Πρώτη πρόβα-δοκιμή.

Σπύρος Χατζηαντωνίου

Jazzjoker

Ενωμοτάρχης
Μηνύματα
5,362
Πόντοι
1,018
Τις τελευταίες μέρες έχω βρεθεί και πάλι στην αγαπημένη μου θέση να αναζητώ μουσικό για την μπάντα. Δε θα μπω σε λεπτομέρειες, απλά να πω ότι η τυχαία εύρεση ανθρώπων από αγγελία έχει το ενδιαφέρον της από την άποψη των "τύπων" που συναντά κανείς αλλά μπορεί να είναι και εξαιρετικά κουραστική για διάφορους λόγους. 

Το θέμα όμως το άνοιξα για συγκεκριμένο λόγο, τον εξής:

Σε κάθε τέτοιου είδους πρόβα/δοκιμή, δίνουμε 4-5 κομμάτια (πάντα διασκευές και αρκούντως basic/στρωτά για το είδος που παίζουμε) σε κάθε συμμετέχοντα ώστε να έχουμε συγκεκριμένα πράγματα να παίξουμε και να μη χάνουμε χρόνο σε συνεννοήσεις και jams τα οποία ενίοτε δε λειτουργούν καθόλου καλά, ειδικά αν ο υποψήφιος είναι και λιγάκι τρακαρισμένος. Εχθές είδαμε 3 μουσικούς εκ των οποίων κανένας δεν είχε παίξει/ετοιμάσει τα κομμάτια που είχαμε στείλει ενώ ο ένας δεν τα ήξερε καν, δηλαδή δεν τα είχε ακούσει ούτε μια φορά. Η αντιμετώπιση δε, όσον αφορά αυτή την ασυνέπεια, ήταν εντελώς φυσιολογική και από τους 3, δηλαδή σα να μην είχε αναφερθεί καν το γεγονός ότι θα παίξουμε αυτά τα κομμάτια. 

Δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό καθώς το έχω ξανασυναντήσει σε ανάλογες περιπτώσεις. Γενικά είναι μάλλον εξαίρεση ο μουσικός που έρχεται για δοκιμή, να έχει κοιτάξει τα κομμάτια που του στείλαμε. Η δική μου απορία είναι η εξής:

Αντιλαμβάνεται κανείς ότι κατ' αυτόν τον τρόπο η πρώτη εντύπωση που δίνει είναι αρνητική; Με το καλημέρα δηλαδή είσαι ασυνεπής. Και οκ να δεχτώ αν κάποιος έχει ξαναπαίξει τα κομμάτια, έχει την εμπειρία/τεχνική στο ιδίωμα ή/και καλό αυτί κλπ. και τα πιάνει στον αέρα και τα παίζει τουλάχιστον αξιοπρεπώς. Τι γίνεται όμως αν ξεκινάς να παίζεις και με το που μπαίνει ο εκάστοτε υποψήφιος αντιλαμβάνεσαι ότι τίποτα από τα προηγούμενα δεν ισχύει, τουλάχιστον στο επίπεδο που απαιτεί μια πρώτη επαφή. Και τι δεν άκουσα εχθές: τέμπο ό,τι να 'ναι, γκρουβ άλλου κομματιού και για άλλο είδος καθώς και κοινό γκρουβ για όλα, είτε το κομμάτι ήταν κλασικό medium shuffle είτε αργό/βαρύ blues-rock που απαιτούσε λιγότερο "σφιχτό" swing feel. (ναι για ντράμερ μιλάω)

Μετά από τέτοιες συνευρέσεις, καταλήγω πάντα να αναρωτιέμαι μήπως τελικά είναι υπερβολική απαίτηση να ζητάς από τον άλλο να έχει τουλάχιστον ακούσει τα κομμάτια που του έδωσες.

Απόψης;

 
Το πρόβλημα είναι πως έχει γεμίσει ο τόπος με ανθρώπους που νομίζουν πως είναι μουσικοί, ενώ πολύ απλά δεν είναι. Αντιμετωπίζουν αυτό που για μας είναι η ζωή μας με επιπολαιότητα που συνάδει με κάτι δεύτερο, με πάρεργο. Έλα μωρέ,  ντούκου ντούκου ντρίγκι ντρίγκι.

