προσωπικα πιστευω οτι η χρηση limiter στο master buss ειναι λαθος!!
αλλο compression(οπως ο adl) και αλλο limiting εαν καποιος το επιχηρει,θα πρεπει να ειναι πολυ σιγουρος για αυτο που ακουει και κυριως στις χαμηλες περιοχες οπου,ειναι επιρεπεις σε παραμορφωσεις κατα την διαρκεια αυτης τις διαδικασιας,οποτε ξεκιναμε λεγοντας οτι για να μιξαρεις με αυτο το τροπο χρειαζεσαι ενα μονιτορ συστημα που φτανει αρκετα "χαμηλα"(sub η μεγαλα μεγαφωνα + 1 οκταβα

)και για να ειναι εφικτο το "brickwall" εναν πραγματικα γρηγορο,συνηθως ψηφιακο limiter(λιγοι ειναι η αναλογικοι compressors που ειναι αρκετα γρηγοροι ετσι ωστε να μπορουν να χρησιμοποιηθουν κατα αυτο τον τροπο,νομιζω ???πχ crane song stc8,adr compex limiter,alta moda)
εγω παντως χρησιμοποιω μονο compressor και αυτον ισα-ισα για το "glue" με το πολυ 2-3 db reduction,αρκετα αργο attack,γρηγορο realease(το ποσο εξαρταται παντα απο το κομματι,και ειναι ευκολο να το καταλαβεις οταν βρεις τις σωστες ρυθμισεις

)και στην ουσια δεν κανω transient threatment αλλα προσπαθω να βοηθαω το groove σε συνδιασμο με το drum bass compression
compressors για αυτη την χρηση ηπαρχουν αρκετοι,εκτος απο το curve του compressor αυτο που παιζει σημαντικο ρολο ειναι,η "τοπολογια" του,συνηθως transformless,"γρηγορα" σχεδια ειναι προτιμοτερα για αυτη την χρηση,κατα την αποψη μου,μιας και δεν αλλιωνουν το stereo,δεν προσθετουν οση παραμορφωση οσο τα λαμπατα και transformer coupled ξαδερφακια τους και και συνηθως ειναι πιο ευελικτα στο tweaking

!χωρις αυτο να αποκλειει την χρηση λαμπατων π.χ. manley varim κτλ,αλλα θεωρω την χρηση opto compressors(adl,la2a,elop)λανθασμενη λογο του αργου realease αλλα και της παραμορφωσης(οχι το la2a)που προσθετουν στο σημα,εκτος αν αφτο βεβαια ειναι το ζητουμενο ;D ;D ;D ;D ;D ;D
προσωπικα εκτος απο τα προαναφερθεντα,αλλα "εργαλια" που "το εχουν" ειναι ολα τα alan smart,φυσικα η outboard εκδοχη του master buss compressor της ssl,
focusrite red κ.τ.λ
οσο αναφορα το mastering,αυτο ειναι πραγματικα ενα τεραστιο κεφαλαιο για σηζητιση!!(thread που μαλλον θα ανοιξεις σιγουρα nikodeme,αν δεν το εχεις κανει ακομα ;D ;D ;D ;D)
πραγματικα πιστευω οτι το master ειναι κατι που φυσικα θα πρεπει να λαμβανουμε υποψιν κατα την μιξη,οταν γνωριζεις τι κανει ο limiter,που δυστυχως ειναι αναγκαιο κακο πλεον(κουφαλες αμερικανοι!!!!!)και κανοντας δυο-τρεις κινησεις κατα το mix,δυσκολα βρεισκεσαι προ εκπληξεων,αν φυσικα ο mastering engineer μεινει στο limiter και δεν αρχησει το καψιμο και την προσθηκη phase shift,παραμορφωσης προσπαθωντας να κανει την μιξη ΣΟΥ να ακουγεται "σωστα" βαση,των γουστων ΤΟΥ και σε χειροτερες ακουμα καταστασεις,τα ηχεια ΤΟΥ κανοντας διαφορα που αν ηθελες εσυ που μιξαρες να ακουσεις το ιδιο "σωστα"την μιξη σου θα ειχες κανει αυτο που ηθελες κατα την μιξη και χωρις καταστρεφοντας το ολο πραγμα!!!
ειναι πραγματικα εξοργιστικο να πας για master και να ξερεις οτι και να εκανες εσυ διαφορετικο απο την προηγουμενη δουλεια σου,το αποτελεσμα θα ειναι ακριβως το ιδιο,
ηθελα να ξερω αυτοι η ανθρωποι οταν αγοραζουν cd το κανουν remaster για να ταιριαζει στα γουστα τους(που δυστυχως οι πιο πολοι εχουν το ιδιο κακα

