1 στους 2 επιλέγει streaming και δεν πληρώνει

Yannis Methenitis

Yameth

Jack of all trades
Staff member
Μηνύματα
11,677
Λύσεις
1
Πόντοι
3,578
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, η μουσική στην Ελλάδα πέρα από την καλλιτεχνική της αξία έχει και σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα. Συνεισφέρει πάνω από €200 εκατ. στο ετήσιο ΑΕΠ και δημιουργεί περίπου 5.400 θέσεις εργασίας.
Αντιστρόφως, η μη εξουσιοδοτημένη χρήση μουσικής κρατά πίσω την οικονομική ανάπτυξη. Αν περιοριζόταν η πειρατεία, η οικονομική επίδραση θα μπορούσε να αυξηθεί στα €300 εκατ. στο ΑΕΠ και στις 7.900 θέσεις εργασίας. Δηλαδή αν όλα τα μαγαζιά πλήρωναν τα δικαιώματα χρήσης, η αξία τους θα ήταν τετραπλάσια ενώ το 39,5% παραδέχεται πως η μουσική που παίζει ένας χώρος διασκέδασης μπορεί να επηρεάσει την επιλογή του να τον επισκεφθεί.

Σχεδόν 4 στους 5 Έλληνες ακούν μουσική καθημερινά, αφιερώνοντας τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα σε αυτή. Παρά το γεγονός, μόνο 1 στους 5 πληρώνει για αυτήν!
Βέβαια μετα το φιάσκο της ΑΕΠΙ δεν ξέρω και σε τι βαθμό οι οργανισμοί που την αντικατέστησαν είναι αποτελεσματικοί.
Τι λέτε εν έτη 2025; Πυροβολούμε άραγε τα πόδια μας σαν μουσικοί ή το δικαιολογείτε;
Δεν πρέπει να πληρώνεται ο μουσικός για τη μουσική του;

πηγή: https://yameth.gr/streaming-new-king/
 
Η συζήτηση για τη μουσική και την οικονομική της αξία συχνά παρουσιάζεται μονοδιάστατα, σαν να αρκεί να πούμε ότι «συνεισφέρει τόσα εκατομμύρια στο ΑΕΠ» για να κλείσει η κουβέντα. Στην πραγματικότητα το ζήτημα δεν είναι αν πρέπει να πληρώνεται ο μουσικός,αυτό είναι αυτονόητο. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ποιος τσεπώνει τα χρήματα και με ποια διαφάνεια. Η εμπειρία της ΑΕΠΙ δεν ήταν μια κακή εξαίρεση. ήταν η πιο κραυγαλέα απόδειξη ότι οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης λειτουργούν σαν κλειστά club, με τεράστια κόστη, ελάχιστη λογοδοσία και άνιση κατανομή. Ένα μικρό ποσοστό μεγάλων ονομάτων εισπράττει το μεγαλύτερο κομμάτι, ενώ χιλιάδες μουσικοί μένουν με ψίχουλα. Αυτό δεν είναι δίκαιη ανταμοιβή, είναι μια στρέβλωση που μοιάζει περισσότερο με καρτέλ.

Ακόμη και οι περιβόητες «μελέτες» που μιλούν για εκατοντάδες εκατομμύρια στο ΑΕΠ βασίζονται σε αμφισβητήσιμη μεθοδολογία. Μετρούν, για παράδειγμα, την κατανάλωση σε μπαρ που παίζουν μουσική σαν να πήγε ο πελάτης εκεί για το playlist. Στην πραγματικότητα, αν δει κανείς τι επιστρέφει στον ίδιο τον καλλιτέχνη, τα ποσοστά είναι θλιβερά –συχνά κάτω από το 15% των συνολικών εσόδων. Όλα τα υπόλοιπα χάνονται σε ενδιάμεσους, οργανισμούς και πλατφόρμες.

