Τέχνη- Ναι , παλιά ήταν καλλίτερη.-

  • Thread starter Thread starter LK
  • Start date Start date
  • Last post Πρόσφατη δραστηριότητα Πρόσφατη δραστηριότητα:
  • Απαντήσεις Απαντήσεις: Απαντήσεις 111
  • Εμφανίσεις Εμφανίσεις: Εμφανίσεις 15K
Να επιμείνουμε λίγο σε αυτά που ήδη ειπώθηκαν.

«Η κρίση της κριτικής είναι μια από τις εκδηλώσεις της γενικής και βαθιάς κρίσης της κοινωνίας. Υπάρχει αυτή η γενικευμένη ψευτοσυναίνεση, η κριτική και το επάγγελμα του διανοούμενου είναι ενσωματωμένα στο σύστημα πολύ περισσότερο απ’ ό,τι παλιά και με τρόπο πιο έντονο, όλα λειτουργούν με διαμεσολαβήσεις, τα δίκτυα της συνενοχής είναι σχεδόν παντοδύναμα. Οι φωνές που δεν ευθυγραμμίζονται ή που διαφωνούν δεν πνίγονται από την λογοκρισία ή από εκδότες που δεν τολμούν πια να τις δημοσιεύσουν. Πνίγονται από την γενική εμπορευματοποίηση. Οι ανατρεπτικές ιδέες συμφύρονται με το συρφετό όλων όσα παράγονται και διαδίδονται....  Η λέξη «επαναστατικός» έχει γίνει διαφημιστικό σλόγκαν.... Η περιθωριακότητα γίνεται κάτι το επιδιωκόμενο, το κεντρικό, και οι ανατρεπτικές ιδέες είναι ένα ενδιαφέρον αξιοπερίεργο που συμπληρώνει την αρμονία του συστήματος.

Η σημερινή κοινωνία έχει μια φοβερή ικανότητα να πνίγει κάθε γνήσια απόκλιση, είτε αποσιωπώντας την είτε καθιστώντας την ένα φαινόμενο ανάμεσα στα άλλα, που πλασάρεται στην αγορά όπως και τα άλλα.

Υπάρχουν κριτικοί που προδίδουν τον κριτικό τους ρόλο και συγγραφείς που προδίδουν την αυστηρότητα των κριτηρίων τους. Υπάρχει η ευρύτατη συνενοχή του κοινού, που κάθε άλλο παρά αθώο είναι σε αυτή την υπόθεση, αφού αποδέχεται το παιχνίδι και προσαρμόζεται σε ότι του δίνουν.

Όλο αυτό το πλέγμα έχει γίνει εργαλείο στα χέρια του συστήματος, που είναι και το ίδιο ανώνυμο. Δεν πρόκειται για το δημιούργημα ενός δικτάτορα, μιας φούχτας κεφαλαιοκρατών ή μιας ομάδας διαμορφωτών της κοινής γνώμης, αλλά για ένα τεράστιο κοινωνικο-ιστορικό ρεύμα που πορεύεται προς αυτήν την κατεύθυνση και κάνει τα πάντα να χάνουν την σημασία τους. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η τηλεόραση. Λατρεία του εφήμερου που απαιτεί παράλληλα και μια απίστευτη συρρίκνωση. Η ωφέλιμη διάρκεια προσοχής του θεατή, attention span, ήταν πριν από μερικά χρόνια δέκα λεπτά, στη συνέχεια έπεσε σταδιακά στα δέκα δευτερόλεπτα. Η ανθρωπότητα δεν έχει εκφυλιστεί βιολογικά, οι άνθρωποι είναι ακόμα σε θέση να παρακολουθήσουν έναν λόγο που χρησιμοποιεί επιχειρήματα και έχει μια σχετική διάρκεια, παράλληλα όμως είναι αλήθεια πως το σύστημα και τα μέσα ενημέρωσης «εκπαιδεύουν»-δηλαδή συστηματικά παραμορφώνουν- τους ανθρώπους, ώστε να μην μπορούν τελικά να ενδιαφερθούν για οτιδήποτε ξεπερνά τα μερικά δευτερόλεπτα ή τα μερικά λεπτά.

Εχουμε να κάνουμε εδώ με μια συνωμοσία, όχι με την αστυνομική αλλά με την ετυμολογική έννοια της λέξης. Όλα αυτά πάνε μαζί, πνέουν προς την ίδια κατεύθυνση, την κατεύθυνση μιας κοινωνίας όπου κάθε κριτική χάνει την αποτελεσματικότητα της.»

