- Μηνύματα
- 5
- Πόντοι
- 1
Καταρχας να καλημερίσω το forum, έχω πάρει πολλές πληροφορίες από εδώ για πολλά θέματα. Δεν έχω σπουδάσει ηχολήπτρια ή κάτι αντίστοιχο αλλά ασχολούμαι αρκετά με την σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής (η οποία πολλές φορές περιλαμβάνει και ηχογράφηση φωνητικών μου σε όχι ιδανικές συνθήκες ηχογραφησης).
Θα ήθελα να ξεκινήσω μια συζήτηση σχετικά με το audio clipping διότι πραγματικά έχω διαβάσει πολλά άρθρα τα οποία όμως με έχουν μπερδέψει παρά με έχουν βοηθήσει. Σε αυτό φυσικά φταίει ότι δεν γνωρίζω επίσης τίποτα που έχει σχεση με τον ηλεκτρισμό και τις ιδιότητές του.
Από όσα έχω καταλάβει πρέπει το master του DAW να μην πάει πάνω από 0.0 dBFS ενώ το κάθε ξεχωριστό track δεν υπάρχει ιδιαίτερο θέμα εκτός αν δεν είναι ωραίο ακουστικά. Έχω όμως διαβάσει και αρθρα που λένε ότι πολλές φορές μπορεί κάποιος να περάσει το όριο των 0.0 dBFS στο master bus και πολλές φορές αυτο δημιουργεί παραμόρφωση η οποία είναι στόχος του ηχολήπτη ή του παραγωγού. Απλά σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει θέμα με τα ηχεία αυτών που θα ακουσουν το κομμάτι σε youtube, soundcloud ή ακόμα και σε φίλους που θα δώσω το wav; Υπάρχει κάποιος κανόνας;
Σε μια ηχογράφηση που έχω κάνει φωνητικών σε 2-3 σημεία ακούγεται να κανει ο ήχος σαν κλικ δεν ξέρω πως να το περιγράψω (σαν τον ήχο που κάνει στο τέλος του ένα audio clip όταν το κόβεις και δεν έχει κάνει fade out , από ότι κατάλαβα αυτό ονομάζεται popping). Πραγματικά το ένα μου αρέσει καλλιτεχνικά και θα ήθελα να το κρατήσω. Σε αυτή τη περίπτωση από όσο καταλαβαίνω αν δεν ξεπεράσει τα 0.0 dBFS τότε όλα οκ αλλά σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να καταστρέψει τα ηχεία μου αλλά και τα ηχεία αυτών που θα το ακουσουν. Έχω δίκαιο σε αυτό;
Τέλος έχω ρίξει εκτενές διάβασμα στα αγγλικά για το standard peak που περιεχουν τα DAW και τη διαφορά του με το true peak αλλά και το loudness metering και πολλές φορές νομίζω ότι όντως έχουν όλα πραγματικά μεγάλη σημασία πλέον. Διαβάζω ότι διαφορετική προσέγγιση πρέπει να έχω όταν κάνω mastering για το itunes, διαφορετική για το soundcloud, διαφορετική για cd κτλ
Αξίζει να βάλω κάποια λεφτά για να αγοράσω το Insight της izotope ή το WLM Plus της Waves ή κάποιο αντίστοιχο plugin ή να βασιστώ στο metering του DAW (χρησιμοποιώ το Sonar) ;
Δεν θέλω να καταστρέψω το ηχείο κανενός ανθρώπου συν του ότι από τη στιγμή που δεν έχω εμπειρία ή γνώση ακόμα ίσως θα μπορούσα να μάθω παραπάνω πράγματα με την αγορά ενός τετοιου plugin. Επίσης έχω διαβάσει ότι όταν μετατρέπεται ένα wav σε mp3 τότε θέλεις 1,0-1,5 dB headroom αλλά δεν το έχω παρατηρήσει σε κανένα δικό μου κομμάτι αυτό.
Θα ήθελα να ξεκινήσω μια συζήτηση σχετικά με το audio clipping διότι πραγματικά έχω διαβάσει πολλά άρθρα τα οποία όμως με έχουν μπερδέψει παρά με έχουν βοηθήσει. Σε αυτό φυσικά φταίει ότι δεν γνωρίζω επίσης τίποτα που έχει σχεση με τον ηλεκτρισμό και τις ιδιότητές του.
Από όσα έχω καταλάβει πρέπει το master του DAW να μην πάει πάνω από 0.0 dBFS ενώ το κάθε ξεχωριστό track δεν υπάρχει ιδιαίτερο θέμα εκτός αν δεν είναι ωραίο ακουστικά. Έχω όμως διαβάσει και αρθρα που λένε ότι πολλές φορές μπορεί κάποιος να περάσει το όριο των 0.0 dBFS στο master bus και πολλές φορές αυτο δημιουργεί παραμόρφωση η οποία είναι στόχος του ηχολήπτη ή του παραγωγού. Απλά σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει θέμα με τα ηχεία αυτών που θα ακουσουν το κομμάτι σε youtube, soundcloud ή ακόμα και σε φίλους που θα δώσω το wav; Υπάρχει κάποιος κανόνας;
Σε μια ηχογράφηση που έχω κάνει φωνητικών σε 2-3 σημεία ακούγεται να κανει ο ήχος σαν κλικ δεν ξέρω πως να το περιγράψω (σαν τον ήχο που κάνει στο τέλος του ένα audio clip όταν το κόβεις και δεν έχει κάνει fade out , από ότι κατάλαβα αυτό ονομάζεται popping). Πραγματικά το ένα μου αρέσει καλλιτεχνικά και θα ήθελα να το κρατήσω. Σε αυτή τη περίπτωση από όσο καταλαβαίνω αν δεν ξεπεράσει τα 0.0 dBFS τότε όλα οκ αλλά σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να καταστρέψει τα ηχεία μου αλλά και τα ηχεία αυτών που θα το ακουσουν. Έχω δίκαιο σε αυτό;
Τέλος έχω ρίξει εκτενές διάβασμα στα αγγλικά για το standard peak που περιεχουν τα DAW και τη διαφορά του με το true peak αλλά και το loudness metering και πολλές φορές νομίζω ότι όντως έχουν όλα πραγματικά μεγάλη σημασία πλέον. Διαβάζω ότι διαφορετική προσέγγιση πρέπει να έχω όταν κάνω mastering για το itunes, διαφορετική για το soundcloud, διαφορετική για cd κτλ
Αξίζει να βάλω κάποια λεφτά για να αγοράσω το Insight της izotope ή το WLM Plus της Waves ή κάποιο αντίστοιχο plugin ή να βασιστώ στο metering του DAW (χρησιμοποιώ το Sonar) ;
Δεν θέλω να καταστρέψω το ηχείο κανενός ανθρώπου συν του ότι από τη στιγμή που δεν έχω εμπειρία ή γνώση ακόμα ίσως θα μπορούσα να μάθω παραπάνω πράγματα με την αγορά ενός τετοιου plugin. Επίσης έχω διαβάσει ότι όταν μετατρέπεται ένα wav σε mp3 τότε θέλεις 1,0-1,5 dB headroom αλλά δεν το έχω παρατηρήσει σε κανένα δικό μου κομμάτι αυτό.
Τελευταία επεξεργασία από moderator: