως, οτι ο βασικος ρολος της κιθαρας δεν ειναι η σολιστικη δεξιοτητα. Οι μεγαλοι κιθαριστες με το παιξιμο τους στην ουσια χτιζουν το κομματι, φτιαχνουν ολοκληρωμενη μουσικη, και δεν παιζουν μονο περασματα και τεχνικα τσαλιμια.

αν δεν έχεις βρεθεί με σύντροφο που μιλάει έξι γλώσσες δεν έχεις κάνει s3κς σε αυτό το σύμπαν)




 Να μου ελεγες οτι ΕΧΕΙ εξι γλωσσες να το δεχομουν, αλλα απλα να τις μιλαει δεν με εξιταρει τοσο ?

 
Έχει, αλλά έχει σημασία και ο τρόπος.

Δηλαδή ο Σπάθας το έκανε μιμούμενος το ήχο και τον τρόπο του τζουρά (και πολύ καλά έκανε όπως είχε κάνει και πολλές άλλες φορες). Αν ένας κιθαρίστας πιάσει μπουζούκι δεν ακούγεται όπως ένα μπουζουκίστας και αυτό δεν είναι καλό.... θα ειχε ενδιαφέρον να ακούγαμε κάποια στιγμή και κάτι απο μπουζούκι παιγμένο λίγο διαφορετικά και εκτός της παραδοσιακής τεχνικής του και των ornaments που έχουμε συνηθισει χρόνια μέσα απο το ρεπερτόριο. Ευχτυχώς υπάρχουν δεξιοτέχνες, ευτυχώς οι πιο νεοι εχουν και σπουδες και ελπιζω και ακουσματα.

Παρεμπιπτόντως μιας και εισαι εδώ και μαλλον εισαι ενημερωμένος! Έχεις ιδέα τι έχει χρησιμοποιήσει ο Καραντινης για τον ηχο αυτό? Octaver? 12 χορδη?
Compressor, octaver , reverb 

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top