Ουσιαστικά ενεργοποιεί και τα δύο εργαλεία ταυτόχρονα, όπου το καθένα σαν να λέμε ενεργοποιείται αυτόματα όπου χρειάζεται, με αποτέλεσμα να κερδίζει χρόνο ο χρήστης.
Μια χαρά δουλεύει το αρχείο! Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με μείξη και επεξεργασία φωνής.
Παίρνεις τα αρχεία και τα βάζεις σε ένα Audio Track, και τα τοποθετείς έτσι ώστε να είναι με τη σειρά, με σωστό timing, ανάλογα το tempo σου. To track αυτό, θα εμφανιστεί στον μείκτη του Cubase (MixConsole) μαζί με τα υπόλοιπα.
Επιλέγοντας το track θα εμφανιστούν διάφορες ρυθμίσεις στα αριστερά, αλλά εξίσου σημαντικό είναι και το εικονίδιο "e" που μπορείς να το βρεις σε διάφορους τόπους, αριστερά, στο track, ή και στο mixconsole. Αυτό σου δίνει πρόσβαση σε ένα γρήγορο equalizer, καθός και όλα όσα έχουν να κάνουν με τις ρυθμίσεις του track (εφέ, δρομολόγηση, κτλ).
Τα εφέ που αναφέρεις μπορούν να μπούν με παραπάνω από έναν τρόπο. Ο πιο γρήγορος και εύκολος, αλλά όχι ο πιο σωστός για όλα, είναι να τα τοποθετήσεις ως inserts. Ο πιο σωστός για τα εφέ βάθους είναι να δημιουργίσεις FX tracks και να τα στείλεις στο Audio track ως Send. Εκεί αποφασίζεις εσύ πώς θες να είναι το workflow σου.
1) Συνήθως στη φωνή χρησιμοποιούμε πρώτα EQ για να κόψουμε ότι εμπλέκεται με άλλα όργανα. Αυτό μπορείς να το κάνεις είτε με το γρήγορο EQ στο e, αλλά αν θες να κάνεις πιο περίπλοκες κινήσεις, μπορείς να φορτώσεις το "Frequency" σαν insert. Το συγκεκριμένο είναι φοβερό, έχει ακόμα και διαχωρισμούς mid/side και δυναμικό EQ. Δε θα τα χρειαστείς για την ώρα βέβαια.
2) Μετά μπορείς να βάλεις έναν κομπρέσορα για να ισορροπίσεις τις εντάσεις όσο θες. Ένα plugin για να το κάνεις είναι το "Compressor", και αυτό ως insert. Κάποιοι προτιμούν να βάζουν πρώτα compression και μετά EQ, είναι προσωπικό θέμα. Μπορείς να ορίσεις τη σειρά ξεκινώντας από πάνω-πάνω για το πρώτο.
3) Για Reverb μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Roomworks, είναι πολύ ωραίο και έχει φοβερά preset.
4) Για Delay μπορείς να βάλεις διαφορά, έχει πολλά, πχ το StereoDelay
Υπάρχουν χίλια-δυο πράματα που μπορείς να κάνεις, εξαρτάται πάντα και από την παραγωγή, το είδος, κτλ. Το Pro έχει αρκετούτσικα εφέ οπότε θα είναι υπέρ-αρκετό πιστεύω.
Όλα αυτά τα προγράμματα βλέπω έχουν γίνει όλα πολύ περίπλοκα πλέον..
Έχει βγει το Cubase 12, μπήκα στην ιστοσελίδα τους να δω τί γίνεται και προσπαθούσα μισή ώρα μόνο για να καταλάβω στο περίπου τις λειτουργίες του προγράμματος.. Το έχω αφήσει βέβαια χρόνια.. Ενώ είναι σχετικά φθηνά για αυτά που κάνουν, τελικά χρειάζεσαι πάρα πολύ χρόνο για να μάθεις καλά τις λειτουργίες και να δουλέψεις και να τελειοποιήσεις το workflow σου. Χώρια τα τεχνικά προβλήματα που σίγουρα θα σκάσουν..
