Αγορά κάρτας ήχου και πρόγραμμα

Kαλησπερα . Στο bit depth και samble rate 32bit float και 48000khz καλά είναι?
το 32 είναι ίσως υπερβολή
θα έλεγα 24 44.1 ή 48 είναι καλά.
αλλά και 16 44.1 (ποιότητα cd) για κιθάρα και φωνή καλά θα είναι επίσης.
 
Kαλησπερα . Στο bit depth και samble rate 32bit float και 48000khz καλά είναι?

το 32 είναι ίσως υπερβολή
θα έλεγα 24 44.1 ή 48 είναι καλά.
αλλά και 16 44.1 (ποιότητα cd) για κιθάρα και φωνή καλά θα είναι επίσης.

Καλύτερα 24bit
Και ηχογράφηση χαμηλά, τα peaks να ειναι στο -20dBFS
 
Από το ίντερνετ είναι η φωτό. Είναι αυτές οι ρυθμίσεις που με βγάζει σε κάθε κανάλι που επιλέγω? Είναι η ένταση του καναλιού αυτά. Αυτά εννοείς?
 

Attachments

  • aa6b7ae9aab99c3d600e7d5817f3cf45411d4288.png
    aa6b7ae9aab99c3d600e7d5817f3cf45411d4288.png
    18.2 KB · Εμφανίσεις: 0
βασικά για την ώρα φρόντισε να μην κοκκινίζουν.
Σε πρώτη να κυμαίνονται κάπου από -18 έως -6 στα πιό δυνατά σε κάθε ανεξάρτητο τρακ.
Αυτά ως πολύ χοντρικός μπούσουλας.
Να έχεις υπόψη ότι στο stereo out όλα τα ανεξάρτητα τρακς αθροίζονται οπότε εκεί εύκολα μπορεί να κοκκινίσουν. Για αυτό λέμε να είναι ¨χαμηλά¨ όπως λες.

Ξεκίνα να γράφεις και βλέπεις.
Δεν θα τα πετύχεις όλα απο την πρώτη στιγμή
 
Εχεις το σημα απο την πηγη, που παει στην καρτα ηχου.

Αυτο που θελεις ειναι να ηχογραφηθει, χωρις να κοκκινιζει δηλαδη να ειναι πολυ δυνατα και να παραμορφωνει, ουτε ομως να ειναι εντελως χαμηλα διοτι θα εχει θορυβο.

Οποτε θα πρεπει να ρυθμισεις το gain της εισοδου της καρτας ηχου στα μικροφωνα η την instrument εισοδο της κιθαρας αναλογα.


Προσεχε: Για να δεις τη σωστη σταθμη του σηματος θα πρεπει να βλεπεις τα καναλια εισοδου του cubase, η τα fader να ειναι σε unity gain δηλαδη στο 0. Αν απλα εχεις κατεβασει το fader του μικτη του cubase για να φερεις τη σταθμη στο σωστο σημειο, αυτο δε σημαινει οτι γραφεις σωστα.

Το ιδιο ισχυει αν εχεις βαλει εναν κομπρεσσορα στο insert, αν αυτος ας πουμε ανεβαζει τη σταθμη σε ικανοποιητικο βαθμο, δε σημαινει οτι γραφεις σωστα.


Πρεπει να εχεις ελεγχο της πορειας του σηματος, το λεγομενο gain staging. Αυτο ξεκιναει απο την ιδια την πηγη, υπαρχουν π.χ. ρυθμισεις σε καποια συνθ που αν τις συνδιασεις με τερματισμενο το master level, εχεις χασει το παιχνιδι πρωτου καλα καλα γραψεις το οτιδηποτε στο cubase, το ιδιο και σε πεταλιερες, το ιδιο π.χ. και αν εχεις ξεπερασει τις ανοχες σε ενταση ενος μικροφωνου κλπ.


Οποτε εχουμε την εξοδο της πηγης, πρωτο σημειο ελεγχου, δευτερο σημειο ελεγχου την εισοδο της καρτας ηχου, εδω μπορει να εχουμε ας πουμε ενα meter της καρτας ηχου που μας δειχνει αν το εχουμε παρακανει η τι γινεται γενικα με την ενταση. Μετα εχουμε την ενδειξη του cubase, αλλα μιλαμε για Pre fader, προσοχη, πριν πειραξουμε δηλαδη την ενταση του καναλιου.