Κι εδώ έρχεται το παράδοξο. Η πειρατεία, όσο κι αν δαιμονοποιήθηκε, υπήρξε η μεγαλύτερη μορφή προβολής για τους μικρούς δημιουργούς. Αν δεν υπήρχαν τα mp3, το YouTube και το ανεξέλεγκτο μοίρασμα, κανείς δεν θα μάθαινε ποτέ συγκροτήματα εκτός των μεγάλων δισκογραφικών. Χιλιάδες καλλιτέχνες έκτισαν κοινό, έκαναν περιοδείες και πούλησαν merch χάρη σε αυτήν την «παραβατικότητα». Αν περίμεναν από τις εισπράξεις δικαιωμάτων, θα είχαν χαθεί στη σιωπή. Η ίδια η αγορά που σήμερα δοξάζεται απέτυχε να τους δώσει χώρο· η πειρατεία τους τον άνοιξε.

Και αν κοιτάξουμε πιο προσεκτικά, τα υπερκέρδη συνεχίζουν να τα καρπώνονται οι λίγοι. Οι μεγάλες δισκογραφικές και οι οργανισμοί κάνουν συμφωνίες με τις streaming πλατφόρμες, όπου οι αποδοχές ανά ακρόαση είναι εξευτελιστικές. Ο μέσος μουσικός χρειάζεται εκατομμύρια streams για να δει μερικές εκατοντάδες ευρώ. Κι όμως, μας ζητούν να θεωρήσουμε αυτό το μοντέλο δίκαιο και να το προστατεύσουμε.

Άρα, ηθικά, το ζήτημα δεν είναι αν ο μουσικός αξίζει να πληρώνεται. Αυτό δεν αμφισβητείται. Το ζήτημα είναι αν πρέπει να συνεχίσουμε να ταΐζουμε ένα σύστημα που κρατά τα κέρδη για λίγους, αφήνει τους μικρούς δημιουργούς στο περιθώριο και μετρά τον πολιτισμό μόνο με όρους spreadsheets. Αν αυτό είναι το «σωστό», τότε πράγματι ίσως η πειρατεία έκανε μεγαλύτερη υπηρεσία στη μουσική από ό,τι το ίδιο το σύστημα που υποτίθεται πως την προστατεύει.
 
...Το ζήτημα είναι αν πρέπει να συνεχίσουμε να ταΐζουμε ένα σύστημα που κρατά τα κέρδη για λίγους, αφήνει τους μικρούς δημιουργούς στο περιθώριο και μετρά τον πολιτισμό μόνο με όρους spreadsheets. Αν αυτό είναι το «σωστό», τότε πράγματι ίσως η πειρατεία έκανε μεγαλύτερη υπηρεσία στη μουσική από ό,τι το ίδιο το σύστημα που υποτίθεται πως την προστατεύει.
Μα το σημερινό σύστημα που επιτρέπει την ανεξάρτητη παραγωγή και διανομή στα τεράστια streaming sites είναι το εναλλακτικό του προηγούμενου καθεστώτος. Οι δε οργανισμοί δικαιωμάτων είναι εργατικά σωματεία μελών. Το πως λειτουργούν ή αποδίδουν είναι καθαρά θέμα των μελών (όπως και ήταν επι ΑΕΠΙ).
 
Μα το σημερινό σύστημα που επιτρέπει την ανεξάρτητη παραγωγή και διανομή στα τεράστια streaming sites είναι το εναλλακτικό του προηγούμενου καθεστώτος. Οι δε οργανισμοί δικαιωμάτων είναι εργατικά σωματεία μελών. Το πως λειτουργούν ή αποδίδουν είναι καθαρά θέμα των μελών (όπως και ήταν επι ΑΕΠΙ).
Συμφωνώ ότι οι πλατφόρμες streaming έδωσαν στους καλλιτέχνες τη δυνατότητα να βγάλουν μόνοι τους δουλειά χωρίς μεσολάβηση δισκογραφικών – αυτό είναι όντως μια τομή. Όμως ας μην ξεχνάμε δύο πράγματα: πρώτον, ότι το ίδιο το streaming είναι χτισμένο πάνω σε ένα μοντέλο εξευτελιστικής αμοιβής. Μιλάμε για pay-per-stream της τάξης του $0,003 – $0,005. Οπότε ναι, μπορείς να ανεβάσεις ανεξάρτητα, αλλά για να βγάλεις μεροκάματο χρειάζεσαι εκατομμύρια plays. Δηλαδή, στην ουσία, η εξάρτηση απλώς μεταφέρθηκε από τη δισκογραφική στις πλατφόρμες.