Κορνήλιος Καστοριάδης

Η άνοδος της ασημαντότητας

 
Σε συνέχεια λίγο του σχολιασμού μου στην ανάλυση του @trolley, έχω μόνο να προσθέσω, ότι παρακολουθώ τη σύγχρονη τέχνη, και μουσική, αλλά κυρίως κινηματογράφο….αλλά ακόμα δεν πείστηκα ότι μπορούν να σταθούν επάξια σε παλαιότερες δημιουργίες.

Κατά τα άλλα:

@Τerry

Δεν αναφέρομαι (μόνο) στην ευκολία παραγωγής, που μπορεί να είναι από μόνη της ένα θέμα.

Δες ας πούμε ένα αρχιτεκτονικό οικοδόμημα,

Παλιότερα θα έβγαζαν π.χ. ένα «Lobby» στην είσοδο της πολυκατοικίας , με μια πολυθρόνα και ένα φίκο. ;D

Τώρα , αυτόν το χώρο θα στον κάνουν ισόγειο κατάστημα.

Ναι, ξέρουμε γιατί το κάνουν. ΔΕΝ μου αρέσει όμως.

 
Επίσης @ atreu73

Ναι, τελικά με αφορμή τη δική σου τοποθέτηση, και του terry αλλά και το παράδειγμά μου (περί αρχιτεκτονικής), με κάνει να ξανα συνειδητοποιήσω ότι ακόμα και αυτό το θέμα που συζητάμε έχει έντονες πολιτικές προεκτάσεις.

Είναι εύκολο να δεις π.χ. , αν έχεις ασχοληθεί λίγο με το θέμα, ποιος «πήδηξε» τον ΓΟΚ και χάριν ποιών συμφερόντων, και βλέπουμε σήμερα αυτά τα αρχιτεκτονικά εξαμβλώματα που βλέπουμε.

Το ίδιο ισχύει και στην τέχνη γενικότερα.

Το σταματάω εδώ, για προφανείς λόγους.

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
Πιο «πρόχειρη»...

Ναι υπό την αίρεση ότι αν δεχτούμε ότι πάσας ένας που θα έχει στην κατοχή του έναν υπολογιστή με ένα ντραμοκούτι και ένα προγραμματάκι με ήχους, μπορεί να κάνει... τέχνη  ;D
Αυτό είναι μεγάλη συζήτηση αλλά το πρόβλημα στη διατύπωση σου είναι η στατικότητα.

Αυτοί που έκαναν πραγματικά ή θα κάνουν τέχνη δεν γεννήθηκαν καλλιτέχνες. Πολλά από τα πρώτα βήματα αγαπημένων μας καλλιτεχνών ήταν πατάτες. Επομένως προσωπικά θα το επαναδιατύπωνα λέγοντας ότι το κονσερβοκούτι είναι το πρωτο βήμα για να μάθεις να κάνεις κάτι δημιουργικό.

Αυτός που "το χει" θα συνεχίσει και θα βελτιώνεται σταδιακά, όχι γιατί νομίζει ότι κάνει τέχνη, αλλά γιατί το έχει ανάγκη.

Επίσης οι περισσότεροι ανεξαρτήτως εποχής είχαν στη διάθεση τους χαρτί και μολύβι, δεν είδα να έγιναν όλοι συγγραφείς και ζωγράφοι.

Τέλος, αν κάποιος θεωρεί ότι αυτό που κάνει είναι τέχνη, υπάρχει καλή πιθανότητα να μην κάνει τέχνη. Ειδικά δε επειδή ο άνθρωπος είναι προικισμένος με το ένστικτο της ανωτερότητας για λόγους επιβίωσης. Η τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός της δημιουργικής διαδικασίας, είναι για μένα περισσότερο παρελκόμενο.

Τέλος, το θέμα της προχειρότητας είναι σωστό, αλλά πρέπει κάπως όχι μόνο να αυτοπραγματωνόμαστε αλλά και να τρώμε :)

 
LK είπε:
Κατά τα άλλα:

@Τerry

Δεν αναφέρομαι (μόνο) στην ευκολία παραγωγής, που μπορεί να είναι από μόνη της ένα θέμα.
Με παρεξήγησες ή μάλλον δεν το έθεσα σωστά: Η «ευκολία» έγκειται στην γενικευμένη ευκολία που παρέχει το «εύπεπτο».

Δηλαδή αυτό που δεν σε κουράζει να το αναλύσεις, να το καταλάβεις, που δεν θα σε προβληματίσει, που γενικότερα δεν θα σε κάνει να σκεφτείς κλπ...

Δηλαδή κάτι που απλά θα το χαζέψεις ή κουνηθείς με αυτό ή που θα περάσει και δεν θα ακουμπήσει.