Πριν το fader εχουμε και τα prefader plug ins, και εδω εχουμε αλλα σημεια ελεγχου, το input του κομπρεσσορα, το output, το ιδιο για τα eq, για καποιον τυχον virtual ενισχυτη κλπ.


Γενικα, αν στοχευσεις στο να γραψεις σε μια ασφαλη ενταση, το -20 peak ισως παραειναι ασφαλης :ROFLMAO: αλλα ΟΚ, ας πω εγω -12 db peak. Οπως και να εχει, μιλαμε να δειχνει -12 peak ΠΡΙΝ το fader, η οταν το fader ειναι στο 0 χωρις τιποτα στο καναλι, δηλαδη κανεις προβα το τι θα παιξεις και η σταθμη ειναι εκει.

Απαξ και το σιγουρεψεις, μετα μπορεις να γραψεις και να εχεις ρυθμισει το fader του καναλιου στην ενταση που θελεις.


Οταν λοιπον βαλεις plug in, για να ξερεις οτι πραγματι βελτιωνεις το ηχο και δεν τον χαλας, θα ρυθμιζεις τα plug in ακουγοντας με on/ off το plug in στην ιδια ενταση. Αυτο θα κρατησει το gain staging του καναλιου σε ενα συγκεκριμενο επιπεδο.

Δηλαδη: Απαξ και η πηγη δεν παραμορφωνει, ρυθμισεις το gain της καρτας ηχου ετσι ωστε το σημα που γραφεις να ειναι ασφαλες, και δεν πουσαρεις τα prefader plug ins δινοντας τρελα απο την εξοδο του ενος στο αλλο, το σημα ερχεται με υγεια και ασφαλεια στο fader.

Ε μετα, αφου εχεις γραψει ολα τα οργανα, το μονο που εχεις να κανεις ειναι να σηκωσεις τα fader ωστε να ισορροπισουν μεταξυ τους. Εδω το ζητημα ειναι να εχεις παλι ενα ασφαλες και υγιες σημα στο master fader, δηλαδη παλι η ιδια λογικη: Το master fader στο 0, και κοιτας παλι τα peak να μην ξεπερασουν ενα ασφαλες σημειο. Επειδη ομως αυτη τη φορα δε θα μπει ενα καναλι αλλα ολα μαζι και σταδιακα, "παιρνεις τα μετρα" με καποιο καναλι που θα καθορισει τη γενικη ενταση, μια καλη επιλογη ειναι η μποτα γιατι εχει πολυ μεγαλη ηχητικη ενεργεια, αλλα δεν ειναι και απαραιτητο. Τελος παντων δινεις π.χ. στην μποτα ενταση, αλλα τη φερνεις χαμηλοτερα απο εκει που στοχευεις γιατι θα μπουν και αλλα οργανα, αν ας πουμε στοχευσουμε σε ενα ασφαλες επιπεδο σηματος - 6 db, την μποτα θα την ανεβασουμε μεχρι τα -16 db το πολυ, και στη συνεχεια αρχιζεις και ανεβαζεις τα υπολοιπα.

Αν βαλεις βεβαια καποιο plug in στο master pre fader, φροντιζεις παλι να εχει την ιδια ενταση το σημα ειτε αυτο ειναι on ειτε off, οπως και πριν στα καναλια των οργανων, το αυτι ειναι ο καλυτερος μετρητης για αυτες τις δουλειες, διοτι η διαφορα εντασης αναμεσα σε ενα κομπρεσαρισμενο σημα σε σχεση με ακομπρεσσαριστο, η σε ενα επεξεργασμενο σημα σε σχεση με ενα flat eq, δεν ειναι ευκολο να αποτυπωθει οσο αφορα την ανθρωπινη αντιληψη σε νουμερα.


Τελος παντων αυτα, μια παρλατα και απο μενα, προχωρα εσυ στα πειραματα σου αφοβα, να χαλασεις κατι δε χαλας, οταν γραφεις αλλους μονο, εκει ειναι ο τρομος, οταν κανεις πειραματα για την παρτη σου ειναι μονο χαρα.
 
βασικά για την ώρα φρόντισε να μην κοκκινίζουν.
Σε πρώτη να κυμαίνονται κάπου από -18 έως -6 στα πιό δυνατά σε κάθε ανεξάρτητο τρακ.
Αυτά ως πολύ χοντρικός μπούσουλας.
Να έχεις υπόψη ότι στο stereo out όλα τα ανεξάρτητα τρακς αθροίζονται οπότε εκεί εύκολα μπορεί να κοκκινίσουν. Για αυτό λέμε να είναι ¨χαμηλά¨ όπως λες.