Δεύτερον, όσο για το ότι οι οργανισμοί δικαιωμάτων είναι εργατικά σωματεία μελών», αυτό είναι ωραίο θεωρητικά. Στην πράξη όμως, γνωρίζουμε όλοι πως λειτουργούν: με αδιαφάνεια, με διαδικασίες που λίγοι παρακολουθούν, με διοικήσεις που παραμένουν στα χέρια μιας κλειστής ομάδας. Αν όντως λειτουργούσαν σαν πραγματικά σωματεία, θα βλέπαμε συλλογικό έλεγχο, ισότιμη κατανομή και ενεργό συμμετοχή. Στην Ελλάδα βλέπουμε το ακριβώς αντίθετο. Και αυτό δεν είναι «υθύνη των μελών, είναι δομική παθογένεια.

Με άλλα λόγια, το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Το πρόβλημα είναι ότι οι υπάρχουσες λύσεις συνεχίζουν να δημιουργούν νέες μορφές εξάρτησης και ανισότητας. Εκεί είναι που η πειρατεία υπήρξε το μοναδικό πραγματικό εργαλείο εξίσωσης που έδωσε φωνή σε μικρούς δημιουργούς, πριν τους ρουφήξει και πάλι η αγορά.
 
...Σχεδόν 4 στους 5 Έλληνες ακούν μουσική καθημερινά, αφιερώνοντας τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα σε αυτή. Παρά το γεγονός, μόνο 1 στους 5 πληρώνει για αυτήν!

Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς, από τα λίγα που γνωρίζω ξέρω ότι σε πληρώνει η πλατφόρμα που έχεις διαλέξει για να μοιράζεσαι την μουσική σου, όχι άμεσα οι ακροατές.

Προσωπικά είμαι από αυτούς που δεν πληρώνουν λόγω της γενικότερης οικονομικής μου κατάστασης αλλά και νοοτροπίας μου, δηλαδή προτιμώ να αγοράσω έναν (1) μόνο δίσκο αντί να δώσω τα ίδια χρήματα για δύο μήνες συνδρομή. Αυτό που λέω γνωρίζω ότι δεν έχει λογική και αγοράζω λίγους πια δίσκους (νέους ή μεταχειρισμένους) λόγω του πόσο ακριβοί είναι αλλά το προτιμώ.

Δεν ασχολούμαι ιδιαίτερα με streaming γιατί δεν έχω το ίδιο πάθος να ψάξω για νέους μουσικούς όπως είχα σε νεαρή ηλικία. Ακούω πολύ ραδιόφωνο (ιντερνετικό κυρίως), τους δίσκους & CD που έχω και ακόμα ψιλοαγοράζω και την δωρεάν έκδοση του Spotify. Το διάλεξα γιατί είναι δωρεάν και έχει ελαφρά καλύτερο ήχο από το YouTube. Αν κόψουν την δωρεάν έκδοση δε θα μου λείψει ιδιαίτερα. Υποθέτω ότι μπορεί να πληρώσω για συνδρομή αν δεν υπάρχουν πια ελεύθεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί.

Για την ΑΕΠΙ και τους χειρισμούς της καλύτερα να μην γράψω γιατί θα διαγραφώ. Χαίρομαι πολύ που δεν υπάρχει πια.
 
Και εγώ V-Radio ακούω δωρεάν και Youtube όσο και να μου τη σπάνε οι διαφημίσεις στο tablet και το κινητό....... εγώ τσάμπας γεννήθηκα, τσάμπας θε να πεθάνω. Θα πληρώνω συνδρομές.............. Μόνο το Netflix κρατάω για να χαζολογάω λίγο καμια σειρά.
 
Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς, από τα λίγα που γνωρίζω ξέρω ότι σε πληρώνει η πλατφόρμα που έχεις διαλέξει για να μοιράζεσαι την μουσική σου, όχι άμεσα οι ακροατές.
Οι ακροατές δεν πληρώνουν συνδρομές.

Σε ότι αφορά την επιθυμία σου για αγορά CD, καλά κάνεις (τα δικαιώματα περιλαμβάνονται).
Ξέρω πολλούς... ώριμους που το προτιμούν και είναι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα για άλλη συζήτηση.