Να σου δώσω ένα παράδειγμα: Όταν είχαν πρώτο βγει τα reality τηλεοπτικά προγράμματα- και παρότι «κοντά» στο επάγγελμα μου  ;D- έλεγα σε φίλους και γνωστούς, «μα γιατί παρακολουθείτε αυτά τα σκουπίδια;»

Η αποστομωτική απάντηση ήταν «τα χαζεύω για να περάσει η ώρα»

Ναι αλλά όποιος χαζεύει- τους έλεγα- κινδυνεύει να γίνει χαζός  ;D            

 
;D ;D ;D ;D

Εσένα ειδικά δεν θα σε παρεξηγούσα ΠΟΤΕΣ  ;D

Terry RoscoeBeck5 είπε:
Η αποστομωτική απάντηση ήταν «τα χαζεύω για να περάσει η ώρα»
Ακόμα μια απόδειξη του πόσο ηλίθιος μπορεί να γίνει ο άνθρωπος, πιστεύοντας ότι θα υπάρχει ανά τους αιώνας, ώστε να έχει την πολυτέλεια  να αφήνει την ώρα να περνάει.

 
Οφ δε τοπ οφ μαϊ χεντ.  ;D

1) Παρά τα λογικά επιχειρήματα, όταν διαβάζω/ακούω για "παλιότερα ήταν καλύτερα" δεν μπορώ παρά να σκεφτώ ότι εκφράζονται από ανθρώπους που από καιρό έχουν μπεί στα -άντα και συνειδητοποιώντας ότι πλέον έχουν πολλά να θυμηθούν, νιώθουν άβολα με τις νέες συνθήκες. Έτσι ήταν για οποιοδήποτε θέμα.

2) Τα πάντα πλέον παρουσιάζονται και κρίνονται με οικονομικούς όρους, όπως είπε ο trolley. Και δεν είναι μόνο η τέχνη, είναι κάθε πιθανή ανθρώπινη δραστηριότητα, από το πως θα πλύνεις τα ρούχα σου μέχρι το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ. Μοιάζει σαν η ανθρωπότητα να αυτοπροσδιορίζεται πλέον από το "πόσο", λες και αν βγάλεις τα οικονομικά νούμερα θα μπερδευτούν, θα κοιτάζονται απορημένοι. Προφανώς και δεν είναι έτσι η πραγματικότητα, κάπως αλλιώς πρέπει να τα δούμε.

3) Λάκη, σοβαρά τώρα, 2:15?  ;D

 
theoctapus είπε:
....... καιρό έχουν μπεί στα -άντα και συνειδητοποιώντας ότι πλέον έχουν πολλά να θυμηθούν, νιώθουν άβολα με τις νέες συνθήκες
Your bad weather and your upside down segal....εγώ είμαι 22 και μισό  :P ;D ;D

3) Λάκη, σοβαρά τώρα, 2:15?  ;D
Ήτο μεταμεσονύκτιος η προβολή, όπως σχεδόν όλες.  ;D ;D ;D

 
theoctapus είπε:
Οφ δε τοπ οφ μαϊ χεντ.  ;D

1) Παρά τα λογικά επιχειρήματα, όταν διαβάζω/ακούω για "παλιότερα ήταν καλύτερα" δεν μπορώ παρά να σκεφτώ ότι εκφράζονται από ανθρώπους που από καιρό έχουν μπεί στα -άντα και συνειδητοποιώντας ότι πλέον έχουν πολλά να θυμηθούν, νιώθουν άβολα με τις νέες συνθήκες. Έτσι ήταν για οποιοδήποτε θέμα.
Α πα πα πα με τους γερομπαμπαλήδες  ;D ;D ;D

Πάντως σε αυτό που λες έχεις ένα πολύ βάσιμο point.

Πόσες και πόσες φορές στην ιστορία της τέχνης, νέα ρεύματα και τάσεις που σήμερα θεωρούνται «κλασικά», όταν πρώτο παρουσιάστηκαν δεν δέχθηκαν μύδρους από τους «ειδήμονες» της εποχής τους.