Ξεκίνα να γράφεις και βλέπεις.
Δεν θα τα πετύχεις όλα απο την πρώτη στιγμή

Μα τι είναι αυτό που λες;
Ηχογράφηση στα -6dBFS?

Πως ρυθμίζω τα peaks που αναφέρεις φίλε? Και γιατί πρέπει να είναι τόσο χαμηλά? Δεν γνωρίζω γι'αυτό ρωταω.

Μιλάμε για το πόσο "δυνατα" ηχογραφείς. Είναι κάτι που φαίνεται είτε στο input της κάρτας ήχου που έχεις, είτε στη "κονσόλα" της κάρτας ήχου, είτε στο κανάλι DAW (cubase κτλ.)

Στη πραγματικότητα τα -20dBFS δεν ειναι χαμηλά. Σε 24bit έχουμε δυναμική περιοχή από -144dBFS ως το 0. Το να ηχογραφεί κάποιος στο -6 είναι τυπικό παράδειγμα άγνοιας το πως λειτουργεί ο ψηφιακός κόσμος και πως αγνοείται πλήρως το gain staging. Η λογική "όσο πιο δυνατά τόσο καλύτερα" είναι λάθος.

1. Οι κονβέρτορες έχουν distortion. Όλοι. Αυτό λέγεται THD+N. Ακόμα και οι πιο high-end κόνβέρες έχουν distortion. Είναι distortion που -γενικότερα μιλώντας (το λέω γιατί μπορείς εσκεμένα να clipareis ένα ΚΑΛΟ κονβέρτορα πχ σε διαδικασία mastering) είναι ανεπιθύμητο distortion και δεν ακούγεται ωραία. Η καμπύλη αυτή στους κονβέρτορες αρχίζει και πέφτει, χοντρικά, από τα -60, φτάνει στο ελάχιστο στα -15 με -12, και μετά ανεβαίνει πολύ απότομα.

2. Το calibration στους κονβέρτορες είναι από -18dBFS ώς -24dBFS. Δηλαδή από τον αναλογικό κόσμο +4dBu = 0dBVU = (π.χ) -24dBFS

3. Τα plugins είναι και αυτά calibrated στα -20 με -18dBFS

4. Τα audio interface που ειναι φθηνά, ή ακόμα και mid level, έχουν πολύ κακά αναλογικά στάδια. Όσο περισσότερο τα πουσάρεις, τόσο περισσότερο (κακό) distortion βγάζουν. Διαβόητη για αυτό το πράγμα ειναι η scarlet. Με την scarlet θα ηχογραφούσα στα -40dbFS. Άλλος ένας λόγος να ηχογραφείς "χαμηλά".

5. Είναι απλά καλή πρακτική να γίνεται καλό gain staging. Ηχογραφώντας τα πάντα στα -20dBFS, η μίξη σου μετά θα έρθει πιο εύκολα. Το ότι έχουμε 64bit DAWs που συγχωρούν το κακο gain staging (κλιπάρεις μέσα στο DAW και δεν ακούς distortion λόγω floating point) δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να μάθουμε να κάνουμε καλό gain staging

6. Πάντα όταν έρθει η ώρα να ηχογραφήσουμε παίζουμε πιο δυνατά

Έχουμε ένα σωρό λόγους -σε ψηφιακό περιβάλλον- να ηχογραφούμε χαμηλά και κανέναν απολύτως λόγο να ηχογραφούμε hot. Δεν κερδίζεις τίποτα.
 
Last edited:
Γενικα, αν στοχευσεις στο να γραψεις σε μια ασφαλη ενταση, το -20 peak ισως παραειναι ασφαλης :ROFLMAO:
Ειλικρινά, απογοητεύομαι.

Το forum του Noiz έχει καταντήσει, εδώ και πολλά χρόνια, πηγή παραπληροφόρησης.
 
Κατσε, να το συζητησουμε.

Αν ενα σημα σε ενα ψηφιακο συστημα εχει σαν peak τιμη του το -12db, που ακριβως ειναι το προβλημα;
 
Κατσε, να το συζητησουμε.

Αν ενα σημα σε ενα ψηφιακο συστημα εχει σαν peak τιμη του το -12db, που ακριβως ειναι το προβλημα;
Δεν έχεις headroom.
Αφού τα έγραψα πιο πάνω.
 
Μα εχεις 12 db περιθοριο απο την ΚΟΡΥΦΗ του σηματος σου.