 
Το πρόβλημα είναι πως έχει γεμίσει ο τόπος με ανθρώπους που νομίζουν πως είναι μουσικοί, ενώ πολύ απλά δεν είναι.
Φοβάμαι πως έχεις απόλυτο δίκιο. Απλά αναρωτιέμαι πού οφείλεται αυτό κι αν έχει να κάνει με τη φαινομενική ευκολία του ψηφιακού κόσμου όπου μαθαίνει κάποιος να παίζει πάνω από δυο backing tracks και καπάκι φτιάχνει κανάλι στο youtube όπου παραδίδει "μαθήματα".

 
Σπύρο φαντάζομαι και θέλω να πιστεύω (ότι κι αν σημαίνει αυτό...) ότι τα παλικάρια ήταν κατά πολύ μικρότεροι σου...

 
Σπύρο φαντάζομαι και θέλω να πιστεύω (ότι κι αν σημαίνει αυτό...) ότι τα παλικάρια ήταν κατά πολύ μικρότεροι σου...
Δυστυχώς όχι Φώτη γιατί στους πιτσιρικάδες κάνω σκόντο σε αυτά τα θέματα και γενικώς. Οι άνθρωποι με τους οποίους παίξαμε εχθές ήταν και οι 3 μεταξύ 40 και 50.

 
Δυστυχώς όχι Φώτη γιατί στους πιτσιρικάδες κάνω σκόντο σε αυτά τα θέματα και γενικώς. Οι άνθρωποι με τους οποίους παίξαμε εχθές ήταν και οι 3 μεταξύ 40 και 50.
Δεν υπάρχει σωτηρία..

 
Φοβάμαι πως έχεις απόλυτο δίκιο. Απλά αναρωτιέμαι πού οφείλεται αυτό κι αν έχει να κάνει με τη φαινομενική ευκολία του ψηφιακού κόσμου όπου μαθαίνει κάποιος να παίζει πάνω από δυο backing tracks και καπάκι φτιάχνει κανάλι στο youtube όπου παραδίδει "μαθήματα".
Οφείλεται στο ότι η μουσική έχει απαξιωθεί, δεν είναι κάτι που πρέπει κάποιος να το μελετήσει, να το σπουδάσει-όχι μόνο με την ακαδημαική έννοια φυσικά. Σου δείχνει κάποιος να παίζεις το σόλο του χοτελ καλιφορνια , νότα νότα , βάλε το δαχτυλάκι σου εδώ βάλε το δαχτυλάκι σου εκεί,  λες και οι σάρκινες προεξοχές στο πλάι του κεφαλιού σου δεν είναι αυτιά, το παίζεις μετά για τους επίσης κουφούς φίλους σου, σου λένε μπράβο μεγάλε, έχεις επιτυχία, έχεις μεγάλη επιτυχία. Την επόμενη είσαι κι εσύ μουσικός, δεν ξέρεις αρμονία, δεν έχεις τεχνική, δεν ξέρεις να ξεχωρίσεις τα 4/4 από 1/4 φέτα Καλαβρύτων, δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ένα ακόρντο ματζόρε από ένα μινόρε, αλλά έχεις δει ότι βίντεο για gear κυκλοφορεί κι έχεις άποψη για το που πρέπει να μπαίνει το buffer.Είσαι μουσικάρα, κι άσε τον JJ  να παραπονιέται, shuffle και μαλακίες.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ναι, το σουφλέ είναι πρόβλημα.?

