...αυτή η απορία νομίζω πως θέτει τις βάσεις για μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με τον τρόπο που διαμορφώνεται (ή πρέπει να διαμορφώνεται) και να διδάσκετε (μεταβιβάζεται) η έννοια του sound engineering ως γνωστικού αντικειμένου χθες, σήμερα αλλά και άυριο.
η γνώση οδηγεί στην απόκτηση (και χρήση) του εξοπλισμού ή ο εξοπλισμός (και η χρήση του) στην γνώση? ??? :

....αυτό και αν είναι τεράστιο θέμα για συζήτηση ;D ;D ;D
Αναφέρομαι φυσικά στον τρόπο με τον οποίο αποκτάται η γνώση στο συγκεκριμένο αντικείμενο γενικότερα
Σίγουρα η τεχνολογική πρόοδος επιφέρει αλλάγες όχι μόνο στην ίδια την διαδικάσία και στις γνωστικές πτυχές της τέχνης των ηχογραφήσεων αλλά και στην τρόπο κατάρτισης και απόκτησης της τεχνογνωσίας....
Ως πριν κάποια χρόνια ο "δρόμος προς την ηχοληψία" ( ;D) ήταν ο προσωπικός πειραματισμός και το διάβασμα, coffee boy σε κάποιο recording studio ή "hamalizer" σε κάποιο PA, αργότερα βοηθός "γενικών καθηκόντων" (ίσως και tape op) , μετά assistant engineer κλπ κλπ.....κάποιοι θα γινόντουσαν ηχολήπτες, κάποιοι θα μέναν και θα εξειδικεύονταν ως τεχνικοί, κάποιοι θα ειδικευόντουσαν στην μίξη, κάποιοι στον "ζωντανό" ήχο κλπ κλπ
Σήμερα το σύνηθες είναι κάποια σχολή "μουσικής τεχνολογίας"(ότι και αν μπορεί να σημαίνει αυτό :

) διάρκειας 1-3 ετών, ένα "αξιόλογο και επαγγελματικό computer DAW" (sorry θα έσκαγα αν δεν το ξαναέγραφα ;D ;D ;D) και voila....
.....ένας pro ηχολήπτης (επίσης ότι και αν μπορεί να σημαίνει αυτό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα ...) έτοιμος να κατακτήσει την αγορά
Δεν θεωρώ ότι η πρώτη προσέγγιση είναι η απόλυτα σωστή (για την ακρίβεια θεωρώ πως δημιουργεί κενά, δύσκολα να καλυφθούν αλλά και ενέχει τον κίνδυνο της υποκειμενικης και μονόπλευρης θεώρησης ενός θέματος με άπειρες πτυχές και μονοπάτια) ....αλλά σίγουρα ούτε και η δεύτερη.
Και δεν νομίζω πως τίθεται θέμα "θεωρητική vs εμπειρικής - πρακτικής γνώσης", τουλάχιστον όχι απόλυτα και όχι από εμένα....
Πιθανότατα ο πραγματικά σωστός δρόμος να βρίσκεται (όπως συνήθως) κάπου στην μέση......σε έναν ισόποσο καταμερισμό θεωρητικής και εμπειρικής - πρακτικής κατάρτισης, παρακολούθησης των εξελίξεων και αφομείωσης της "παράδοσης", καθοδήγησης και προσωπικού πειραματισμού, διαβάσματος και (κυριολεκτικής) επαφής με εξοπλισμό, αναζήτησης απόψεων και προσωπικών (σωστών και λάθος) επιλογών, αντικειμενικών αξιωμάτων και υποκειμενικών θεωρημάτων, δημιουργία προσωπικής αντίληψης και κρίσης.......και σίγουρα όλα αυτά είναι δύσκολο να γίνουν μοναχικά , χωρίς οργάνωση και καλώς εννοούμενη καθοδήγηση μέσω της εμπνευσμένης διδασκαλίας (όχι απίθανο - ειδικά σήμερα - αλλά δύσκολο....η καθοδήγηση όσο δεν αποτελεί πατρονάρισμα είναι πάντα επιθυμητή στον συγκεκριμένο χώρο)
Αυτό που προσωπικά με ανησυχεί είναι πως ενώ συνήθως η τεχνολογική πρόοδος επιφέρει και καλύτερη εκπαίδευση αλλά και εξειδίκευση, στον δικό μας χώρο και απ'όσο μπορώ να αντιληφθώ έχει πολλές φορές σχεδόν τα αντίθετα αποτελέσματα......νομίζω πως σήμερα η εμμονή και η προσκόλληση σε τύπους και στερεότυπα είναι σχεδόν αντιστρόφως ανάλογη του καινοτομικού χαρακτήρα των νέων τεχνολογιών ενώ οι περισσότεροι "ασχολούμενοι με τον χώρο" μοιάζουν να είναι τα πάντα και τίποτα ταυτόχρονα

.....Δεν αναφέρομαι βέβαια συγκεκριμένα στην χώρα μας που η έννοια του "εμπειρικού" έχει μια ίσως ιδαίτερα κακή χροιά (....και λογικό σε μια χώρα χωρίς παράδοση στον χώρο) και η σύγκριση ανάμεσα στις 2 προσεγγίσεις που ανέφερα δεν έχει πάντα και πολύ νόημα (ούτε βέβαια είναι πάντα όπως τα περιέγραψα ;D ;D) ειδικά αν αναλογιστούμε την ελάχιστη σημασία που δίνεται στην διδακτική ικανότητα των εμπλεκωμένων (στην δυνατότητα δηλαδή να μεταδώσουν σωστά τις γνώσεις τους) αλλά και στον τυπικά "ελληνικό" τρόπο επιλογής τους στην πλειονότητα των περιπτώσεων....
...Φυσικά και αυτή η αίσθηση δεν αποτελεί κανόνα και σίγουρα υπάρχουν σε όλες τις περιπτώσεις εξαιρέσεις.
Μια άλλη σημαντική παράμετρος για μένα είναι το με ποια κριτήρια η συνέχεια και η εξέλιξη της γνώσης στον συγκεκριμένο τομέα και γνωστικό αντικείμενο μετατρέπεται από εμπειρική - πρακτική διαδικάσία σε ένα καθαρά ακαδημαικό "προιόν", από ποιούς, γιατί (με ποιο σκοπό δηλαδή) και με ποιον τρόπο (και ποια αποτελέσματα - θετικά και αρνητικά) τελικά υλοποιήται. Φυσικά στις απαντήσεις εμπλέκονται πολλοί και διαφορετικοί παράγωντες όπως η ίδια η δομή των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών, ο τρόπος που λειτουργεί η αγορά εργασίας, οι τεχνολογική πρόοδος και οι αλλαγές που επιφέρει στις μεθόδους παραγωγής κλπ κλπ ......εξίσου σημαντικό όμως είναι το πως αντιμετωπίζουμε και εμείς οι ίδιοι ως άμεσα εμπλεκόμενοι (είτε ως "μάγοι" :

, "μαθητευόμενοι μάγοι"

ή και απλοί θεατές του χώρου

) αυτή την κατάσταση.