Πάντως τα project τα έχω σε Cakewalk, οπότε μόνο νέα project παίζουν σε Cubase, εάν τελικά μπω στη διαδικασία για το Cubase 12 Artist.. Για το καλοκαίρι το βλέπω..
Ενώ είναι σχετικά φθηνά για αυτά που κάνουν, τελικά χρειάζεσαι πάρα πολύ χρόνο για να μάθεις καλά τις λειτουργίες και να δουλέψεις και να τελειοποιήσεις το workflow σου. Χώρια τα τεχνικά προβλήματα που σίγουρα θα σκάσουν..
Το Cubase δεν είναι τέλειο, έχει κολληματάκια, τρώει errors και φλασιές εκεί που δε το περιμένεις, αλλά πραγματικά έχει ΤΟΣΑ πράγματα που δε φαντάζεσαι, από μικρο-ρυθμίσεις μέχρι μεγάλα features που σε άλλα DAW χρειάζεσαι third party plugins.
Ασχολούμαι καθημερινά και δε μπορώ να περιγράψω το πόσα έχω ανακαλύψει. Σήμερα που τελείωνα ένα κομμάτι πχ ανακάλυψα το pre-fader filtering. Κάθε βδομάδα θα βρω κάτι καινούργιο και θα ενθουσιαστώ. Μπορεί αυτό να είναι ένα απλό plugin, ή ένα τεράστιο feature. Έχω βέβαια το Pro, σίγουρα έχει παραπάνω πραγματάκια από το Artist (αν και το πήρα στην τιμή του Artist με free upgrade σε ένα special promotion). Το καλύτερο για μένα πάντως είναι πως ό,τι ήθελα να αλλάξω και να το φέρω στα μέτρα μου, βρήκα ρύθμιση και το έκανα.
Εκεί που ξεχωρίζει είναι η δυνατότητα customization με μακροεντολές ή ρυθμίσεις μέσα σε μενού κλπ.
Βέβαια υπάρχουν κατα καιρούς πράγματα και ξεσκίζονται να φωνάζουν οι χρήστες να γίνουν και δεν γίνονται, αλλά συμβαίνουν αυτά.
Επίσης είναι φορτωμένο με εργαλεία κάθε είδους οπότε θεωρητικά δεν χρειάζεται ποτέ να καταφύγεις σε τρίτους, εκτός από πολύ εξεζητημένα πράγματα, αν και πάλι πολλές φορές προσφέρουν κάτι πανάκριβο έστω σε παλιότερη ή μικρότερη έκδοση πχ spectralayers. Επίσης το variaudio σε καλύπτει απόλυτα και δεν χρειάζεσαι melodyne ή παρόμοια. Επίσης από scoring σε καλύπτει σχεδόν για πέρα από τα βασικά. Η λίστα είναι ατέλειωτη. Θα μου πεις δεν τα θέλουν όλοι αυτά. Ε...ας πάρουν την πιό απλή έκδοση.
Δεν είναι τυχαίο που αυτοί που ασχολουνται με σοβαρή μουσική (εννοώ αυτό που θεωρείται γενικώς ως σοβαρή ή και αυτούς που ασχολούνται σοβαρά, πχ όχι ένα project με 150 tracks, αλλά με 2000 πχ....) επενδύουν στο cubase (μην κάνουμε flame εδώ)
Επειδη εχω θεμα με το δειγμα που ανεβασα, θα ηθελα οποια παλληκαρια μπορουν και θελουν να μου πουν τι ακριβως θα βαζανε απο eq, reverb,comp, γιατι εχω πελαγωση και δεν βγαζω ακρη.
Γενικά, τα εφέ τα βάζουμε συγκρίνοντας πάντα με το υπόλοιπο mix, εκτός αν μιλάμε για a capella φυσικά. Εννοείται ότι έχει να κάνει και ύφος και είδος του κομματιού, και φυσικά την προσωπική προτίμηση, καθώς δεν υπάρχουν "πρέπει". Υπάρχουν όμως κάποιοι περπατημένοι δρόμοι που φαίνεται να οδηγούν σε κάτι το γνώριμο, σύμφωνα με τα ακούσματά μας πάντα.