Και εγώ V-Radio ακούω δωρεάν και Youtube όσο και να μου τη σπάνε οι διαφημίσεις στο tablet και το κινητό....... εγώ τσάμπας γεννήθηκα, τσάμπας θε να πεθάνω. Θα πληρώνω συνδρομές.............. Μόνο το Netflix κρατάω για να χαζολογάω λίγο καμια σειρά.
Εξαιρετικό το V-Radio και αξίζει τα... 2 ευρώ που μου κόστισε, με το παραπάνω. Είναι και made in Greece.
 
Εξαιρετικό το V-Radio και αξίζει τα... 2 ευρώ που μου κόστισε, με το παραπάνω. Είναι και made in Greece.
Γιατί σου κόστισε 2 ευρώ? Τι δίνει με 2 ευρώ δηλαδή γιατί δεν το έχω ψάξει. Δε βγάζει διαφημίσεις?
 
Ακριβώς. Δωστα βρε τσιγκούναρε να πάρει ένα καφέ ο δημιουργός του... να ανέβει κι ο ΑΕΠ.
Πόσα από αυτά που θα δώσω πάνε στο κράτος?
 
να ανέβει κι ο ΑΕΠ.

Και κάτι για το ΑΕΠ.

Η αλήθεια είναι ότι το ΑΕΠ της χώρας δεν εξαρτάται τόσο από το αν παίζει μουσική ένα μαγαζί με πληρωμένα δικαιώματα, όσο από πολύ πιο δομικούς παράγοντες που τραβούν προς τα κάτω την οικονομία. Η μουσική βεβαίως έχει πολιτιστική και οικονομική αξία, αλλά τα νούμερα που παρουσιάζονται ως προσθήκη στο ΑΕΠ είναι περισσότερο λογιστικές κατασκευές παρά πραγματική ανάπτυξη. Αντιθέτως, αυτό που πραγματικά στραγγαλίζει την ελληνική οικονομία είναι η διαφθορά και η συστηματική διαπλοκή.

Όταν μιλάμε για ΑΕΠ, το βάρος δεν πέφτει στο αν πληρώθηκαν δικαιώματα μουσικής σε ένα μπαρ, αλλά στα δισεκατομμύρια που χάνονται κάθε χρόνο από υπερκοστολογημένα έργα, απευθείας αναθέσεις χωρίς διαφάνεια και πελατειακές σχέσεις. Να μερικά παραδείγματα: οι αναθέσεις έργων υποδομής που κοστίζουν στην Ελλάδα διπλάσια ή τριπλάσια σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι σκανδαλώδεις υπερτιμολογήσεις σε προμήθειες δημοσίου (από ιατρικό υλικό μέχρι στρατιωτικό εξοπλισμό), αλλά και η συστηματική φοροδιαφυγή μεγάλων συμφερόντων που μένει στο απυρόβλητο. Αυτά είναι που κρατούν το ΑΕΠ χαμηλά και όχι η μη πληρωμή δικαιωμάτων σε καφέ και εστιατόρια.

Η ουσία είναι ότι το ΑΕΠ δεν ανεβαίνει γιατί ένα μεγάλο κομμάτι του πλούτου ανακυκλώνεται μέσα από κανάλια διαφθοράς και καταλήγει σε υπερκέρδη λίγων εκλεκτώ», αντί να επιστρέφει στην πραγματική οικονομία. Όσο η Ελλάδα λειτουργεί με λογική μικρού κλειστού κλαμπ που μοιράζει τα λεφτά με απευθείας αναθέσεις και μυστικές συμφωνίες, καμία αύξηση εισφορών από πνευματικά δικαιώματα δεν μπορεί να αλλάξει τη μεγάλη εικόνα.

Με άλλα λόγια, το πρόβλημα δεν είναι η μουσική αλλά το μοντέλο εξουσίας και πλούτου που στραγγίζει τη χώρα. Αν δεν σπάσει ο κύκλος της διαπλοκής και της διαφθοράς, το ΑΕΠ θα παραμένει καθηλωμένο, όσο κι αν πληρώσουν τα καφέ για το playlist τους.

