Η απάντησή μου δεν είναι εμφανώς σχετική, γιατί γράφω κυρίως μουσική με στίχους. Είμαι ερασιτέχνης και αυτοδίδακτος κατά 90% θα έλεγα, οπότε η "μέθοδός" μου (ή καλύτερα ο τρόπος μου) είναι αρκετά προσωπικός. Και επειδή δεν παίζω με μπάντα, θα τον έλεγα και... προσωποπαγή!
Σπανίως γράφω ένα ριφ μόνο του και μετά να ψάχνω να του φορέσω φωνητικές μελωδίες. Αυτός ο τρόπος δουλεύει καλύτερα με μπάντα, όπου το κομμάτι χτίζεται σταδιακά με τη συνεισφορά όλων.
Συνήθως μου σκάει ένα μουσικό θέμα το οποίο αποτελείται από κάποιο ενδιαφέρον κιθαριστικό μέρος και ταυτόχρονα μου σκάει και η μελωδία του. Αυτό μου προκύπτει τυχαία παίζοντας κιθάρα (πιάνω κάτι που μου αρέσει και το εξελίσσω) αλλά καμιά φορά και νοερά (μπορεί να μου έρθει π.χ. μια ιδέα στο δρόμο).
Πρόσφατα έχω δοκιμάσει 2-3 μελοποιήσεις υπαρχόντων στίχων με αρκετά καλά αποτελέσματα (για τα γούστα μου πάντα εννοείται), αλλά συνήθως δουλεύω ανάποδα, δηλαδή συμπληρώνω στίχους σε προϋπάρχουσα φωνητική γραμμή (το οποίο είναι ολίγον... μανίκι! ).
Τέλος, κάποιες φορές μου έχει τύχει να μου έρθει στίχος, μελωδία και κιθαριστικό μέρος ταυτόχρονα, σαν θεία επιφοίτηση. Είναι από τις στιγμές που τις θεωρώ μαγικές στην τραγουδοποιία (για να μην παρεξηγηθώ, δεν έχει να κάνει με το αν είσαι γνωστός ή αν πούλησες πολλά cd, αλλά με το πώς νιώθεις εκείνη την ώρα που σου κάθεται).
Αυτά τα παραθέτω πιο πολύ σαν μία άλλη οπτική. Υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις και νομίζω ότι κατά βάθος όλες είναι προσωπικές. Και βέβαια ο καθένας μας μπορεί να συνδυάζει πολλές.
Όταν συνθέτεις και ακούς τον εαυτό σου, το προσωπικό σου γούστο αλλά και οι επιδιώξεις σου είναι τα δύο κύρια φίλτρα που θα επιλέξουν αν αυτό που παίζεις είναι αρκετά καλό ή όχι ώστε να το προχωρήσεις.
Η γνώμη μου είναι ότι η εξάσκηση και η εμπειρία βοηθούν πάρα πολύ. Αλλά θα έλεγα ότι δεν βοηθάει όποια και όποια εξάσκηση. Η σύνθεση δεν είναι κατ' εμέ τουλάχιστον "γυμναστική". Δεν θέλει καταναγκασμό, ούτε να μπατάρεις μόνο προς την εγκεφαλική πλευρά, δηλαδή τη σκέψη και την τεχνική.
Ο Νιλ Γιανγκ (μέγας γκουρού, νοερός μου σύμβουλος και imaginary friend) λέει ότι η δημιουργικότητα είναι σαν ένα μικρό ζωάκι, αν την κυνηγήσεις πολύ επίμονα θα τρυπώσει στη φωλιά της και δεν θα βγαίνει με τίποτε.
Δεν θέλει τόσο να την κυνηγάς, όσο να την περιμένεις... με πάθος και χαλαρότητα ταυτόχρονα! Και κάποια μαγική στιγμή βγαίνει έξω και έρχεται κοντά σου από μόνη της.
Το ότι έχεις "ήχους" μέσα στο κεφάλι σου σημαίνει μάλλον ότι έχεις την ανάγκη της έκφρασης, συνέχισε λοιπόν να προσπαθείς χωρίς να πιέζεις τον εαυτό σου, με παιχνιδιάρικη διάθεση, και νομίζω ότι κάποια μαγική στιγμή θα αρχίσει να σου βγαίνει αβίαστα. Καταλαβαίνω ότι έχεις έλλειμμα χρόνου (φάση που περνάω και εγώ εδώ και 12 χρόνια). Μη σε πτοήσει αυτό, απλώς η πρόοδος θα είναι πιο αργή, αλλά θα τη δεις αν δεν τα παρατήσεις.
Τέλος ο γκουρού Νιλ λέει και κάτι άλλο. Να δημιουργείς συνέχεια. Στην αρχή μπορεί να μην είναι σπουδαίο. Μη σε πτοήσει αυτό. Συνέχισε. "Pretty soon it's gonna be great", καταλήγει.
Αυτά... Πάω να απαγγείλω τα "μάντρα" μου ;D Και σόρι για το σεντόνι...
Υ.Γ.: Τέλος πολύ σημαντική πηγή έμπνευσης είναι οι μουσικοί που σου αρέσουν, διάβασε τις συνεντεύξεις τους, δες πώς το κάνουν αυτοί, άκου τις ιδέες και τις απόψεις τους. Παρότι ο τρόπος που θα καταλήξεις θα είναι προσωπικός (αλλιώς δεν θα πετύχει κατ' εμέ) είναι εμπνευστικό να ακούς πώς το κάνουν εκείνοι και σε βοηθάει να βρεις καλύτερα τη δική σου προσέγγιση.