Δύσκολη ερώτηση... απ'την άποψη ότι δεν υπάρχει καμιά μυστική συνταγή που να κάνει τον ήχο να ακούγεται "σωστά". Σωστό είναι ό,τι σου ακούγεται εσένα σωστό. Υπάρχει βέβαια μια "πεπατημένη" (δηλ. μια στάνταρ σειρά για συγκεκριμένους τύπους εφέ) αλλά δεν είναι κακό να σπας τα τετριμμένα πού και πού...
Μελέτησε καλά τι ακριβώς κάνει το κάθε εφέ στον ήχο και μετά θα είναι ξεκάθαρο πού και πώς (και αν) θα πρέπει να το χρησιμοποιήσεις.
Πχ. για τα chorus->delay->reverb που αναφέρεις, οι περισσότεροι θα σου πουν ότι αυτή είναι η σωστή σειρά να τα χρησιμοποιήσεις. (Όπου chorus, βάλε οποιοδήποτε modulation effect πχ. flanger, phaser ή και distortion, tremolo κτλ.) Αν καταλαβαίνεις καλά τι κάνει το καθένα, τότε αυτή φαίνεται η "λογική" σειρά να τα χρησιμοποιήσεις. Μερικές φορές όμως μπορεί να ψάχνεις κάτι πιο "παράλογο"... Πχ. ένα phaser μόνο στην έξοδο του delay χωρίς να επηρρεάζεις το καθαρό σήμα.
Επίσης, έχε στο νου σου και τις διατάξεις εφέ send/return αντί για insert. Ίσως σου φαίνεται άχρηστο πλέον -όταν μπορεί κανείς να έχει άπειρα instances από ένα Plugin σε όσα κανάλια θέλει- αλλά έχει εντελώς διαφορετικές δυνατότητες που δεν μπορείς να πετύχεις με απλή insert διάταξη.
Επίσης equalizer και compressor βάζουμε παντού?
Για compressor και eq, τι να πει κανείς... πρέπει να έχουν γραφτεί βιβλία ολόκληρα.
Κατ'αρχήν δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσεις παντού compression. Εκεί που χρειάζεται, είναι όταν θέλεις να φέρεις "μπροστά" κάποιες λεπτομέρειες του ήχου που χάνονται λόγω χαμηλότερης έντασης, ή όταν έχεις μέρη που δεν έχουν σταθερή ένταση, οπότε μπορείς να "σιδερώσεις" λίγο τον ήχο και να τον δυναμώσεις ώστε να κρατά μια σταθερή παρουσία στη μείξη και να μη χρειάζεται να παίζεις με το fader συνέχεια. Επίσης είναι απαραίτητο για να ελέγξεις δυναμικές που ξεφεύγουν στιγμιαία (πχ. σε φωνητικά)
Τώρα για eq... αν για κάποιο λόγο σου φαίνεται ότι κάποιο μέρος δεν "κάθεται" καλά στη μείξη, ίσως να μπορεί να διορθωθεί με λίγο eq. Ή μπορεί να θέλεις εξ'αρχής να "γεμίσεις" κάποια περιοχή συχνοτήτων στη μείξη, οπότε πρέπει να κρατήσεις μόνο την αντίστοιχη μπάντα, κόβοντας τα υπόλοιπα με το eq. Δεν μπορώ να πω κάτι κατηγορηματικά, γιατί εξαρτάται πάντα απ'την κάθε περίπτωση. Υπάρχουν διάφοροι πίνακες συχνοτήτων στο ίντερνετ για να φέρεις τον ήχο εκεί που θέλεις. Δες πχ. το αρχείο στο τέλος του post.
Εγώ προτιμώ να βάζω compression και μετά eq απ'την αρχή (απ'τα πρώτα εφφέ δηλαδή) και αν χρειαστεί ίσως eq ξανά στο τέλος.
Για το τι θα βάλεις στο master σίγουρα δεν είμαι ο κατάλληλος για να απαντήσω, αλλά απ'ότι ξέρω χρησιμοπείται πάντα ένα master eq και compression ανάλογα με την συχνοτική περιοχή. (multiband compression)
Ο limiter είναι ουσιαστικά compressor που χρησιμοποιείται στο τέλος του master section για να μην κλιπάρει το τελικό σήμα (να μην υπερβαίνει δηλαδή τα 0dBFS)
Πειραματίσου, μάθε καλά τι κάνουν όλα τα ρυθμιστικά του κάθε εφέ, διάβασε όσο περισσότερα μπορείς από το ιντερνετ, και -το πιο βασικό- να χρησιμοποιείς τα αυτιά σου!
Frequency_ranges.pdf