Ρώτα τον @Terry RoscoeBeck5 να στα πει που τα ΚΣΕΡΕΙ καλύτερα. :D
 
Το 'σκισες πάλι.:ROFLMAO::alien:
ΑΕΠ δεν είναι η διαφθορά. Είναι τι έσοδα έχει μια χώρα απο αυτά που παράγει.
Όταν θα καταπολεμήσεις τη διαφθορά και την πειρατία ο ΑΕΠ θ' ανέβει.
Κι εμείς θα σ' ευγνωμονούμε.
 
Το 'σκισες πάλι.:ROFLMAO::alien:
ΑΕΠ δεν είναι η διαφθορά. Είναι τι έσοδα έχει μια χώρα απο αυτά που παράγει.
Όταν θα καταπολεμήσεις τη διαφθορά και την πειρατία ο ΑΕΠ θ' ανέβει.
Κι εμείς θα σ' ευγνωμονούμε.
Δεν είπα ότι ΑΕΠ είναι η διαφθορά. Αυτό που είπα ακριβώς ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ το γιατί δεν ΠΑΡΑΓΟΥΜΕ και γι αυτό το ΑΕΠ δε θα ανέβει.
Αυτό που είπα είναι ΑΚΡΙΒΩΣ αυτό που τα ΔΙΑΛΥΕΙ όλα.
Όταν θα τελειώσει αυτό, τότε θα αντιμετωπιστεί και η πειρατεία και θα ευδοκιμήσουν και καλύτερα οι συνδρομές διότι η καλύτερη κατανομή του πλούτου φέρνει μέσω όλων αυτών και την πραγματική ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα, την ανθεκτικότητα, τη διατηρησιμότητα της χώρας, εξασφαλίζοντας το μέλλον μας.
Φυσικά το έσκισα γιατί εγώ λέω μόνο ΑΛΗΘΕΙΕΣ. :p:ninja:
 
Σχεδόν 4 στους 5 Έλληνες ακούν μουσική καθημερινά, αφιερώνοντας τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα σε αυτή. Παρά το γεγονός, μόνο 1 στους 5 πληρώνει για αυτήν!
Βέβαια μετα το φιάσκο της ΑΕΠΙ δεν ξέρω και σε τι βαθμό οι οργανισμοί που την αντικατέστησαν είναι αποτελεσματικοί.
Τι λέτε εν έτη 2025; Πυροβολούμε άραγε τα πόδια μας σαν μουσικοί ή το δικαιολογείτε;
Δεν πρέπει να πληρώνεται ο μουσικός για τη μουσική του;

πηγή: https://yameth.gr/streaming-new-king/

Για τα καταστήματα συμφωνώ. Για τον ακροατή, γιατί να πληρώσει για το streaming? Ο μουσικός θα πληρωθεί από τα streams που έκανε από την πλατφόρμα ανεξάρτητα αν ο ακροατής πληρώνει συνδρομή ή όχι. Τα έσοδα που δεν θα πάρει η πλατφόρμα από αυτόν που δεν πληρώνει συνδρομή θα τα πάρει από τις διαφημίσεις ούτως ή άλλως.

Προσωπικά και εγώ προτιμώ να αγοράσω δίσκο παρά να δώσω χρήματα για συνδρομή. Έχω μάλιστα αγοράσει πολλούς δίσκους τα τελευταία χρόνια (cd, είμαι "παιδί των 90s") οι οποίοι κυρίως είναι δίσκοι που μου "έλειπαν" από δισκογραφίες αγαπημένων συγκροτημάτων. Η πλάκα είναι ότι δεν έχω καν CD player εδώ που μένω. Περνάω όμως πολύ χρόνο στο αυτοκίνητο οπότε τα CD προορίζονται αποκλειστικά για να ακούω μουσική στο αμάξι.

Αυτά που ακούω στο YouTube (δεν έχω καν Spotify) είναι συνήθως δίσκους που ήδη έχω και απλά τα ακούω εκεί γιατί όπως προείπα δεν έχω cd player 😁(και αν δεν τους έχω κάποια στιγμή θα τους πάρω), οπότε ήδη τους έχω πληρώσει. Ούτως ή άλλως ακούω πάντα από την επίσημη YT σελίδα του καλλιτέχνη ώστε τα οποία έσοδα να πάνε σίγουρα σε αυτούς...
 
