- Μηνύματα
- 842
- Πόντοι
- 16
Δε χρειάζεται να την αφήσεις στην ταράτσα για να τη βλέπει ο ήλιος. Μπορείς και εντός του σπιτιού, σε κάποιο παράθυρο/μπαλκονόπορτα που χτυπάει ο ήλιος. Την αλλοίωση στο χρώμα την προκαλούν κυρίως οι υπεριώδεις ακτίνες, οι οποίες περνάνε από το τζάμι (εκτός αν είναι ειδικό tempered UV blocking glass). Βάλε ένα stand εκεί και άφηνέ την μόνιμα εκεί, ως έχει - ούτε να βγάλεις εξαρτήματα ούτε τίποτα.
Και για του λόγου το αληθές, παραθέτω και ένα απόσπασμα που βρήκα στη γνωστή πηγή:
PS:
Και για του λόγου το αληθές, παραθέτω και ένα απόσπασμα που βρήκα στη γνωστή πηγή:
Ή μπορείς να δοκιμάσεις σε ένα solarium για γρήγορα αποτελέσματα...Many polymers used in consumer products are degraded by UV light, and need addition of UV absorbers to inhibit attack, especially if the products are exposed to sunlight. The problem appears as discoloration or fading, cracking and sometimes, total product disintegration if cracking has proceeded sufficiently. The rate of attack increases with exposure time and sunlight intensity.
It is known as UV degradation, and is one form of polymer degradation. Sensitive polymers include thermoplastics, such as polypropylene and polyethylene as well as speciality fibres like aramids. UV absorption leads to chain degradation and loss of strength at sensitive points in the chain structure. They include tertiary carbon atoms, which in polypropylene occur in every repeat unit. Aramid rope must be shielded with a sheath of thermoplastic if it is to retain its strength.
IR spectrum showing carbonyl absorption due to UV degradation of polyethylene
In addition, many pigments and dyes absorb UV and change colour, so paintings and textiles may need extra protection both from sunlight and fluorescent bulbs, two common sources of UV radiation. Old and antique paintings such as watercolour paintings for example, usually need to be placed away from direct sunlight. Common window glass provides some protection by absorbing some of the harmful UV, but valuable artifacts need extra shielding. Many museums place black curtains over watercolour paintings and ancient textiles, for example. Since watercolours can have very low pigment levels, they need extra protection from UV light.
PS:
Σε αυτήν την περίπτωση, αλλάζει η δομή του βερνικιού/χρώματος, οπότε τα αποτελέσματα είναι μόνιμα και δε χρειάζεται λουστράρισμα κλπ.marathon είπε:προφανώς και τέτοια κόλπα θέλουν ΠΑΝΤΑ ξαναλουστράρισμα για να διατηρηθούν