) πριν το ακουσουν?για μαλλον δεν εχουν ακουσει ποτε τους δυο cd στην σειρα που ακουγονται διαφορετικα!!!!
εχει πραγματικα πλακα (μετα το μαρτυριο που θα υποβλιθεις φυσικα ;D)να ακουσεις μια ελληνικη συλλογη και να προσπαθεις να καταλαβεις αν αυτο το πραγμα ειναι ενα track η διαφορετικοι καλιτεχνες,τραγουδια(αυτα κιαν ειναι ολα ιδια)και εχουν γινει σε διαφορετικα studios!!!!
η αληθεια ειναι οτι αυτο που γινεται στον τοπο μας(και οχι μονο,μην μας πιανει και ξενομανια! ;Dμε το κακο αποτελεσμα τα εχω οχι με τους ελληνες mastrades!!) δεν ειναι mastering(εκτος απο καποιες εξεραισεις φυσικα που ειτε δεν γνωριζω,ειτε δεν θελω να αναφερω)
αυτο που λεγεται "mastering"καποτε ηταν πραγματικα ενα αναποσπαστο και συμαντικο κομματι της μουσικης παραγωγης,τεχνη και καλητεχνια και οχι μερικα(αρκετα μαλλον) db στα υψηλομεσαια,ενα στερεο spread και οποιος παιξει δυνατοτερα ειναι ο πιο "καλος"(παλι,καταραμενοι metallica!!!)
οσο αναφορα το mastering στο εξωτερικο ειχα την τυχη/ατυχια να το βιωσω,και μαλιστα σε δυο-τρια διαφορετικα studios και η γνωμη μου ειναι οτι ο μονος λογος για να το κανεις ειναι ειτε αν εχεις πραγματικα καποιο προβλημα που πιστευεις οτι θα το λυσουν αυτοι για σενα,πραγμα που δεν μου ετυχε και δεν μπορω να πω κατα ποσο πραγματικα ειναι καλοι σε αυτο,ειτε για να μην κακοπεσεις καπου ενχωρια και δεν θες να ξανακουσεις το cd που δουλευες κανα δυο μηνες >
φυσικα η εμπειρια αξιζει για μια φορα,εστω και αν δεν εισαι παρων για να σου φυγει η απορια!
προσωπικα εχω παραστει σε mastering δουλειας μου(εξω) και αυτο που καταλαβα(για την ακριβεια μου εδωσε να καταλαβω ο mastering engineer)ειναι οτι "if its not broken i wont fix it!"
επεισης η σφραγγιδα του καθε studio/engineer ειναι (και σωστα πιστευω) signal chain και οχι το process που κανει(αν κανει!)
οπως προειπα,αν μπορεις να το κανεις,οκ,αποψη μου ειναι ομως οτι τα χρηματα που στοιχιζει το master εξω,θα ηταν προτιμοτερο να ξοδεφθουν σε ωρες μιξης και το και to master σε εναν απο τους ελληνες επαγγελματιες(λιγοι ουτος η αλλως οποτε ακους 3-4 cd και αποφασιζεις ποιος σου "κανει"με εμενα απο πανω φυσικα ;D ;D ;D,οχι γιατι ξερω καλυτερα η πιο πολλα,αλλα γιατι αυτο που εφτιαξα μου αρεσει!!!
τωρα παλι μηπως πρεπει ολοι να παρουμε απο 1 L2(hardware,το οποιο πλεον πουλειεται ξεφτιλα)να το καρφωσουμε στο stereo buss και να ξεχασουμε για παντα το mastering?η ακομα καλυτερα ο τεμπελης ακροατης,οδηγος και οποιος ακουει
ραδιο τελος παντων,να μαθει την χρηση του volume,να γλυτωσουμε και τα φραγα ;D ;D ;D