Είχα ακριβώς την ίδια εμπειρία πρόσφατα, σε σημείο που έχω σχεδόν αποφασίσει να μην φτιάξω σύνολο με ντραμερ... Ισως είναι οι λιγότερο συνειδητοποιημένοι μουσικοί συνόλου στην χώρα μας.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δυστυχώς ισχύει αυτό που αναφέρθηκε και πιο πάνω.Ο καθένας που έχει παρακολουθήσει μερικά βίντεο στο youtube βαφτίζει τον εαυτό του μουσικό.Συνέβη και σε εμένα κάτι παρόμοιο.Είχαμε ντραμερ στην μπάντα που όχι μόνο δεν μπορούσε να κρατήσει σταθερό τεμπο αλλά έδινε και συμβουλές και έκανε και παρατηρήσεις στους υπόλοιπους.Όταν του έλεγα ότι το συγκεκριμένο κομμάτι το τρέχει αρκετα πιο γρήγορα η απάντηση ήταν "έτσι ακούγεται καλύτερα"...μιλάμε τώρα για διασκευή κομματιού (μπαλάντας) που είναι γραμμένο σε συγκεκριμένο τεμπο και αυτός μας πήγαινε +10 bpm πάνω επειδή του ακουγόταν καλύτερα.Ευτυχώς έφυγε και ησυχάσαμε χαχα...γενικά λίγοι είναι αυτοί που βλέπουν τη μουσική σοβαρά.Οι περισσότεροι νομίζουν ότι επειδή μάθανε 10 τραγούδια από ταμπλατούρα γίνανε Petrucci και Portnoy.

 
Οι τρεις μουσικοι που δεν ειχαν μελετησει τα κομματια, πανω στα οποια θα δοκιμαζονταν και σαν να μη συνεβη τιποτις, το λιγοτερο τους χαρακτηριζω μη συνειδητοποιημενους. Το γιατι και τι ακριβως ηρθαν να κανουν στην προβα-δοκιμη, ουτε εκεινοι το ξερουν. Ισως ηθελαν απλα να κοψουν κινηση και να σπαταλησουν τον χρονο των υπολοιπων.

Σαν να πηγαινεις σε μια νεα δουλεια, ως υποψηφιος εργαζομενος, και στην συνεντευξη να μην γνωριζεις το αντικειμενο της επιχειρησης αυτης. Θα πρεπει να ειναι κανεις μεγαλη διανοια για να μην τον παρουν στο ψιλο....

 
Εγώ θα ντρεπόμουν να πάω έτσι σε πρόβα, πόσο μάλλον σε audition. Μου φαίνεται αδιανόητο αυτό που λες @Jazzjoker. Καλή τύχη στην αναζήτησή σου.

 
Γενικά είναι μάλλον εξαίρεση ο μουσικός που έρχεται για δοκιμή, να έχει κοιτάξει τα κομμάτια που του στείλαμε.
Πέρα από τις όποιες προεκτάσεις μπορεί να πάρει η συζήτηση, αυτό είναι το βασικό πρόβλημα.

Ίσως να μην το 'χεις το shuffle σαν τον Coleman ή τον Purdie ή δεν ξέρω κι εγώ ποιον άλλο. Ίσως να μην γκρουβάρεις όπως θα ήθελε η μπάντα. Ίσως γενικά, να μην κάνεις στην μπάντα για ένα κάρο λόγους.

Αλλά από τη στιγμή που σου δίνουν 5 κομμάτια να μάθεις και δεν σου λένε απλά 'έλα να τζαμάρουμε, να δούμε τι παίζει(ς)', ε στρώσε τον κώλο σου να ξέρεις τουλάχιστον τη φόρμα.

Εχω ακριβώς την ίδια εμπειρία πρόσφατα, σε σημείο που έχω σχεδόν αποφασίσει να μην φτιάξω σύνολο με ντραμερ... Ισως είναι οι λιγότερο συνειδητοποιημένοι μουσικοί συνόλου στην χώρα μας.


Γιάννη, δεν έχω καμία πρόθεση να υπερασπιστώ ειδικά τους ντράμερς λόγω ...συναδελφοσύνης, και καταλαβαίνω ότι οι δικές σου εμπειρίες μπορεί να σε οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα.

Προσωπικά όμως θεωρώ ότι γενικεύεις. Ειδικά στην εποχή μας. 

Οφ τόπικ...:  Ο Χάρης συνεχίζει, μόνος..., διεθνή καριέρα;?
Ναι. Θα γίνω ο νεος Terry Bozzio και θα ζηλεύετε όλοι.  :classic_biggrin:

δεν ξέρεις να ξεχωρίσεις τα 4/4 από 1/4 φέτα Καλαβρύτων


Με τσάκισες ρε παπάρα!  :classic_laugh:

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Χάρη, αρχικά μου αρέσει η νέα εικόνα στο προφίλ σου. Γίγαντας!