Από που να αρχίσουμε... από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού, του φοβισμού; κλπ    

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
όταν πρώτο παρουσιάστηκαν δεν δέχθηκαν μύδρους από τους «ειδήμονες» της εποχής τους.
Χαίρομαι που με κατατάσσεις στους ειδήμονες της εποχής :P....να βγάλεις τα εισαγωγικά όμως....άντε μάθαμε παντού εισαγωγικά.  ;D ;D ;D

 
LK είπε:
Χαίρομαι που με κατατάσεις στους ειδήμονες της εποχής....να βγάλεις τα εισαγωγικά όμως....άντε μάθαμε παντού εισαγωγικά.  ;D ;D ;D
Α, γιατί «τρόμαξα»  ;D ;D ;D προς στιγμήν. Νόμιζα ότι θα είχαμε θέμα με το... γερομπαμπαλήδες  ;D ;D ;D ;D ;D

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
Νόμιζα ότι θα είχαμε θέμα με το... γερομπαμπαλήδες
Στη συνέχεια του προηγούμενη post μου, θα υπογραμμίσω ότι το "γερομπαμπαλίζειν" δεν είναι απαραίτητα επιζήμιο όταν η συζήτηση αφορά τη τέχνη. Είναι η φύση των έργων τέχνης να καταξιώνονται μόνο μέσα από τη διαδικασία παλαίωσής τους, και επιβάλλεται μία απόσταση από τα "τρέχοντα" για να είναι κάποιος αντικειμενικός.

Κάποιος που θα πει "Εκπληκτική ταινία ο Τίγρης και ο Δράκος" χωρίς να έχει δει τον ασιάτικό κινηματογράφο των seventies (επιμένω εγώ), είναι απλά κάποιος που ενθουσιάστηκε με κάτι καινούργιο. Αν το πω εγώ όμως, όπου έφαγα τις ταινίες του Μπρους-Λη με το κουτάλι στον θερινό κινηματογράφο "Άλβα" της Α. Κυψέλης... μάλλον ξέρω τι λέω διότι το πλαίσιο αναφοράς μου είναι σαφώς ευρύτερο και ποιοτικά και ποσοτικά.

Προσωπικά, θεωρώ αδικαιολόγητο το να μην "ψάξει" κανείς τα έργα της τελευταίας 35ετίας (τουλάχιστον) για τα είδη τέχνης που τον ενδιαφέρουν, ειδικά εφ' όσον το ίντερνετ δίνει πρόσβαση σε ανήκουστα πολλές πληροφορίες. Μόνο έτσι μπορεί να εκφέρει βάσιμη (όχι απαραιτήτως σωστή) άποψη.

 
Προσωπικά δεν πιστεύω ότι "παλιά ήταν καλύτερη".

Το θέμα είναι ότι υπάρχουν πλέον μέσα τα οποία καθιστούν την "παραγωγή" και διάδοση της τέχνης απίστευτα ευκολότερη απ' ό,τι πριν από 40 χρόνια. Το αποτέλεσμα είναι ότι πια τέχνη "κάνει" ο καθένας ειδικά στα πεδία που η δημιουργία διευκολύνεται από την τεχνολογία. Και αυτό είναι και καλό και κακό διότι ο "πραγματικός" καλλιτέχνης έχει πλέον εργαλεία που του είναι προσιτά και κάνουν τη δουλειά του εύκολη (αν αυτό επηρεάζει αρνητικά την τέχνη του, είναι μια παράμετρος που σηκώνει νέο θρεντ από μόνη της), αλλά το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και για τον μη καλλιτέχνη, τον άνθρωπο που δεν έχει το χάρισμα ας πούμε.

Το αποτέλεσμα είναι παραγωγή πνευματικού έργου με τα τσουβάλια και ταχύτατη διάδοσή του. Μετά, υπερπληροφόρηση και κορεσμός του κοινού. ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ποσότητες μετρίων ή κακών έργων τα οποία αποκτούν φήμη διότι βασίζονται σε πολύ καλές καμπάνιες promotion κλπ. κλπ.

Πιστεύω ότι η "καλή" τέχνη είναι ακόμη εκεί. Απλώς είναι πλέον πολύ δυσκολότερο να τη συναντήσεις. Για μένα προσωπικά είναι και εξαντλητικό.

 
Σωστή η βάση που βάζεις Σπύρο αλλά,

Jazzjoker είπε:
Το αποτέλεσμα είναι παραγωγή πνευματικού έργου με τα τσουβάλια και ταχύτατη διάδοσή του.
Γιατί έχω την εντύπωση, χωρίς να κάτσω να μετρήσω, ότι στον κινηματογράφο τα παρελθόντα έτη η παραγωγή ήταν μαζικότερη;

Περί διάδοσης έχεις δίκαιο πάντως

 
LK είπε:
Γιατί έχω την εντύπωση, χωρίς να κάτσω να μετρήσω, ότι στον κινηματογράφο τα παρελθόντα έτη η παραγωγή ήταν μαζικότερη;
Τι να σου πω. Η δική μου αίσθηση είναι ότι δεν υπάρχει σύγκριση με το παρελθόν. Άσε που ειδικά στον κινηματογράφο έχουν μπει πια στο παιγνίδι για τα καλά χώρες οι οποίες, πριν μερικά χρόνια, παρήγαγαν μία ταινία κάθε δέκα χρόνια ή και καθόλου.