1) Frequency (1): Πρώτο πέρασμα EQ. Με το 1 κόβω τις συχνότητες που αργότερα θα μπλεχτούν με τα υπόλοιπα όργανα, οπότε πρέπει να κάνεις πάντα χώρο για να μη λασπώσει η μείξη. Το 8 είναι ένα cut γιατί υπήρχε κάποιος θόρυβος που δε μου άρεσε, με το 4 να δίνει λίγο αυτό που μείωσε το 8. Το ίδιο ισχύει και για το 3. Τα υπόλοιπα είναι και λίγο προσωπική προτίμηση. Κατά πάσα πιθανότητα σε ένα full mix θα άλλαζαν αρκετά.
To 7 είναι ένα δυναμικό EQ που το χρησιμοποίησα σαν έξτρα DeEsser.
2) DeEsser: Βγάζει τα πολλά SSS, όπως παράδειγμα τη φράση "μέΣα Σε δρόμουΣ..." γιατί τα Σ τείνουν να κάθονται και να ανεβάζουν συγκεκριμένες συχρότητες.
3) Frequency (2): Μια επιπλέον απόπυρα να μειώσω κάποιους θορύβους που χτύπαγαν
4-5) Compressor: Χρησιμοποιούμε για να μειώσουμε τις δυναμικές έτσι ώστε να ακούγονται όλα πάνω κάτω στην ίδια ένταση, κάτι που το θέλουμε στη φωνή, μιας και κατά την ερμηνεία, κάποιες λέξεις θα είναι πιο χαμηλά. Γι αυτό χρησιμοποιούμε κομπέσορα, έτσι ώστε να μπορούν να ακούγονται όλα το ίδιο, ειδικά σε ένα full mix.
Ο vintage είναι ένας λίγο πιο ζεστός ας πούμε. Τον έχω σε πιο ήπια λειτουργία, αλλά ο καθένας κάνει ότι θέλει.
Το αποτέλεσμα της κυματομορφής, πρίν (πάνω) και μετά (κάτω):
6) Gate: Έχω ένα gate το οποίο εν τέλει δεν κάνει και πολλά γιατί έκοψα χειροκίνητα το audio track. Κανονικά το θες για να σου κλείνει αυτόματα κάποιους ανεπιθύμητους θορύβους.
Πάμε τώρα στα εφέ. Θα παρατήρησες ότι τα χω βάλει σαν Sends αντί για inserts, γιατί ήθελα παραπάνω έλεγχο σε κάθε εφέ ξεχωριστά. Τα send πρέπει να ειναι 100% wet, και ελέγχεις την ένταση μέσω του μείκτη στο send view (2η εικόνα πάνω πάνω. Αν τα βάλεις σαν insert, ρυθμίζεις την ένταση dry/wet.
1) PingPongDelay: Ένα απλό επαναληπτικό εφέ που γυρνάει δεξιά-αριστερά για βάθος.
Εδώ να σημειώσω ότι, επειδή λειτουργεί με tempo, έχω κόψει το track και το χω τοποθετήσει σωστά πάνω σε grid 126bpm.
To send μου επιτρέπει να κάνω επιπλέον επεξεργασία χωρίς να επιρρεάσω το αρχικό track. Οπότε εδώ έχω βάλει EQ.
Και έχω κάνει ένα sidechain με κομπρέσορα ο οποίος παίρνει σήμα από το audio track, έτσι ώστε όταν "τραγουδάει" ο Χάρης, το εφέ "πέφτει" και ανεβαίνει όταν σταματάει να τραγουδάει, για να μη δημιουργείται χάος. Είναι λίγο πιο προχωριμένο αυτό βέβαια. (Πατάς το γρανάζι δίπλα από το πορτοκαλί και κάνεις add το audio track).
2) Roomworks: Tέλος έχω βάλει ένα απλό reverb, πειραγμένο preset.
Η πιθανότητα να άλλαζαν ΟΛΑ αυτά μέσα στο mix είναι υπερβολικά μεγάλη, οπότε πρέπει να παίξεις μόνος ανάλογα τις συνθήκες.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας βοηθήσει να εξατομικεύσετε το περιεχόμενο, να προσαρμόσετε την εμπειρία σας και να σας κρατήσει συνδεδεμένους εάν εγγραφείτε.
Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.