Απο την άλλη όμως αυτό που είπα, δηλαδή το ότι είναι οι λιγότερο συνειδητοποιημένοι μουσικοί συνόλου, δεν είναι άσχετο και με το shuffle που αναφέρεις π.χ. και αν μπορείς να το παίξεις.

Δεν είναι "παίζω ντραμς, όλα τα κόβω, όλα τα αλέθω".

Οταν ζητούν ντραμς για blues και δεν ξέρεις καλό shuffle ΔΕΝ πας. Κι αν θες να πας, πρέπει να στρώσεις κώλο.

Οταν ζητούν κιθάρα για κουαρτέτο bebop εγω ΔΕΝ θα πάω. Ξερω τι μπορώ να παίξω, απλά δεν είναι bebop. Δεν υποβιβάζει αυτό που είμαι φυσικά αλλά ξέρω το τι και το που μπορώ να συμμετάσχω καλά.

Αυτό εννοώ για την συνειδητοποίηση του τι είσαι σαν μουσικός και ποιός είναι ο ρόλος σου σε ένα σχήμα και πόσο μπορει να έχεις εμβαθύνει σε αυτό. Ντραμς μπορεί να παίζεις καλά μόνος σου. Με τους άλλους όμως;

Ακόμα και αν έχεις το ύφος, οφείλεις να προετοιμαστείς. Δεν είναι 3 και... φύγαμε. Εκτός κι αν σε λένε Gad.

 
Το όλο θέμα αγαπητοί συνάδελφοι, είναι πολύ κοινό. Μπορεί να σας κάνει εντύπωση αλλά 8/10 (και φυσικά όχι μόνο ντράμερ) θα έρθουν σε πρώτη πρόβα αδιάβαστοι. Όπως είπε κι ο Σπύρος πολύ εύγλωττα, είναι ένας συνδυασμός ωχαδερφισμού/ κακώς εννοούμενου ερασιτεχνισμού που "επιβάλει" ότι αφού η μπάντα είναι ουσιαστικά ένα χόμπι και όχι κυρίως ασχολία, δεν απαιτείται κάτι ιδιαίτερο πλην του να είναι κανείς παρών στις πρόβες και τα live. 

 
και εγω με τη σειρα μου θα συμφωνησω με ολους.επισης απο τη μερια ευσυνηδειτου ερασιτεχνη θα πω οτι 1)το να πας σε προβα-δοκιμη αδιαβαστος-απροετοιμαστος εκτος του οτι δεν σε παιρνουν στην μπαντα(το λιγοτερο στην τελικη),ειναι ρε παιδια ελλειψη αυτοεκτιμησης..γιατι πας ξεροντας οτι θα τα κανεις μανταρα και μετα θα εχεις τους υπολοιπους να σε σχολιαζουν αρνητικα(ειτε μπροστα σου ειτε μεταξυ τους),χανεις καποιες ωρες χωρις λογο,και μετα ψαχνεις να βρεις το δικιο σου(εγω τα πηγα καλα..οι αλλοι δεν με θελουν)2)δεν εχει σημασια αν η μπαντα ειναι ερασιτεχνικη η επαγγελματικη,ειναι θεμα νοοτροπιας του καθενος(ο ερασιτεχνης μουσικος ωχαδερφιστης και στην ζωη του και στη δουλεια του ετσι θα ειναι,) 3)αυτο που σοφα αναφερθηκε νωριτερα..αν δεν "εχεις" το συγκεκριμενο μουσικο στυλ-υφος που ζηταει η ταδε μπαντα..πολυ απλα δεν πας και ολα μελι-γαλα.

4)και πολυ σημαντικο..δεν παω σε προβα-γνωριμια για να βγαλω τα απωθημενα της εβομαδας(επαγγελματικα,οικογενειακα,η οτιδηποτε αλλο)

τελος μια και μιλαμε για μπλουζ μπαντα αν καταλαβα καλα φταιει και το οτι δεν υπαρχει αυτο που λεμε "βαθεια γνωση"του αντικειμενου και οι πιο πολλοι(ασχετος οργανου)εχουν τη λογικη του στυλ "ελα μωρε 12μετρα παιζουμε".