Αν ειχες 12 db απο τη ΜΕΣΗ ΣΤΑΘΜΗ τοτε ναι, θα τα ειχες σκατωσει γιατι τοτε οντως δε θα ειχες headroom.

Αλλα 12 db επιπλεον απο την ΚΟΡΥΦΗ, ε για ονομα.
 
Τα παντα ειναι θεμα τεχνικης και προτεραιοτητων.

Στον αναλογικο κοσμο, τα βασικα εργαλεια ηταν τα VU meters, οπου μετραγαν την RMS σταθμη του ηχου.

Στον αναλογικο κοσμο ο μεγαλος εχθρος ηταν ο θορυβος. Αντιθετα τα στιγμιαια Peaks του σηματος δεν ηταν τοσο μεγαλος εχθρος, διοτι η αναλογικη τεχνολογια εχει πιο "μουσικη" συμπεριφορα αν αυτα φτασουν σε μεγαλη ενταση.

Αυτο, σε συνδυασμο με το οτι ετσι και αλλιως αν μιλαμε για βελονες που πανε πανω κατω και τετοια ειναι πρακτικα αδυνατο να "πιασεις" τα peaks, εκανε τη δουλεια να γινεται στο ετσι. Στο πως; Στο να στοχευεις σε μια καλη μεση σταθμη, που θα αφηνε ομως και αρκετα περιθωρια για να καταγραφουν ανεπαφα τα peaks.

Απαξ και μεταφερουμε την παραπανω αναλογικη λογικη στον ψηφιακο κοσμο, θα μπουμε πραγματι στη διαδικασια να αντιστοιχησουμε τα VU meters με τα ψηφιακα Full Scale, και τα υπολοιπα τα εγραψε μια χαρα το αφεντικο.


Στον ψηφιακο κοσμο των DAW ομως, εχουμε προσβαση και απευθειας σε peak meters. Δε χρειαζεται δηλαδη να στοχευουμε σε μια χαμηλη μεση σταθμη και να "υπολογιζουμε" οτι τα peak μας θα ειναι ΟΚ. Βλεπουμε απευθειας τη μετρηση των peaks, πραγμα πολυ σημαντικο γιατι η συμπεριφορα του ψηφιακου ειναι καταστροφικη απαξ και τα peak μας "κοκκινησουν".


Και γιατι θα ρωτουσε καποιος δεν στοχευουμε σε αυτο, δηλαδη απλα να μην κοκκινιζουν; Γιατι δεν παμε τα peak στο -1 ας πουμε;


Εδω μπαινει η λογικη του να μη ρισκαρουμε, γιατι οντως οταν γραφεις παιζεις πιο δυνατα, αλλα και για τεχνικους λογους: Το cubase μετραει τα peaks αφου αυτα μπουν μεσα στο προγραμμα, τα σταδια ομως μεχρι να γινει αυτο κρυβουν παγιδες.

Οποτε η στοχευση του dimsonic, για peak στα -6 ειναι ΙΜΗΟ η υψηλοτερη προτεινομενη. Μονο οταν παιζω εγω το παω εκει :ROFLMAO: Αλλιως το -8 ειναι ηδη υπεραρκετο, μετα απο καλα δοκιμαστικα take εννοειται. Αλλα και στο -12 να παει ο φιλος, δεν τρεχει και τιποτα, ειδικα αν γραφει και 32 bit που ειναι η καρτα του, καλα αστο, ας παει και στο -20.

Η μεση σταθμη παλι, οσο αφορα την καταγραφη, δεν εχει ιδιαιτερη αξια στον ψηφιακο κοσμο. Διοτι ακριβως ο θορυβος ειναι χαμηλος, το προβλημα ειναι τα peaks, και αλλωστε, αν εξασφαλισουμε οτι τα peaks θα καταγραφουν σωστα και μαλιστα με ενα headroom ασφαλειας 6-8- 12 db, το υπολοιπο μερος του σηματος ειναι αυτονοητο οτι θα βρισκεται ακομα χαμηλοτερα απο αυτο το επιπεδο.

Φυσικα η μεση σταθμη θα φανει χρησιμη στη περαιτερω επεξεργασια του σηματος, και ειδικα στο master track και την τελικη ενταση του κομματιου, αλλα αυτα ειναι προχωρημενες πιστες, ας ξεκινησουμε με μια ασφαλης καταγραφη με peaks στα -12 db και στην πορεια θα την βρει την ακρη.
 
Last edited:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top