 
Jazzjoker είπε:
Τι να σου πω. Η δική μου αίσθηση είναι ότι δεν υπάρχει σύγκριση με το παρελθόν. Άσε που ειδικά στον κινηματογράφο έχουν μπει πια στο παιγνίδι για τα καλά χώρες οι οποίες, πριν μερικά χρόνια, παρήγαγαν μία ταινία κάθε δέκα χρόνια ή και καθόλου.
Καλά ναι, δεν μπορούμε να ξέρουμε, απλά το ανέφερα.

 
Jazzjoker είπε:
Πιστεύω ότι η "καλή" τέχνη είναι ακόμη εκεί. Απλώς είναι πλέον πολύ δυσκολότερο να τη συναντήσεις. Για μένα προσωπικά είναι και εξαντλητικό.
Θα συμφωνήσω σε αυτό- όπως και με τον Παναγιώτη που είπε πολύ εύστοχα ψάξτε την τελευταία 35ετία.

Τώρα αν ξέρεις που να «κοιτάξεις» νομίζω ότι την ανακαλύπτεις εύκολα.

Αν, για παράδειγμα μείνουμε στον κινηματογράφο, έχουμε δει εκπληκτικές δημιουργίες μέσα σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες- και από τον Ευρωπαϊκό, αλλά και από τον αμερικάνικο ή και από αλλού...    

 
Terry RoscoeBeck5 είπε:
Αν, για παράδειγμα μείνουμε στον κινηματογράφο, έχουμε δει εκπληκτικές δημιουργίες μέσα σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες- και από τον Ευρωπαϊκό, αλλά και από τον αμερικάνικο ή και από αλλού...    
Τόσο για τη μουσική, όσο και για το σινεμά, νομίζω ότι η αναδρομή μέχρι το 1940 είναι σκόπιμη (διαφορετικά θα μείνει μεγάλο μέρος της jazz/blues αλλά και B&W Hollywood απ' έξω) .

Ακόμα και για Ελλάδα μπορούμε να μιλήσουμε, εκεί ίσως από το 1950 και μετά.

Άλλως, ναι το όριο των 35 ετών, είναι προαπαιτούμενο, αν θες να αποκτήσεις άποψη τουλάχιστον.

 
Κι εγώ πιστεύω πως υπήρξαν καλύτερες εποχές στην τέχνη, αν και το να μιλά κανείς γενικώς για τη τέχνη και όχι για συγκεκριμένους τομείς της, είναι τουλάχιστον δύσκολο και παρακινδυνευμένο. Η πιο πρόσφατη, "καλύτερη" εποχή από την σημερινή είναι, κατά τη γνώμη μου, η δεκαετία του 50.

Ωστόσο, αν και συμφωνώ με την επισήμανση του trolley περί απόστασης από το έργο, δεν είναι δυνατόν να δει κανείς την τέχνη εκτός εποχής, όπως αδύνατο είναι σε κάθε εποχή να μην την ζητήσει. Έτσι, αν και οι σημερινοί φωτογράφοι δεν με συγκινούν όσο ο Kertesz, δεν παύω να ψάχνω την εποχή μου στην τέχνη τους.

Βεβαίως, όπως προείπα, δεν ισχύουν τα ίδια σε κάθε τέχνη. Στον κινηματογράφο π.χ. που είναι μια νέα μορφή, σαφώς βλέπω εξαιρετικά πράγματα τα τελευταία 20 χρόνια, συγκρίσιμα με τις κλασσικές ταινίες. Αλλά στη λογοτεχνία, η διαφορά ανάμεσα σε παρελθόν(και μάλιστα πρόσφατο, για τα δεδομένα αυτής της τέχνης) και παρόν μου φαίνεται χαώδης.

 
  O Woody Allen στο "Μεσάνυχτα στο Παρίσι" πραγματεύεται κάτι ανάλογο με αυτά που συζητάμε και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε κάθε εποχή οι άνθρωποι αναπολούν το παρελθόν και το θεωρούν καλύτερο/ποιοτικότερο.

Ωστόσο, κλείνει λέγοντας ότι η ζωή είναι στο Τώρα και ότι αν επικεντρωθεί κάποιος αποκλειστικά στο παρελθόν, ενδεχομένως να χάσει όμορφα πράγματα, που συμβαίνουν γύρω του.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top