και εγω παθων ειμαι..η μπλουζ-μπαντα μου ειναι στον παγο κοντα 10μηνες λογω ελλειψης ντραμμερ,και συμπασχω!

 
Χάρη, αρχικά μου αρέσει η νέα εικόνα στο προφίλ σου. Γίγαντας!

Απο την άλλη όμως αυτό που είπα, δηλαδή το ότι είναι οι λιγότερο συνειδητοποιημένοι μουσικοί συνόλου, δεν είναι άσχετο και με το shuffle που αναφέρεις π.χ. και αν μπορείς να το παίξεις.

Δεν είναι "παίζω ντραμς, όλα τα κόβω, όλα τα αλέθω".

Οταν ζητούν ντραμς για blues και δεν ξέρεις καλό shuffle ΔΕΝ πας. Κι αν θες να πας, πρέπει να στρώσεις κώλο.

Οταν ζητούν κιθάρα για κουαρτέτο bebop εγω ΔΕΝ θα πάω. Ξερω τι μπορώ να παίξω, απλά δεν είναι bebop. Δεν υποβιβάζει αυτό που είμαι φυσικά αλλά ξέρω το τι και το που μπορώ να συμμετάσχω καλά.

Αυτό εννοώ για την συνειδητοποίηση του τι είσαι σαν μουσικός και ποιός είναι ο ρόλος σου σε ένα σχήμα και πόσο μπορει να έχεις εμβαθύνει σε αυτό. Ντραμς μπορεί να παίζεις καλά μόνος σου. Με τους άλλους όμως;

Ακόμα και αν έχεις το ύφος, οφείλεις να προετοιμαστείς. Δεν είναι 3 και... φύγαμε. Εκτός κι αν σε λένε Gad.
Καλά, δεν παίζομαι στη φωτογραφία λέμε.  :classic_laugh:

Για τα υπόλοιπα συμφωνώ φυσικά, αφού διαφορετικά θα έπρεπε να διαφωνήσω με την κοινή λογική (την οποία έχουμε φτάσει στο σημείο να πρέπει να διατυπώνουμε συχνά πλέον).

Η ένστασή μου είναι ότι εστιάζεις στους ντράμερς, ενώ ξέρω ότι υπάρχουν πάρα πολλοί πλέον που είναι εξαιρετικά συνειδητοποιημένοι και άψογοι "μουσικοί συνόλου" (όχι δεν με περιλαμβάνω σ΄ αυτούς... ? ).

Απ' την άλλη, η δική σου εμπειρία είναι ίσως σημαντικότερη απ' τη δική μου γιατί, προφανώς, δεν έχει χρειαστεί να κάνω οντισιόν σε ντράμερ. Βλέπω όμως τους νεότερους - κυρίως - συναδέλφους και εντυπωσιάζομαι από τη μουσικότητά τους.

 
Επειδή ανήκω σε κείνους τους ευτυχείς "μουσικους μπλουζ στην Ελλάδα", να πω κι εγώ δυο πραγματάκια.

Οι ντραμερς εν γένει (και απο κοντά πολλάκις και οι μπασίστες) είναι αυτοί που κατα κανόνα "στραβώνουν" όταν παίζουν μπλουζ, κυρίως γιατι θεωρούν οτι αυτή η μουσική δεν τους παρέχει έδαφος και χώρο για να αναδείξουν το παίξιμο τους, κάτι που θεωρούν πως συμβαίνει για κιθαρίστες, τραγουδιστές, πιανίστες κλπ..

Το να πω οτι αυτό δεν ισχύει είναι περιττό. Αν κάποιος έχει αντίθετη άποψη, στην ευχή της παναγίας και καλό δρόμο.

Όπως έχει πεί ο φίλος μου ο Σωτήρης Ζήσης, "ξεκινήσαμε να παίζουμε μουσική, όχι μουσικά όργανα".

Ο Αλέξης Αποστολάκης, αναντίρρητα ένας επιφανής ντράμερ της χώρας τα τελευταία χρόνια, είναι κατά την άποψη μου ο μουσικός με την πληρέστερη γνώση του μπλουζ ντραμινγκ στην Ελλάδα.