Ένα "τέλος για δημόσια χρήση πολυμέσων", επιβεβλημένο απ' ευθείας από την Πολιτεία, σε όποια επιχείρηση θέλει να παίζει μουσική (ή τηλεόραση) για τους πελάτες της ενώ λειτουργεί, θα έλυνε το όποιο πρόβλημα, αυθημερόν. Είτε η επιχείρηση είναι μπουτίκ, είτε καφετέρια, είτε πορνείο. Στη δική μου επιχείρηση, δεν έχουμε μεγάφωνα και δεν παίζουμε μουσική για τους επισκέπτες ή τους εργαζόμενους, άρα δεν θα πληρώναμε το τέλος. Επίσης, δεν θα πλήρωνε το τέλος το γειτονικό μας επώνυμο διαγνωστικό κέντρο, καθώς επίσης δεν παίζει μουσική. Θα το πλήρωνε όμως η καφετέρια στο ισόγειο, το σούπερμάρκετ στη γωνία και πολλά-πολλά άλλα.

Ο έλεγχος θα ήταν πολύ απλός. Ένας υπάλληλος της Πολιτείας, επισκέπτεται την επιχείρηση. Αν διαπιστώσει ότι γίνεται αναπαραγωγή πολυμέσων προς τέρψιν εργαζομένων ή επισκεπτών, αναζητά την βεβαίωση για το ότι πληρώνεται το σχετικό τέλος. Αν δεν πληρώνεται, ρίχνει ένα ωραίο πρόστιμο.

Problem solved...

----

... για τις επιχειρήσεις, solved. Για τους ιδιώτες που προτιμούν να μην πληρώνουν για τη μουσική που ακούνε... ε, αυτοί πάντα υπήρχαν. Ειδικά για τους μουσικούς που το κάνουν, θεωρώ ότι είναι το αντίστοιχο με όσους δεν πάνε να ψηφίσουν όταν γίνονται εκλογές, δηλαδή μετά δεν τους αναγνωρίζω το δικαίωμα να διαμαρτύρονται για όσα (τους) συμβαίνουν.
 
Η ουσία είναι ότι το ΑΕΠ δεν ανεβαίνει γιατί ένα μεγάλο κομμάτι του πλούτου ανακυκλώνεται μέσα από κανάλια διαφθοράς και καταλήγει σε υπερκέρδη λίγων εκλεκτώ», αντί να επιστρέφει στην πραγματική οικονομία.
Εσένα πώς ακόμα δεν σε έχουμε προτείνει για το Νόμπελ Οικονομίας; :unsure: :ROFLMAO:
 
Η προσωπική μου εμπειρία από το streaming είναι ότι είχα spotify premium για ένα χρόνο. Πλην του ότι η ποιότητα του ήχου ήταν κακή (με όλες τις σχετικές ρυθμίσεις ποιότητας στο τέρμα) και τα κομμάτια ακούγονταν "σιδερωμένα", τουτέστιν σα να έχουν όλα ηχογραφηθεί/μιξαριστεί στο ίδιο στούντιο, την ίδια εποχή, από τον ίδιο ηχολήπτη και με τον ίδιο εξοπλισμό, μέσα σε αυτή τη χρονιά έγιναν και 3 αυξήσεις στη συνδρομή. Υπηρεσίες στα όρια του προσβλητικού, τουλάχιστον για έναν σχετικά απαιτητικό ακροατή.

Είναι λίγο σα να πληρώνεις συνδρομή σε γκαλερί π.χ. για να μπορείς να πηγαίνεις και να βλέπεις πίνακες ζωγραφικής και αντ' αυτού να σου στέλνουν καρτ ποστάλ με τα έργα.
 
Εσένα πώς ακόμα δεν σε έχουμε προτείνει για το Νόμπελ Οικονομίας; :unsure: :ROFLMAO:
Προφανώς, δεν τους συμφέρουν αυτά πού γράφω. Θέλουν να βραβεύουν αυτούς πού τους βολεύει για να διατηρούνται ζαπλουτοι εις βάρος των πεινασμένων ορδών που χρησιμοποιουν για σκλάβους καί νά θεωρούνται για αυτό ΑΡΙΣΤΟΙ. ,,😃
 
Συνέχισε το πουρουπουπού Κωστάκης και ετοιμάσου για μπλοκ

μπλόκο.JPG
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top