Αυτή η γνώση όμως ήρθε μέσα απο την αγάπη για την ίδια τη μουσική και πέρασε απο αμέτρητες ώρες ακροάσεων δίσκων, παιξιμάτων σε πάλκα κάθε είδους και μεγέθους και φυσικά απο την τύχη να συνοδεύεις ογκόλιθους του ιδιώματος και να μαθαίνεις απο εκείνους και τις γενικότερες συνθήκες.

Κοντολογής, το ταλέντο είναι απαραίτητο, η βαθειά όμως ενασχόληση με τη μουσική απαιτεί την ίδια σου τη ζωή.

Κι αυτό δεν είναι ούτε εύκολο, ούτε μπορεί ο καθένας να βρεί τη δύναμη και τον χρόνο να το κάνει, θυσιάζοντας όσα πολύτιμα δεν χωράνε σε μια τέτοια ζωή.

Έχει επίσης τη σημασία του το γεγονός πως πολλά - για μας που ξεκινήσαμε να παίζουμε σε εποχές χωρίς κινητά και ιντερνετ - κατακτώνται και μαθαίνονται the hard way...φυσικά και μου αρέσει η σημερινή τεχνολογική ευκολία, μπορεί όμως να γίνει παγίδα για άγουρους χαρακτήρες που ονειρεύονται μουσική καριέρα.

Για παράδειγμα, ορίστε ένα χαριτωμένο στιγμιότυπο.

Συνοδεύαμε τον Eddie Cambell για πρώτη φορά, κανονίζουμε να παίξουμε 2-3 κομμάτια σαν warm up και μετά να μπούμε σε ένα shuffle και να παρουσιάσω τον καλεσμένο. Όντως έτσι γίνεται, φτάνει η στιγμή της εισόδου του, φωνάζω στο μικρόφωνο τα σχετικά, γυρίζουμε τα κεφάλια μας στην άκρη της σκηνής περιμένοντας τον πρωταγωνιστή, τον βλέπουμε με την κιθάρα στα χέρια να μην κάνει βήμα, να μας κοιτάζει με ορθάνοιχτα αλλαφιασμένα μάτια και να ωρύεται: double shuffle, double shuffle!!

Κοιταζόμασταν μεταξύ μας σαν χαμένοι, πρώτη φορά ακούγαμε τον όρο και αγνοούσαμε τη σημασία του.

Δεν το ξεχάσαμε ποτέ. Ένα ακόμη μάθημα στην πορεία.

'Οταν προτείναμε στη Νίκη (Γουρζουλίδου, τωρινή ντράμερ του γκρουπ) να παίξουμε μαζί, είχαμε δοκιμάσει με 2-3 εξαιρετικούς ντράμερς το ταίριασμα μας και παρότι η τεχνική και οι γνώσεις τους ήταν σε πολύ ψηλά επίπεδα, η Νίκη "κέρδισε" τη θέση για δυο λόγους.

Ο πρώτος ήταν το οτι λατρεύει αυτη τη μουσική και ο δεύτερος γιατί η "γκρουβίλα" που βγάζει στα shuffle επι σκηνής μας κάνουν ευτυχισμένους, μοναδική και πολύτιμη αίσθηση.

Κι αυτό με φέρνει στα όσα αναφέρει αρχικά ο Σπύρος.

Αγαπημένε μου φίλε, βάλε αγγελία για shuffle drummer, δύσκολα θα φανεί κάποιος, αν και όταν έρθει όμως, πριν τα παιξίματα και τις δοκιμές, πιες ένα καφέ μαζί του και μιλήστε για τη μουσική που αγαπάτε. Θα μάθεις όσα χρειάζεται να ξέρεις.

Καλή τύχη.

 
Σε ευχαριστώ που ξεκίνησες αυτό το θέμα.

Και ένας μουσικός να επηρεαστεί και να το σκεφτεί μια δεύτερη φορά πριν πάει απροετοίμαστος σε πρόβα-οντισιόν θα είναι χρόνος που κέρδισαν οι υπόλοιποι.  

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top